Elsker livet Skrevet 6. januar 2013 #26 Skrevet 6. januar 2013 Vi er kristne og har døpt barna våre. Men vi syns i grunnen mer og mer at voksendåp er det riktige. Finner ikke helt konkret at Bibelen sier barn skal døpes.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #27 Skrevet 6. januar 2013 Hvem er du som kan påstå hva som er "gyldig grunn" til å døpe i kirka? Alle som gjør det har vel sin grunn? Anonym poster: 864a5d38978f0c81fe686e8d0bd62966
Bustetroll Skrevet 6. januar 2013 Forfatter #28 Skrevet 6. januar 2013 Tro meg. Dåpen kostet oss mer enn vi fikk i gaver så det ville vært bortkastet for vår del.. Skal ikke si jeg er 100 % kristen,men som en annen skrev føler jeg en tilhørighet til kirken og jeg tror på noe, bare vet ikke hva på en måte. Syns kristendommen har mange flotte verdier .(selvfølgelig ikke enig i alt) "Alle" gikk jo til domkirka i forbindelse med 22 juli. Alle de var vel ikke kristne, men det føltes som et godt sted å være når situasjonen var som den var. Litt sånn føler jeg det generellt med kirken.. Det er et godt sted å være, hva en tror på konkret spiller ikke så mye rolle og for meg er det absolutt riktig sted for livets store begivenheter. Anonym poster: a430a1269737f4b622004f5dac9153bc Mener jo ikke at de som ikke er kristne skal holde seg unna alt som heter kirker. Å gå i kirken på julaften / i forbindelse med 22. juli osv er jo veldig annerledes enn å love gud at et nytt liv skal bli oppdratt i kristent tro. Jeg mener at en dåp er ikke lengre det det "skal" være. Det har mistet mye av meningen sin.. Folk kan døpe så mye de vil, jeg personlig syntes det er litt feil når de ikke har noe som helst med kristendommen å gjøre.
Bustetroll Skrevet 6. januar 2013 Forfatter #29 Skrevet 6. januar 2013 Hvem er du som kan påstå hva som er "gyldig grunn" til å døpe i kirka? Alle som gjør det har vel sin grunn? Anonym poster: 864a5d38978f0c81fe686e8d0bd62966 Hvem er du som kan påstå hva som er "gyldig grunn" til å døpe i kirka? Alle som gjør det har vel sin grunn? Anonym poster: 864a5d38978f0c81fe686e8d0bd62966 Snakker ikke om noe "gyldig" grunn.. Folk kan døpe i vei for min del, men JEG syntes det er feil at en dåp har mistet litt av det en dåp egentlig er. Du står i kirken, og lover til gud med vitner, at barnet skal vokse opp i kristen tro og lære om kristendommen osv. Hvorfor gjøre dette hvis man absolutt ikke er et snev kristen?
Frøken Ubesluttsom Skrevet 6. januar 2013 #30 Skrevet 6. januar 2013 (endret) Helt enig med deg HI. Jeg har alltid sagt at for meg blir det feil å evt døpe barna mine i kjerka bare fordi det er en tradisjon, når jeg egentlig ikke mener noe med det. Jeg er ikke kristen og tror ikke på noen gud. Og kommer ikke til å oppdra barnet mitt i kristen tro. Derfor blir det feil for meg, fordi jeg veit hva dåpen egentlig betyr og står for. Så jeg skal ikke stå å ljuge i kjerka. Samme gjelder med bryllupp. Kan være jeg endrer mening når jeg først får barn, men håper og tror ikke det. På en annen side er jeg veldig for tradisjoner, og at tradisjoner må ivaretas for ikke å "dø ut", men ikke for enhver pris. Man kan skape nye tradisjoner, eller endre på de nåværende tradisjonene. Endret 6. januar 2013 av Scania
Bustetroll Skrevet 6. januar 2013 Forfatter #31 Skrevet 6. januar 2013 Helt enig med deg HI. Jeg har alltid sagt at for meg blir det feil å evt døpe barna mine i kjerka bare fordi det er en tradisjon, når jeg egentlig ikke mener noe med det. Jeg er ikke kristen og tror ikke på noen gud. Og kommer ikke til å oppdra barnet mitt i kristen tro. Derfor blir det feil for meg, fordi jeg veit hva dåpen egentlig betyr og står for. Så jeg skal ikke stå å ljuge i kjerka. Samme gjelder med bryllupp. Kan være jeg endrer mening når jeg først får barn, men håper og tror ikke det.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #32 Skrevet 6. januar 2013 Både og for vår del. Jeg vil gjerne tro, men sliter litt. Liker meg likevel godt i kirken! Så vi har døpt våre i kirken, og jeg har syntes det har vært en rørende seremoni. Er også glad for at barna mine har faddere som faktisk bryr seg. Men mannen min er nærmest ateist, og er mest opptatt av tradisjonen og selskapet. Jeg er forresten også opptatt av selskapet. Vi har gjort litt ut av det, fordi vi begge mener at dette er en positiv anledning for begge sider av slekta til å møtes til god mat og god stemning, og det er jo aldri feil. Hvor mange hvite bruder GIFTER seg på riktig grunnlag? Anonym poster: 172182330962a8cbd61bcffff091698e
Bustetroll Skrevet 6. januar 2013 Forfatter #33 Skrevet 6. januar 2013 (endret) Både og for vår del. Jeg vil gjerne tro, men sliter litt. Liker meg likevel godt i kirken! Så vi har døpt våre i kirken, og jeg har syntes det har vært en rørende seremoni. Er også glad for at barna mine har faddere som faktisk bryr seg. Men mannen min er nærmest ateist, og er mest opptatt av tradisjonen og selskapet. Jeg er forresten også opptatt av selskapet. Vi har gjort litt ut av det, fordi vi begge mener at dette er en positiv anledning for begge sider av slekta til å møtes til god mat og god stemning, og det er jo aldri feil. Hvor mange hvite bruder GIFTER seg på riktig grunnlag? Anonym poster: 172182330962a8cbd61bcffff091698e Det går for det samme ja.. Dåp, konfirmasjon, giftemål i kirke, er jo noe som faktisk betyr mye for mange. Det er litt trist at andre bruker dette som en mulighet til å ha en "fest". Endret 6. januar 2013 av AiliVeronica
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #34 Skrevet 6. januar 2013 Vi kommer til å ha dåp i kirken samt bryllup i kirken. Ingen av oss er kristne, men det er alikevel viktig for oss å ta vare på de norske tradisjonene vi har med kirken før den forsvinner helt for Norge. Jeg synes nesten det er teit når et vennepar av oss allerede ved forlovelsen vår sa at de ikke kommer i kirken fordi de ikke tror på gud. De er så innsafta i det prinsippet sitt om at det IKKE skal finnes en gud eller noe og tro på. De har navnefest for barna sine og forventer at alle andre og skal ha det uten å komme med bedre argumenter enn at "det er idiotisk å tro på gud".. Folk må da få gjøre disse festene slik de vil uten at andre skal sette rævva på tverre av den grunn:-) Anonym poster: 3d142a573ae08e2ceb18e31b75980983
Bustetroll Skrevet 6. januar 2013 Forfatter #35 Skrevet 6. januar 2013 Vi kommer til å ha dåp i kirken samt bryllup i kirken. Ingen av oss er kristne, men det er alikevel viktig for oss å ta vare på de norske tradisjonene vi har med kirken før den forsvinner helt for Norge. Jeg synes nesten det er teit når et vennepar av oss allerede ved forlovelsen vår sa at de ikke kommer i kirken fordi de ikke tror på gud. De er så innsafta i det prinsippet sitt om at det IKKE skal finnes en gud eller noe og tro på. De har navnefest for barna sine og forventer at alle andre og skal ha det uten å komme med bedre argumenter enn at "det er idiotisk å tro på gud".. Folk må da få gjøre disse festene slik de vil uten at andre skal sette rævva på tverre av den grunn:-) Anonym poster: 3d142a573ae08e2ceb18e31b75980983 Uff da, slik er jo litt å ta i..
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2013 #36 Skrevet 7. januar 2013 Vi har ikke døpt barnet vårt, men det er barnevelsignet. Jeg tror dåp er en personlig avgjørelse et barn ikke er i stand til å ta. Så hvis vår datter bestemmer seg for å døpe seg, kan hun gjøre det når hun blir voksen. Anonym poster: 47e95a68f00e0f7e29d2e1e61f384b10
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2013 #37 Skrevet 7. januar 2013 Mine er ikke døpt Borgerlig konfirmasjon er nei nei Jeg er katolsk og far er ateist Eldstemann valgte bil til 18 års dagen fremfor dåp og konfirmasjon Yngstemann går i lære til dåp nå, døpes neste mnd, skal konfirmeres om 2 år Vil ha ett skille mellom dåp og konfirmasjon. Det skal være 2 festdager tross alt :-) Anonym poster: b773eff516cbf21de9748f002be1ad5c
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2013 #38 Skrevet 7. januar 2013 Enig med deg Hi. Ei venninne av meg ville ha stort, tradisjonelt bryllup, og uttalte "men vi er jo ikke kristne, så jeg sa til presten at vi ikke ville ha noe prat om Jesus og Gud og sånn...". Og dette hadde visst presten godtatt... Synes kirken mister integritet når den lar ikke-kristne diktere seg og hvordan den skal gjennomføre tjenestene sine. Hvis du ikke vil høre om Gud og Jesus er ikke kirken stedet å gå. Religion er ikke et plukk-og-sett-sammen-system der du selv kan velge hvilke biter du vil ha med deg. Er min mening. Anonym poster: c45317395f611ceb945b2f5f11c6981b
solstråle- g09 og ?12 Skrevet 7. januar 2013 #39 Skrevet 7. januar 2013 Vi har døpt våre barn fordi jeg er kristen, min mann er ikke. Når barna en gang skal konfirmeres er det helt og holdent opp til dem hva de vil :-)
Sol Skippertaksdronning Skrevet 7. januar 2013 #40 Skrevet 7. januar 2013 Ingen av mine barn er døpt. Jeg mener at vi ikke har rett til å ta det valget for barna, og at dette er noe de eventuelt må få velge når de er store nok til å vite hva det er. Det samme gjelder konfirmasjoner, det er barnas valg, ikke mitt.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2013 #41 Skrevet 7. januar 2013 Hvem er du som kan påstå hva som er "gyldig grunn" til å døpe i kirka? Alle som gjør det har vel sin grunn? Anonym poster: 864a5d38978f0c81fe686e8d0bd62966 Hvem er du som kan påstå hva som er "gyldig grunn" til å døpe i kirka? Alle som gjør det har vel sin grunn? Anonym poster: 864a5d38978f0c81fe686e8d0bd62966 Snakker ikke om noe "gyldig" grunn.. Folk kan døpe i vei for min del, men JEG syntes det er feil at en dåp har mistet litt av det en dåp egentlig er. Du står i kirken, og lover til gud med vitner, at barnet skal vokse opp i kristen tro og lære om kristendommen osv. Hvorfor gjøre dette hvis man absolutt ikke er et snev kristen? Tror ikke det er så mange som ikke er ET SNEV kristen som gidder å døpe ungen sin i kirka.. Anonym poster: 864a5d38978f0c81fe686e8d0bd62966
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 7. januar 2013 #42 Skrevet 7. januar 2013 Samboeren er oppvokst i kristen oppdragelse.. Ikke noe "hper kristen", men de ber for hverandre ol, de synger for/om Gud, takker han for maten ol. Selv er jeg ike kristen i det heletatt, så jeg kunne fint hatt en navnfest med våre nermeste, men samboeren ønsket at barna hans skulle vokse opp i den tryggheten det å tro på Gud gir, enda han ikke er så vledig praktiserende lenger, og svigermor maste om det.. Det ble med dåp fordi samboeren ønsket det for sine barn.
Bustetroll Skrevet 7. januar 2013 Forfatter #43 Skrevet 7. januar 2013 Hvem er du som kan påstå hva som er "gyldig grunn" til å døpe i kirka? Alle som gjør det har vel sin grunn? Anonym poster: 864a5d38978f0c81fe686e8d0bd62966 Hvem er du som kan påstå hva som er "gyldig grunn" til å døpe i kirka? Alle som gjør det har vel sin grunn? Anonym poster: 864a5d38978f0c81fe686e8d0bd62966 Snakker ikke om noe "gyldig" grunn.. Folk kan døpe i vei for min del, men JEG syntes det er feil at en dåp har mistet litt av det en dåp egentlig er. Du står i kirken, og lover til gud med vitner, at barnet skal vokse opp i kristen tro og lære om kristendommen osv. Hvorfor gjøre dette hvis man absolutt ikke er et snev kristen? Tror ikke det er så mange som ikke er ET SNEV kristen som gidder å døpe ungen sin i kirka.. Anonym poster: 864a5d38978f0c81fe686e8d0bd62966 Jeg kjenner MAANGE. derav en som tidligere kalte seg satanist
Bustetroll Skrevet 7. januar 2013 Forfatter #44 Skrevet 7. januar 2013 Samboeren er oppvokst i kristen oppdragelse.. Ikke noe "hper kristen", men de ber for hverandre ol, de synger for/om Gud, takker han for maten ol. Selv er jeg ike kristen i det heletatt, så jeg kunne fint hatt en navnfest med våre nermeste, men samboeren ønsket at barna hans skulle vokse opp i den tryggheten det å tro på Gud gir, enda han ikke er så vledig praktiserende lenger, og svigermor maste om det.. Det ble med dåp fordi samboeren ønsket det for sine barn. Jeg kunne nok også godtatt en dåp hvis det var viktig og betydde mye for samboeren min.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå