Gå til innhold

Noen som har "tvangstanker" her da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser egentlig på meg selv som ganske normal altså og har ingen diagnoser innenfor området, men jeg gjør ganske mye rart har jeg funnet ut ;)

F.eks å ta på ting flere ganger, dobbeltsjekke ting, se under glass/flasker o.l som skal løftes (aner egentlig ikke hva jeg ser etter) og om jeg spiller kabal så må alltid fargene ligge i en bestemt rekkefølge (essene, f.eks legge ut rute, kløver, spar, hjerter).

Og dette er nok bare litt av mye :P

Noen andre som gjør sånne rare ting?

Anonym poster: b5199aacd8cd147fc0f99b5b710d6595

Videoannonse
Annonse
Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Vel, jeg har diagnose på det jeg da ;)

Slet ekstremt før, dører måtte låses opp/igjen 3 turer, lys måtte av/på 4 turer, måtte alltid "tørke av" under glass/kopp som jeg drakk av, enda det ikke var noe å tørke av, vasket hendene flerfoldende ganger pr dag, full panikk for vekslepenger (syntes jeg så bakterier på de ol)

Etter terapi, så sitter jeg igjen med en mild form av det, må vaske ekstremt grundig, ting må gjøres/henges/legges i rett rekkefølge mens jeg rydder og vasker, døra målåases 3 ganger opp og igjen, å når vi skal bort "må"jeg sparke i døra etter jeg har låst.. Vet ikke heeeeelt hvorfor...

For å si det slik, en standar "helgevask" for meg, tar ca 6-8 timer o.O

Skrevet

Kan hende jeg hadde fått en diagnose før i tiden da, var litt mer ekstrem da, men nå er det ikke av den plagsomme arten ;)

Man må jo se det komiske i det og, og jeg måtte le litt av at du sparker i døren.. jeg gjør ikke det, men jeg må trykke den igjen, ett lite ekstra dytt selv om jeg vet at den er lukket og låst :P

Og ja, når jeg henger opp klær så har det ofte sine plasser og så må gjerne tskjorter henges med framsiden ut... ;)

Anonym poster: e23da055af7ee44c56336e579b13d336

Skrevet

Har ingen diagnose.. Selv om det sikkert hadde vært på sin plass :P men har litt nykker..

Kan jeg velge mellom to ting, velger jeg alltid den til venstre. Samme om jeg står og venter på heis.. Der det er to heiser vedsidenav hverandre.. Om den til høyre kommer, sliter jeg med å gå inn og kan finne på å la den gå for så å vente på den til venstre.

Må alltid banke i bordet.. Just in case..

Har skikkelig flyskrekk og det er mange ritualer før jeg setter meg i et fly. Sånne teite ting som å gå til venstre for ting..Føler det er uhellå havne på seteplass med primtall osv.. Tenker jeg tanken at flyet kræsjer må jeg sitte å tenke hyperpositive tanker for Ellers kommer det til å skje.. Prater nesten til meg selv: "nei nei nei! For noe tull! Du skal ha et laaaaangt liv, jaaa det skal du, alt er fint og flott.. Trallallaaaa.. 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.."

I know!! Locco!!! ;)

Skrevet

Hihi, bra det ikke bare er meg :P

Skrevet

Ja. ALT må dobbeltsjekkes. Er den av? Er een låst? Har jeg spylt ned?

Mareritt å gå fra bilen i byen :D

Anonym poster: 0885b3cb393f692906549c544e0aba6d

Skrevet

Joda.. Jeg MÅ telle alt. Teller som regel ubevisst så blir jeg irritert fordi det er unødvendig å telle. Telle knapper, lys, absolutt alt som kan telles. Må si jeg er blitt bedre med tiden. Ellers MÅ jeg sjekke at dører er låst, lys slukket osv før jeg legger meg, ellers klarer jeg ikke å sove.

Jeg klarer heller ikke å trykke knappen på heisen, når jeg betaler med kort, osv, alt som må tas på som andre har tatt på. Føler meg like skitten hver gang. Smule paranoid :P

Anonym poster: 45b9c6abff5be7c0d0b8ca8d361205cc

Gjest Gullguttene
Skrevet (endret)

Jeg kan ikke sminke meg før jeg har dusja. Må dusje før jeg skal ut av huset. Har jeg ikke dusja så får jeg gjort mye mindre, altså er mer effektiv med husarbeid og alt annet for så vidt når jeg har dusja. Har litt "angst" for bakterier, vasker derfor henda veldig ofte. Og orker ikke at noen tar meg i ansiktet, gjør det ikke selv heller.

Låser alltid ytterdøra, greier ikke slappe av uten at den er låst. Sjekker over ting mange ganger, som komfyr og sånn før jeg skal ut av døra.

Også må jeg alltid tisse rett før jeg legger meg, hvis ikke får jeg ikke sove.

Endret av Gullguttene
Skrevet

Jeg blir litt stressa av oddetall:-)

Skrevet

Jeg må også telle alt, og ser etter symmetri over alt. Jeg ser alltid etter midten på ting. Feks på sofaen. Er det 4 puter er jo midten mellom nr. 2 og 3, er det 3 puter er midten midt på pute 2. Aner ikke hvorfor jeg gjør det, men har "alltid" vært sånn...

Anonym poster: 5e19e01aee769640582c15f68e7d21c4

Skrevet

Jeg kan ikke sminke meg før jeg har dusja. Må dusje før jeg skal ut av huset. Har jeg ikke dusja så får jeg gjort mye mindre, altså er mer effektiv med husarbeid og alt annet for så vidt når jeg har dusja. Har litt "angst" for bakterier, vasker derfor henda veldig ofte. Og orker ikke at noen tar meg i ansiktet, gjør det ikke selv heller.

Låser alltid ytterdøra, greier ikke slappe av uten at den er låst. Sjekker over ting mange ganger, som komfyr og sånn før jeg skal ut av døra.

Er det noen som sminker seg før de dusjer?

Skrevet

Jeg må også telle alt, og ser etter symmetri over alt. Jeg ser alltid etter midten på ting. Feks på sofaen. Er det 4 puter er jo midten mellom nr. 2 og 3, er det 3 puter er midten midt på pute 2. Aner ikke hvorfor jeg gjør det, men har "alltid" vært sånn...

Samme her. Alt telles. Og det er noe med midten. Om jeg får et partall når jeg teller noe, blir det de to i midten som er selveste midten.

Skrevet

Alt for mange. Rykninger med venstre arm. klarer ikke ha buse i nesa og må sjekke ofte om jeg har :o:P Må ta på hjørner. Gjøre de runde liksom.. Jeg er gal!

Anonym poster: 92beec5779e180aecbdef7d09bffbbb1

Skrevet

Jeg måtte le igjen når jeg leste de siste innleggene :P

uff, alt man skal måtte gjøre ;)

Jeg kom på en ting jeg gjorde for en del år siden (noe som egentlig er for flaut å skrive).. jeg kunne aldri gå rundt noe uten å gå samme vei tilbake.

Akkurat som om man skulle gått rundt med en tråd etter seg og om du da går rundt en bil, ett tre, en lyktestolpe osv, så vil jo den vikle seg fast, ikke sant? :P

Jeg prøver også å unngå kummelokk.. Og så får ikke mannen lov til å kysse meg 3 ganger.. alt annet, men ikke 3 :D *knegg*

Kjenner jeg gir uttrykk for å være mer og mer gærn.. HI ;)

Gjest sug lut
Skrevet (endret)
Jeg må også telle alt, og ser etter symmetri over alt. Jeg ser alltid etter midten på ting. Feks på sofaen. Er det 4 puter er jo midten mellom nr. 2 og 3, er det 3 puter er midten midt på pute 2. Aner ikke hvorfor jeg gjør det, men har "alltid" vært sånn... Anonym poster: 5e19e01aee769640582c15f68e7d21c4
Samme her. Alt telles. Og det er noe med midten. Om jeg får et partall når jeg teller noe, blir det de to i midten som er selveste midten.
Totalt gjenkjennelig. For ikke å snakke om hvor god jeg er på hoderegning, jeg regner nemlig alt i brøk - hvor mye av arbeidsdagen, hvor stor del av treninga, etc etc, og så - hva heter det? - utvider jeg brøken hvis det er det det heter, har ikke hatt matte på 25 år, altså gjør nevneren og telleren større, etc, til jeg når en brøk som høres finere ut. Fx er det en bedre tanke at jeg har gjort unna 35/49 av treninga enn 5/7. Gitt at jeg altså trener, hvilket er planen... Endret av sug lut
Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Jeg tror jeg er veldig sunn på den måten, det eneste jeg kommer på som jeg MÅ gjøre er å skylle glasset før jeg fyller i vann...

Og så kan jeg ikke sove hvis ikke alle skapdører og skuffer er igjen - for hvis ikke kan det komme skumle ting ut (sunn, sa jeg visst.....)

Skrevet

Jeg må også skylle glasset før jeg fyller på med vann! gjerne tre ganger.

Når jeg skal sette på vekkerklokken må den stå på hel time.. klarer ikke å sette den på feks 0635.. Jeg kan ikke gå på komlokk, striper ol.

Ellers får jeg mange rare tanker, så har sikkert en diagnose om noen undersøkte meg :D ala katostrofetanker, hvis jeg skadet meg selv, eller noen i nærheten ble drept/akutt syk. Eller hvordan ville samboeren min se ut om han ble påkjørt osv. Eller hvis ungene faller ned trappa.

Aner ikke hvorfor jeg tenker på slike grusomheter.

Anonym poster: 7545b9b259b18f1ddd6ac5f0da8948c0

Skrevet

Jeg kan ta på papir, men liker det ikke. Hvis jeg gjør det (det er ganske vanskelig å unngå) så har jeg "ting" jeg kan gjøre for å gjøre det "godt" igjen.

Når jeg tørker, etter å ha vasket opp, må jeg ta litt vann på pekefingertuppen med jevne mellomrom. Det gjør jeg enkelt ved å ta fingeren mot vannkrana uten å skru den på. Der er det som regel en liten dråpe igjen. Å, jeg må le av meg selv.

Jeg liker ikke å få sengetøyet inntil storetåa.

Anonym poster: 8682da64e654e23ca38c01380265f44e

Gjest Gullguttene
Skrevet

Er det noen som sminker seg før de dusjer?

Mest antakelig ikke. Mener selvfølgelig at jeg ikke kan sminke meg før etter at jeg har tatt en dusj.

Skrevet

Tja, jeg har hvertfall noen "quirks" ;).

-Toalettpapiret MÅ henge ut, gjør det ikke det, snur jeg det.

-Takler ikke tånegler/tær (annet enn ungen min sine).

- Hater buser.

- Må låse dørene og lukke vinduete når jeg er alene hjemme.

- Er hysterisk redd for brann, så jeg drar ut kontaktene på alt jeg kan før leggetid, og lar aldri vaskemaskin etc gå mens vi er borte eller sover. Har heller aldri levende lys på i et rom vi ikke er, og sjekker brannvarslere ofte.

- Må alltid vaske henda etter jeg har vært tur med hunden/i butikken/på besøk

- Må alltid tisse før jeg legger meg/drar ut og må alltid vite hvor nærmeste toalett er.

Skrevet

Har OCD.

Må sjekke dører mange ganger.

Ekstrem bakteriefobi

Kan ikke ta buss

Besatt av tallet 2, alt jeg gjør må være i partall, men 2 er "magisk".

Må gå på en spesiell måte, f.eks kan jeg ikke gå over en dørstokk så bare EN fot er nær dørstokken, da må begge to.

Vasker hendene mine på en spesiell måte, tar 15 minutter og med mange regler. Gjør jeg noe feil må jeg starte på nytt. Blør ofte for jeg vasker meg så mye.

Alt må vaskes på en spesiell måte og jeg får angstanfall om noen andre gjør noe "feil".

Anonym poster: 05ec6605d33c2945317e78321ef94d8e

Skrevet

Jeg blir litt stressa av oddetall:-)

Jeg HATER rett og slett oddetall... hehe

Skrevet

Jeg vasker hendene hele tiden, jeg må skylle et glass tre ganger før jeg kan drikke av det, jeg dobbelsjekker ikke ting - jeg trippelsjekker det og jeg klarer ikke å gå hvis det går noen på min venstre side. :)

Skrevet

Jeg ser egentlig på meg selv som ganske normal altså og har ingen diagnoser innenfor området, men jeg gjør ganske mye rart har jeg funnet ut ;)

F.eks å ta på ting flere ganger, dobbeltsjekke ting, se under glass/flasker o.l som skal løftes (aner egentlig ikke hva jeg ser etter) og om jeg spiller kabal så må alltid fargene ligge i en bestemt rekkefølge (essene, f.eks legge ut rute, kløver, spar, hjerter).

Og dette er nok bare litt av mye :P

Noen andre som gjør sånne rare ting?

Anonym poster: b5199aacd8cd147fc0f99b5b710d6595

Det skal være ruter, hjerter, spar og kløver :P

Gjest Skofantomet
Skrevet

Det siste jeg må gjøre før jeg hopper i seng må være å tisse. Om jeg ligger våken i 5 min så må jeg ut å tisse igjen.

Får noia om tåneglene skraper ani dynetrekket.

Skifter sokker 6 ganger daglig, hater smuler under bena (enda jeg tørrmopper og støvsuger hver dag).

Men ellers er jeg rimelig normal :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...