Gå til innhold

Angående Marte Kroghs uttalelser..

Anbefalte innlegg

Skrevet
Det skaper debatt på grunn av Norges triste jantelov. Mange er bitre og misunnelig på alle som er mer priviligerte enn dem selv, og derfor startes denne stygge heksejakten på grunn av noe som egentlig bare er en litt klønete formulering. Anonym poster: e2ea50a7ef76c7df32b0bca7b55a12dc

Det synes jeg er en veldig generaliserende uttalelse. Dessuten en uttalelse som det er vanskelig å forsvare seg mot. Misunnelse er liksom en av de følelsene det ikke er "lov" å føle, så en slik påstand blir nesten som en munnkurv. For min egen del d... jeg i hva MK eller andre mener om hva mødre skal og må. Jeg reagerer også på personhetsen av henne som kommer i etterkant. Jeg synes hun viser dårlig dømmekraft ved å tillate at hun presenteres slik i et intervju og jeg synes mange viser dårlig dømmekraft ved personangrepene, men jeg synes det er urimelig å avfeie det med simpel misunnelse og Jantelov.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Egentlig likte jeg sammenligningen Marie Antoinette/ Marthe Krogh kan de ikke bare spiser kaker/ ta dere sammen og tren mer. Det handler jo (slik jeg tolker det) ikke om ondskap, men om uvitenhet.

Hvordan kan man vite hvordan livet arter seg med full jobb, flere barn, oppfølging av skolearbeid, barnehage, fritidsaktiviteter, husarbeid og annet forefallende arbeid i hjemmet når man aldri har opplevd det selv? Med au pair, hushjelp og kun ett lite barn på under året snakker hun ut fra sin egen situasjon. Kanskje skjønner hun bedre etterhvert. Jeg har ihvertfall opplevd et par ganger å være bastant i mine meninger og deretter måtte innse at situasjonen har langt fler sider og er langt mer kompleks enn de jeg ser.

Klart det kan provosere. Her gjør man en heroisk innsats for å få hverdagen til å gå rundt, kanskje må man til og med ta seg kraftig sammen bare for å overleve hverdagen, og så kommer det ei rik jente som kan betale for å få andre til å gjøre arbeidet for henne og forteller at man bare må ta seg sammen å trene mer ;) Man får velge å være den voksne part og være litt overbærende, personhets er ikke greit uansett.

Skrevet
Det skaper debatt på grunn av Norges triste jantelov. Mange er bitre og misunnelig på alle som er mer priviligerte enn dem selv, og derfor startes denne stygge heksejakten på grunn av noe som egentlig bare er en litt klønete formulering. Anonym poster: e2ea50a7ef76c7df32b0bca7b55a12dc
At det er jantelov inni bildet her, er jeg uenig i. Det folk reagerer på, inkludert megselv, er at dama har au-pair, vaskehjelp, personlig trener og er hjemmeværende. Hun er stinn av gryn, så penger er nok ingen problem. Hun er derfor et særtilfelle i forhold til resten av oss småbarnsmødre, og kan derfor ikke sette seg inn i hvordan et vanlig A4-liv ser ut for en vanlig familie. DERFOR er det provoserende og klønete å si sånt i offentlighet - spesielt når hun er en kjent person.

Men hun har jo helt rett. Hvorfor har ikke hun lov å si sannheten, selv om hun er priviligert? Hvorfor går dere ut i fra at hun ikke klarer å sette seg inn i hvordan andre har det bare fordi hun selv er heldigere? Jeg er helt enig med henne i at de fleste burde trene mer, og at det er mulig å få til. Selv med full jobb, og uten hverken au pair eller vaskehjelp. De fleste av mine venner lever nemlig vanlige A4 liv, og klarer likevel å trene.

Jeg klarer ikke å lese at hun kritiserer "hardtarbeidene fine folk" heller jeg. Hun sier "man må ta seg sammen". Ikke dere, eller de men man. Altså inkludert seg selv. Hun sier folk jobber for mye, jeg oppfattet det mer humoristisk enn kritisk.

Synes dere velger å tolke alt i verst mulig mening.

Anonym poster: e2ea50a7ef76c7df32b0bca7b55a12dc

Jeg er enig i at man bør priortiere å trene også. Men det faller likvel litt på steingrunn når det kommer fra en i hennes situasjon. Du ser vel den?

Jeg er ikke uenig i uttalelsen hennes, alt er en priortieringssak. Men hun kan umulig vite hvordan en hverdag fortoner seg for de som jobber fullt og har flere barn. Det har som sagt ingenting med jantelov å gjøre, hun har bare kommet med en rimelig naiv uttalelse. Hun representerer tross alt ikke majoriteten av Norges husmødre......

Skrevet

Jeg er enig i det hun sier, egentlig, men det er ikke alle som har like stor mulighet. Hun har jo nanny og vaskehjelp. Det er det ikke alle som har.

Hadde jeg hatt nanny så skulle jeg trent hver dag, om ikke 5 ganger i uken.

Skrevet

Joda, jeg skjønner at MK er heldig og "født med gullhår i ræva", so what? Man behøver ikke å ta til seg det hun sier for det? Hun kan vel få si akkurat hva hun vil hun, akkurat som du og jeg kan si akkurat hva vi vil. Du velger vel uansett selv hva du gjør? Er det et så stort problem om hun mener at mødre bør trene, det er bare en MENING!! Folk i Norge er så UTROLIG hårsåre..

Anonym poster: 570955d755f989c09500db6018193207

Så du mener oppriktig talt at MK og jeg har like mye vi skulle sagt i den offentlige debatten? Ta deg en bolle, a! Skulle likt og sett at en uttalelse fra meg i Mamma fikk like mye oppmerksomhet. MK er pen og lever et liv mange misunner henne. Mange vil være som henne og hører på henne, da bør hun etter min mening være litt mer varsom med hva hun sier, spesielt når det direkte berører den dårlige samvittigheten mange kvinner allerede sliter med. Hva jeg sier, derimot, driter vel de alle fleste i, jeg har heller ikke valgt (og har ikke hatt valget) å være en offentlig person, det har tross alt hun!

Det du og jeg mener får ikke spalteplass, heldigvis ;)

Skrevet

Vanlige folk har alltid blitt provosert når de privilegerte har kommet med uttalelser som så til de grader viser deres manglende kontakt med hverdagsmennesket. Når man da kommer med forslag for å avhjelpe andres vanskelige situasjon ut fra eget ståsted, som de fleste ikke har, blir vanlige mennesker irritert over hennes manglende bakkekontakt og åpenbare ønske om å veilede andre, helt uten erfaring fra et vanlig liv. Det er ikke nytt at dette provoserer, det er nytt at hvermannsen har et offentlig sted å ytre sin mening, helt blottet for respekt for de velstående.

Anonym poster: a4ea9e905d16176c9fa0162742e581c7

Skrevet

hva jeg reagerte på er at hun sitter der, med rævva full av penger, kan være hjemme så lenge hun vil, har hushjelp, au-pair og personlig trener og så generaliserer hun, at "vi småbarn" BØR gjøre ditt og datt.

hun er jo ikke i denne vanlige verdenen som 99% av oss er i, der vi ikke har noe hjelp i huset,må jobbe 100% og ikke har så mye fritid og egentid som henne.

Jeg er ikke sjalu på henne, jeg elsker mitt eget liv jeg,slank er jeg også, men ikke tro du kan snakke på vege av alle småbarnsmødre når du sitter der på toppen og ser ned på alle andre.

Anonym poster: 304109337b3be3719a7b53838b4e21ef

Skrevet

Vanlige folk har alltid blitt provosert når de privilegerte har kommet med uttalelser som så til de grader viser deres manglende kontakt med hverdagsmennesket. Når man da kommer med forslag for å avhjelpe andres vanskelige situasjon ut fra eget ståsted, som de fleste ikke har, blir vanlige mennesker irritert over hennes manglende bakkekontakt og åpenbare ønske om å veilede andre, helt uten erfaring fra et vanlig liv. Det er ikke nytt at dette provoserer, det er nytt at hvermannsen har et offentlig sted å ytre sin mening, helt blottet for respekt for de velstående.

Anonym poster: a4ea9e905d16176c9fa0162742e581c7

Håper ikke det gjelder meg, for ja, det er en uting at debattfora som dette tiltrekker seg iltre hormonbomber som ikke eier folkeskikk, iallefall ikke som anonyme..

Skrevet

Jeg leste intervjuet, og da mener jeg HELE intervjuet. Sitatene ble tatt litt ut av sammenheng, og jeg tror de egentlig var myntet på henne selv, og evt mens som en generell oppfordring, uten å prøve å dømme folk. Sånn som kjæresten hennes sa til vg her: bit.ly/XUHtqr

Men hun har jo selvsagt ikke så mye bakkekontakt generelt. Har møtt noen rike folk opp igjennom årene, og svært få av dem er som vanlige folk ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...