Gå til innhold

Er jeg veldig hårsår?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren har kranglet en del de siste mnd. Nå sist for 4-5 dager siden følte jeg på en måte at vi hadde et slags oppgjør, eller at vi nå har lagt ting bak oss og skal streve mer for å unngå krangling i det lengste.

De siste dagene uten krangling har vært grei, jeg har på en måte gått på nåler, klistret på meg et smil å latt som om at alt er bra for å bevare husfreden og for å prøve å se om vi klarer én uke uten krangel.

Men i går kveld, vi venter baby i midten av februar, så begynte han om at han tenkte å reise sørover å hente seg en ny bil. Vi må ha stor bil å det er ingen her oppe i nord. Han ville da blitt borte noen dager og han har ikke kunne reist før om en uke eller to, altså 3-4 uker før terminen..

Jeg er plaget med mye. Bekken, ryggen, smerter i magen osv. Klarer meg ikke alene noen dager og må f.eks hente ved, stå å lage middag til barna, hjelpe de med alt alene og i værste fall hvis fødsel skulle starte.

Så jeg sa at ok, hvis han ikke kunne ha litt is i magen å vente å se om det dukker opp en bil her i nærheten så syntes jeg han kunne vente til babyen var født. Da startet det igjen. Hvorfor det osv. Svarte at det skulle da virkelig ikke være nødvendig å si hvorfor jeg ikke vill du skal være borte i flere dager før babyen er født. Snudde ryggen til å la meg til å sove.

Kjenner jeg er sur å irritert i dag også.

Er jeg urimelig som ikke vill ha mannen på en annen kant av landet i flere dager noen uker før termin. Når han vet hvor dårlig jeg er osv?

Tror ikke dette forholdet varer lenge etter at babyen er født. Blir jo aldri forstått!

Anonym poster: eb898f1ca04efc2294b1991b69d4b537

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tja, litt håsår synes jeg!

Hvor lang tid kan det egentlig ta å hente en bil da?

Altså; føst må han vel finne en bil, og DERETTER reise å hente den. Reise ned, plukke opp bil og kjøre hjem - kan da ikke ta såååå mange dager?

Synes du bør forsøke å være litt, lage en plan sammen med han om når, hvor lenge borte, hvem som kan hjelpe deg med barna etc.. hente ved kan han velg gjøre før han drar - så får dere helle bunkre opp litt ekstra i stua. Planlegge måltider på forhånd for noen dager

Anonym poster: dcb5d0680e1e7aa6d549d5052ee0aefb

Skrevet

Du er som personen skriver litt hårsår.

Det burde gå fint dersom dere planlegger, og han gjør litt ekstra innsats på forhånd. Han kan fint lage mat på forhånd (slik at du bare trenger varme det opp), og hente inn ved beregnet for den tiden han er borte. Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal ta så mange dager, altså reiser han såpass nærme termin burde han reise ned, hente bilen og kjøre rett hjem. Han vil vel ikke gå glipp av fødselen?

Anonym poster: fa7606f00d89fcce765beb1783611074

Skrevet

Har ingen som kan hjelpe meg med barna. det er snakk om 2-3 dager. Må ha en overnatting inni mellom siden det er 16-20 timer unna. Jeg skjønnet ikke hvorfor han ikke kan vente noen uker..

Skrevet

Har ingen som kan hjelpe meg med barna. det er snakk om 2-3 dager. Må ha en overnatting inni mellom siden det er 16-20 timer unna. Jeg skjønnet ikke hvorfor han ikke kan vente noen uker..

Han kan sikkert vente noen uker, om du virkelig ikke vil at han skal dra. Jeg ville nok latt han dra om dere trenger en ny bil, du vet jo ikke om du er i form til å være alene med ungene og en nyfødt kort tid etter fødsel heller.

Anonym poster: fa7606f00d89fcce765beb1783611074

Skrevet (endret)

Har han funnet en bestemt bil eller skal ha bare ned for å titte? Hvis han har funnet en, så la han reise ned.Men kan da umulig ta opptil flere dager?

Er som hun over her sier, du være i like elendig form etter fødsel.

Og hva er det med at mange tror de skal føde 3-4 uker føre termin, hvis man ikke har som vane å gjøre dette da?

Endret av Gjest
Skrevet

Trenger ikke ny bil nå! Klart oss med to femsetere i 1,5 år så én åtteseter kan fint vente... Han får ikke være med på fødsel uansett, men er hvis det skulle skje noe annet og han er så langt unna.

Men jeg kan jo bare la han dra å se på det som en oppvarming til at vi mest sannsynlig blir å skille lag snart..

Skrevet

Hvis du er i dårlig form i svangerskapet (og ellers og egentlig...) så synes jeg han kunne vært hensynsfull nok til å høre med deg om det PASSET at han reiste bort noen dager, og ikke bare ta det for gitt at det var greit.

Når man driver en familie sammen så bør man kunne forvente at slike ting planlegges og at man blir enige.

Kunne aldri falt meg inn og si til mannen min at jeg ble borte noen dager uten å ha hørt med ham om det passer først...

Anonym poster: 1ee0b59281d43c10aeec1eb82f79e383

Skrevet

I forhold til fødsel hadde jeg ikke vært bekymret hvis du ikke har født lenge før terminen tidligere, men hvis du er avhengig av å få bært ved mens han er borte, så syns jeg det er dårlig gjort av han å skulle dra akkurat nå.

Anonym poster: 1e9157257e1dd814176c393570f4cab9

Skrevet

Trenger ikke ny bil nå! Klart oss med to femsetere i 1,5 år så én åtteseter kan fint vente... Han får ikke være med på fødsel uansett, men er hvis det skulle skje noe annet og han er så langt unna.

Men jeg kan jo bare la han dra å se på det som en oppvarming til at vi mest sannsynlig blir å skille lag snart..

Såpass ja.

Ser den. Så lenge dere klarer dere fint med de to bilene, så kan fint vente til sommern i stedet.

Ønsker deg lykke til med alt sammen :)

Skrevet

Høres ut som det er full kommunikasjonssvikt hos dere og han er sikkert like frustrert som du er, han føler seg antagelig helt umyndiggjort og overkjørt mens du føler at han aldri skjønner eller tar hensyn til deg.

Dere begge høres litt selvsentrerte ut, og hvorfor forholdet deres har blitt sånn istedenfor at dere helt naturlig har respekt hvor hverandres ønsker og behov vet ikke jeg. Antagelig har dere kommet skjevt ut helt fra begynnelsen av også har det baren blitt verre og verre?

Om forholdet står til å redde er det bare dere som kan vite, men kanskje dere skulle oppsøke hjelp. Dere er begge nødt til å både gi, ofre og forsake om det skal gå, men da vil dere til gjengjeld få også...

Jeg personlig hadde ikke hatt noen problemer med å la mannen ta en tur en måned før termin, men han ville aldri lagt det frem på en sånn måte, han ville spurt om det var ok og ikke blitt sur om det ikke var det.

Anonym poster: e0ff8f42c02c8e4fd12f4af978da458d

Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Jeg hadde tenkt å svare at jeg forstår deg veldig godt, for jeg har født alt fra 11 til 24 dager før termin og har vært i dårlig form de siste ukene før fødsel.

Men dette var helt til jeg leste svaret det siste svaret ditt!

Skal du ikke la han være med på fødselen, så kan det umulig spille noen rolle for deg hvor han er når fødselen starter. Med mindre du kun trenger han som hushjelp og barnepasser mens du føder?

Skrevet

Jeg hadde tenkt å svare at jeg forstår deg veldig godt, for jeg har født alt fra 11 til 24 dager før termin og har vært i dårlig form de siste ukene før fødsel.

Skal du ikke la han være med på fødselen, så kan det umulig spille noen rolle for deg hvor han er når fødselen starter. Med mindre du kun trenger han som hushjelp og barnepasser mens du føder?

Det er vel ganske naturlig at faren passer sine egne barn? Er det uhørt at han skal være "hushjelp og barnepasser" når hun er opptatt med å føde? Burde hun heller født hjemme mens hun skiftet bleier og tørket støv mellom riene?

Skrevet

virker på meg som du har gitt opp forholdet siden du skriver at dere fint klarer dere med de kjøretøyene dere har og at dere mest sannsynlig kommer til og skille lag så du lan jo se på turen som oppvarming til singellivet men hvorfor skal han ikke få være med på fødselen?

Skrevet

Altså; føst må han vel finne en bil, og DERETTER reise å hente den. Reise ned, plukke opp bil og kjøre hjem - kan da ikke ta såååå mange dager?

Synes du bør forsøke å være litt, lage en plan sammen med han om når, hvor lenge borte, hvem som kan hjelpe deg med barna etc.. hente ved kan han velg gjøre før han drar - så får dere helle bunkre opp litt ekstra i stua. Planlegge måltider på forhånd for noen dager

Så hun må føde alene hvis fødsel starter 3 uker før termin da? Fordi mannen skal hente bil?

Anonym poster: 3bc628bb734a16f28449dcc20af06daf

Skrevet

Så hun må føde alene hvis fødsel starter 3 uker før termin da? Fordi mannen skal hente bil?

Hun skriver jo at hun uansett ikke skal ha med mannen på fødselen..

Anonym poster: e0ff8f42c02c8e4fd12f4af978da458d

Skrevet

Har han funnet en bestemt bil eller skal ha bare ned for å titte? Hvis han har funnet en, så la han reise ned.Men kan da umulig ta opptil flere dager?

Er som hun over her sier, du være i like elendig form etter fødsel.

Og hva er det med at mange tror de skal føde 3-4 uker føre termin, hvis man ikke har som vane å gjøre dette da?

Det svaret der er litt lite gjennomtenkt. Jeg gikk 14 dager over med førstemann, ble strippet for at det i det hele tatt skulle skje noe. Med nr 2 gikk vannet 15 dager FØR termin, og hun kom noen timer etter vannavgang. Det er ingen som har for "vane" å føde innen visse tidspunkter altså... Hadde alle hatt tidsplan for når de skulle føde, så hadde ingen stresset med barnevakt osv, de kunne jo bare fortelle hvilken dag de fødte på...

Skrevet

Far er da ikke BARNEPASSER for sine egne barn? Og han "hjelper" heller ikke "til" i huset. Far har ANSVAR for sine barn, og ANSVAR for en del av husarbeidet. Voks opp.

Skrevet

virker på meg som du har gitt opp forholdet siden du skriver at dere fint klarer dere med de kjøretøyene dere har og at dere mest sannsynlig kommer til og skille lag så du lan jo se på turen som oppvarming til singellivet men hvorfor skal han ikke få være med på fødselen?

Har bare ikke lyst. Vi har kranglet så mye osv. Også har han barn fra før, å vill ikke bli sammenlignet med exene hans. Han har taklet dårlig denne graviditeten siden den ikke har vært like perfekt og uten plager og problemer som han har vært vant med før.

Skrevet

Og selv om ikke faren skal være med på fødselen, av grunner vi ikke vet, så KAN det jo hende at Hi trenger hjelp med andre ting før og etter fødselen da...

Og hun skal vel ikke ha med seg de andre barna deres mens hun føder?

Skrevet

Far er da ikke BARNEPASSER for sine egne barn? Og han "hjelper" heller ikke "til" i huset. Far har ANSVAR for sine barn, og ANSVAR for en del av husarbeidet. Voks opp.

Voks opp, faktisk..

Hehe.. Dette er et klassisk eksempel på å ikke forstå sarkasme ;)

Jeg skriver at hun kun har bruk for han som barnepasser og hushjelp mens hun føder, er derfor han ikke får dra.

Står ingen ting om at hun ønsker han som moralsk støttespiller når hun skal føde. Og DA forstår jeg ikke hvorfor hun ikke lar han dra. Hvem som helst kan ha ansvar for hennes hus og barn mens hun føder, men ikke alle kan støtte deg like godt under fødsel som barnets far..

Skrevet

Jeg synes IKKE du er urimelig, om det er noen trøst. Er selv høygravid, sliten og i dårlig form. Vet hvor viktig det er med støtte de siste ukene mot fødsel.

Sett deg ned og forklar rolig hvorfor du ønsker at han blir hjemme.. Kanskje det blir lettere å forstå hvis du ikke er sint/sur, men heller ærlig og sårbar.

Skrevet

Jeg er bare så lei av å føle at han kan og vet best. All den kranglinga, lite forståelse og respekt. Lei av alle plager, og føler sikkert at bilen kan vente, for om/når forholdet ryker så er det totalt bortkastet uansett..

Skal på sykehuset neste uke og snakke om fødsel å få en omvisning. Jeg har forberedt alt til dette barnet alene, kjøpt alt alene. Vasket klær, skruvd opp seng +++ alene. Han er sluttet med og kunne gi meg en klem, stryke på meg, holde rundt meg, ta meg i handa osv. Alt har blitt snudd på hode på bare noen uker.. Er bare så lei av å prøve å prate med han, kjempe for å få litt oppmerksomhet osv.. Har som sagt gått på nåler å klistrer på meg et falskt smil.. Derfor ryker nok forholdet snart...

Skrevet

Har du forsøkt å foreslå parterapi eller samtaler på familievernkontoret?

Om du ikke har det bra med han, så må noe gjøres. Du skal snart bli mor, og om du allerede nå føler deg så nedstemt, så kan du få deg en smell etter fødselen. Det siste du orker da er en fødselsdepresjon på toppen av alt :(

Jeg drister meg til å spørre om det egentlig ikke er bilen som er problemet her, men heller at du føler du blir bortprioitert?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...