Anonym bruker Skrevet 10. januar 2013 #26 Skrevet 10. januar 2013 Ser folk snakker om at de sparer barnetrygda for at barnet skal få kjøpt bolig. Er det ikke bedre å betale ned lånet på eget hus slik at man kan ta opp lån til egenkapital til ungen istedet, når behovet melder seg? Det er lavere renter på kapitalkontoer, enn renter fra lån. Så økonomisk er det ikke så gunstig. Anonym poster: 12bc4fd5afcea2d512f67e13c7c9a266 Stemmer. Det er jo tidenes laveste rente i disse dager, så det er svært fordelaktig å betale ned på gjeld. Og det er direkte ufordelaktig å ha penger på sparekonto da sparerenten er tilsvarende lav. Her pøser vi inn på boliglånet og er gjeldsfrie når eldstemann fyller 20 år Da kan vi være kausjonister både for ham og lillesøsteren den dagen de skal kjøpe sin første bolig. Anonym poster: 722f81ad50fe87890f6dca18cf3f1613
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2013 #27 Skrevet 10. januar 2013 Nei, vi er ikke gjeldsfritt, og ønsker ikke å være det enda siden vi begge er fortsatt ung og har 100% stilling med en del overtid. Hadde vi vært gjeldsfritt, skal jeg love deg at jeg måtte ha nok skatte meg i hjel. Med et huslån på ca 1,6 mill så skatter jeg enda 41% pr dags dato. Og det er det eneste lånet vi har, siden vi (JEG) har cashet ut både studielån og billån for lenge siden med aksje penger som jeg hadde spekulert og tjente på for noen år siden Planen er å være gjeldsfritt den dagen min kjære og jeg skal førpensjonere oss. For jeg har funnet ut at det ikke er lønnsomt å være gjeldsfritt i det norske samfunnet så lenge man er i full jobb. Når det gjelder sparing til unger, så går hele barnetrygden og gavepenger ol rett inn på sparekonto til ungene, og det står i vårt navn. Ja, jeg føler meg kjempe heldig som har god økonomisk rom for tida, men jammen meg så har vi jobbet hardt for å oppnå dette. Mange blodslitte år uten rom for utskeielse. Anonym poster: 6fb7f41e553c4bb5fa947ebdf011e7fc
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2013 #28 Skrevet 10. januar 2013 Vi sparer i tillegg til å betale litt ekstra på boliglånet. Litt i fond til egne pensjoner, for vi har ingen tro på at pensjonssystemet vil være veldig generøs med vår generasjon, litt i fond til poden (men i vår navn, så pengene er våres, bare øremerket han), og litt i banken. Målet er å ha totalt 6 mndrs inntekt tilgjengelig i banken eller i lett omsettelig fond. Selv om vi ønsker å bruke de f. eks. som pensjonssparing, er pengene tilgjengelit i tilfelle noe skjer og vi trenger de. Den dagen vi har det sikkerhetsnettet på ass, vil vi fokusere på boliglånet. Forøvrig er det ikke nødvendigvis rett at det lønner seg å betale ned på lånet fremfor å spare, etter skattefradraget er renten boliglånet vårt meget gunstig og lavere enn avkastningen på fondssparingen. Banksparing derimot, får man ingenting for. Anonym poster: 22373b16dcfe8f3fe4b00d8840d15ee6
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2013 #29 Skrevet 10. januar 2013 vi sletter ikke ned gjeld fortere pga skatten. Her outer du deg som dårlig økonom. Det du sparer på skatten er mye mindre enn det du ville spart på lavere låneutgifter (les rente). Du får bare 28% fradrag for gjeldrente. Riktignok reduserer inflasjon din gjeld også. Anonym poster: eab55d8ceaf3820b117d5b7338db6be2
ellen-propellen Skrevet 10. januar 2013 #30 Skrevet 10. januar 2013 (endret) Sparer litt til jentene hver mnd selv om jeg har 1 mill i gjeld. Men huset mitt er verdt 3,5 mill så jeg vil kunne kausjonere uansett. Mulig jeg er teit med økonomi, men om man skal kjøpe hus til 2 mill og har 500 000 så låner man 1,5 mill? Har man kausjonist så låner man 2 mill Da blir det vel mest lønnsomt for barna at man har spart? Endret 10. januar 2013 av ellen-propellen
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2013 #31 Skrevet 10. januar 2013 Dere som snakker om å spare i fond? Kan noen forklare meg hva det er? Anonym poster: e3c8287322da94ef84b96e2bc3fbbe60
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2013 #32 Skrevet 10. januar 2013 Har 30-35 % gjeld av boligens verdi. Og vi vil være gjeldsfrie før barna blir myndige. Så vi sparer 2000 kr pr mnd, pr barn. Det vil komme dem godt med den dagen de skal etablere seg. Anonym poster: c78598a909a93900bc3a7f56ab5cf9d7
Gjest Aprikos Syltetøy Skrevet 11. januar 2013 #33 Skrevet 11. januar 2013 Vi har såpass lite gjeld, og såpass grei inntekt, at vi gjør begge deler. Vi sparer også i BSU hver for oss, har en felles sparekonto og nå en sparekonto for lillegutt også hvor barnetrygden skal inn. Funker fint for oss det
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2013 #34 Skrevet 11. januar 2013 Sparer 500 kr på hver i mnd + pengegaver (sparer i mitt navn). Vi har husbanklån med lavere rente enn sparerenta, så det blir litt hipp som happ, synes det er greit å ha noen lett disonible midler tilgjengelig. De har også fått noe forskudd på arv fra min mor, så det er en god sum allerede. Kommer vi i en situasjon hvor vi trenger pengene ville jeg nok lånt dem (har gjort det en gang før, da jeg skulle kjøpe leiliget, betalte tilbake ved salg), men da måtte jeg vært sikker på at vi kunne satt pengene tilbake før de trenger dem, og helst lånt bare det vi selv har satt inn, ikke gaver (selv om alle som har gitt har sagt vi kan bruke pengene til noe vi trenger, særlig da jeg var alene). Burde sikkert ha satt pengene i fond, men er redd for at pengene skal "forsvinne" (ja vet, teit, men fond er vel ikke 100% sikkert heller?). Anonym poster: e5b11bf8f8c74973e4f2d51aa710fbcc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå