Gå til innhold

Dere som sparer til barna, er dere gjeldsfrie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis ikke, hvorfor ikke betale ned gjeld fremfor å spare til barna? Lønner seg lite å spare når man har gjeld.

Anonym poster: 271414cf1927923dcb1284b06ecf8857

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beste måten å spare til barna på, er jo å gjøre seg selv gjeldsfri :) Så det er vårt første fokus. Så får heller besteforeldrene gi penger til barna når de ønsker det :)

Anonym poster: 438fdfcc1c9641f60042fa7278e74b73

Skrevet

Kun studielån att.

Anonym poster: e450a4a88fe3dc88b46e5a4052bda05a

Skrevet

Nei, jeg er ikke gjeldsfri, men nå sparer vi heller ikke all verdens. Fast trekk på 200 kroner mnd + en del mynter på sparegrisen om kanskje tilsvarer 100-200 per måned det også.

Anonym poster: f733e0283c06022a7f3fa502d608ba0a

Skrevet

Har litt gjeld ja, studiegjeld og noe rusk som jeg dro på meg etter å ha vært dum og forelsket i en idiot..

Men jeg sparer til lille lell, ikke mye, men bedre enn ingenting.

Jeg betaler samtidig ned på gjeld, men er så heldig at jeg har fått utsettelse på å betale studielån gr omskolering og div..

Skrevet

Ikke gjeldsfri nei, så hovedfokus er å betale ned gjeld (har flexilån).

Men sparer likevel littegrann på en konto så en har litt å ta av når det dukker opp noe uforutsett. Sparer ikke til barna i barnas navn, men har en konto/fond hvor vi setter inn 600 kr i måneden, det er penger som skal gå til alt fra tannregulering til konfirmasjon, kanskje litt hjelp til mopedlappen o.l. i oppveksten til barna.

Det vi legger ned i å bli gjeldsfrie vil komme barna tilgode den dagen vi skal hjelpe de ut på boligmarkedet, det sparer vi ikke til men vi jo ha mulighet til å hjelpe likevel.

Anonym poster: 06b433ed480f790c24048e9df407ab50

Skrevet

Jeg har boliglån og studielån, men jeg sparer til datteren min. Det er jo ikke snakk om å spare flere tusen kr hver måned. Vi har en fast sum som blir trukket fra felleskontoen hver mnd.

Skrevet

Jeg sparer både til oss voksne og til barna elv om vi ikke er gjeldsfrie.

Betaler mye på lånet allerede, setter av barnetrygden på sparekonto til barna og setter av noen tusen i mnd på sparing ellers. Dette har gjort at vi har kunnet kjøpe to biler, pusse opp bad, bygge ut gang ++ de siste årene uten og ha måtte tatt opp MER lån fordi vi har hatt sparepenger :)

Og min drøm er at barna skal ha litt å rutte med selv når de engang skal ut på boligmarkedet og da hjelper det lite for dem at mor ikke har så mye igjen på lånet ;)

Anonym poster: aec8c06acd4d1d6033a7a8852f95456f

Skrevet

Betaler mye på lånet allerede, setter av barnetrygden på sparekonto til barna og setter av noen tusen i mnd på sparing ellers. Dette har gjort at vi har kunnet kjøpe to biler, pusse opp bad, bygge ut gang ++ de siste årene uten og ha måtte tatt opp MER lån fordi vi har hatt sparepenger :)

Og min drøm er at barna skal ha litt å rutte med selv når de engang skal ut på boligmarkedet og da hjelper det lite for dem at mor ikke har så mye igjen på lånet ;)

Jo, det hjelper de, fordi da kan du være kausjonist :)

Skrevet

Ser folk snakker om at de sparer barnetrygda for at barnet skal få kjøpt bolig. Er det ikke bedre å betale ned lånet på eget hus slik at man kan ta opp lån til egenkapital til ungen istedet, når behovet melder seg? Det er lavere renter på kapitalkontoer, enn renter fra lån. Så økonomisk er det ikke så gunstig.

Anonym poster: 12bc4fd5afcea2d512f67e13c7c9a266

Gjest Anybody
Skrevet

Lønner seg veldig å spare uansett, kommer jo selvsagt an på hvor man sparer.

Jeg har gjeld det er også gunstig, da er banken avhengig av meg og behandler meg godt =)

Skrevet

Så hvis du har 4 unger så skal du kausjonere for alle 4. For du kan jo ikke bare stille opp for en.

Skrevet

Ser folk snakker om at de sparer barnetrygda for at barnet skal få kjøpt bolig. Er det ikke bedre å betale ned lånet på eget hus slik at man kan ta opp lån til egenkapital til ungen istedet, når behovet melder seg? Det er lavere renter på kapitalkontoer, enn renter fra lån. Så økonomisk er det ikke så gunstig.

Anonym poster: 12bc4fd5afcea2d512f67e13c7c9a266

Jo helt riktig det.

Vi har flexilån og kan bare ta ut igjen det vi evt har betalt inn på boliglånet når vi måtte ønske det.

Så den dagen ungene skal ut på boligmarkedet er det ikke noe problem for oss å ta ut noen hundre tusen fra flexilånet og gi til ungene i egenkapital. Rentemessig mye lurere enn å spare på en egen konto til ungene.

Skrevet

Så hvis du har 4 unger så skal du kausjonere for alle 4. For du kan jo ikke bare stille opp for en.

Selvfølgelig, man gjør ikke forskjell på barna.

Svigerforeldrene mine sitter f.eks i et gjeldsfritt hus med en verdi på over 3 mill kroner og har 3 sønner.

Da ser de sånn på det at barna har rett på 1 mill i arv hver fra det huset og lar de kausjonere for "sin" del av arven.

Litt forenklet forklart, for banken krever jo litt sikkerhet og lar de ikke kausjonere for hele verdien av boligen, men alle tre sønnene har kausjonert for 5-600.000 i foreldrenes bolig når de har kjøpt hus og fått veldig gunstig rente på eget lån på den måten.

Nå er vi godt voksne da, så de to eldste av sønnene har betalt ned såpass mye på egen gjeld at heftelsen i foreldrenes bolig er fjernet, er bare yngste sønnen som fremdeles har litt sikkerhet i foreldrenes bolig.

Skrevet

Ja jeg sparer til mini. Bare 200 kr mnd så det er ikke all verden, men både besteforeldre og oldeforeldre setter over litt å konto ifbm bursdager til dåp osv så nå har treåringen mye penger på konto;)

Jeg ser for meg at med tiden skal han få spare selv også og sette sarebørsepengene sine inn på konto og kan selv velge om han vil kjøpe ny sykkel og lære sparing og forbruk på den måten.

Slik gjorde mine foreldre med oss og vi er alle blitt flinke økonomiske, og har vært det hele tiden. Mannen min fikk penger i hytt og vær og er fremdeles ikke flink med økonomi, samme med søskene hans.

Jeg er også enig med hun over her at når de skal ut av redet, kan det være god hjelp å ha en buffer hos mor og far som faktisk er deres allerede.

Mine foreldre hadde glemt den ene kontoen i mitt navn så når jeg ble 18 og fikk info om kontoen til meg var det veldig kjekkt å få penger som ingen visste om;)

Anonym poster: 2fa9b2497d77ce4e76e2fc8862f6e1af

Skrevet

Hvis ikke, hvorfor ikke betale ned gjeld fremfor å spare til barna? Lønner seg lite å spare når man har gjeld.

Anonym poster: 271414cf1927923dcb1284b06ecf8857

Du tar faktisk feil hvis du ser langsiktig på det. Økonomer har vist at de som sparer samtidig med at de betaler ned på lån, har høyere egenkapital enn de som begynner sparing først når huslånet er nedbetalt.

Er man smart (og heldig) så kan man også komme i den situasjonen vi har nå der vi har høyere rente på pengene i banken enn vi har på lånet

Anonym poster: f27dad2e38af2a952dd08a96e5aa8cd6

Skrevet

Men jeg har femten år nedbetalingstid på lånet så innen barna skal på boligmarkedet er jeg både gjeldsfri og har en fin sparekonto til dem :)

Skrevet

Vi er ikke gjeldsfrie, har huslån. Men sparer litt hver måned.

Skrevet

vi sparer alt fra 200-500 i mnd til barna,

vi er ikke gjeldfrie. vi har bolig gjeld, bil gjeld og studie gjeld.

pengene skal gå til bil lappen og bolig kjøp når de skal ha dette.

vi er gjeldfrie om 20 år selv så har masse penger å kunne hjelpe de med.

vi sletter ikke ned gjeld fortere pga skatten.

Anonym poster: f04716d4c7ffacb81ef4d3609d7e82c9

Skrevet

Sparer 300 kr til hver per mnd. Dette er til førerkort eller kanskje hvis de vil ut å se verden en dag. Ellers sparer vi ikke noe annet enn at vi nedbetaler egen gjeld.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg er 28, klart jeg ikke er gjeldsfri! :) Men sparer til barna likevel :)

Skrevet

Vi er heller ikke gjeldfrie. Men sparer i diverse fond. Avkastningen av fondene har gitt oss lang mer penger (i snitt) til å betale renter på lånet enn det det koster oss å ha lån. Sparer ikke direkte til barna. Men vurderer å ta opp enda mer lån og kjøpe boliger til utleie som barna kan overta når de skal inn på boligmarkedet.

Skrevet

Vi er heller ikke gjeldfrie. Men sparer i diverse fond. Avkastningen av fondene har gitt oss lang mer penger (i snitt) til å betale renter på lånet enn det det koster oss å ha lån. Sparer ikke direkte til barna. Men vurderer å ta opp enda mer lån og kjøpe boliger til utleie som barna kan overta når de skal inn på boligmarkedet.

Det har vi gjort, ble anbefalt det av banken som " sparing" i tillegg til aksjer og fond. Det vil gi mer avkastning en å bli gjeldsfri på primærboligen.

Skrevet

Sparer litt i fond og litt i bank. Burde strengt tatt heller nbetalt ned lån, vet jo det, men synes det er greit å ha litt sparepenger i bakhånd i tillegg. Betaler en god del på lån også, og mer blir det nå som vi kanskje kjøper ny og dobbelt så dyr bolig snart.

Skrevet

I og med flere banker nå har høyere rente på sparing til barn enn hva lånerenten er er det helt klart best å spare. Og de fleste sparer uansett i fond, som slår renta nesten alltid.. I tillegg er det god beslutning å være gjeldfri i Norge. Det taper man mye penger på, og skulle boligmarkedet kræsje, er det jo svært uheldig å ha hele formuen sin i uomsettelig passiva...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...