Gå til innhold

Redd for å få barn? (BV)

Anbefalte innlegg

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Jeg skal på møte med bv i morgen pga de har fått bekymringsmelding fra helsesøster pga min skolebagrunn.. altså for de jeg ikke var no glad i skolen og derfor var en del vekk og fullførte ikke videregående og fordi jeg ikke har kommet i jobb enda (sønnen min er 16mnd) og fordi jeg ikke har blitt med på barselgrupper! Pga disse grunnlagene.. Blir "spennende" å se hva de har å komme med!

Anonym poster: 99f6ae8c11bd71752c2d3c41689e238a

Tror du har en unormal helsesøster, får håpe at du ikke får en like unormal saksbehandler hos BV som sier at de må ta barnet fra deg på grunn av dette!

Anonym poster: 76477fd9e5a9a8d9d8fce4dc678b088f

Ja, for det er jo det bv gjør, kjører rundt i en stor svart van og stjeler unger! Nepskrell, sett deg inn i ting før du uttaler deg!

Enten kjenner du ikke barnevernet så veldig godt eller jobber du i BV.

Jeg kjenner barnevernet veldig godt gjennom mitt yrke og har 4-5 barnevern saker i mnd som jeg føler med helt til slutten. 70 % av barnevernet ansatte gjør jobben sin på best mulig måte, men dessverre er det også mange som har lite kunnskap, ofte veldig unge og uerfarne.

Åh, trodde det var fylkesnemda som vurderte omsorgsovertakelse, jeg, ikke hver enkelt saksbehandler..... Tydrligvis heeelt på bærtur, jeg.. "Enten kjenner du ikke bv så veldig godt eller så jobber du i bv" Øhhh... Er ikke det litt selvmotsigende?

Din dumme ku!

Jeg sa jo at jeg føler opp saken helt til slutten og vet dermed at fylkesnemnda hører på BV mere enn det de gjør med foreldrene.

En som jobber i barnevernet er en person mange stoler på og bv vinner de fleste saker som går til fylkesnemda.

Er det deg, "Søtest"? ;) Ja, det er forresten helt sikkert derfor bv. Vinner frem i fylkesnemda, har sikkert ingen ting med foreldrenes manglende omsorgskompetanse, de går nok til sak fordi det er så rimelig og enkelt å gjøre det. Tingretten og Lagmannsretten allierer seg sikkert også med bv....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fjerner alle disse sitatene...

Er det deg, "Søtest"? ;) Ja, det er forresten helt sikkert derfor bv. Vinner frem i fylkesnemda, har sikkert ingen ting med foreldrenes manglende omsorgskompetanse, de går nok til sak fordi det er så rimelig og enkelt å gjøre det.

I nemnda regnes psykologiske observasjoner som bevis. Dvs. man arrangerer observasjoner og sier at mor stod på feil sted, sa feil ting, sa for lite, sa for mye. Dette regnes faktisk som bevis på omsorgssvikt i nemndene, det vil si bokstav a) i Bv-loven.

Videre i rettssystemet trenger Bv visstnok sakkyndige utredninger for å kunne opprettholde kidnappingen. Utredninger som sier at det vil bli framtidig omsorgssvikt (bokstav d).

Og hvorfor Bv går til omsorgsovertagelser hvis det ikke er nødvendig? Det handler om at Bv er bekymret, og da handler de på den bekymringen.

Men mange vanlige folk vil si at Bv er overbekymrede i forhold til hva som kan inntreffe i framtida.

Anonym poster: b7ea7d32991c2fc97ee340ebd739ac2a

Skrevet

Jeg skal på møte med bv i morgen pga de har fått bekymringsmelding fra helsesøster pga min skolebagrunn.. altså for de jeg ikke var no glad i skolen og derfor var en del vekk og fullførte ikke videregående og fordi jeg ikke har kommet i jobb enda (sønnen min er 16mnd) og fordi jeg ikke har blitt med på barselgrupper! Pga disse grunnlagene.. Blir "spennende" å se hva de har å komme med!

Tror du har en unormal helsesøster, får håpe at du ikke får en like unormal saksbehandler hos BV som sier at de må ta barnet fra deg på grunn av dette!

Ja, for det er jo det bv gjør, kjører rundt i en stor svart van og stjeler unger! Nepskrell, sett deg inn i ting før du uttaler deg!

Jeg kjenner barnevernet veldig godt gjennom mitt yrke og har 4-5 barnevern saker i mnd som jeg føler med helt til slutten. 70 % av barnevernet ansatte gjør jobben sin på best mulig måte, men dessverre er det også mange som har lite kunnskap, ofte veldig unge og uerfarne.

Åh, trodde det var fylkesnemda som vurderte omsorgsovertakelse, jeg, ikke hver enkelt saksbehandler..... Tydrligvis heeelt på bærtur, jeg.. "Enten kjenner du ikke bv så veldig godt eller så jobber du i bv" Øhhh... Er ikke det litt selvmotsigende?

Din dumme ku!

Jeg sa jo at jeg føler opp saken helt til slutten og vet dermed at fylkesnemnda hører på BV mere enn det de gjør med foreldrene.

En som jobber i barnevernet er en person mange stoler på og bv vinner de fleste saker som går til fylkesnemda.

Er det deg, "Søtest"? wink.png Ja, det er forresten helt sikkert derfor bv. Vinner frem i fylkesnemda, har sikkert ingen ting med foreldrenes manglende omsorgskompetanse, de går nok til sak fordi det er så rimelig og enkelt å gjøre det. Tingretten og Lagmannsretten allierer seg sikkert også med bv....

Hun sier at hun kjenner BV veldig godt igjennom sitt yrke, også kaller deg for dumme ku? Da måtte jeg le :D Beskymringsfult med en slik oppførsel, kan jo føres over de stakkars små søte barna :P

Skrevet

Din dumme ku!

Med en slik måte å snakke til andre mennesker på, så burde du vel strengt tatt ikke følge opp noen saker.

Skrevet

Jeg ble meldt til BV av en helt fremmed dame på tidenes grunnlag. Jenta mi snublet, og jeg måtte sette fra meg tingene jeg holdt før jeg fikk hjulpet henne opp. Tok ca 30 sekunder, og klart hun hylte, men det feilte henne ingen ting. Plukket henne opp og fikk stablet alt med meg, og noen uker etter kommer brevet i postkassa.

Måtte bare le, og inviterte dem med glede hjem. Vet godt at det var ei sur gammal kassadame som meldte meg.

Anonym poster: 315f2dc8f033e35b6fce5d478654331e

Skrevet

Jeg også reagarer litt på at noen kaller andre for ei dum ku, det er ikke noe pen måte å snakke til andre på. Men folkens, vær snill å ikke bland fritid og jobb da. Hun er sikkert flink i jobben sin. :)

Skrevet

Jeg også reagarer litt på at noen kaller andre for ei dum ku, det er ikke noe pen måte å snakke til andre på. Men folkens, vær snill å ikke bland fritid og jobb da. Hun er sikkert flink i jobben sin. :)

Skal ikke blande fritid og jobb ja, men en munn har man som kan snakke/skrive. Kanskje hun ikke akkurat sitter å kalle folk mens hun jobber for dumme ku, men personlig så sier det noe om henne når hun bruker slike utrykk når hun er uenig eller frustrert på noe.

Gjest Skofantomet
Skrevet

Tja, ung (?) mor som hverken gidder fullføre skolen, arbeide eller delta i barselgruppe? Ser jo at de ønsker å sjekke ut om du har behov for hjelp fra de da. Hvorfor i alle dager gidder du ikke en gang møte på barselgruppene da? Det er jo viktig!

Hvorfor er barselgruppene viktig, sånn egentlig? Det sosiale? Måle utviklingen til ungene?

Gjest Vicky Pollard
Skrevet (endret)

Fjerner alle disse sitatene...

Er det deg, "Søtest"? ;) Ja, det er forresten helt sikkert derfor bv. Vinner frem i fylkesnemda, har sikkert ingen ting med foreldrenes manglende omsorgskompetanse, de går nok til sak fordi det er så rimelig og enkelt å gjøre det.

I nemnda regnes psykologiske observasjoner som bevis. Dvs. man arrangerer observasjoner og sier at mor stod på feil sted, sa feil ting, sa for lite, sa for mye. Dette regnes faktisk som bevis på omsorgssvikt i nemndene, det vil si bokstav a) i Bv-loven.

Videre i rettssystemet trenger Bv visstnok sakkyndige utredninger for å kunne opprettholde kidnappingen. Utredninger som sier at det vil bli framtidig omsorgssvikt (bokstav d).

Og hvorfor Bv går til omsorgsovertagelser hvis det ikke er nødvendig? Det handler om at Bv er bekymret, og da handler de på den bekymringen.

Men mange vanlige folk vil si at Bv er overbekymrede i forhold til hva som kan inntreffe i framtida.

WOW Håper du kan få sterkere medisiner, tydelig de du har ikke hjelper mot vrangforestillingene dine ;)

Endret av Vicky Pollard
Skrevet

Ikke noe sted (bortsett fra hvis jeg leser Dagbladet eller VG møter jeg folk som har et så forskrudd syn på hva barnevernet er og hva de foretar seg som her inne på DiB/BiM. Heldigvis!

Jeg jobber i en etat som samarbeider tett med kommunal barneverntjeneste og kan se at det finnes mange unge saksbehandlere som kanskje ikke burde ha ansvar for det viktigste i folks liv - ungene deres. Samtidig er det jo ikke sånn at den enkelte saksbehandler alene bestemmer retningen på andres liv og det er flere flinke idealistiske saksbehandlere enn unge og naive.

Antar at det er barnevernloven § 4-12 du snakker om. Jeg har aldri opplevd at en saksbehandlers vage beskrivelser av den typen du refererer til fører til at barneverntjenesten får medhold i påstand om omsorgsovertakelse. Barneverntjenestene vet at det biologiske prinsipp veier tungt og de fremmer sannsynligvis for få saker for nemda av den grunn. Jeg håper virkelig at den nye NOUen som mener at prinsippet om Utviklingsstøttende tilknytningsprinsipp skal veie tyngre enn det biologiske fører til endring i barnevernloven!

Det er på sett og vis riktig at en sakkyndig vurdering tillegges stor vekt i nemda, men bare indisier av typen plassering i rommet osv vil ikke være tilstrekkelig. Dessuten sørger jo nesten alltid bistandsadvoktaten til foreldrene for at det er en annen sakkyndig som uttaler seg i motsatt retning.

Skrevet

Meg her igjen.. (meg som skrev at jeg skulle i møte idag/går til bv pga bekymringsmelding fra helsesøter.

Svar til noen av dere som hadde kommentert:

Jeg var kun på barselgruppa engang fordi vi hadde en del avtaler de ukene det pågikk, vi var blant annet en uke hos familie som bor 3timer herifra, ikke så lett å reise hjem for å være en time på barselgruppa da, og den ene gangen var jeg hos legen.. Hun satt opp enda et barselgruppe, men hun satt det jo opp samme ukene bare en annen dag...

Jeg vil gjerne jobbe, jeg ser etter jobb, MEN jeg bor i en liten by hvor det er veldig vanskelig å finne seg jobb.... Så vurderer og se om det kanskje er en jobb en annen plass som ikke blir alt for langt unna da jeg ikke har lappen riktig enda...

Du som skrev at jeg var lat og skjønte beskymringen hennes for man må gidde ting når man har et barn. JA takk jeg vet og jeg gjør alt for han! ;)

Går turer, besøker venner med barn på hans alder, gir han faktisk mat også ;) jeg bader og dusjer han til og med.... Jeg elsker han og stor koser meg som mamma....

Jeg/vi bor sammen med barnefar...

Om noen skulle være intr i å høre hvordan det gikk på møtet på bv idag så gikk det kjempe bra... :) Var mye koseligere å snakke med de en helsesøstera... Men som de sa når de fikk en beskymringsmelding så hadde de plikt om å følge opp minst så og så lenge..

Skrevet

Min opplevelse er vel heller tvert i mot. Det burde vært langt fler bekymringsmeldinger og barnevernet burde etter min mening vært inne og hentet ut barn oftere. Er skremmende mange barn som lever med vold/rus ol hjemme uten at de får hjelp.

Anonym poster: 8e7cf7ff3eac0dc7782f1f52dc6a7801

Helt sant.. Min mor jobber i rusomsorgen og sier rett ut at det er ikke et barnevern vi har i Norge, det er foreldrevern. Foreldre som røyker seg stein hver dag får lov å ha ungene i flere år fordi alle mulige tiltak skal prøves ut. Til slutt er ungene ødelagt og flyttes ut av hjemmet. Så er det på an igjen med ny unge og mange år med tiltak.

Vet også om ei som slår dattera si, tror dere ikke hun har henne enda. Har sendt flere bekymringsmeldinger, men mora klarer tydeligvis å manipulere de eller noe... Trist :(

Enig!!! Vi har foreldrevern i Norge, ikke barnevern. Kjenner meget godt til fosterbarn (flere) som er helt ødelagte fordi de ikke ble hentet ut tidlig nok. Disse udugelige foreldrene måtte jo for Guds skyld få en sjanse, om det så ødelagte et lite uskyldig barn så fikk det være.

Anonym poster: 6a13c503c72062311f80626ead8ca3c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...