Gjest AnneS Skrevet 11. januar 2013 #26 Skrevet 11. januar 2013 Jeg snakker nesten nynorsk så jeg syntes det var helt greit på skolen Men bruker bokmål nå fordi.
Spiffie Skrevet 11. januar 2013 #27 Skrevet 11. januar 2013 På same måte som bokmål er eit fantasispråk laga av Knud Knudsen. Det er ingen om snakkar eit skriftspråk.. Nei, bokmål er det folk flest skriver og kjenner som norsk. Det prates også i store deler av Oslo og omegn i tillegg til Alta og andre deler av nord-Norge. Nynorsk, derimot, er det ingen som "talar". Anonym poster: 0cb2e53c42a9acd369606ab97cbdba19 Dei har ei bokmålsnær dialekt, det er ikkje det same som å snakke eit skriftspråk. Forøvrig: Vinje i Telemark har ei dialekt som ligg like tett opptil nynorsk som oslo vest til bokmål. Dessuten: de delene av Nord-Norge hvor man snakker _tilnærmet_ bokmål er tradisjonelt samiske språkområder hvor man lærte norsk "etter boka".
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2013 #28 Skrevet 11. januar 2013 På same måte som bokmål er eit fantasispråk laga av Knud Knudsen. Det er ingen om snakkar eit skriftspråk.. Nei, bokmål er det folk flest skriver og kjenner som norsk. Det prates også i store deler av Oslo og omegn i tillegg til Alta og andre deler av nord-Norge. Nynorsk, derimot, er det ingen som "talar". Anonym poster: 0cb2e53c42a9acd369606ab97cbdba19 Dei har ei bokmålsnær dialekt, det er ikkje det same som å snakke eit skriftspråk. Forøvrig: Vinje i Telemark har ei dialekt som ligg like tett opptil nynorsk som oslo vest til bokmål. Dessuten: de delene av Nord-Norge hvor man snakker _tilnærmet_ bokmål er tradisjonelt samiske språkområder hvor man lærte norsk "etter boka". Jepp. Mange jeg kjenner har ikke egentlig en dialekt, som de fleste har. Man kan høre hvor personen er i fra, slik som i resten av Norge også. Mens mange sier "æ" eller "eg" for ordet "jeg", sier mange med samisk som morsmål "jeg". Samme med ordet "er". Det er ikke vanskelig å finne ut at du snakker med en same i samisktalende strøk når du gjør det. Anonym poster: 62de880c57cf7c34761d24f43ade08fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå