Gå til innhold

Ville din 9åring akseptert dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

At yngre søsken fikk se film på sengekanten når hun var syk, og at 9åringen måtte sove fordi det var skole dagen etter? Eller ville 9åringen din fått hysterisk anfall og ment det var urettferdig?

Anonym poster: 75e7fef4f649755c9cfc1df719cc9385

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok 9 åringen ville sagt at det var blodig urettferdig, kommer litt ann på hvor trøtt han var. Om han er veldig trøtt sovner han før hode treffer puta.

Anonym poster: 251bbfd4a715beed3cb0dfe795846cb0

Skrevet

Det hadde ikke vært ett problem hos oss

Skrevet

Jeg fikk altid det når det gjaldt min yngre søsken. Men var mye sjalusi fra før. Så gjorde ikke saken bedre.... Bare pass på og forklare at når hun er syk neste gang kan hun få se film på sengekanten.

Anonym poster: be16e04d9e08e42d0835e5d1ed2fee27

Skrevet

Har 8 åring da. Men ja, tror hun hadde syns det var urettferdig. Måtte i såfall gjort det i "skjul".

Skrevet

Jeg fikk altid det når det gjaldt min yngre søsken. Men var mye sjalusi fra før. Så gjorde ikke saken bedre.... Bare pass på og forklare at når hun er syk neste gang kan hun få se film på sengekanten.

Anonym poster: be16e04d9e08e42d0835e5d1ed2fee27

Jeg forklarte at lillesøster ikke skulle i bhg, men at hun selv måtte på skolen og trengte søvn, og at neste gang var det hennes tur. Da ble hun sint fordi hun var jo aldri syk, så det kom aldri til å bli hennes tur. og hvordan kunne jeg vite at hun kom til å bli syk??

Det resulterte i 1 time med hyl og skrik... Så på sett og vis fikk hun jo vilja si med å sitte lenger oppe...selvom hun satt på rommet :)

Skrevet

Livet er urettferdig noen ganger, og det må de bare bli vandt til. Så lenge de ikke sover på samme rom, måtte han bare funnet seg i det. Litt urettferdig kan det nok hende han ville syntes det var, men når han er syk, er det han som får den goden :)

Skrevet

Ja, det er nettopp det jeg og mener. Men hun var jo som sagt aldri syk (selvom hun var syk forrige helg, men det var jo bare 1 dag.....) så da fikk hun aldri lov til det.

Liver ER urettferdig, og man må jo bare lære seg det, tenker jeg.

HI

Skrevet

Jepp, det hadde vært blodig urettferdig, men sånn er livet noen ganger :)

Skrevet

Hehe..om barnet mitt hadde akseptert det eller ikke er ingen sak. Det måtte han bare ha funnet seg i, livet er urettferdig noen ganger.

Anonym poster: af6aef3a628f93b0b8ff5448b3155729

Skrevet

Fortell henne hvor heldig hun er som ikke er så ofte/lenge syk... Er ikke noe godt åvære syk, selv om man kan se film på sengen ;)

Men så fint at du ikke gir deg.. Mange som hadde bukket under og satt på film til prinsessen ;)

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg forklarer stadig vekk hvorfor det er unntak for det ene og det andre. Og gjør det klart at det ikke er urettferdig å forskjellsbehandle folk, for alle har ulike behov.

Når det er sagt, ville jeg ha slått av filmen på den tida barnet har normal leggetid. Også syke trenger å sove.

Skrevet

Jeg kan ikke bukke under, det går bare ikke. Men rommet ble rasert, døra halvveis revet av, senga omtrent knekt (igjen) og lillesøster begynte å gråte av redsel. Så sånn sett klarte hun jo å ødelegge hele kvelden for oss alle.

Er bare så lei av at alle sier hun har helt normal oppførsel :)

Kan ikke si hun er heldig pga det. for så lenge godene ikke tilfaller hun, så kan det være det samme...

HI

Skrevet

Jeg forklarer stadig vekk hvorfor det er unntak for det ene og det andre. Og gjør det klart at det ikke er urettferdig å forskjellsbehandle folk, for alle har ulike behov.

Når det er sagt, ville jeg ha slått av filmen på den tida barnet har normal leggetid. Også syke trenger å sove.

Helt enig!

Var snakk om at det var 15 minutter igjen av filmen. Skal også sies at jenta fikk valget om å legge seg før for å se film, men valgte å sitte oppe en halvtime lenger.

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg kan ikke bukke under, det går bare ikke. Men rommet ble rasert, døra halvveis revet av, senga omtrent knekt (igjen) og lillesøster begynte å gråte av redsel. Så sånn sett klarte hun jo å ødelegge hele kvelden for oss alle.

Kan ikke si hun er heldig pga det. for så lenge godene ikke tilfaller hun, så kan det være det samme...

HI

Auda... høres ut som et kasus for utredning, dessverre. Å synes at noe er urettferdig, og gråte eller furte, det kan alle unger gjøre. Men å rasere, herje og skremme andre, og holde et raserianfall i gang i en time er IKKE vanlig.

Skrevet

HI

Auda... høres ut som et kasus for utredning, dessverre. Å synes at noe er urettferdig, og gråte eller furte, det kan alle unger gjøre. Men å rasere, herje og skremme andre, og holde et raserianfall i gang i en time er IKKE vanlig.

Har vært til utredning. Skolen er ikke enig, så hun får ikke noe diagnose. Og jeg klarer ikke å slå meg til ro med at det er normal oppførsel. Jeg tok vekk goden om å få se film idag. Jeg tok mobiltelefonen hennes. Jeg tok pc'n hennes. Jeg sa etter 40 minutter at om hun ikke sluttet måtte hun sove i kjelleren (har kjellerstue) sånn at lillesøster fikk sove. Da ville hun ligge i kjelleren da. Jeg sa hun ikke fikk velge sin egen straff, og at jeg hadde bestemt at jeg tok den tilbake. Da klikka hun enda mer. (Det å ligge i kjelleren syns de er gøy. nå var det for det praktiste)

Tilslutt eksploderte jeg (snakk om at hun hyler og tramper og er helt klikk) og holdt henne fast mens jeg sa høyt å tydelig at nok var nok. Hun ga seg ikke da heller.

Men, ifølge alle er det heeeeelt normalt...*sukk*

Skrevet

Ja, det var litt av en reaskjon. Det ville ikke vært normalt her i huset, og min 9åring har adhd... Å bli missunnelig og sjalu er én ting, gråte litt og protestere er også én ting, men å rasere rommet og ødelegge blir noe helt annet. Da tror jeg ikke at jeg ville godttatt at alle sier det er en normal oppførsel...

Blir hun alltid så sint? Blir hun også veeeeldig lei seg?

Skrevet

Ja, det var litt av en reaskjon. Det ville ikke vært normalt her i huset, og min 9åring har adhd... Å bli missunnelig og sjalu er én ting, gråte litt og protestere er også én ting, men å rasere rommet og ødelegge blir noe helt annet. Da tror jeg ikke at jeg ville godttatt at alle sier det er en normal oppførsel...

Jeg prøver virkelig så godt jeg bare kan å få hjelp, men ingen vil høre. "Jammen sååå ille er det vel ikke"

Ja, hun blir VEEEEEEEEEEELDIG lei seg. Jeg ga henne lua si her om dagen og da fikk vi begge støt i fingrene. Åherremin, det var jo bare såååå vondt og hyl og skrik.

Skrevet

Lillesøster hadde ikke fått lov til å se på film på senga etter leggetid. Er de syke så orker de ikke det.

Utover det kan min nesten niåring fint sette seg inn i, og forstå, at de behandles forskjellig.

Skrevet

9 åringen her i hus hadde nok synes det var blodig urettferdig, og det hadde nok kommet noen tårer , men hadde nok godtatt det til slutt.

Angående raserianfallet så var det voldsomt.. Men er det kun slik reaksjon? eller er det andre ting du har reagert på ang. 9åringen? Om du ikke er tilfreds med at hun ikke har fått diagnose, så prøver du å få igang en utredning til.

Gjest Antarctica
Skrevet

HI

Har vært til utredning. Skolen er ikke enig, så hun får ikke noe diagnose. Og jeg klarer ikke å slå meg til ro med at det er normal oppførsel. Jeg tok vekk goden om å få se film idag. Jeg tok mobiltelefonen hennes. Jeg tok pc'n hennes. Jeg sa etter 40 minutter at om hun ikke sluttet måtte hun sove i kjelleren (har kjellerstue) sånn at lillesøster fikk sove. Da ville hun ligge i kjelleren da. Jeg sa hun ikke fikk velge sin egen straff, og at jeg hadde bestemt at jeg tok den tilbake. Da klikka hun enda mer. (Det å ligge i kjelleren syns de er gøy. nå var det for det praktiste)

Tilslutt eksploderte jeg (snakk om at hun hyler og tramper og er helt klikk) og holdt henne fast mens jeg sa høyt å tydelig at nok var nok. Hun ga seg ikke da heller.

Men er du ikke redd for å gjøre det verre - om du "tar tilbake" sanksjonene gir du meget tvetydige signaler. Og 40 minutters raserianfall før noen følger inntreffer er også VELDIG lenge.

Jeg prøver ikke å psyke deg ned, men dersom barnet har atferdsvansker er det også viktig hva slags samspill du er inne i med henne. Totalt konsekvent er en av nøkkelstørrelsene - med å ta igjen og gi bort lærer du henne at hun selv kan påvirke hva du skal si. Da er det jo bare å si at hun VIL være uten pc, så snur du og sier, nei, du bestemmer ikke straffen? (Nå setter jeg det på spissen, men sånn kan en 9-åring trekke en logisk slutning etter hvert...)

Tror du trenger å glo på et par episoder av Super Nanny også. Uten å avskrive behovet for ordentlig oppfølging hos PP-tjenesten, altså. Men sett deg grundig inn i hva du selv kan gjøre også, og etabler noen regler du ikke fraviker.

Skrevet

Lillesøster hadde ikke fått lov til å se på film på senga etter leggetid. Er de syke så orker de ikke det.

Utover det kan min nesten niåring fint sette seg inn i, og forstå, at de behandles forskjellig.

Det orket lillesøster da, selv om hun hadde 39 i feber. De bruker å få se en liten snutt på sengekanten, men da må de også legge seg en halvtime før. Storesøster valgte å sitte oppe. Og det var bare kort tid igjen av filmen. Hadde hun ikke fått hysterisk anfall før jeg rakk å si noe ville hun antagelig fått lov å se resten ferdig med lillesøster.

Skrevet

Jeg prøver virkelig så godt jeg bare kan å få hjelp, men ingen vil høre. "Jammen sååå ille er det vel ikke"

Ja, hun blir VEEEEEEEEEEELDIG lei seg. Jeg ga henne lua si her om dagen og da fikk vi begge støt i fingrene. Åherremin, det var jo bare såååå vondt og hyl og skrik.

Har du snakket med fastlegen din om dette? Alle barn, også barn med en diagnose, kan oppføre seg helt annerledes f.eks på skolen enn hjemme. Selv om skolen ikke opplever henne slik som du gjør, kan de kreve utredning. Du kan snakke med fastlegen din om dette, eventuelt selv ringe ppt eller bupa. Du vil ikke få en utrdedning der, men du kan fortelle de hvordan du opplever henne, og kanskje de kan gi deg noen råd om hvordan du skal gå frem på å få en utredning... Er hun ratløs, dårlig konsentrasjon, fullfører hun påbegynte prosjekter? Glemmer hun ofte, eller "mister" ting?

Skrevet

HI

Men er du ikke redd for å gjøre det verre - om du "tar tilbake" sanksjonene gir du meget tvetydige signaler. Og 40 minutters raserianfall før noen følger inntreffer er også VELDIG lenge.

Jeg prøver ikke å psyke deg ned, men dersom barnet har atferdsvansker er det også viktig hva slags samspill du er inne i med henne. Totalt konsekvent er en av nøkkelstørrelsene - med å ta igjen og gi bort lærer du henne at hun selv kan påvirke hva du skal si. Da er det jo bare å si at hun VIL være uten pc, så snur du og sier, nei, du bestemmer ikke straffen? (Nå setter jeg det på spissen, men sånn kan en 9-åring trekke en logisk slutning etter hvert...)

Tror du trenger å glo på et par episoder av Super Nanny også. Uten å avskrive behovet for ordentlig oppfølging hos PP-tjenesten, altså. Men sett deg grundig inn i hva du selv kan gjøre også, og etabler noen regler du ikke fraviker.

Ja, jeg skjønner hva du mener. Men har fått beskjed av helsesøster om å gjøre dette når hun "tar over kontrollen". Altså si at vi har bestemt at hun alikevel ikke får den straffen.

Har vært overalt for å få hjelp, har vært på kurs her og der og gjør egentlig alt rett. Men, det funker ikke

Jeg er veldig pedagogisk veldig lenge, og gjør alt jeg har lært. Men det går en grense selv for meg, spesiielt på kvelden hvor lillesøster skal sove, og vi har lyst å roe ned før leggetid.

Skrevet

Her hadde ikke minste fått lov å se på film i senga, i senga sover vi, de får lov å lese bøker om de ikke er trette men ikke noe annet.

Men om minste pga sykdom hadde sovet meste parten av dagen så hadde hun fått vært oppe og sitti på sofaen en stund lenger.

Anonym poster: a813d510085bf46a203a4bb7aa1dfb36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...