Gå til innhold

Redd for å få barn? (BV)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må si at jeg blir mer og mer sjokkert over hva som står både i media, på nettet og hva jeg hører om barnevernet.

Jeg tror også at i mange tilfeller så gjør barnevernet det riktige med omsorgsovertakelse. Men jeg syns det skal så lite til før man får en beskymringsmelding.

Leste akkurat ett innlegg om en mor der Bv var beskymret for at hun var altfor tynn (Noe hun ikke var på bildet) Hun var tynn, men ikke anoreksia tynn...Eller der helsesektorene sprer løgner om foreldrene. Hører selvfølgelig mye rart, ikke alle historiene skal man tro på, for jeg tror også at en sak har flere sider. Men vist i dette tilfellet at foreldrene har rett og at de ikke har gjort noe galt, men får beskymring likevel på seg. Til og med når de søker hjelp selv.

Er det sånn at vi skal i dette samfunnet være redd for å få barn? Være redd for å ikke bli "godkjent" som gode foreldre? At det skal så lite til før man får de på nakken? nok med å ikke ha utdannelse, jobb, noen form for psykiske problemer...

Jeg må ærlig innrømme at jeg blir vettskremt av denne tanken, selv om jeg vet med meg selv at jeg ikke har gjort noe galt eller fått de på nakken selv. Blir ganske så paranoid på dette her... Bv gjør mye bra, det tror jeg også at de gjør.

(beklager alle skrivefeilene, men se vekk i fra de)

Hva mener dere?

Anonym poster: f9504f9a2337fe4886516ffc44b7e736

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husker hun Anette som skrev en blogg om at de tok ungen fra henne 12 timer etter fødselen. Husker jeg ble skremt da, jeg skulle jo også bli ung mor (19 år).

Hun vant over BV i retten og fikk ungen tilbake og har bevist at hun er skikket som mor. Men jeg tenker, hvorfor ble det ikke satt i gang tiltak med en gang ungen var født? Hvorfor havnet hun ikke på mødrehjem med en gang? De tok han bare fra henne...

For de som ikke vet hva jeg snakker om, her er bloggen: anettes92.blogg.no

Anonym poster: 6a13c503c72062311f80626ead8ca3c7

Skrevet

Take a chill pill

Anonym poster: ed1b985c62ef2fa34c23c619f9b0f446

Skrevet

Du hørte? Man skal ikke tro alt man hører.

Skrevet

Take a chill pill

Anonym poster: ed1b985c62ef2fa34c23c619f9b0f446

Ta deg en pille selv du...

Anonym poster: f9504f9a2337fe4886516ffc44b7e736

Skrevet

Min opplevelse er vel heller tvert i mot. Det burde vært langt fler bekymringsmeldinger og barnevernet burde etter min mening vært inne og hentet ut barn oftere. Er skremmende mange barn som lever med vold/rus ol hjemme uten at de får hjelp.

Anonym poster: 8e7cf7ff3eac0dc7782f1f52dc6a7801

Skrevet

Min opplevelse er vel heller tvert i mot. Det burde vært langt fler bekymringsmeldinger og barnevernet burde etter min mening vært inne og hentet ut barn oftere. Er skremmende mange barn som lever med vold/rus ol hjemme uten at de får hjelp.

Helt sant.. Min mor jobber i rusomsorgen og sier rett ut at det er ikke et barnevern vi har i Norge, det er foreldrevern. Foreldre som røyker seg stein hver dag får lov å ha ungene i flere år fordi alle mulige tiltak skal prøves ut. Til slutt er ungene ødelagt og flyttes ut av hjemmet. Så er det på an igjen med ny unge og mange år med tiltak.

Vet også om ei som slår dattera si, tror dere ikke hun har henne enda. Har sendt flere bekymringsmeldinger, men mora klarer tydeligvis å manipulere de eller noe... Trist :(

Skrevet

En burde tenke over at alt en hører ikke nødvendigvis er sant, og at stort sett kun negative historier blir fortalt. Det gjelder nok alle slike saker, altså hvor mange som er fornøyde med sykehuset, nav, barnevernet osv tror du står frem i media?

Anonym poster: c182c8f859e8c466ad8d9d26b92233b9

Skrevet

En burde tenke over at alt en hører ikke nødvendigvis er sant, og at stort sett kun negative historier blir fortalt. Det gjelder nok alle slike saker, altså hvor mange som er fornøyde med sykehuset, nav, barnevernet osv tror du står frem i media?

Helt enig!

Anonym poster: 83d44ef3194723facdb26da81710a44a

• 5 uker senere...
Skrevet

Jeg skal på møte med bv i morgen pga de har fått bekymringsmelding fra helsesøster pga min skolebagrunn.. altså for de jeg ikke var no glad i skolen og derfor var en del vekk og fullførte ikke videregående og fordi jeg ikke har kommet i jobb enda (sønnen min er 16mnd) og fordi jeg ikke har blitt med på barselgrupper! Pga disse grunnlagene.. Blir "spennende" å se hva de har å komme med!

Anonym poster: 99f6ae8c11bd71752c2d3c41689e238a

Skrevet

Jeg skal på møte med bv i morgen pga de har fått bekymringsmelding fra helsesøster pga min skolebagrunn.. altså for de jeg ikke var no glad i skolen og derfor var en del vekk og fullførte ikke videregående og fordi jeg ikke har kommet i jobb enda (sønnen min er 16mnd) og fordi jeg ikke har blitt med på barselgrupper! Pga disse grunnlagene.. Blir "spennende" å se hva de har å komme med!

Tror du har en unormal helsesøster, får håpe at du ikke får en like unormal saksbehandler hos BV som sier at de må ta barnet fra deg på grunn av dette!

Anonym poster: 76477fd9e5a9a8d9d8fce4dc678b088f

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Tja, ung (?) mor som hverken gidder fullføre skolen, arbeide eller delta i barselgruppe? Ser jo at de ønsker å sjekke ut om du har behov for hjelp fra de da. Hvorfor i alle dager gidder du ikke en gang møte på barselgruppene da? Det er jo viktig!

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Tror du har en unormal helsesøster, får håpe at du ikke får en like unormal saksbehandler hos BV som sier at de må ta barnet fra deg på grunn av dette!

Ja, for det er jo det bv gjør, kjører rundt i en stor svart van og stjeler unger! Nepskrell, sett deg inn i ting før du uttaler deg!

Skrevet

Tenk også på alle de negative sakene du aldri hører om. Jeg opplevde som barn at min "saksbehandler" misbrukte sin stilling. Hun truet og brølte til meg, og som 11 åring tisset jeg meg ut fordi jeg var så redd. Heldigvis grep fosterfamilien min inn og kontaktet det statelige barnevernet. Det endte med hun mistet jobben.

Jeg som uskyldig barn ble i flere år plaget av en maktsyk dame.

Det er alt for mange som jobber i barnevernet som ikke er skikket til det, slik vil det være overalt. Men det er ekstra viktig at vi er kritiske til akkurat de som arbeider med barn, siden barnet sjelden har samme "makten" til å si i fra som en voksen. Når det er sagt syns jeg det er positivt at BV undersøker en sak for mye enn en for lite.

Anonym poster: 2263b14f3a44e0d000c666328f1937dd

Skrevet

Helt sant.. Min mor jobber i rusomsorgen og sier rett ut at det er ikke et barnevern vi har i Norge, det er foreldrevern. Foreldre som røyker seg stein hver dag får lov å ha ungene i flere år fordi alle mulige tiltak skal prøves ut. Til slutt er ungene ødelagt og flyttes ut av hjemmet. Så er det på an igjen med ny unge og mange år med tiltak.

Vet også om ei som slår dattera si, tror dere ikke hun har henne enda. Har sendt flere bekymringsmeldinger, men mora klarer tydeligvis å manipulere de eller noe... Trist :(

Jeg synes det er veldig sykt når jeg hører om slike ting som dere beskriver her! Klart at disse barna skulle fått hjelp, men ikke alle får det dessverre, og kanskje det er fordi barnevernet bruker unødvendige ressurser på å drive heksejakt på gode foreldre. De er skikkelig bekymret når det er snakk om at en av/ begge foreldrene sliter psykisk, men å gripe inn der barn virkelig har behov for hjelp synes å være helt borte for dem. Det står ikke noen plass at psykisk syk= dårlig forelder, men det virker som barnevernet tror det.

Skrevet

Det er jo ikke sikkert du er noen dårlig mor av den grunn, men du gir jo ikke akkurat deg selv og sønnen din noen gode vilkår for framtiden heller da? Ingen utdannelse, ingen jobb... Hvordan blir økonomien i lengden da? Det er dyrt å ha barn, og de blir dyrere "i drift" dess eldre de er. Og samtidig blir det verre og verre å komme seg tilbake til arbeidslivet eller på skolebenken dess lengre man venter.

Du er heller ikke noe godt forbilde for barnet ditt dersom du gir det inntrykk av at man ikke "behøver" å jobbe, fordi man får penger fra NAV uansett.

Og hvorfor er du ikke med på barselgrupper? Det er ikke noe krav, og jeg vet godt at de fleste mødrene sikkert er gamle kjerringer i dine øyne. Men dere har alle til felles at dere har omtrent jevngamle barn, og som ung og fersk mor kan man plukke opp utrolig mange nyttige tips fra mer erfarne mødre på barseltreff. Kan også være sosialt og hyggelig for både deg og ungen å treffe andre mødre og barn? Det ville i hvert fall ikke gjort deg noe som helst galt å "roe ned" helsesøster med å delta på noen få barselgrupper.

Bare ut i fra det lille du skriver virker du som en litt giddaslaus person som "bare ikke orker/liker" litt av hvert, også viktige ting som utdannelse og jobb. Og er det noe man MÅ som forelder, så er det å hele tiden ORKE å gjøre ting man hverken liker eller synes er morsomt -for ungens skyld! Helsesøster har sikkert hatt mange møter med deg og ser kanskje tendensen ENDA tydeligere. Sannsynligvis ønsker de bare å sjekke, og kanskje forebygge senere problemer. Kanskje til og med hjelpe.

Anonym poster: 0f612804ddb4cd4ce1a4f8b03c2bdb07

Skrevet

Det er ulovlig for en helsesøster å sende bekymringsmelding på det grunnlaget du beskriver, med mindre du har samtykket til meldingen.

Anonym poster: 5d00a151bea8a079cd9e98801df17e61

Skrevet

Ja, for det er jo det bv gjør, kjører rundt i en stor svart van og stjeler unger! Nepskrell, sett deg inn i ting før du uttaler deg!

Enten kjenner du ikke barnevernet så veldig godt eller jobber du i BV.

Jeg kjenner barnevernet veldig godt gjennom mitt yrke og har 4-5 barnevern saker i mnd som jeg føler med helt til slutten. 70 % av barnevernet ansatte gjør jobben sin på best mulig måte, men dessverre er det også mange som har lite kunnskap, ofte veldig unge og uerfarne.

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Det er ulovlig for en helsesøster å sende bekymringsmelding på det grunnlaget du beskriver, med mindre du har samtykket til meldingen.

Hvor har du det ifra? Foreldre skal informeres, ikke samtykke...

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Jeg kjenner barnevernet veldig godt gjennom mitt yrke og har 4-5 barnevern saker i mnd som jeg føler med helt til slutten. 70 % av barnevernet ansatte gjør jobben sin på best mulig måte, men dessverre er det også mange som har lite kunnskap, ofte veldig unge og uerfarne.

Åh, trodde det var fylkesnemda som vurderte omsorgsovertakelse, jeg, ikke hver enkelt saksbehandler..... Tydrligvis heeelt på bærtur, jeg.. "Enten kjenner du ikke bv så veldig godt eller så jobber du i bv" Øhhh... Er ikke det litt selvmotsigende?

Skrevet

Åh, trodde det var fylkesnemda som vurderte omsorgsovertakelse, jeg, ikke hver enkelt saksbehandler..... Tydrligvis heeelt på bærtur, jeg.. "Enten kjenner du ikke bv så veldig godt eller så jobber du i bv" Øhhh... Er ikke det litt selvmotsigende?

Din dumme ku!

Jeg sa jo at jeg føler opp saken helt til slutten og vet dermed at fylkesnemnda hører på BV mere enn det de gjør med foreldrene.

En som jobber i barnevernet er en person mange stoler på og bv vinner de fleste saker som går til fylkesnemda.

Skrevet

Hvor har du det ifra? Foreldre skal informeres, ikke samtykke...

Det stemmer ikke.

En helsesøster er omfattet av lov om helsepersonell. Der fremkommer det med tydelighet at taushetsplikten bare kan tilsidesettes ved bekymring for "mishandling eller annen alvorlig omsorgssvikt." I alle andre tilfeller kreves samtykke fra foresatte for melding til barneverntjenesten.

Det sier seg selv at dersom det er riktig at bekymringen dreier seg om at mor er litt tafatt og ikke går på barselgruppe, så gir ikke det juridisk grunnlag for å mistenke "alvorlig omsorgssvikt" (og definitivt ikke mishandling).

Skrevet

Ikke en eneste gang har jeg vært bort i en historie der barnevernet har grepet inn uten noen grunn. Jeg har hørt vandrehistorier om det, og lest saker i media (der barnevernet har taushetsplikt og foreldrene og deres venner fritt får hyle ut løgnene sine til journalistene), men aldri en reell sak.

Jeg vet om skikkelige folk som har fått en bekymringsmelding på seg, og barnevernet har kommet innom og sjekket forholdenene, og det er det. De gjør ingenting om det ikke er noe galt/bekymringverdig i hjemmet.

Derimot vet jeg mange mange historier om at barnevernet grep inn for sent. Foreldrevernet i Norge er så sterkt, at man skal prøve ørten tiltak i hjemmet først, og selv etter ungen er tatt fra hjemmet skal det ha samvær, og før ungen fjernes fullstendig er den så ødelagt at det ikke er snakk om å bli folk av.

Naboen har vært akutthjem i mange år, og det er grusomt å se hvor ødelagt de barna og ungdommene er, fordi man har vært for redde for å gripe inn tidlig nok. Og dermed ender opp med barn/ungdom som plager dyr, ligger rundt, drikker, røyker, bruker stoff, plager andre, lyver, stjeler, skulker, you name it.

Anonym poster: c4a9fac5efd8883bb11a1600d5413518

Skrevet

Kjære tid, det trenger du ikke bekymre deg for.

Tror du de som jobber i barnevernet er noen heltdådige vesner selv på privaten? De er som folk flest.

Vet av både flotte og mindre flotte mennesker som jobber innenfor barnevernstjenesten, men de har også lovverk å forholde seg til.

Det biologiske prinsippet står sterkt.

Det er ingen som kommer og tar i fra deg DITT barn, med mindre det er skjelig god grunn for det. Altså, at barnet ditt lider.

Det er ingen som tar fra deg barnet\-a fordi du gir de nugatti på skiva flere ganger i uken, for at du kjefter på de nå og da, har kortere lunte i perioder, opplever perioder i livet hvor du ikke bare har det greit. Det er en reise gjennom livet jeg mener ( innenfor rimelighetens grenser) det er sunt for barn å oppleve. Fra de er ganske små forstår de mye. Med tilrettelagte forklaringer forstår de hva mamma og pappa sier.

Barn har godt av å oppleve at det ikke lukter nybakte boller i et plettfritt hjem hver dag. Det er ikke virkeligheten.

En familie er glad i hverandre, gjør ting man kan angre på, gjør fine ting, ber om unnskyldning til hverandre, støtter hverandre og opplever både flotte og triste ting på sin reise sammen.

Vær en god voksenperson, skap gode relasjoner. Tillat deg og være menneskelig. Det er du som "eier" barnet ditt, ikke staten.

Lykke til i morsrollen, som er fantastisk, spennende, slitsom, tidkrevende og enormt meningsskapende:-)

Skrevet

Jeg er egentlig sjokkert over holdningene til barnevernet blant mine venner og her inne. Mange ser ut til å tenke at man må kjempe og krige straks man har fått bekymringsmelding. Noe som igjen vitner til dårlig selvinnsikt (gjelder selvfølgelig ikke alle tilfeller). Når man får kritikk, eller muligens ikke kritikk heller, så bør man gå inn i seg selv og se etter eventuelle muligheter for forbedring. Dersom man ikke finner noe forbedringspotensiale, kan man jo spørre om hjelp. Dersom barnevernet er oppriktig bekymret for barna, så må man bare gjøre det beste for å gjøre situasjonen bedre. Det handler ikke om de ansatte i barnevernet eller foreldrene, mn barna.

Det sjokkerer meg at JEG kan mene dette. Jeg er selv et offer for korrupt barnevern, ble behandlet veldig dårlig og mistet all tillit til folka som var involvert i saken. Gjennom mye arbeid med meg selv, flere tonn kunnskap, har jeg klart å få tilliten tilbake. Jeg stoler np på at bv tar riktige beslutninger og at rettssystemet fanger opp eventuelle feil. Selvfølgelig vet jeg at det foregår mye bak lukkede dører, mye som ikke er bra fra bv side, men før man går over stokk og stein bør man gå dypt inn i seg selv og prøve å se ting fra andre synsvinkler. Og være åpen for forslag og hjelp. Jo mer man lærer, desto bedre. Selv om det kommer fra noe så "slemt" som bv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...