Gå til innhold

Kan huseier nekte meg dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi leier, og har tilgang til å bruke en del av hagen på den siden vår inngangsdør er. Dette er den delen av Hagen som er ut mot veien, huseier bruker Hagen på andre siden så de bruker ikke vår del.

Vi skal gifte oss til våren og har tenkt å ha hageparty. Med partytelt. Det blir omkring 60 gjester og dette er det god plass til i Hagen.

Når vi nevnte dette for huseier sier de blankt nei. Hvorfor? Neida, de sier vi kommer til å ødelegge plenen. For det første tror jeg lite på det, på den annen side legger vi ny plen om den blir ødelagt. Da sier huseier at det fortsatt er uaktuelt fordi plenen vår er husets fasade og de vil ikke "leve i en jordhaug" hele sommeren. De ser ikke engang den plenen men er altså livredd for hva forbipasserende skal mene.

Argh!! Kan de virkelig stikke kjepper i hjulene for oss på den måten?

Anonym poster: dd8881ab2a753d7a10444b21b4f4bf67

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke deres egen plen?

Dere bestemmer ikke.

Anonym poster: 8559edacbc5a295c96b2329e80f79af0

Skrevet

Hm..er huseier og leier ut selv, og for meg hadde det ikke vært noe problem iallefall ;) synd du har slike huseiere da!

Jeg vil tro dem kan bestemme slikt egentlig, uten at jeg vet..

Som huseier har man full kontroll over sitt eget.

Anonym poster: c119adfdd264a08857ad8750a543b7be

Skrevet

Tuller du? Det er jo deres plen. Selv om dere har tilgang til plenen, betyr ikke det at de ikke bestemmer over den. Ville kanskje ha spurt i stedet for å nevne dette for huseier..

Anonym poster: 992ecf0c900317628a9a27687114ea10

Skrevet

ja de kan nekte dere dette. Det er huseier som eier, og dermed bestemme hvordan utearealet skal brukes. Dessverre er det slik.

Skrevet

ja de kan nekte dere dette. Det er huseier som eier, og dermed bestemme hvordan utearealet skal brukes. Dessverre er det slik.

Dessverre er det slik? Man har da rett til å bestemme over sin egen plen!

Anonym poster: 7d760cac2087151a9b79dfcce7536304

Skrevet

Den som eier plenen bestemmer. Altså huseier, ikke du.

Anonym poster: 39de00b46a4bdc5a110d13494d79513b

Skrevet

Det kommer an på hva som står i kontrakten. Er plenen nevnt der anses plenen som utleid, og han har ikke råderett! Men husk at du må forholde deg til støyregler og slik. Kjipt om du presser gjennom dette og snuten står på døren 2302 fordi det er støy fra selskapet :/ tror nok jeg ville funnet på noe annet ja.... Men fysj så jævlig sært!

Skrevet

Det kommer an på hva som står i kontrakten. Er plenen nevnt der anses plenen som utleid, og han har ikke råderett! Men husk at du må forholde deg til støyregler og slik. Kjipt om du presser gjennom dette og snuten står på døren 2302 fordi det er støy fra selskapet :/ tror nok jeg ville funnet på noe annet ja.... Men fysj så jævlig sært!

Sært ikke å ville ha telt og 60(!) mennesker trampende på plenen? Høyst forståelig spør du meg.

Skrevet

Enig med huseier! Lån plen av familie!

Anonym poster: 5cc0ff03cbe4099dc496d2aa934dc235

Skrevet

Sært ikke å ville ha telt og 60(!) mennesker trampende på plenen? Høyst forståelig spør du meg.

Da er vi ulike da vettu! Hadde leieboerne mine giftet seg hadde de kunnet gjøre stort sett hva de ville, så lenge vi ble varslet i god tid og de rettet opp skader. Litt fleksibel må man være, ellers synes jeg i grunn man bør bo alene!

Skrevet

Hvis det står i leiekontrakten deres at dere disponerer plenen tror jeg ikke de kan nekte dere denne bruken, men dere vil være ansvarlig for at plenen er like fin etterpå. Får dere regnvær kan det bli ganske gjørmete mange steder og da koster det litt å få plenen pen igjen.

Fest til "langt på natt" trir jeg dlertid de kan nekte. Da må dere eventuelt belage dere på å avslutte selskapet tidlig.

Anonym poster: 2e7deb76be74bf0a0fe14dae9c1efe48

Skrevet

Tror nok ikke huseier må akseptere at 60 fremmede mennesker skal tråkke rundt i hagen deres.

Skrevet

Dessverre er det slik? Man har da rett til å bestemme over sin egen plen!

Det er da ikke din/deres plen, men huseier. Så lenge det ikke står i husleiekontrakten, så har dere ingentng dere skulle ha verken sagt eller gjort i denne saken.

Jeg forstår at det er frustrerende når man ønsker å ha festen der, og huseier sier nei, men slik er det dessverre.

Noen huseiere er sære, mens andre godtar det meste. Dere har dessverre truffet den sære typen.

Skrevet

Tror nok ikke huseier må akseptere at 60 fremmede mennesker skal tråkke rundt i hagen deres.

Det tror jeg faktisk de må hvis de har leid ut utearealet, jo.

Skrevet

Det kan jo ha litt med kommunikasjonen å gjere, og kva erfaring huseigaren har gjort seg med dykk frå før. Om eg planla å arrangere fest for 60 stk utanfor husveggen til nokon, på plenen deira, så hadde eg gått ganske audmjukt fram og spurt om kva dei ville synes om det. Om det er slik at de har planlagt festen og berre nevner det for huseigaren litt tilfeldig, slik det høyres ut i hovudinnlegget, så kan eg skjøne at dei reagerar og får litt piggane ut.

Skrevet

Lei ett lokale med plen da vel. Koster ikke mye.

Skrevet

Hadde jeg hatt noe jeg skulle sagt i en slik situasjon hadde jeg aldri godtatt å ha 60 fremmede mennesker valsende rundt husveggene mine. Og hvis det kansje kommer barn også, skal du da bruke bryllupsdagen til å gjete på unger og andre gjester så de ikke begynner å valse rundt og snoke på andre deler av eiendommen. For tviler på at alle 60 gjestene holder seg på ett lite begrenset område under hele festen

Anonym poster: 3b955a0808ea7c029acdaa49efdd732f

Skrevet

Du må da forstå at dere ikke kan ha hageparty med så mange gjester på en plen som ikke er deres?! For det første blir den tråkket opp og deretter følger det mye bråk med en haug folk.

Finn dere et lukket lokale du. Det er rett og slett frekt av dere og forvente å kunne ka festen der!

Anonym poster: be5526f882044eaae5e6fb79a6b74412

Skrevet

Har vært utleier jeg også, men det er jo leietakerne som kan bruke plenen IKKE 60 ukjente personer som i tillegg skal feste der! Sånn ville jeg sett på det.

Anonym poster: 149b8e58238d3f3f7bf9e9309bdc1cf2

Skrevet

Og utpå kvelden/natta går vel mannfolkene rundt å pisser i buskene i deres hage, hihi:) Nei, dette høres ikke bra ut dessverre...

Anonym poster: 149b8e58238d3f3f7bf9e9309bdc1cf2

Skrevet

Skjønner huseier godt. Lån Hage hos familie eller noe.

Anonym poster: fe36bc52ae2d211501bf5d684f347670

Skrevet

Jeg blir veldig overrasket over at dere planlegger stor fest i noen andres hage.

Hva hadde dere tenkt å gjøre ut over kvelden. Det skal mange steder være rolig etter 20.00 og stille etter 23.00.

Skulle dere passet på at gjestene ikke gikk over til andre siden?

Hva med røykende gjester?

parkering?

Hadde aldri i livet gått med på det om det hadde vært min have.

Lån hos familie, lei annet sted eller kjøp deres egen.

Anonym poster: 6a39e8aa72782207b1c4369071cf1670

Skrevet

Hvis dere har kontrakt på at dere disponerer hagen på samme måte som dere disponerer leiligheten tror jeg dere har lov til å ha besøk i en slik sammenheng, men jeg ville ikke gjort det mot huseiers ønske.

Det blir ikke noen hyglig fest om huseier ikke ønsker å samarbeide. Da må festen slutte tidlig, dere må forvente klager på hver minste forseelse, som at gjester parkerer feil, kommer inn på eierens del av hagen, bråker osv.

Skrevet

Jeg hadde ikke syns det var greit med 60 mennesker på fest i hagen min. Mest pga støy men også pga slitasjen det vil bli på plenen.

Anonym poster: c85a3912d09e3c8fda5e5ef4aaa1dccb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...