Gå til innhold

Amming ikke så sunt som vi tror

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja for guldskyld. Det er sikkert mye bedre med mme enn det naturen faktisk gav oss, mormelk.

Anonym poster: 79b52933bf49b63553e5aba74cf420aa

Skrevet

dette er jo gammelt. Fra 2010

Anonym poster: c9785ed1d7fc4d2bbe5ab7f66d64b768

Skrevet

Har lest den før, men takk allikevel. Det hjelper mot den dårlige samvittigheten :)

Anonym poster: 4a1c4d72599eba2b34ef98340ebf8ce2

Skrevet

Har vokst opp på mme og er aldri syk, samme gjelder min søster.. Amming har nok sin virkning, men mme er like bra. Kunne ikke amme selv, men har aldri hatt dårlig samvittighet for det :)

Anonym poster: 5fc4980525a40ea85db78c55fc754502

Skrevet

amming er sikkert bra når barnet er lite bl.a fordi det får antistoffer fra mor, og blir muuuuligens ikke syk når du er syk.

tror også det er bra fordi det er en kontakt mellom mor og barn i starten.

men tror nok at mme er like så godt når barna begynner å bli noen mnd.. og tåler å bli litt mer syke osv..

når barnet blir 6 mnd, går jo jernlageret som er fra mor tomt, og må fylles opp gjennom kost. da får nok barnet mer jern i seg gjennom å drikke mme, og evt spise grøt...

Anonym poster: 535d7e13e0c5da8c7f61357abab530ca

Skrevet

Det er jo slik. I u-land bør det ammes fordi hygienen er så dårlig og sykdomsforekomsten er så høy. I i-land har dette minimal betydning.

Men for de som får det til enkelt og greit er det jo praktisk, og miljøvennlig som forskeren nevner i artikkelen du viser til.

Anonym poster: 2ced88c707191da926db418a76de5619

Skrevet

Jeg går på faste medisiner som går over i morsmelk (ikke farlig for ungen, men ungen får i seg litt av den medisinen likevel). Unge nr 2 ville ha mat alt mellom 1-2 timers mellomrom HELE døgnet de første månedene, noe som gjorde at jeg ble enda mer sjuk og helt utslitt. Vurderer derfor mme til unge nr 3 hvis det blir samme mønster på spisinga. Sorry, men jeg fungerer ikke med 1 times søvn hver dag i flere måneder, og det er ikke "bare å sove når babyen sover" når man har to større barn som skal følges opp, hus og hjem.

Anonym poster: 988f0e6131bd00c8b9f8e278a1edd2ce

Skrevet

amming er sikkert bra når barnet er lite bl.a fordi det får antistoffer fra mor, og blir muuuuligens ikke syk når du er syk.

tror også det er bra fordi det er en kontakt mellom mor og barn i starten.

men tror nok at mme er like så godt når barna begynner å bli noen mnd.. og tåler å bli litt mer syke osv..

når barnet blir 6 mnd, går jo jernlageret som er fra mor tomt, og må fylles opp gjennom kost. da får nok barnet mer jern i seg gjennom å drikke mme, og evt spise grøt...

Anonym poster: 535d7e13e0c5da8c7f61357abab530ca

Nemlig. Man kan også si at amming er best for de som kan, men mme er et skikkelig bra alternativ for de som trenger det.

Skrevet
dette er jo gammelt. Fra 2010 Anonym poster: c9785ed1d7fc4d2bbe5ab7f66d64b768

Ikke så mye som har skjedd med morsmelka elle mme på de siste 3 åra :)

Anonym poster: 09cde053cdc097c51d9494c1ea072ae7

Skrevet

. Man kan også si at amming er best for de som kan, men mme er et skikkelig bra alternativ for de som trenger det.

Det var utrulig bra sagt. :)

Selvsagt er det det beste å amme hvis man kan og føler seg komfortabel i sin egen kropp til å få det til. Trur gntlig ingn er unig i det.Men av og til er ikke naturen like snill og krangler til anatomien, og noen sliter med kroppslige sår som gjør amming til et overstiglig hinder. Vi skal vær glade for at vi lever i et land hvor det ikke byr på noen helsemssige problemr å bruke mme og det er da et godt alternativ til morsmelk.

Skrevet

Haha, så de som ikke får til å amme er mer mandige? Nå følte jeg meg plutselig veldig kvinnelig og feminin ;)

Anonym poster: 1d89d26a54a9f6a4fb0e757b3062abbd

Skrevet

AMMING - HORMONER ELLER KUNNSKAP

Skrevet av Elisabet Helsing, 2010-01-11 17:50:20

Enhver som driver med ammeveiledning vet at det forekommer noen få mødre som ikke kan hjelpes. Professor Sven Carlsen har en interessant teori om hvorfor, en teori han har arbeidet med i flere år og tilsynelatende underbygget grundig.

Carlsens teori går i korthet ut på at det er særlig testosteronnivået i livmoren som bestemmer ammedyktigheten til barnet: jo høyere nivå jo flere ammeproblemer. Så langt så godt.

Men så forlater Carlsen vitenskapen og gir seg spekulasjonene i vold. Blant annet postulerer han at ettersom det er miljøet i livmoren som bestemmer vellykketheten av ammingen er det lite man kan gjøre med det. Ammesvikt er ikke morens "skyld". Hun er ifølge Carlsen frikjent - skjønt det er ikke klart fra hva.

Det er en mengde spørsmål Carlsens spekulasjoner ikke berører.

Amming er ikke en helt enkel sak. Ammeveiledning og ammeopplysning krever innsikt, kunnskap og pedagogisk forståelse hos dem som driver med det. De har erfaring for at nesten alle mødre som tror at de ikke kan amme faktisk er godt i stand til det dersom de bare får god og snill veiledning. De forsøker å ikke gi mødre dårlig samvittighet dersom ammingen går skeis.

Carlsens spekulasjoner henger dessverre ikke på greip. Dersom hormonnivået i livmoren er det eneste som bestemmer ammeforløpet, hvordan forklarer Carlsen den voldsomme oppgangen i amming i Norge som har funnet sted fra 1969 og til i dag? Er det uten betydning at oppgangen har vært fulgt av ammeveiledning og ammeopplysning som mødrene har tatt godt imot? Kan Carlsen vise at hormonnivået hos norske mødre er annerledes enn for eksempel hos irske mødre, som har en svært lav ammefrekvens?

Carlsen uttaler at helsegevinsten ved amming er neglisjerbar. Men amming er ikke bare mat. Amming er immunbeskyttelse og dessuten en måte å formidle trygghet og kjærlighet til barnet på. Dette er vanskelige elementer å forske på, men det gjøres.

Amming må sees på som en helhet, ikke bare som et spørsmål om mat eller om grader av fysisk helse. Morsmelken er en artsegen kroppsvæske som er bestemt til å fremme barnets vekst og helse, kumelken er det samme for kalven. Ingen spekulative teorier kan gjøre om på det.

Anonym poster: c4c9cf5487091b6f02db3296e8912392

Skrevet

Jeg vil nå tro at kupupp ikke er noe bedre enn vanlig pupp, men det er et alternativ. Fantastisk at vi faktisk har et alternativ, tenk på før når de ikke hadde det.

Og jeg tror også at noen ammer enklere enn andre, og det ikke bare er å tenke positivt for de som har problemer. Og oppgangen siden 1969 vil jeg spekulere i at har mer med å gjøre at de før den tid hadde et naziregime i forhold til tidsskjema og at jordmødrene ga flaske på sykehuset. Så at de sluttet med innblandingen og begynte med veiledning, derfor oppgang.

Skrevet
Amming er immunbeskyttelse og dessuten en måte å formidle trygghet og kjærlighet til barnet på. Dette er vanskelige elementer å forske på, men det gjøres.

Amming må sees på som en helhet, ikke bare som et spørsmål om mat eller om grader av fysisk helse.

Det der er jo typisk ammepropagandasprøyt.

Det finnes ingen forskning som tilsier at barn som ammes får mer nærhet og kjærlighet enn andre barn i tilsvarende familier.

Mye av forskningen som tilsier positive effekter av amming, er også forskningsmessig suspekt. Fordi den er utført i land hvor det typisk er de mer ressurssterke, sosioøkonomisk velstilte som ammer og de "ressurssvake, kjederøykende sosialklientene" som ikke gjør det. Da vil det selvfølgelig fremkomme forskjeller, helt uavhengig av puppingen.

Forskning utført i f.eks skandinaviske land, hvor de sosiale forskjellene er betydelig mindre, viser ingen spesielle effekter i forhold til tilknytning, trygghet m.m.

Det man har dokumentert noenlunde er at amming de første fire månedene av barnets liv, kan ha noen positive smitteverneffekter og at det er lurt å introdusere gluten under et "ammeskjold" i tilfelle barnet skulle være cøliakidisponert.

Skrevet
Amming er immunbeskyttelse og dessuten en måte å formidle trygghet og kjærlighet til barnet på. Dette er vanskelige elementer å forske på, men det gjøres.

Amming må sees på som en helhet, ikke bare som et spørsmål om mat eller om grader av fysisk helse.

Det der er jo typisk ammepropagandasprøyt.

Det finnes ingen forskning som tilsier at barn som ammes får mer nærhet og kjærlighet enn andre barn i tilsvarende familier.

Mye av forskningen som tilsier positive effekter av amming, er også forskningsmessig suspekt. Fordi den er utført i land hvor det typisk er de mer ressurssterke, sosioøkonomisk velstilte som ammer og de "ressurssvake, kjederøykende sosialklientene" som ikke gjør det. Da vil det selvfølgelig fremkomme forskjeller, helt uavhengig av puppingen.

Forskning utført i f.eks skandinaviske land, hvor de sosiale forskjellene er betydelig mindre, viser ingen spesielle effekter i forhold til tilknytning, trygghet m.m.

Det man har dokumentert noenlunde er at amming de første fire månedene av barnets liv, kan ha noen positive smitteverneffekter og at det er lurt å introdusere gluten under et "ammeskjold" i tilfelle barnet skulle være cøliakidisponert.

Cøliaki er en ting men også om barnet er disponert for chron syndrom og ulserøs colitt.

Men du må jo tenke på at "propagandaen" kommer av all innblandingen som ødela ammingen for en generasjon?

De prøver å nå ut fordi det er så mye feilinformasjon der ute.

Her i familien feks. så maser bestemoren om å gi grøt allerede fra ungene er to uker gamle. Samt maser om du har lite melk om ungen vil spise ofte pga. økedøgn. De tror at ungen sulter om ungen ikke får grøt så tidlig som mulig. Samboern har tarmlidelser i familien (flere som har irritabel tarm), men enda så forstår de ikke at tidlig mat kan være en økende faktor for å få noe sånt. Jeg ønsker å fullamme i seks mnd, og for det blir jeg hakket utrolig mye på. Det er jo heller ikke rett.

Så jeg tror egentlig at folk uansett blander seg. Har du møtt motstand for at du gir flaske? Det har jeg også fordi jeg ammer.

Man må nesten bare overse det og tenke at personen som prøver å diktere deg ikke vet bedre. INGEN skal vel få dårlig sammvittiget for å gi ungen sin mat uansett!

Skrevet

Så jeg tror egentlig at folk uansett blander seg. Har du møtt motstand for at du gir flaske? Det har jeg også fordi jeg ammer.

Man må nesten bare overse det og tenke at personen som prøver å diktere deg ikke vet bedre. INGEN skal vel få dårlig sammvittiget for å gi ungen sin mat uansett!

Jeg ammet, jeg, men jeg syntes det var et urimelig gnål om amming fra svært mange ikke medisinsk kompetente. Helsesøstre og jordmødre bl.a, som helt åpenbart ikke hadde forskningsmessig belegg for alt våset de kom med.

Det er ikke veldig gode grunner til å amme. Det finnes noen, de fleste slutter å være valide ved barnets 4-6 måneders alder.

Det er også noen grunner til ikke å amme (for barnets skyld, altså. For mors skyld er det selvsagt mange slike grunner). Som f.eks at svært mange i dag har en usunt høy konsentrasjon av giftstoffer i melken.

Skrevet

På enkelte sykehus nekter helsepersonell å gi barnet flaske, selv om barnet skriker og er sultent fordi mor ikke får til å amme eller ikke har nok melk. "Det er bare å amme mer" - eneste løsning de foreslår, gjerne etterfulgt av at de grabber tak i puppen din og stapper den i munnen på barnet. Hvis noen begynner å tafse på puppene mine uten mitt samtykke, så kommer jeg til å skrive klage på vedkommende. Og prøver de å nekte meg å gi barnet flaske hvis jeg ikke har melk til barnet, så blir konsekvensen det samme.

Skrevet

Jeg ammet, jeg, men jeg syntes det var et urimelig gnål om amming fra svært mange ikke medisinsk kompetente. Helsesøstre og jordmødre bl.a, som helt åpenbart ikke hadde forskningsmessig belegg for alt våset de kom med.

Det er ikke veldig gode grunner til å amme. Det finnes noen, de fleste slutter å være valide ved barnets 4-6 måneders alder.

Det er også noen grunner til ikke å amme (for barnets skyld, altså. For mors skyld er det selvsagt mange slike grunner). Som f.eks at svært mange i dag har en usunt høy konsentrasjon av giftstoffer i melken.

Det er også usunt høy konsentrasjon av giftstøffer i kumelk også, bare for å si det. Så man slipper ikke unna giftstoffene der heller.

Om man ammer og vil ungå mest mulig giftstoffer så må man bruke økologisk kosmitikk og spise mye økologisk mat. Det gjør jeg, i tillegg tar jeg chlorella for å rense giftstoffer ut av tarmen.

Jeg tror enda ungen har også godt av mm etter 4-6mnd alderen.

Men jeg forstår at folk føler ammepress men tror det vil avta snart. For det har nok mye å gjøre med den ødeleggende innblandingen som kom fra myndighetene før. Nå ser de statistikkene går opp, så de roer seg nok ned snart får vi håpe.

Jeg har aldri opplevd ammepress, de fleste HS jeg har møt har ikke vært interessert i det virker det som.

Skrevet

På enkelte sykehus nekter helsepersonell å gi barnet flaske, selv om barnet skriker og er sultent fordi mor ikke får til å amme eller ikke har nok melk. "Det er bare å amme mer" - eneste løsning de foreslår, gjerne etterfulgt av at de grabber tak i puppen din og stapper den i munnen på barnet. Hvis noen begynner å tafse på puppene mine uten mitt samtykke, så kommer jeg til å skrive klage på vedkommende. Og prøver de å nekte meg å gi barnet flaske hvis jeg ikke har melk til barnet, så blir konsekvensen det samme.

Drammen sykehus er det mange av dem :/ Ødela hele min opplevelse med amming og gikk over til flaske etter sykehuset :( Etter tre døgn med flaske nekt på sykehuset og ungen skrek etter mat hele tiden så henta de bare ungen og sa at dette klarte jeg ikke, midt på natta... Så nei. Med flaske og mme er begge fornøyde :)

Skrevet

Har jeg aldri hørt om før. Men en venninne fikk det rådet "Det er bare å amme mer" når babyen var sulten å ville ha mat hele tiden. Hun ga til slutt mme uten å si noe til HS, for ungen må jo ha mat. Han vokste ikke normalt heller før hun begynte med mme. Synd det må være sånn.

Gjest sussie77
Skrevet

Nå har jeg hatt både flaskebarn og ammet et barn. Ser både fordeler og ulemper ved begge deler. Selvfølgelig er det naturlige det beste. Men får man ikke til ammingen så er jo MME et godt alternativt.

Har heller aldri følt ammepress. Det gikk virkelig ikke med førstemann og allerede på sykehuset så begynte han med flaske. Og sistemann er ammet til hun var 17, måneder.

Men ser jo det med antistoffene. Førstemann har ikke vært veldig mye syk. Men blir mye fortere syk enn hun som har blitt ammet. og hun kommer seg mye fortere. Det var rett etter at hun ble ammet. Når hun ble ammet var hun aldri syk :)

Og giftstoffer finnes det nok dessverre overalt...

Gjest sussie77
Skrevet

Drammen sykehus er det mange av dem :/ Ødela hele min opplevelse med amming og gikk over til flaske etter sykehuset sad.png Etter tre døgn med flaske nekt på sykehuset og ungen skrek etter mat hele tiden så henta de bare ungen og sa at dette klarte jeg ikke, midt på natta... Så nei. Med flaske og mme er begge fornøyde smile.png

Uff det hørtes ikke noe særlig ut... Har også vært på Drammen og opplevde aldri det. har vel litt med hvem man støter på tenker jeg. Hadde også en baby som hylte i tre dager. Var mye styr med ammingen og jeg fikk det ikke til. Men så det ikke som noe press fordi jeg ville jo få det til. Etter tre dager så kom det ei og spurte om jeg ville begynne med flaske. og det ville jeg jo selvfølgelig :) Da hadde man jo ihvertfall prøvd.

Skrevet

De som ammer argumenterer for at det er bra, mens de som ikke gjør det, argumenterer for at det er det beste.

Jeg ammet selv i to år fordi jeg tror det var det beste for barnet mitt. Og så trivdes begge to godt med ammingen, så jeg tenkte hvorfor ikke.

Jeg ser IKKE på mme i seg selv som "farlig", men jeg tenker at de som av ULIKE årsaker ikke ammer, litt oftere har barna på overnatting hos andre, tar en fest når barnet er to uker osv. Jeg legger til at dette selvsagt ikke gjelder alle!

Jeg tror at amming er tilknytningsfremmende fordi det gjør barnet mer avhengig av at mor er i nærheten når barnet trenger det. I tillegg blir det utløst hormoner som fremmer tilknytninger under amming. Det er ikke til å komme bort i fra.

Heldigvis har vi alle et valg :)

Anonym poster: c56c89a7e906a7b7fb5d6ddd2a4eb242

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...