Gå til innhold

Når snudde dere barna i bilen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å snu storebror som er 3 år og 4 mnd. Helt forkastelig?

Anonym poster: 6c19f9fb3ef1dfdf4359fcf514cd9708

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke det. Jenta vår er 20 mnd og lang for alderen, og hun sitter ikke særlig behagelig nå så vurderer å snu stolen allerede.

Skrevet

Hvis han fortsatt har bra plass og ikke har vokst ut av setet så synes jeg ikke du burde det?

Er jo ikke vits å snu bare forde man føler for det lissom ;)

Skrevet

Vurderte vel det samme når min var på samme alder. Men samvittigheten holdt meg igjen. Så han ble snudd nå, 1 mnd før 4 årsdagen. Da satt han for trangt bakovervendt. Skal kjøpe beltestol nå.

Anonym poster: b534c7700046e64699560c5aeb21419b

Skrevet

Vi har satt grensa etter anbefalingene, så har snudd når de har vært 4 år. Har barn som er store for alderen, men har holdt ut alle sammen.

Skrevet

Ja! Skal sitte bakovervendt til de er 4 år!

Anonym poster: 0ff2eeaef3d19cc4d61443cddb41a1e9

Skrevet

Når de er konfirmert..

Anonym poster: c82b8d1f6402b760acc64d3a5913bffd

Skrevet

18 års dagen..

Anonym poster: c16215637c5c3fbf1e750c8191f637da

Gjest tilda med to små <3
Skrevet

Eldste snudde vi da han var 4. Minste ble fire for en stund siden, men sitter bakover enda. Han får fremdeles plass så ser ikke behovet for å snu, enda han ikke er liten for alderen. 109 cm og 20 kg. For oss voksne ser det trangtog ubehagelig ut, men han sier han sitter bra og har aldri klaget.

Skrevet

Eldste snudde vi da han var 4. Minste ble fire for en stund siden, men sitter bakover enda. Han får fremdeles plass så ser ikke behovet for å snu, enda han ikke er liten for alderen. 109 cm og 20 kg. For oss voksne ser det trangtog ubehagelig ut, men han sier han sitter bra og har aldri klaget.

sitter han med 5punktsele ja?? hvordan stol har du? finner bare stoler der 18kg er max på 5punktselene, etter det så blir det beltestol..

Anonym poster: b11193645f7aa03941f651591bcf9354

Skrevet

Eldste: 3 år, da var hun 18 kg og grensa for setet var 18 kg. I steden for å kjøpe enda ett bilsete som måtte byttes ut etter oversteget vektgrense, så kjøpte vi framovervendt sete. Dette sitter hun i enda, og kan vel sitte i det en god stund enda. Er nå 5 år.

Minste: er snart 3 år. Er 13 kg, og planen er å la hun sitte bakovervendt til hun overstiger vektgrensen.

Så: la dem sitte bakovervendt så lenge som praktisk mulig, er min innstilling.

Anonym poster: e2b30c14fcb55217ba612a5f30a0a6c7

Gjest overlord
Skrevet

Begge var 3,5 år. De spydde på alle bilturer som varte lenger enn 20 minutter, så lenger holdt vi ikke ut. Ville ventet til 4 år dersom barnet ikke hadde problemer med å sitte bakovervendt.

Gjest Kira bjeffer
Skrevet

Eldste er 3,5 år, og hun sitter nå forovervendt i den ene bilen (pga plassen til bena). I den andre bilen sitter hun bakovervendt, og kommer til å ha det sånn til vi går over til ny stol.

Yngste på 1 år sitter selvsagt fortsatt bakovervendt.

Skrevet

Jenta her er straks 4 og sitter bakovervendt enda, for jeg ønsker å følge anbefalingene. Hun er dessuten lita, såvidt 13 kg, har god plass, så jeg snur henne ikke før det blir nødvendig.

Skrevet

sitter han med 5punktsele ja?? hvordan stol har du? finner bare stoler der 18kg er max på 5punktselene, etter det så blir det beltestol..

Finnes mange stoler som er bakovervendte til 25kg. Er bare isofix stolene som har grense på 18kg, dette fordi isofix kun er godkjent frem til 18kg i Norge.

Skrevet

Hvis han fortsatt har bra plass og ikke har vokst ut av setet så synes jeg ikke du burde det?

Er jo ikke vits å snu bare forde man føler for det lissom ;)

Må legge til at begge mine store har sittet bakovervendt til de var over 4år, beggo to i britax two way elite. Et rimelig sete som har lang rygg, går til 25kg og er lett å ta ut og inn av bilen.

Skrevet

De som har arva ned bilstoler, har stoler med 18 kgsgrense. Vår stol, som vi kjøpte sent i 2008, er en slik en. Da vi kjøpte denne stolen, fantes ikke 25kgstolene. I alle fall ikke i vanlige norske barneutstyrsbutikker. Kanskje i Sverige?

Skrevet

Han har britax multi-tech. Det er bakovervendt med 5-punktsele opp til 25 kg. Også kan det brukes forover opp til 25 kg. Med bilens 3-punktsele over 18 kg (som er det som alltid er anbefalt). Så når ungen til slutt blir for lang så snur vi han bare.

Skrevet

De som har arva ned bilstoler, har stoler med 18 kgsgrense. Vår stol, som vi kjøpte sent i 2008, er en slik en. Da vi kjøpte denne stolen, fantes ikke 25kgstolene. I alle fall ikke i vanlige norske barneutstyrsbutikker. Kanskje i Sverige?

Her skjønner jeg ikke helt hva du mener???

Skrevet

Grunnen til at jeg lurer på å snu ham er at lillebror har vokst ut av babysetet. Hadde vært greit å la han flytte over i storebrors Besafe. Alternativet er å kjøpe et bakovervendt sete til, og det er egentlig mer plassen enn pengene det står på. Besafesetet er jo digert og står bakovervendt på passasjersiden og forsetet foran har kjempedårlig plass. Kan bli trangt med bakovervendt også på førersiden.

Derfor tenker jeg vi kunne løst det ved å la storebror sitte forover.

Anonym poster: 9acc458accdb10b8beb003768f82ad50

Skrevet

HVILKEN stol heter det......

Anonym poster: 23efdafe02cb7156b008ac9864176222

Skrevet

Grunnen til at jeg lurer på å snu ham er at lillebror har vokst ut av babysetet. Hadde vært greit å la han flytte over i storebrors Besafe. Alternativet er å kjøpe et bakovervendt sete til, og det er egentlig mer plassen enn pengene det står på. Besafesetet er jo digert og står bakovervendt på passasjersiden og forsetet foran har kjempedårlig plass. Kan bli trangt med bakovervendt også på førersiden.

Hvis du tenker på å la ham sitte i beltestol syns jeg han er for liten(om han da ikke er godt over vektgrensen). Men en ting er vekten, en annen ting er om kroppen er sterk nok til å tåle en kollisjon forovervendt(og med 3 pkt. belte)

Skrevet

Prøv med ulike seter i butikken. Det finnes mange bakovervendte som ikke tar så gruelig stor plass. Det setet dere har nå er vel omtrent det største som er å finne! Jeg ville prøvd alle tenkelige løsninger, rett og slett fordi gevinsten vil kunne være utrolig stor dersom dere skulle havne i en ulykke.

Skrevet

Feil, min eldste er født i 2003 og han satt bakovervendt i et britax sete som var fra 2004.

Skrevet

Du får antagelig mye bedre plass til hans ben og ellers i bilen om dere bytter til et two way elite, det fikk ihvertfall vi. Besafe setene er jo veldig store stoler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...