Gå til innhold

Irriterer meg på en pasient....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber som nattevakt, og det er pasient som vi går to stk til. Jeg er ny på natt og h*n liker ikke nye. Overser meg, svarer ikke når jeg spør om noe osv, og om jeg får svar blir det bare ja eller nei, eller noe kort.

Og med den jeg går sammen med, som har gått natt i flere år, er hun sååååå hyggelig med. Hun sa også rett ut at hun synes ikke noe om at unge folk jobber på natt. Jeg har masse erfaring selv om jeg er ung, og har mye mer livserfaring enn de fleste på min alder.

Hvordan skal jeg forholde meg til dette? Går jo til denne pasienten hver natt, og prøver å være hyggelig, men nå har det vært sånn i noen mnd og jeg begynner å bli lei, så prøver bare å gjøre det jeg skal uten noe snikksnakk.

Råd og tips mottas med takk! Skal vel ikke dra jobben med hjem, men jeg synes noen må få seg normale folkeskikk.....

Anonym poster: 8e64340012f693cd40d46e960521ac11

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette tar du med leder eller kolleger. Ikke her!!

Anonym poster: 04aa7bebef6ec54b0ab738cb4cbc89cd

Skrevet

Tenker forresten at du bør la være å gå til denne pasienten om kjemien ikke stemmer.

Anonym poster: 04aa7bebef6ec54b0ab738cb4cbc89cd

Skrevet

Hvis du begynner å irritere deg over en pasient og ønsker at hun skal vise mer folkeskikk bør du revurdere din innstilling. Du klarer ikke skjule det og vil da gjøre en dårligere jobb. Jobb med deg selv.

Anonym poster: 04123932868c7ceb0b68b6d0d8c10b9c

Skrevet

Det er noe som heter profesjonalitet. Det bør alle i yrker som ditt inneha.

Anonym poster: 9cfc2f8fccc00019274930f18954b34a

Skrevet

Du jobber natt, skal ikke pasientene sove om natten? Har du mange pasienter og forholde deg til, eller har du bare denne ene? Du er der for å gjøre en jobb, du kan ikke forvente å ha super kjemi med alle og enhver. Har du mange pasienter og dette bare er en av de hadde jeg ikke brydd meg. Hadde derimot oppfordret henne til å slå av lyset og legge seg, når det er natt.

Anonym poster: 8e43738a1bb18fa38f7f3791f544ef81

Skrevet

Det er umulig å la være å gå til denne pasienten da det er på natt og vi bare er to. H*n er sånn med alle nye da, jeg er ikke en utvalgt. H*n er bitter pga noe som har skjedd, det som gjør at vi må hjelpe, og lar bitterheten gå utover oss nye. Og jeg snakker med kollegaen min om dette, h*n er noen ganger vrang mot andre også, alt må være sånn og sånn..

Skrevet

Pasienten trenger hjelp til legging, legger seg sent. Jeg er hyggelig hver gang jeg er der, spør om det har vært en fin dag osv, spør om jeg har glemt noe før jeg går og om alt er i orden, ønsker en god natt og sier sov godt osv, og at h*n bare må gi beskjed dersom det er noe.

Så jeg bare synes det er litt synd at h*n har bestemt seg for å like de nye, før h*n i det hele tatt er blitt kjent med dem.

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Det er umulig å la være å gå til denne pasienten da det er på natt og vi bare er to. H*n er sånn med alle nye da, jeg er ikke en utvalgt. H*n er bitter pga noe som har skjedd, det som gjør at vi må hjelpe, og lar bitterheten gå utover oss nye. Og jeg snakker med kollegaen min om dette, h*n er noen ganger vrang mot andre også, alt må være sånn og sånn..

Du har skrevet i hovedinnlegget ditt at det er en "hun", så du kan kutte ut de irriterende h*n ;)

Ellers må du huske på at det er du som er der for henne og at du skal gjøre en jobb - ikke få nye venner.

Gjør jobben din, vær hyggelig og profesjonell, si god natt og gå til neste oppgave.

Skrevet

Ignorer det. Det er ikke verdt å kaste bort tid på å irritere seg. Du får ikke gjort noe med pasienten. Det eneste du kan gjøre noe med, er hvordan du takler situasjonen. Vær proff, slutt å bry deg.

Endrer pasienten seg etterhvert, så er det bare en bonus.

Skrevet

Sånn er det alltid i helsevesenet. Du vil alltid møte på noen som ikke liker deg. Forstår det som at du jobber i hjemmesykepl. så det er mulig at du må være hos denne pasienten leenge! Si det til pasienten da vel! På en fin og profesjonell måte! Mest sansynlig så misliker hun det fordi du er ny, og fordi du virker usikker rundt henne.

Skrevet

Hvordan si det til pasienten da på en fin måte? Føler ikke noe behov for det, er profesjonell når jeg er der og det går greit. Synes bare det er et lite ork å gå til henne, men vet jeg ikke er alene om det. Vet aldri hvilken dag hun har, eller hvordan hun vil ha det. Det som er rett den ene dagen er feil den neste, men jeg tar det som det kommer.

Måtte egentlig bare få luftet litt, selv om det kanskje er feil plass. Får bare fortsette å være profesjonell og hyggelig.

Skrevet

Det er som regel ein grunn til at ho er som ho er:)

Du får berre tenke slik, og fortsette med å vere høfleg, smile og telle til 10 innvendig;)

Eg hadde ikkje tatt det opp med ho, nei!

Eg har møtt eit par slike eg og. Dei er som dei er:)

Skrevet

Jeg jobber på en plass hvor det er mange vanskelige og spesielle pasienter. Jeg tar meg aldri nær av det om noen ikke skulle like meg. Det overser jeg glatt, og gjør jobben min. Og det vil alltid være slik at noen pasienter er en utfordring. Men, det hører jo med når man har en sånn jobb.

Skrevet

Kan ikke si at jeg gleder med til den dagen jeg ikke klarer å ta vare på meg selv lengere, må flytte inn i et lite rom, og bort fra alt jeg har hatt kjent og kjært.. være nødt å innfinne meg i at middag er på "morgenen" og kvelds i middagstid.. ikke få gå på do når JEG vil.. ikke dusje når JEG vil.. ikke kunne bestemme noe som helst ang livet mitt lengere.... Syns det er rart at ikke alle er grinete og tverr....

Skrevet

Hvordan si det til pasienten da på en fin måte? Føler ikke noe behov for det, er profesjonell når jeg er der og det går greit. Synes bare det er et lite ork å gå til henne, men vet jeg ikke er alene om det. Vet aldri hvilken dag hun har, eller hvordan hun vil ha det. Det som er rett den ene dagen er feil den neste, men jeg tar det som det kommer.

Måtte egentlig bare få luftet litt, selv om det kanskje er feil plass. Får bare fortsette å være profesjonell og hyggelig.

Du kan si det som det er; at du vet at dere ikke har den beste kjemien og at hun ikke liker deg, men du gjør bare jobben din, og jobben din akkurat nå er å være hos henne(Puh, lang setning). Men, som noen andre over her sier; ikke ta opp dette på et nettsted, ta det opp med sjefen din. Han eller hun vet helt sikkert hva du skal gjøre.
Skrevet

Du kan da ikke ta deg nær av slikt? Det er helt vanlig å komme ut for slike når man jobber i helsevesenet,man jobber jo med mennesker :)

Skrevet

Kvifor skal ho ikkje ta det opp på dette forumet?

Folk som har vore, eller er i yrket burde kunne gi råd om ei slik problemstilling.

Eg personleg vil heller lese om slikt, enn alle innlegga som omhandlar fingrar i rompa og spørsmål om graviditet.

Skrevet

Tar meg ikke nær av det, men det blir nesten litt barnslig måten hun gjør det på, så derfor er det litt irriterende, som overskrifften sier :P Jeg skjønner henne på et vis da, alle de hundre menneskene som har vært hos henne til sammen, og mange nye å forholde seg til osv.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet (endret)

Hvis du har så mye erfaring som du sier, så både vet og forstår du at det er belastende for mennesker flest å måtte forholde seg til mange forskjellige mennesker i en del situasjoner.

Vi som foreldre blir gjerne litt smågretne når barnehagen stadig skifter ansatte eller når barna våre som har ekstra hjelp rett som det er får vikarer eller nye personer som skal hjelpe dem.

Min mor orket ikke å motta hjemmehjelp da hun var alvorlig syk fordi hun ikke klarte å forholde seg til 6-7 forskjellige (og kanskje flere) som skulle vaske og rydde i hennes hus. Det skjønner jeg veldig godt.

Denne pasienten har sikkert vært borti mange forskjellige personer, og hun kan ikke slippe unna fordi hun trenger denne hjelpen. Det er da ikke det minste rart at hun viser mye mer glede når det kommer noen hun kjenner og føler seg trygg på.

Jeg jobber med barn og hører ganske ofte ting som "Jeg vil ikke ha deg, jeg vil ha xxx" Jeg er selvfølgelig profesjonell nok til å ikke ta det personlig, og jeg lar barnet forstå at jeg skjønner godt at det heller vil det, men at akkurat nå er det meg.

Du bør bare holde deg profesjonell, være hyggelig, gjøre en god jobb og si minst mulig. Og må du si noe eller svare på noe, så bør du uttrykke overfor pasienten at du f.eks skjønner at det er slitsomt med stadig nye mennesker, men dere må gjøre det beste ut av det.

Endret av ronja røverdatter
Skrevet

Det er det jeg gjør ronja......, på jobben! Men trengte å lufte litt :)

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Behov for å lufte oss har vi alle. Det aller beste er vel å lufte seg litt sammen med andre kollegaer når man er utenfor "kundenes" hørevidde. - Enten det er kunder i en butikk, foreldre i barnehagen, pasienter eller andre.

Skrevet

Jeg kjenner til den typen pasienter. De fleste har hatt slag eller har en psykisk lidelse. Du venner deg til det, tar det ikke personlig etterhvert.

Skrevet

Med slike pasientar snakkar eg berre om det mest nødvendige i ein høfleg tone. Snakkar ikkje om vær og vind, eller korleis har dagen din vore, med mindre dei startar slike samtalar sjølv. Etter kvart vil du ikkje vere ny lengre, og då vert ho sikkert hyggeleg mot deg og, så lenge du har vore høfleg og gjort ting slik du skal.

Anonym poster: 8c653023d3c8eaa7a9b156eab87306d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...