Anonym bruker Skrevet 12. januar 2013 #26 Skrevet 12. januar 2013 Tenker forresten at du bør la være å gå til denne pasienten om kjemien ikke stemmer. Anonym poster: 04aa7bebef6ec54b0ab738cb4cbc89cd Hvis du i det hele tar har peiling på hvordan det er å jobbe i helsevesenet, så er det uansett slik at man bare må være profesjonell og utføre jobben man er satt til å gjøre. Man kan ikke la vær å gå til enkelte fordi kjemien ikke stemmer. Hvis man skulle gjøre det vil det være mange som ikke får hjelp nettopp fordi vi mennesker er forskjellige. Et slikt tilfelle er en klassisk utfordring ved det å jobbe i helsevesenet. Man kan ikke velge hvem man vil gå til. Enkelt og greit. I såfall skal det være meget tungtveiende grunner til å ikke skulle gå dit. Dårlig kjemi er absolutt ikke grunn god nok. Man kan ikke regne med at alle er like takknemlig for hjelp. Og mange eldre/ pleietrengende er like fulle av fordommer som oss andre. Syns HI skal være tøff og gjøre jobben sin. Kanskje etterhvert vil pasientens oppfatning av deg endres. Det er DU som må tilstrebe dette. Da har du gjort det du kan. Ikke gå inn med en negativ innstilling! Vær høflig og like behjelpelig som du er hos andre. Det er ikke enkelt, men det er hva du kan bidra med. Resten får du ikke gjort noe med. Anonym poster: 2f097ce9abf9ba7e81bf892e2e89659a
Gjest SHOC Skrevet 12. januar 2013 #27 Skrevet 12. januar 2013 Du vil støte på mange sånne pasienter i løpet av karrieren din, det er veldig slitsomt. Men som regel går det seg til. Mitt beste tips er og være høflig, gjør det du skal, ikke prøv å bli bestevenninnen hennes. Gi pasienten litt rom, ikke prat mer enn du må. Hvis det blir for ille, ta det opp med sjefen din. Det går en grense på hvordan pasientene kan behandle de som kommer for å hjelpe, hvis de er fullt klar over sin oppførsel. Håper det går seg til.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2013 #28 Skrevet 12. januar 2013 Veldig uprofesjonelt og ta det her inne. Når man jobber i helsevesenet så må man bare takle slike situasjoner. Jeg jobber ofte en til en med personer som høres mye mer krevende enn denne. Ville ikke falt meg inn å klage, da bør man heller se etter en annen jobb. Anonym poster: 6b1dbe3eb68f92e4c6fd38cdf18cc8b7
Elsker livet Skrevet 12. januar 2013 #29 Skrevet 12. januar 2013 Veldig uprofesjonelt og ta det her inne. Når man jobber i helsevesenet så må man bare takle slike situasjoner. Jeg jobber ofte en til en med personer som høres mye mer krevende enn denne. Ville ikke falt meg inn å klage, da bør man heller se etter en annen jobb. Anonym poster: 6b1dbe3eb68f92e4c6fd38cdf18cc8b7 Jeg syns det var helt greit å ta det her inne. Det var så anonymt som det kunne bli. Dessuten tror jeg hun har fått hjelp til hvordan hun kan takle det bedre.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2013 #30 Skrevet 12. januar 2013 Takk #29! Eneste jeg trengte var å få luftet litt Anonym poster: 8e64340012f693cd40d46e960521ac11
solstråle- g09 og ?12 Skrevet 12. januar 2013 #31 Skrevet 12. januar 2013 du kan ikke kreve at en pasient skal like deg eller gå overens med deg ;-) alle er forskjellige, og alle passer bare ikke sammen! mangen synes også det er pyton når yngre generasjoner kommer og forteller dem hva de skal hkøre, og på en måte styrer hverdagen deres. dette hsr jeg ingen problrmer ned å forstå kan være vanskelig for enkelte, sliter selv med tanken at når jeg blir gammel eller pleietrengende så er det mine barns og barnebarns generasjoner som skal pleie meg. du må bare innse at du alktid vil være ett barn i denne pasientens øyne gordi du ennå er ung. men hvis du ikke gir opp pasienten, men beviser at det bor noen vedoge tanker og erfaringer i deg også kan det være den gjensidige respekten kommer etterhvert :-)
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2013 #32 Skrevet 12. januar 2013 Før eller siden er ikke du den nye lengre, og pasienten går over å klage på den nyansatte. Kanskje du bare skal slutte med små praten og kun prate når du må. kan jo hende at det hjelper etterhver. Anonym poster: 6ebdd1bb8c7fad2ba5f6f636049fd16a
Tired mama Skrevet 12. januar 2013 #33 Skrevet 12. januar 2013 Nå har ikke jeg noe erfaring innen ditt yrke, men det første jeg tenkte var at du bare må fortsette å være hyggelig og gi denne damen tid. Så vil hun nok like deg eller i det minste være hyggelig tilbake når hun er blitt til deg... Men som sagt; har ingen kjennskap til yrket ditt.. Tror bare selv jeg er flink til å takle mennesker. :-)
Gjest Julia1984 Skrevet 12. januar 2013 #35 Skrevet 12. januar 2013 Det er umulig å la være å gå til denne pasienten da det er på natt og vi bare er to. H*n er sånn med alle nye da, jeg er ikke en utvalgt. H*n er bitter pga noe som har skjedd, det som gjør at vi må hjelpe, og lar bitterheten gå utover oss nye. Og jeg snakker med kollegaen min om dette, h*n er noen ganger vrang mot andre også, alt må være sånn og sånn.. Anonym poster: 8e64340012f693cd40d46e960521ac11 Hva er vitsen med å skrive h*n når du i hovedinnlegget har skrevet hun????
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2013 #36 Skrevet 12. januar 2013 Det er umulig å la være å gå til denne pasienten da det er på natt og vi bare er to. H*n er sånn med alle nye da, jeg er ikke en utvalgt. H*n er bitter pga noe som har skjedd, det som gjør at vi må hjelpe, og lar bitterheten gå utover oss nye. Og jeg snakker med kollegaen min om dette, h*n er noen ganger vrang mot andre også, alt må være sånn og sånn.. Anonym poster: 8e64340012f693cd40d46e960521ac11 p. tj Hva er vitsen med å skrive h*n når du i hovedinnlegget har skrevet hun???? Hva er vitsen med å påpeke det når det allerede har vært påpekt? Syns du det er nødvendig? Anonym poster: 6398be4a12a25b15f50f599e2b8547ea
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2013 #37 Skrevet 12. januar 2013 Veldig uprofesjonelt og ta det her inne. Når man jobber i helsevesenet så må man bare takle slike situasjoner. Jeg jobber ofte en til en med personer som høres mye mer krevende enn denne. Ville ikke falt meg inn å klage, da bør man heller se etter en annen jobb. Anonym poster: 6b1dbe3eb68f92e4c6fd38cdf18cc8b7 Jeg syns det var helt greit å ta det her inne. Det var så anonymt som det kunne bli. Dessuten tror jeg hun har fått hjelp til hvordan hun kan takle det bedre. Jeg syns ikke det var så anonymt. Jeg kan ikke gjette meg frem til hvem denne pasienten er på bakgrunn av det Hi skriver, men hadde jeg kjent denne pasienten enten som kollega eller pårørende hadde jeg nok kjent igjen henne selv ut i fra det Hi skriver. Jobber selv i helsevesenet, og hadde aldri skrevet om en pasient på et forum som dette uavhengig av hvor mye jeg prøvde å anonymisere. Og hvis du har så mye erfaring så burde du ha møtt pasienter som er mye verre enn dette. Som andre nevner, her er det snakk om ta seg sammen og være profesjonell. Når du i tillegg selv skjønner at dette er en fase du må igjennom med denne pasienten som alle andre så er det bare å stå i det så godt en kan. En dag er du ikke den nye lenger. Anonym poster: 992c7b0595dd20612b5937513c1c57af
eliona Skrevet 12. januar 2013 #38 Skrevet 12. januar 2013 Når jeg jobbet i hjemmesykepleien var det ei som ikke kunne fordra meg.. Jeg gjorde jobben min som jeg skulle og gjorde ikke så mye mer ut av meg. Følte jeg provoserte henne hvis jeg alltid var blid og smilte når hun alltid var sur. Det tok nesten to år før hun "slapp seg løs" med meg. Da var jeg plutselig den hun ville ha til å stelle henne og spurte alltid de andre pleierne om meg. Jeg tror det er viktig å være ydmyk . Hun har det sikkert vanskelig nok bare med seg selv.. Sikker på at mange av dine kolleger har fine råd til deg siden mange av de har vært nye før deg.. Hvordan løste de dette? Sikker på at du får flere gode råd fra de som kjenner denne pasienten, enn fra oss..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå