Gå til innhold

Jordmor og masing om amming

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er førstegangs, og er overrasket over hvor opphengt jordmødrene er av amming.

Jordmor spurte meg om amming var noe jeg hadde tenkt på. Jeg svarer som sant er, at ja, jeg har jo tenkt å prøve å få det til iallefall. Flott, så fikk jeg med meg en haug med brosjyrer hjem.

Til neste time (uke 32), så spør hun om jeg har lest brosjyrene. Ehm, nei, så langt har jeg ikke tenkt enda, er jo 8 uker til termin... Så da fikk jeg i "lekse" å lese de til neste gang (uke 37). Greit nok, jeg leste noen sider dagen før timen.

På denne timen var min jordmor syk, så fikk en annen. Samme spørsmål igjen, og hun leste på "journalen" at jeg hadde fått i oppgave å lese brosjyrene. Så spør hun om jeg har noen spørsmål ang amming. Det har jeg ikke, for jeg er rimelig avslappet når det gjelder dette. Jeg regner med at jeg får litt veiledning når jeg er på føden, og får jeg det til, så får jeg det til. Men hun fortsatte å mase, og ba meg om å tenke på hva jeg lurte på, og så måtte hun sette opp en ekstra time, som var en hel klokketime i stedet for en halvtime, for å prate om amming.. Amming amming amming!

Herregud, jeg kjente at jeg ble helt LEI. Er alle jordmødre så opphengt i dette? Snakk om å "lure", de spør om jeg har tenkt å amme eller ikke, og når jeg sier ja, så bare PØSER de på..

Anonym poster: 7425e78766eb7d7a14e1e56c13e8f27e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner jeg blir irritert bare av å lese dette...

Anonym poster: 47e7d3799dee6fa0ae7fb828aeb4242b

Skrevet

hehe helt enig... VELDIG mye mas om amming.. Sist jeg var på helsestasjonen sa jeg at jeg ikke ammet lengre..Fordi jeg ikke har nok melk og hun får ikke i seg det hun trenger. Da var det TUSEN spm som fulgte. "er det riktig teknikk" "pumper du" "kanskje ditt, kanskje datt".

Jeg er fornløyd med MME, kan de ikke godta det... Og jeg vet best selv hvordan jeg og barnet mitt fungerer!

Det er best å amme, det vet vel alle. Men ikke til enhver pris

Skrevet

Nesten alle jordmødre er veldig fokusert på dette, desverre for noen. Jeg derimot, skulle ønske jeg fikk litt mer info da jeg ventet førstemann. Litt hva jeg hadde i vente liksom. At det ikke var så lett som det virket som, alle plagene jeg hadde i vente, sprukte og blødende brystvorter, baby som ikke tar tak, baby som sovner, brystbetennelse osv... Jeg visste ingenting om dette og trodde derfor det ikke var normalt. Av den grunn sluttet jeg å amme.

Med andremann fikk jeg samme problemer, men visste hva jeg hadde i vente, og visste at det var noe man bare måtte bite i seg, for det ville bli bedre til slutt. Nå fullammer jeg fortsatt baby på snart 6 mnd :) Anbefaler deg å lese brosjyrene altså.

Gjest Kira bjeffer
Skrevet

Nei, alle jordmødre er ikke slik!

Helt greit at de spør om du har noen tanker eller spørsmål rundt amming, men å sette av ekstra tid for å snakke om dette blir helt rart.

Jeg har ikke opplevd noe som helst press fra hverken jordmødre eller helsestasjonen med noen av mine barn, så det er tydeligvis store forskjeller.

Tror nok at jeg ville sagt at den ekstra halvtimen heller kunne vært brukt på noe annet fornuftig.

Skrevet

Jeg er tredjegangs, og har opplevd ammemas både fra helsesøstre og jordmødre. Så du kan "glede" deg til du skal på kontroll hos helsesøster du! Uff!

Det jeg vet nå, at jeg kommer nok til å svare ganske frekt hvis jeg får høre ammemas denne gangen. Har ammet to barn, men hvis det blir på samme måte som med minste, at jeg måtte opp HVER time om natta i 3 måneder, så kommer jeg til å gi opp. Uansett mas eller ikke mas.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg sagt klart ifra at amming er til en viss grad en privatsak, og at du er lei alt maset. Og at du ikke ønsket noe ekstratime. Man kan da for svarte ikke prate masse om amming før man har født, for man vet ikke hvordan det blir før etter fødselen! Kan hende at du får problemfri amming, og kan hende at du ikke har melk i det hele tatt og slipper å tenke på det.

Anonym poster: 9954af3e818b969d66035a69050387d9

Skrevet

Nesten alle jordmødre er veldig fokusert på dette, desverre for noen. Jeg derimot, skulle ønske jeg fikk litt mer info da jeg ventet førstemann. Litt hva jeg hadde i vente liksom. At det ikke var så lett som det virket som, alle plagene jeg hadde i vente, sprukte og blødende brystvorter, baby som ikke tar tak, baby som sovner, brystbetennelse osv... Jeg visste ingenting om dette og trodde derfor det ikke var normalt. Av den grunn sluttet jeg å amme.

Med andremann fikk jeg samme problemer, men visste hva jeg hadde i vente, og visste at det var noe man bare måtte bite i seg, for det ville bli bedre til slutt. Nå fullammer jeg fortsatt baby på snart 6 mnd smile.png Anbefaler deg å lese brosjyrene altså.

Hadde jordmødre og helsesøstre fokusert på det negative ved amming, så hadde de ikke oppnådd målet sitt - å få flest mulig til å amme. Ingen blir "motivert" av å høre om masse vondt, betennelser, sykehusinnleggelser og søvnmangel.

Skrevet

Jeg tror de ønsker at du selv leser deg opp på dette. Slik at du sitter med oppdaterte råd som faktisk vil gjøre det lettere for deg.

Det beste rådet jeg fikk på føden var at det er ikke du som ødelegger for ammingen, det skjer når du kommer hjem og får utdaterte råd fra familie som du følger.

Jeg skjønner godt at du føler at det er mye mas, men bare vent til du kommer hjem og familien skal komm med sine råd :)

Har en venninne som fikk høre at hun skulle amme kun hver tredje til fjerde time, og pumpe for å holde produksjonen oppe. Hun måtte gi mme, og er bitter for det nå. For hadde hun lest seg ordentlig opp på amming så tror hun at hun hadde fått det helt fint til. Så det er jo greit å kunne skille dårlige og gode råd selv.

Lykke til, dette klarer du nok :)

Skrevet

Bare vent til du kommer på sykehuset som hun sier over her hvis du ikker ammer ved 6 ukers kontrollen. FYFY. Der var presset så hardt at jeg slutta og amme så fort hjem kom hjem. Ble helt ødelagt av maset dems i to døgn og når det ikke gikk sendte de meg stygge blikk og bare rista på hodet. Her går det i mme og guttungen er fornøyd og jeg er fornøyd :) Angrer ikke på det.

Anonym poster: e5bf2e509085a229ee9748d4cddb84f3

Skrevet

Bare vent til du kommer på sykehuset som hun sier over her hvis du ikker ammer ved 6 ukers kontrollen. FYFY. Der var presset så hardt at jeg slutta og amme så fort hjem kom hjem. Ble helt ødelagt av maset dems i to døgn og når det ikke gikk sendte de meg stygge blikk og bare rista på hodet. Her går det i mme og guttungen er fornøyd og jeg er fornøyd :) Angrer ikke på det.

Ble litt rot, men mente presset var så hardt på sykehuset :)

Skrevet

Med andremann fikk jeg samme problemer, men visste hva jeg hadde i vente, og visste at det var noe man bare måtte bite i seg, for det ville bli bedre til slutt. Nå fullammer jeg fortsatt baby på snart 6 mnd smile.png Anbefaler deg å lese brosjyrene altså.

Hadde jordmødre og helsesøstre fokusert på det negative ved amming, så hadde de ikke oppnådd målet sitt - å få flest mulig til å amme. Ingen blir "motivert" av å høre om masse vondt, betennelser, sykehusinnleggelser og søvnmangel.

Du sier vel egentlig noe der, hehe :) Men for lite info var grunnen til at jeg sluttet i hvertfall.

Skrevet

Ammemaset har rettog slett tatt helt av!

Anonym poster: ea8553ce55af4764f2656a09d436d0f1

Skrevet

Jordmora jeg hadde i forrige svangerskap var heldigvis avslappet på dette. Jeg ville sagt pent nei takk til en ekstra time, men skjønner at det ikke er så lett.

Anonym poster: 96dc331052fa500bd6e2f56b34522478

Skrevet

Har ikke opplevd ammemas hverken på sykehus, barselpoliklinikk eller helsestasjon eller jordmor... Bare masse trøst og gode ord fordi jeg var usikker på om jeg skulle amme først også fordi jeg ikke fikk det til å ble knust... Så kommer kanskje an på hvor man bor og hvem man møter?

Skrevet

Ja, uten å nevne at de på sykehuset tar tak i puppen din uten å spørre og dytter den i munnen på babyen. Hadde ukjente folk begynt å tafse på puppene mine uten å spørre, så hadde jeg instinktivt gitt dem en ørefik.

Skrevet

Nå husket jeg plutselig hvorfor jeg kun gikk til legen og ikke jordmor i svangerskapet.. :P Var så lei masinga til jordmor!!!

Skrevet

Jeg er av den oppfatningen at man kommer langt med sunn fornuft. Og selvsagt skal jeg høre på de råd som kommer fra jordmødre og evt ammehjelpen, dersom jeg får behov for råd og hjelp.. Men å kunne "amme-leksikonet" fra a til å, JUST IN CASE, det syns jeg blir for mye.

Jeg stresser ikke, og det syns jeg ikke at de skal gjøre heller..

HI

Anonym poster: 7425e78766eb7d7a14e1e56c13e8f27e

Skrevet

jeg syns det er ubehagelig at alle spør og graver om du ammer. har en 7 uker gammel baby,og jeg orker ikke reise noen plass for alle er helt opphengt i den amminga. i juleselskap kom hele svigerfamilien å satte seg inntil meg på tur for å stirre på at jeg matet. jeg ble så stresset, svetten rant og baby`n bare hylte og vrei seg, merket nok hvor stresset jeg var. jeg hadde til og med gått unna og satte meg i en annen stue,men alle bare kom etter. mamma driv også å maser, har du nok mat til henne?? herregud, kjenner jeg fyrer meg opp her jeg sitter :P

Anonym poster: f07a60acc6a231fa33c0a06e912f6080

Skrevet

det er ikke så mye å lære om amming på forhånd, det må jo heller oppleves med barnet. jeg fikk lære ammeteknikk på barsel og that's it.. trengte ikke noe mer, og jeg ammet lenge:)

Anonym poster: c7322f492644c06dda08234e4a9967bb

Skrevet

De vil jo bare hjelpe da, men det kommer så feil ut. Min erfaring etter tre barn er at amming er veldig krevende. Problemet mitt iallefall, da jeg var gravid med første, var at jeg ikke ante hva jeg skulle spørre om på disse samtalene.

Jeg fikk i oppgave å lese Mamma for første gang av Gro Nylander. Verre ammepropaganda finnes ikke! Jeg syns det hun skrev om amming var så provoserende at jeg ikke fikk med meg noe som helst annet fra boken. Jeg ble så opprørt at jeg ringte helsesøster utenom timen og skrev mail der jeg klaget på at jeg hadde fått anbefalt denne boken. Jeg spurte om hun hadde tenkt på alle de som kom til å føle seg som verdens dårligste mødre etter å ha lest dette? Hun hadde ikke det og sa hun skulle lese den igjen selv og tenke mer over hvordan hun la det frem i fremtiden.

I andre svangerskap leste jeg boken igjen og fant faktisk mye nyttig der, fordi jeg hadde selvtillit nok til å heve meg over propagandaen.

Man vet aldri hvordan kroppen reagerer i fødsel, på amming, eller hvordan baby samarbeider (mine tre var helt ulike).

Det er ikke spesielt lett å forberede seg til verken amming eller fødsel, men det er jordmors jobb å fortelle oss om begge deler.

Mitt tips: si hva du tenker og mener, det skaper diskusjon og du vil sikkert lære noe om både amming og andre ting.

Anonym poster: 895875cb836123d233d012a61bd81bad

Skrevet (endret)

Alle er ikke slik, min jordmor er en dame på rundt 40 som har 3 barn selv, og hun har spurt meg når det begynner å nærme seg termin om jeg har gjort meg noen tanker rundt dette med amming.. Med første mann så hadde jeg jo en del spørsmål og tanker rundt dette, og jeg fikk svar på akkurat det jeg ville..

Når jeg da kom tilbake og skulle ha nr.2 så spurte hun også og da sa jeg det som sant var at jeg måtte bare gi meg på hele amminga med nr.1 fordi jeg hadde 3 brystbetennelser på under 1 mnd,jeg var ikke før ferdig med en kur før betennelsen blusset opp på ny, var helt forferdelig.. Og dermed var litt skeptisk til å amme denne gangen..

Nr.2 ammet jeg til hun var 3 mnd men da hadde jeg ikke nok til henne og måtte gå over til mme for at hun skulle få nok..

Er innstilt på å amme denne gangen også men ikke for enhver pris...

Så noen går nok mer inn i dette med amming og er mer "hekta"en andre på at man bare skal amme og at amming er det beste,selvfølgelig er det det men man skal ikke slite seg ut på det...

Endret av ♥marita&jentene♥
Skrevet

Ja, uten å nevne at de på sykehuset tar tak i puppen din uten å spørre og dytter den i munnen på babyen. Hadde ukjente folk begynt å tafse på puppene mine uten å spørre, så hadde jeg instinktivt gitt dem en ørefik.

Hadde noen av dem og fikk jo helt fnatt... Å de tar ikke forsiktig heller :P

Skrevet

jeg syns det er ubehagelig at alle spør og graver om du ammer. har en 7 uker gammel baby,og jeg orker ikke reise noen plass for alle er helt opphengt i den amminga. i juleselskap kom hele svigerfamilien å satte seg inntil meg på tur for å stirre på at jeg matet. jeg ble så stresset, svetten rant og baby`n bare hylte og vrei seg, merket nok hvor stresset jeg var. jeg hadde til og med gått unna og satte meg i en annen stue,men alle bare kom etter. mamma driv også å maser, har du nok mat til henne?? herregud, kjenner jeg fyrer meg opp her jeg sitter :P

Anonym poster: f07a60acc6a231fa33c0a06e912f6080

Jeg har alltid gått på eget rom for å amme. Det der du forteller om er jo et mareritt for både deg og barnet. Si du vil ha fred og at de kan få se på babyen når den har spist ferdig. Jeg tror ellers folk spør fordi de ønsker å hjelpe. Amming er vanskelig for veldig mange av oss, og de som har erfaring med det vil muligens prøve å skåne deg for det samme?

Skrevet

I andre svangerskap leste jeg boken igjen og fant faktisk mye nyttig der, fordi jeg hadde selvtillit nok til å heve meg over propagandaen.

Det setningen der sier det meste. Når man er gravid med nr to, tre eller fire. Så har man vært gjennom det før. Man vet mer, har mer selvtillit, og sier derfor i fra.

Man aksepterer ikke like mye som andregangsmor. Man er rett og slett et lett bytte med førstemann ;)

Anonym poster: 47e7d3799dee6fa0ae7fb828aeb4242b

Skrevet

Ingen har lov å ta på meg uten tillatelse. Så enkelt er det. Hadde blitt rasende.

Kanskje flere folk burde gjøre som meg. Si tydelig fra (jeg fikk skrevet i journalen og helsekort) at du ikke ønsker spørsmål om amming og at du selv etterlyser hjelp skulle du bestemme deg for å prøve. Ingenting galt med å gjøre klart at man bestemmer selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...