Gå til innhold

Er dette rettferdig?Jobb,kontrakt og nyansettelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

X jobber i en stilling med kontrakt som utløper om noen mnd. Har vært ansatt siden nov. 12.

X søkte på en stilling men den ble ansatt av en annen person og x ble satt inn pga de trengte ekstra folk i en periode. Arbeidsplassen skal omlegges uttpå våren og det er da sagt at de ikke trenger flere folk og at X blir da kun på kontrakt.

X har spurt høyeste sjef ang mer jobb men har ikke fått svar.

Så blir det lagt fram fra nestsjef at Y starter i en fast stilling etter at X er ferdig. Altså at Y tar over for X.

Y søkte også på samme stilling som X. Altså Y kunne gått rett inn i den stillingen uten at de hadde bruk X.

Y og X skal gjøre det samme i den aktuelle jobben men Y har kanskje mer anstendighet enn X (usikkert).

Det er kjent at X gjør en god jobb og er godt likt av andre på jobb og pasientene. Får masse skryt fra begge parter her.

Kan virkelig en sjef gjøre slikt?

Det er IKKE utlyst en stilling etter den som X og Y søkte på i høst.

Anonym poster: 90a3418caaa3731250a92dc6d03b2d22

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er lov

Anonym poster: a3b5aedc4968a97f18bdea09a835fa3c

Skrevet

Mer anstendighet??????

Ble ansatt av en annen..... Ble BESATT av en annen

Blir helt satt ut av enkeltes skriveferdigheter og språkforståelse.

Anonym poster: 96305d97d48009d33c8138ab6d54b858

Skrevet

Ja, det er lov.

Om X og Y søkte samme jobben i høst og bedriften helst vill ha Y men Y ikke kunne begynne jobbe før om et halvt år pga f.eks svangerskapspermisjon kunne bedriften gi X et vikariat frem til Y kunne begynne.

Anonym poster: f0055a2edda6073a11a1a0b3ce854be4

Skrevet

Virker som de ikke er fornøyd med X

Anonym poster: 127cdf85ad7c1fa515709ac872da75b9

Skrevet

H.I her.

Sorry for at jeg ikke er perfekt i skrivingen. Ok så er de sikkert ikke fornøyd med X. Skjønner at vedkommende da ikke lenger trenger å se etter jobb da X ikke egner seg noen plass. Å Y hadde muligheten til å starte istede for X i høst.

Fint å spørre om noe å få slengt i trynet at de sikkert ikke er fornøyd. Skikkelig vanskelig jobb også..ja, det var ironi. Kreves ikke en rakettforsker for å være blid å hyggelig å jeg vet at X gjør jobben BEDRE enn flere av de andre som jobber der, sikkert for at X er meg og jeg ser at de ikke gjør jobben sin når jeg går å gjør jobben for feks nest sjefen! Men denne bedriften er beryktet for hvor elendige de er så sikkert likså greit å komme seg vekk derifra så jeg ikke blir dratt ned i samme dragsug som resten der.

Skrevet

Alle skjønte at du var X, og du må ikke være så hårsår. Siden vi ikke kjenner deg er det jo naturlig at noen stiller spørsmål ved om de er fornøyd med deg siden de velger å "skvise deg ut".

Hev hodet du, om det er sånn at det er elendig ledelse her og ellers dårlige arbeidsforhold og bedriften har dårlig rykte skal du heve deg over dette og gå videre. Ingen vil vel være i en jobb hvor de er uønsket?

Drømmejobben din dukker nok opp den også, søk jobber for harde livet og ha tro på deg selv. Lykke til!

Skrevet

Jeg skjønner du er x. Og at dette føles urettferdig, men desverre er det dette helt lovlig. Men du vinner ikke så mye sympati ved det siste innlegget her nå. Pust ut, la det gå, og søk andre jobber. Er du dyktig i jobben, bør du nok ha klart å få noe i løpet av kort tid. Lykke til

Skrevet

Urettferdig ja, etter mange mange års søking på jobb og føler det at man gjør en god jobb med alle de gode tilbakemeldingene å så blir det slik. Selvfølgelig, vi bor på en liten plass og alle kjenner alle. Y er bestevennen til nestsjefen å sjefen kunne ikke brydd seg mindre hva som skjer i bedriften (hadde han gjort det så ville ting fungert bedre der).

Det var ett slag i magen å jeg er kjempe lei meg. Her går det ikke på hva du kan, hvor godt du yter jobben men hvem som liker hvem, hvem som er venner osv :(

Trengte bare å høre om det var lov. Ikke at jeg ikke duger. Sjefen her har ingenting på meg, jeg har ikke gjort noe galt eller dårlig jobb. Jeg er alene med to barn og jeg stiller opp på alle vaktene jeg blir spurt om, skaffer barnevakt å gjør alt. For to uker siden var minsten syk og jeg jobbet hele tiden, ikke hjemme en eneste dag bare fordi jeg skal gi ett godt inntrykk, altså at man ikke er mindre tilgjenngelig bare man har barn.

Skrevet

Sånn fungerer arbeidslivet de fleste steder faktisk, riktige og gode kontakter betyr mer enn personlighet og erfaring (litt satt på spissen).

Skjønner godt at vennetjenester, ansettelser av bekjente osv blir veldig synlig på små plasser, men tro meg, det er mye sånt på store plasser også.

At du ble lei deg skjønner jeg godt, men ikke la deg knekke. Sørg for å få en god sluttattest og søk jobber med en gang.

Skrevet

Jeg søker jobb hele tiden ;) Det er lite å søke her så mann må nesten bare gå rundt å snakke med de få bedriftene som er her. Har muligens ordnet noe fast men ikke før til høsten. Sluttattest skal jeg ha, om det er mulig å få :) Lar meg ikke knekke, jeg reiser meg fort opp igjen. Bare litt lei av at det fungerer slik. Har jo selv erfart hvordan det er å bli sett ned på (en mannsdominert jobb) da jeg spurte om jobb, for jeg var kvinne, før min egen onkel fikk overtalt sjefen til å ha meg der som vikar (ja jeg er vikar flere plasser). Fikk vist at en kvinne er likså god som menn, men det hadde ikke skjedd om jeg ikke hadde hatt en sta onkel der ;)

HI.

Skrevet

Er du fagorganisert? Har du en tillitsvalgt du kan rådføre deg med? Ifht vikariater er det sånn at det er ikke lov til å gi jobben til noen andre FORDI du er gravid. Dersom du kan vise til at du ville ha fått forlenget ditt vikariat dersom du IKKE var gravid, kan de ikke gjøre det på denne måten!

Anonym poster: 879a28da582bdd3879eca0205897ca62

Skrevet

Er du fagorganisert? Har du en tillitsvalgt du kan rådføre deg med? Ifht vikariater er det sånn at det er ikke lov til å gi jobben til noen andre FORDI du er gravid. Dersom du kan vise til at du ville ha fått forlenget ditt vikariat dersom du IKKE var gravid, kan de ikke gjøre det på denne måten!

Anonym poster: 879a28da582bdd3879eca0205897ca62

Er hun gravid? Står vel ingen steder at hun er det.... Da hadde hun vel skrevet det?

Skrevet

SÅ langt fra gravid som det går an ;) HI.

Skrevet

Arbeidsmiljøloven § 14-3 første ledd fastsetter at deltidsansatte har fortrinnsrett til utvidet stilling fremfor at arbeidsgiver foretar ny ansettelse i virksomheten. Fortrinnsretten er betinget av at arbeidstaker er kvalifisert for stillingen og at utøvelse av fortrinnsretten ikke vil innebære vesentlige ulemper for virksomheten, jf § 14-3 andre ledd. Ved vurderingen av om arbeidstaker er kvalifisert kan det, i henhold til lovens forarbeider, tas hensyn til både faglige og personlige forutsetninger.

Skrevet

men når kontrakten har gått ut kan det hende det er noe annet som gjelder. skal sjekke litt.

Jobbet Y der fra før?

Skrevet

Hvis X er lur er hun fagorganisert! Da kan X ta saken opp med dem :)

Håper drømmejobben er rundt hjørnet! :)

Anonym poster: c60d4fe803c90f8b1a72b29635464224

Skrevet

Jeg hadde egentlig tenkt å gi et veloverveid og godt svar på hovedinnlegget helt til jeg så din respons litt lenger ned til den som skrev "De er vel ikke fornøyd da".

For selv om du er kvinne (eller kanskje fordi du er det?!) og kanskje (eller kanskje ikke) gjør en like god jobb osv, så er det faktisk ikke bare der det ligger...

Det er også dette med hvem man kjenner, hvem man funker sammen med osv.

Og jeg kan faktisk si at ut fra dine innlegg her, kunne jeg neppe jobbet sammen med deg, samme søren hvor god du evt er til det du gjør! Rett og slett fordi du og jeg neppe ville hatt det videre ålreit sammen.

I tillegg er du hva jeg vil kalle en "illojal kollega". Du er veldig opptatt av "de andre som ikke gjør sitt" og "jeg gjør alt og enda litt, til og med andres jobb". Det er faktisk veldig få som liker slike, uansett om de selv gjør det de skal eller ikke!

Men jeg ønsker deg likevel lykke til og håper det løser seg for deg, med eller uten masete onkler.

Skrevet

Jeg hadde egentlig tenkt å gi et veloverveid og godt svar på hovedinnlegget helt til jeg så din respons litt lenger ned til den som skrev "De er vel ikke fornøyd da".

For selv om du er kvinne (eller kanskje fordi du er det?!) og kanskje (eller kanskje ikke) gjør en like god jobb osv, så er det faktisk ikke bare der det ligger...

Det er også dette med hvem man kjenner, hvem man funker sammen med osv.

Og jeg kan faktisk si at ut fra dine innlegg her, kunne jeg neppe jobbet sammen med deg, samme søren hvor god du evt er til det du gjør! Rett og slett fordi du og jeg neppe ville hatt det videre ålreit sammen.

I tillegg er du hva jeg vil kalle en "illojal kollega". Du er veldig opptatt av "de andre som ikke gjør sitt" og "jeg gjør alt og enda litt, til og med andres jobb". Det er faktisk veldig få som liker slike, uansett om de selv gjør det de skal eller ikke!

Men jeg ønsker deg likevel lykke til og håper det løser seg for deg, med eller uten masete onkler.

Signerer denne!

Anonym poster: 2fbb2f295266d069d32a02468d5f2ee5

Skrevet

HI her.

Vet du, ikkenonick, hva jobben går ut på? Vil ikke si så my om det men det en ikke gjør, det må en annen gjøre! Å blir det ikke gjort så kan ALLE sammen se langt langt etter å ha en arbeidsplass å gå til.

Tror ikke vi hadde gått så godt overens jeg heller, der har du helt rett. Ganske enkelt fordi jeg ikke tåler folk som dømmer andre uten å i det minste kjenne de.

Ser at det blir feil uansett hva jeg gjør der. For om jeg IKKE gjør noe så er jeg lat å tar ikke jobben min seriøs, får sure og missfornøyde kunder som klager og klager. Beklager men det var ikke jeg som var på vakt på lørdag så det var xxx som skulle tatt vekk tilbudslapper, utgåtte varer, fylt inn de tre korgene med varer og satt opp nye balder +++ Men, det får hun ta når hun kommer på jobb neste gang. Skal det funke sånn, selv om det feks er sjefens jobb den dagen? Jeg mener at når sjefen heller står å slarver i hytt å pine å jobben ikke blir gjort så kan jo jeg gjøre det, bedre enn å få sure klager fra kunder.

Å jeg er en av de få fra den bedriften som har fått mye skryt fordi jeg gjør det jeg gjør. De er jo kjent for at varene er utgått på dato, tilbudslapper som er flere mnd gamle som henger oppe, feile priser, tilbudslappene som skal opp på tirsdag kommer opp på fredag osv. De har minst kunder av de samme bedriftene her. De sliter! jeg vil ikke beklage meg for å gjøre jobben for andre, det er jobben min også når andre ikke gjør det. Å det er min jobb å sørge for blide og fornøyde kunder.

Sikkert ikke så rart at det er gjennomtrekk i bedriften å mange mange som er vikarer her som nekter å søke dit pga hvordan det fungerer i ledelsen.

Y har aldri vært ansatt i denne bedriften før. Hun er ansatt i en konkurerende bedrift, hvor sjef tidligere har hentet inn flere der ifra for å utkonkurrere de.

Skrevet

21:20. Jeg er ikke organisert, desverre. Men kan likså godt gjøre det ettersom jeg er vikar på en tilsvarende kjede som jeg går utifra havner under samme organisering. Jeg ser ikke mørkt på det å ikke få jobbe der lenger men syns det er leit at det kan fungere slik, greit om det er lov. Det var egentlig det jeg lurte på, om det er lov.

HI

Skrevet

Sorry, HI, urettferdig kan det føles, men that's life.

Velkommen til virkeligheten. Håper du får deg fastjobb snart! Lykke til videre.

Anonym poster: 7113045040e443f77fdae3f5b66136e1

Skrevet

Sorry, HI, urettferdig kan det føles, men that's life.

Velkommen til virkeligheten. Håper du får deg fastjobb snart! Lykke til videre.

Anonym poster: 7113045040e443f77fdae3f5b66136e1

Takk :) Ja vet at livet er urettferdig, tro du meg. Velkommen til virkeligheten? Må bare spørre om det er noe som får deg til å tro at jeg ikke har vært der før? Hver dag er en virkelighet for meg med kronisk sykt barn, en far som ikke bryr seg, kreftoperert for to år siden, en i nær familie som nettopp døde av kreft. En slik jobb situasjon er mindre viktig, jobb blir det nok en dag.

Men å gå rundt å tro at jeg får bli med videre etter at kontrakten utgår da alle de som jobber der (unntatt nestsjefen, sjefen jobber ikke i bedriften) har gått å sagt: klart du blir med videre, vi trenger jo flere ansatte og du gjør jo en strålende jobb. Kunder som blir fra seg når de får høre at jeg ikke er fast ansatt osv. Klart man blir lei seg, det handler ikke om å ikke leve i en virkelighet.

Skrevet

Da syns jeg du skal gå til den konkurrerende bedriften å si at du ønsker en jobb der!

Anonym poster: a5acc201cbce2a7a5118cf37a100477e

Skrevet

Da syns jeg du skal gå til den konkurrerende bedriften å si at du ønsker en jobb der!

Anonym poster: a5acc201cbce2a7a5118cf37a100477e

Det går an, men tviler på at de tar imot flere nå. De har siden høst ansatt to stk og den siste stillingen som blir ledig blir nok fordelt på de som er der. Kan høre ;) Er såpass kjent med de at jeg kan si at de må rope ut om de trenger flere der :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...