Gå til innhold

Jordmor og masing om amming


Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg syns det er ubehagelig at alle spør og graver om du ammer. har en 7 uker gammel baby,og jeg orker ikke reise noen plass for alle er helt opphengt i den amminga. i juleselskap kom hele svigerfamilien å satte seg inntil meg på tur for å stirre på at jeg matet. jeg ble så stresset, svetten rant og baby`n bare hylte og vrei seg, merket nok hvor stresset jeg var. jeg hadde til og med gått unna og satte meg i en annen stue,men alle bare kom etter. mamma driv også å maser, har du nok mat til henne?? herregud, kjenner jeg fyrer meg opp her jeg sitter :P

 

Anonym poster: f07a60acc6a231fa33c0a06e912f6080

 

Jeg trakk meg tilbake for å amme. Hadde noen fulgt etter hadde de fått beskjed om å gå ut. Særlig i starten er amming vanskelig nok uten prestasjonsangst.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

E sleit med amming med nr 1 og 2 så når tredjemann skulle komme sa eg klart i fra at denne gangen vil eg bestemme sjølv og se det ann. Da skreiv dei dette på helsekortet.. Men nå hadde eg betennelser og infeksjoner fra helvete noe som øydela ammingen for min del,,, nå med min tredje har eg amma med skjold i snart 7 måneder og det uten press og mas.. Dei to andre amma eg ei uke og to måneder,,, men er greit å få litt info, for det er ikkje bare bare.. For meg så har amming vert et helvete...

Skrevet

Selv skulle jeg ønske jag hadde fått mer informasjon i forkant, så tror nok det spiller inn hvor man bor. Nå er det også sånn at jeg ser på amming som en selvfølge dersom det ikke foreligger psykiske/fysiske hinder og erstatning som nettopp det det er- erstatning for noe som er bedre. Så for min del funket det å ta seg i kragen og få tak i rett informasjon samt akseptere både sår og betennelser for en kort periode.

At jordmor/sykehuspersonal "trykker" brystet inn i munnen på baby er derimot totalt uhørt, og jeg tror dette ødelegger for mange. Baby må selv få søke og ta tak, en viktig prosess som ikke må forstyrres. Det finnes barn som får panikk av dette, og det skjønner jeg godt at mor gjør også.

 

Anonym poster: d5ea1093b60e88e5d601766b17dcaba5

Skrevet

Selvsagt er det helt greit med litt info, jeg er ikke imot det! Men det er forskjell på info og MAS. Å vite hva en lurer på, før en i det hele tatt har gjort det, eller prøvd, er jo veldig vanskelig. Det er akkurat som å lære å sykle, men uten sykkel, bare bilder i en bok.

 

Jeg kommer til å spørre når jeg lurer på noe. Punktom.

 

HI

 

Anonym poster: 7425e78766eb7d7a14e1e56c13e8f27e

Skrevet

Kanskje jordmor merker at du har litt "piggene ute" og er skeptisk til dette med amming, og ønsker å forebygge at du blir en slik mor som bare gir opp straks hun møter helt normale startvansker? Kanskje hun synes du virker generelt litt lite opplyst og informert?

 

Husk at de har en enorm erfaring med gravide og nybakte mødre etter noen år i jobben. Sannsynligvis kan de ofte på forhånd peke ut hvem som kommer til å slite med ammingen.

 

Det kan jeg ofte selv også, og jeg er ikke jordmor en gang! Det er som regel de samme unnskyldningene som går igjen også. Merkelig at andre opplever akkurat samme problemer, og faktisk løser dem uten store problemer. Jeg har ammet 3 barn,og vet at det er forskjell på babyer, forskjell på livssituasjon og mors overskudd (og dermed også melkeproduksjon), og forskjell på problemer man kommer ut for. Det som var likt i alle tilfellene var VILJEN til å løse det, og da gikk det faktisk an å løse det.

 

Ammepropagande eller ei: Amming er det beste for barnet, det viser veldig mye forskning. MME inneholder riktignok alle næringsstoffer barnet trenger, men ikke antistoffene. Og det er mangelen på antistoffer som kan gi mest problemer på lang sikt. For å si det slik: Det KAN hende det er bedre for deg som mor også å slite seg gjennom en måneds tid med såre brystvorter, trøtt baby som vekkes for mat eller umettelig baby og stadige økedager, enn å ha et småbarn som stadig er syk gjennom hele barnehagetiden.

 

Anonym poster: 153063281275da29e1ddc8e09a8ae034

Skrevet

Opplevde ikke dette, men fødte før jeg rakk å få "maset" du beskriver.

 

Det er både billigere, enklere og best for barnet at du ammer - og helst i to år.

 

(ikke noen "høy hest" hest jeg sitter på her - ammingen var vanskelig i starten pga svak baby men etter 5 mnd kan jeg si at det knøttlille nurket kunne fullammes (hadde pumpet mye) og det var en lettelse. Brystproblemer løser man med mange gode tips ifht kosthold, pumping osv osv. Det er verdt prisen! Jeg har nå ett barn som er sjelden syk og til tross for sin svært lave fødselsvekt var hun normalvektig ved 1 år og det nesten utelukkende pga ammingen.

 

Anonym poster: 54719ec61fdb1af360f3e58371a5bd8f

Skrevet

Jeg syns jordmødrene er litt besserwissere, men det er jo jobben deres dette med å motivere mødre til amming. Jeg valgte å gå kun til lege på sv.ktr med andre mann. Ikke pga ammemaset,men pga den enorme fokuseringen de hadde på vektøkning i mitt første svangerskap. Tok mye av gleden ved å være gravid bort, å gav meg så dårlig selvbilde. Tilslutt så jeg bare en hval i speilet og syns jeg var så feit :( Gikk opp fra 60 kg til 79. Det er jo frivillig å gå til jordmor,så hvis du ikke føler deg komfortabel der, er det jo bare å si pent nei takk til flere avtaler.

 

 

 

Anonym poster: f07a60acc6a231fa33c0a06e912f6080

Skrevet

Jeg kommer til å spørre når jeg lurer på noe. Punktom.

 

HI

 

Anonym poster: 7425e78766eb7d7a14e1e56c13e8f27e

 

Gratulerer. Nå må du bare si fra.

Skrevet

Kanskje jordmor merker at du har litt "piggene ute" og er skeptisk til dette med amming, og ønsker å forebygge at du blir en slik mor som bare gir opp straks hun møter helt normale startvansker? Kanskje hun synes du virker generelt litt lite opplyst og informert?

 

I nettopp en slik situasjon, med en gravid som har "piggene ute" burde hun være litt mer forsiktig og slutte å mase. Ellers kan den gravide bli enda mer negativ innstilt. Å tilby informasjon er noe helt annet enn å mase og tro de kan pålegge hjemmelekse.

Skrevet

Opplevde det med første, mas mas mas, på barselhotellet jeg var så var de nazi på amming, ett annet par som kom dit dagen før meg slet med ammingen og de ansatte pushet og pushet, hun hadde ikke melk og baby stakkars skrek hele tiden, tilslutt smuglet de inn mme og baby ble mett for første gang :) og ikke nok med det men de ansatte skrøt av henne og sa se hva var det vi sa om ammingen den kommer tilslutt :) Men nr 2 var det rolig og avslappet, helsesøster så at jeg ammet når hun kom på hjemme visitt og godtok at jeg sluttet når baby ikke ble mett, hun anbefalte det faktisk. Men nå var dette på to forskjellige plasser i landet, så HI stå på krava og ikke la de overkjøre deg.

Skrevet

Jeg har ikke piggene ute, og er positivt innstilt på å amme, selvsagt er jeg det! Jeg har aldri sagt at jeg ikke vil amme, eller at jeg ikke ønsker informasjon om amming, men det ble så mye MAS.

 

Jeg har mange rundt meg, både av søstre og venninner, som har ammet og ammer, og jeg har sett, og hørt om, endel av problemene som kan oppstå. Så det er ikke det at jeg tror det går smertefritt, eller problemfritt. Men når problemet dukker opp, så kan jeg kanskje få hjelp fra jordmor da? Eller ta kontakt med ammehjelpen?

 

Ingenting er så A4 tenker jeg, at det er bare å lese en brosjyre, så har man det.. Eller å sitte en hel time å høre på jordmor messe om pupper..

 

Jeg ble bare rimelig irritert over masingen, er ikke negativt innstilt til amming..

 

HI

 

Anonym poster: 7425e78766eb7d7a14e1e56c13e8f27e

Skrevet

Merker jeg blir irritert på dere som skriver at man bare må forberede seg på å være sår, ha vondt, søvnmangel osv i en periode og bare bite tenna sammen. Selv om du var feks sår vet du ingenting om hvordan det er for andre å være det. Blir som å si at jo, det er vondt å føde men man må bare holde ut. Folks opplevelse og faktiske fysiske smerte er forskjellig og selv om du hadde en smerte man kunne holde ut betyr ikke det at den er lik for alle.

 

Selv ville jeg heller føde igjen og igjen enn de forsøkene på å få babyen min til å amme den gangen.

 

Anonym poster: 577953b86094b53c254f3a78f4c978ac

Skrevet

Holde ut uten smertestillende skulle det stå.

 

Anonym poster: 577953b86094b53c254f3a78f4c978ac

Skrevet

Her var det legen som maste hull i hodet mitt om amming. Skulle tro han hadde andre oppgaver enn å bedrive amme hjernevasking. Han presset meg faktisk til å amme! Jordmor var avslappet og herlig i forhold

 

Anonym poster: 28e112dd551e62964107105d79208186

Skrevet

I bydelen av oslo der jeg hørte til når jeg var gravid med første så fikk jeg tildelt time med ammehjelpa før jeg fødte.

 

Det var egentlig veldig fint. De var veldig på at amming er et valg og ikke noe man skal presse på mødrene der da.

Ammehjelpa kom med masse informasjon både om amming og ting rundt dette og flaskemating, mme, pumping og alt som en kunne trenge å vite. Og så fikk man beskjed at man bare kunne ta kontakt enten man fikk problemer i forhold til amming eller mating med flaske og derfor trengte råd.

 

Om jeg hadde vært borti jordmora di HI hadde jeg nok gitt klar beskjed om at ja jeg ønsker å amme om jeg får det til men jeg ønsker ikke dette maset rundt det og jeg trenger ikke masse snakk om det nå men skulle jeg trenge råd når den gang kommer tar jeg kontakt.

 

Alt det maset hørtes veldig slitsomt ut.

Men min helsestasjon var slik med vaksiner, helt hysteriske. Jeg hadde 2 tette barn og måtte på grunn av sykdom avlyse timen til ene vaksine 2 ganger på rad. Hadde snakket med ho i skranken og fått det slik at minste skulle få sprøyta av legen når største hadde legetime der når jeg avlyste andre gangen. Men min helsesøster hadde ikke fått det med seg og klarte å ringe og omtrent true med bv om jeg ikke vaksinerte............

Ho fikk passet påskrevet da og jeg fikk ny helsesøster

 

Anonym poster: b78323c89616b6bc26d4dcb384818ad2

Skrevet

Kan ikke komme på at jordmora under svangerskapet maste om amminga, men tror jeg fikk spørsmålet om jeg ville amme eller ikke og når jeg sa ja så var vi liksom ferdig med den saken.....

 

På sykehuset spurte jordmødrene hver gang de kom inn på rommet om hvordan amminga gikk. Og jeg sa at den gikk bra, og da var det ikke noe mer med det. Men den ene gangen jeg spurte om hva jeg skulle gjøre for å hindre at puppen ramla i ansiktet på gutten når jeg lå å ammet(har relativt store pupper) fikk jeg til svar at hun viste ikke for hun(altså jordmoren) var vant med myggstikk... :-P Så mye hjelp der altså...

 

Helsesøstra vi går til ammet ikke lengre enn 4 mnder, så da anser jeg det som ikke så ille at jeg nå har så smått begynt med flaske fordi det begynner å bli lite melk... Gutten er 5mnder nå.. :)

 

Anonym poster: cf24ebf556154079dbd2cc83733a4932

Skrevet

Jeg er en av de som skulle ønske noen hadde vært mer pågående på ammingen i svangerskapet. På barsel fikk jeg derimot nesten ingen veiledning. Jeg holdt på å slite meg ihjel i 4 mnd før det gikk seg til.

 

Så heller for mye råd enn for lite er min opplevelse

Skrevet

jeg syns det er ubehagelig at alle spør og graver om du ammer. har en 7 uker gammel baby,og jeg orker ikke reise noen plass for alle er helt opphengt i den amminga. i juleselskap kom hele svigerfamilien å satte seg inntil meg på tur for å stirre på at jeg matet. jeg ble så stresset, svetten rant og baby`n bare hylte og vrei seg, merket nok hvor stresset jeg var. jeg hadde til og med gått unna og satte meg i en annen stue,men alle bare kom etter. mamma driv også å maser, har du nok mat til henne?? herregud, kjenner jeg fyrer meg opp her jeg sitter :P

 

Anonym poster: f07a60acc6a231fa33c0a06e912f6080

Jeg har alltid gått på eget rom for å amme. Det der du forteller om er jo et mareritt for både deg og barnet. Si du vil ha fred og at de kan få se på babyen når den har spist ferdig. Jeg tror ellers folk spør fordi de ønsker å hjelpe. Amming er vanskelig for veldig mange av oss, og de som har erfaring med det vil muligens prøve å skåne deg for det samme?

 

Anonym poster: 895875cb836123d233d012a61bd81bad

 

Det gjorde jeg også med førstemann, gikk på eget rom når jeg var i selskap. Ellers ble det bare tull med amminga.

 

Anonym poster: 96dc331052fa500bd6e2f56b34522478

Skrevet
jeg syns det er ubehagelig at alle spør og graver om du ammer. har en 7 uker gammel baby,og jeg orker ikke reise noen plass for alle er helt opphengt i den amminga. i juleselskap kom hele svigerfamilien å satte seg inntil meg på tur for å stirre på at jeg matet. jeg ble så stresset, svetten rant og baby`n bare hylte og vrei seg, merket nok hvor stresset jeg var. jeg hadde til og med gått unna og satte meg i en annen stue,men alle bare kom etter. mamma driv også å maser, har du nok mat til henne?? herregud, kjenner jeg fyrer meg opp her jeg sitter :PAnonym poster: f07a60acc6a231fa33c0a06e912f6080
Jeg har alltid gått på eget rom for å amme. Det der du forteller om er jo et mareritt for både deg og barnet. Si du vil ha fred og at de kan få se på babyen når den har spist ferdig. Jeg tror ellers folk spør fordi de ønsker å hjelpe. Amming er vanskelig for veldig mange av oss, og de som har erfaring med det vil muligens prøve å skåne deg for det samme? Anonym poster: 895875cb836123d233d012a61bd81bad
Det gjorde jeg også med førstemann, gikk på eget rom når jeg var i selskap. Ellers ble det bare tull med amminga. Anonym poster: 96dc331052fa500bd6e2f56b34522478

 

Mora til mannen min ble skuffet/lei seg/fornærmet når jeg gikk på eget rom for å amme. Hun skulle ha meg til å sitt i sofaen sammen med alle de andre som var på bursdagsselskapet til mannen min(6 voksne og 2 barn). Hun ville jo SE på når ungen fikk mat!!!!! Hun hadde garantert blandet seg borti, klemt på puppen og forstyrret gutten... Så jeg gikk på soverommet vårt for å amme jeg. Da var gutten 4 uker.

 

Anonym poster: cf24ebf556154079dbd2cc83733a4932

Skrevet

Om det hadde vært like mye støtte å få etter fødselen når jeg fikk problemer med ammingen som om det var ammemas FØR fødselen og på føden, kunne jeg ha levd med maset. Men nei, da var det tydeligvis ikke tid, og så lenge jeg ammet var det vel ingen som ga f.. Om jeg had vondt og syntes det var et slit uten like. Fullammet i 3,5 mndr og delammet i 9 mdr, uten at det noensinne ble noe mer enn foring. Og Gro Nylanders propagandafilm som jeg måtte se på føden med damen som ammer på skitur...kremt...

 

Ikke start meg om Gro Nylander, bare navnet gir meg utslett.

 

Har ikke tenkt å slite meg helt ut med nestemann. Amming er enklest, sunnest og billigst hvis man får det til, men ikke verdt å ødelegge barselperioden for.

 

 

 

Anonym poster: 9801658676d7a3a312ac3190bae16100

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...