Duftlyset Skrevet 9. januar 2013 #1 Skrevet 9. januar 2013 Hei, og takk hvis noen leser og har noen råd til meg... Vi fikk pus i november, en nydelig hannkatt-unge på 15 uker. Han var utrolig flink til å gå på kattedoen fra første dag - ikke noen problemer. Han er leken, kosete, spiser godt og virker helt frisk. Vi har to barn på 8 og 2 år som synes det er så stas å få en pus i hus. Men så - plutselig har han begynt å tisse og bæsje utenfor kattedoen. Aller helst i senga til datteren vår (som blir utrolig lei seg, hun synes det er slemt av den nye bestevennen sin) men også andre steder i huset. Senest i går kveld hadde han bæsjet i lenestolen, og i natt tisset han i dobbelsenga mens vi sov der :-( Det er utrolig slitsomt, og jeg er lei av å vaske dyner og sengetøy mange ganger i uka... Jeg må si litt av gleden ved å få katt er borte :-( Og jeg gruer meg til å komme hjem for å se hvor dagens bæsj er... Vi lukker alle dører til alle rom, men det er jo uutholdelig i lengden, og vi kan ikke forvente at barna skal huske det :-( Noen tips og råd til meg? Han er supersøt og nydelig, men dette orker jeg ikke! PS, har bestilt time hos dyrlegen for å ta en sjekk, men jeg mistenker ikke at han er syk. Han kjempepigg og leken, og spiser som sagt godt. Hilsen frustrert kattematmor
ellen-propellen Skrevet 9. januar 2013 #2 Skrevet 9. januar 2013 (endret) Pass på at kattedoen er ren og tilgjengelig. det holder ikke bare å tømme sanden,doen må også vaskes. Og bruk samme sand alltid, det er ikke alle katter som liker sandbytte Endret 9. januar 2013 av ellen-propellen
Gjest marie-s Skrevet 9. januar 2013 #3 Skrevet 9. januar 2013 Prøv å bytte kattedoen litt oftere, ikke bare ta ut store ting, men bytt sanden også. Noen katter er veldig kresne på at doen deres skal være ren.
GeekGirl81 Skrevet 9. januar 2013 #4 Skrevet 9. januar 2013 (endret) Jeg har dessverre ikke så mange gode råd selv (er oppvokst på gård med store uteområder så vi hadde ikke behov for kattedo inne), men kanskje du finner noen tips her: http://www.humanesociety.org/animals/cats/tips/solving_litter_box_problems.html Ser at den sida har nevnt noe av det samme som andre her har vært inne på det samme - doen er ikke ren nok osv. Endret 9. januar 2013 av GeekGirl81
Duftlyset Skrevet 9. januar 2013 Forfatter #5 Skrevet 9. januar 2013 Takk for svar. Vi renser kattedoen omtrent hver dag, og har også byttet alt sanden. Bruker samme sand som fra starten. Alikevel skjer dette....og det toppet seg litt da han tisset i senga vår i natt mens vi var der :-( Jeg synes han er usedvanlig søt og sjarmerende, men nå begynner jeg å angre på hele anskaffelsen...og den følelsen liker jeg ikke! HI
Duftlyset Skrevet 9. januar 2013 Forfatter #6 Skrevet 9. januar 2013 Jeg kan jo legge til at han skal bli utekatt når været tillater det, og da håper jeg vi kan hive ut hele kattedoen...han er jo for liten og uten vinterpels nå, så det er fortsatt noen måneder til! HI
Duftlyset Skrevet 9. januar 2013 Forfatter #8 Skrevet 9. januar 2013 Nei han er ikke det, han er bare 6 måneder så tenkte vi måtte vente litt? Til han er 10 måneder kanskje? Tror du det vil hjelpe?
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 9. januar 2013 #9 Skrevet 9. januar 2013 Jeg tror det vil hjelpe og jeg tror at særlig tissingen er markering siden du skriver at han tisser i senga deres. Snakk med veterinær, men jeg vil tro at dere kan allerede nå kastrere ham. Jeg hadde samme opplegg med min hannkatt og kastrerte ham, etter samtale med veterinær, da han var 5 mnd. Ca. 2 uker etter kastreringen opphørte problemet.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2013 #10 Skrevet 9. januar 2013 Veterinæren, kanskje? Anonym poster: 96bf86421baaca17306c4ef748cc0e2d
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2013 #11 Skrevet 9. januar 2013 Hvor er kattedoen plassert? Har han plasser han kan være i fred for barna? Han demonstrerer og prøver å fortelle dere noe som han ikke er fornøyd med. Anonym poster: 84b14aa0e008a9fffc9223db3195758c
Major HotLips Houlihan Skrevet 9. januar 2013 #12 Skrevet 9. januar 2013 Er han innekatt? Det kan godt være at han kjeder seg og får utløp for litt frustrasjon på denne måten eller prøver å fortelle dere at det ikke er så greit. Søk opp måter å gjøre huset mer kattevennlig eller la han begynne å gå ut. Når det er sagt, så er det grenser for hvor mye man skal tåle fra en urenslig katt og hvis ingenting hjelper så ville jeg fått han avlivet. Dette er noe de fleste dyreleger har stor forståelse for, for urenslige katter er virkelig no dritt å ha i hus.
Snart mamma <3 Skrevet 9. januar 2013 #13 Skrevet 9. januar 2013 Pusen min var helt lik fram til jeg kastrerte han..
Cinnamon4 Skrevet 9. januar 2013 #14 Skrevet 9. januar 2013 Støtter forslaget om veterinær og kastrering.
Gurine Skrevet 9. januar 2013 #15 Skrevet 9. januar 2013 Jeg er ikke hun som svarte over, men har hørt folk bli kvitt problemet etter kastrering av hannkatten. Vår hannkatt ble kastrert rundt 6mnd alder, gikk helt fint det . Har både hunnkatt og hannkatt vi, som leker og slåss og er høyt og lavt. Heldigvis bruker begge kattedoen . Hadde bare et uhellet da ene katten ble innestengt på soverommet.. Bæsj på dyna til samboeren . Her er kattene innestengt på et rom med kattedo og mat om natta, vil ikke ha de i sengene våre eller unga sine.
Duftlyset Skrevet 9. januar 2013 Forfatter #16 Skrevet 9. januar 2013 Jeg skal sjekke angående kastrering allerede nå. Hvis det kan være en løsning hadde det vært helt supert. Avlivning er såklart aller siste utvei og det skal vi prøve å unngå - han er altfor søt til det :-) Og vi ville fått to meget ulykkelige barn i huset i stedet... HI
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2013 #17 Skrevet 9. januar 2013 Min tisset på guttungens dyne og mannen sin. Vi har kastrert han, og det har bedret seg. Han begynner å bli kjønnsmoden, det er derfor han driver å tisser slik. Kastrer han og slipp han ut! Anonym poster: 4d7a3fb35e31a3bf69160d59beb42a6a
Duftlyset Skrevet 9. januar 2013 Forfatter #18 Skrevet 9. januar 2013 Takk for så mange svar! Jeg må bare presisere at han både tisser og bæsjer...ikke bare tiss! Er det fortsatt markering tror dere? HI
Niccoline *savner_kulemage* Skrevet 9. januar 2013 #19 Skrevet 9. januar 2013 Ren kattedo, kastrering og utetid hjelper veldig! Når du vasker, pass på å ikke bruk salmiakkholdige vaskemidler. Salmiakklukt forsterker kattens egen avføring/urinlukt, og vil føre til at den trekkes tilbake til åsstedet. Katter liker også å gjøre fra seg på samme plass. Det kan også hjelpe å ha et "tak" over kattedoen, noen katter liker best å gjemme seg bort.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2013 #20 Skrevet 9. januar 2013 Skriver under på at utetid, ja! Katten vi hadde for noen år siden var også tørr da vi fikk henne, men etter noen uker inne før hun var stor nok til å reke mye ute alene gjorde hun konsekvent fra seg alle andre steder enn i kattedoen... Ga seg med en gang hun fikk være ute så mye hun ville:-) Anonym poster: ef9d019701569992e6e41a4567d61488
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2013 #21 Skrevet 9. januar 2013 Gå med han i bånd ute? Er det rotete ved doen hans? Får han være i fred fra barn, folk som går forbi, tv, støy osv? Har han leker/klatretre? Har han en plass han får være i fred og kan følge med? Anonym poster: 84b14aa0e008a9fffc9223db3195758c
Duftlyset Skrevet 9. januar 2013 Forfatter #23 Skrevet 9. januar 2013 Han er bare 6 mnd og uten vinterpels, og har aldri vært ute før. Vi tenkte å vente til det blir mildere vær, men DA skal han bli utekatt! HI
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2013 #24 Skrevet 9. januar 2013 15 uker... da er han bare en baby. Kanskje tatt litt for tidlig fra sin mor. Sutter han på ting når han koser? Kastrering er utelukket før de er rundt 6 måneder. Det handler ikke om markering, siden han bare er baby enda Steng han inne på et rom om natten, der han har vann, mat og do, og der han kan gjøre lite skade. Ikke med varmekabler, men som do eller vaskerom. Han er en BABY, og vil også oppføre seg som det til han er kastrert og kanskje rundt året gammel. Når katter blir 2 år, så blir de virkelig voksne, og slutter helt med kattungetriksa sine som kan være litt mye for enkelte De endrer både oppførsel og utseende i den alderen. Ikke at de er små kattunger til den tid, for det verste slutter når de får sine varige tenner(rundt 6 måneder). Min katt er nå 5 år, og leker fortsatt, men han er ikke gal, slik han var som liten kattunge Jeg har hatt veldig mange katter, og alltid hannkatter som har blitt kastrert så fort det går. Gode puser, som blir trofaste familiemedlemmer Du bør også tenke på om det kan være UVI(urinveisinfeksjon), selv om det kun er en liten kattunge. http://www.dyrebeskyttelsen-bergen.no/index.php?option=com_content&view=article&id=127&Itemid=139 Anonym poster: bc33c897b9c15891cba4674cb9426337
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2013 #25 Skrevet 9. januar 2013 Du får nok kastrert ham nå. Vår katt ble kastrert når han var 4 mnd. Dyrlegen sa at det er ikke noe problem, så lenge testiklene er der. Anonym poster: 6bfd38e42cde1b734f5a7831179ce492
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå