Gå til innhold

Døper dere på riktig grunnlag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er absolutt ikke religiøs av meg, og noe som provoserer meg, er de som absolutt skal døpe barna sine, bare for å døpe..

Jeg vil tro at faktisk rundt 50% av de som blir døpt, blir kun døpt fordi det er "vanlig".

Hvorfor tvinge barnet inn i statskirken når ikke engang foreldrene er kristine?

Det samme gjelder konfirmasjoner..

En konfirmasjon er jo for at man skal bekrefte at man fortsatt er kristen, og vil fortsette sitt voksne liv som det..

En borgelig konfirmasjon? Hva er det... ? Bekrefte at man fortsatt IKKE er kristen?

(Ja, man feirer overgangen til "voksenlivet", men da skal det ikke hete en konfrmasjon!!)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi døper fordi vi mener at det er viktig å ha en tro. Jeg vet ikke om det alt som står i Bibelen jeg kan tro på, men vi har en tro om det finnes en Gud og at noen er her for å passe på oss. Vi går ikke i kirken hver søndag, men barna går på søndagsskolen og der lærer de om barnetro. Vi er ikke gift, men det er ikke fordi vi ikke er kristen, det er rett og slett fordi vi ikke har mulighet til å bruke penger på det enda.

Jeg er glad for at barna har en tro og at de lærer om det vi voksne tror på.

Anonym poster: 735d99b10e23a8ed0f1bfe8d5859e503

Skrevet

Vi døper fordi vi mener at det er viktig å ha en tro. Jeg vet ikke om det alt som står i Bibelen jeg kan tro på, men vi har en tro om det finnes en Gud og at noen er her for å passe på oss. Vi går ikke i kirken hver søndag, men barna går på søndagsskolen og der lærer de om barnetro. Vi er ikke gift, men det er ikke fordi vi ikke er kristen, det er rett og slett fordi vi ikke har mulighet til å bruke penger på det enda.

Ja, men da døper dere på riktig grunnlag da:)

Skrevet

Ja, men da døper dere på riktig grunnlag da:)

Vi gjør det ja, men jeg er enig med deg, det er nok mange som ikke gjør det.

Skrevet

Jeg ser ikke på meg selv som kristen, men jeg føler jeg tilhører kirken. Det er nok mest tradisjon å døpe barna i kirken i vår familie, og derfor er min sønn døpt han også.

Jeg tror ikke på noen gud, men synes kirken er en fin plass å være. Jeg føler meg velkommen, og liker godt verdiene og etikken som følger med den kristne troen.

Jeg er døpt, konfirmert og håper på å gifte meg i kirken.

Og helt klart la andre ta et siste farvel med meg i kirken.

Derfor synes jeg ikke man MÅ være 100% troende for å tilhøre kirken...

Anonym poster: 1b588629bd17629611a93ab8cede7867

Skrevet

Bare sånn til informasjon, HI: Det finnes ikke lengre noe som heter "Statskirken"...

Anonym poster: aae426a01b88a2fa3bba0959dfa84690

Skrevet

Mine barn er ikke døpt, de får selv velge om de vil konfirneres... Da bonusbarnet mitt skulle konfirmeres, spurte jeg han om han viste hva han måtte gjøre, bare for å få lov å bli konfirmert... At han måtte x antall ganger i kirken, ham måtte på konfirmasjons undervisning.. da fant han fram et skriv, dær vi foreldre kunne betale 5000 kr for å sende han på konfirmasjons leir, det var bare 1 helg, og så morro ut... Spurte om han var riktig vell bevart! At ville han konfirmeres, fikk han gjøre det på vanlig måte... Men det ble vesst for mye arbeid... Så da gidda han ikke...

Anonym poster: 06d4f02920578c20b36cea74bdf820bb

Skrevet

Mine barn er ikke døpt, de får selv velge om de vil konfirneres... Da bonusbarnet mitt skulle konfirmeres, spurte jeg han om han viste hva han måtte gjøre, bare for å få lov å bli konfirmert... At han måtte x antall ganger i kirken, ham måtte på konfirmasjons undervisning.. da fant han fram et skriv, dær vi foreldre kunne betale 5000 kr for å sende han på konfirmasjons leir, det var bare 1 helg, og så morro ut... Spurte om han var riktig vell bevart! At ville han konfirmeres, fikk han gjøre det på vanlig måte... Men det ble vesst for mye arbeid... Så da gidda han ikke...

Anonym poster: 06d4f02920578c20b36cea74bdf820bb

Hehe, ikkesant. Syntes også at barna skal få velge selv når de blir eldre..

Skrevet

Jeg innrømmer glatt at vi ikke døpte på riktig grunnlag. Egentlig skulle vi ikke døpe han i det hele tatt for vi er begge to ateister.

Men der vi bor sogner han til en barneskole som ikke er fullt så bra og med utrygg skolevei, mens den (veldig gode) katolske skolen ligger nærmere huset vårt. Siden jeg er døpt katolikk batemt vi oss for en "nød-dåp" slik at han kan gå der når den tid kommer, om vi ikke har flyttet.

Anonym poster: 8d445d6bae7b61288331e815f7c9eb44

Skrevet

Bare sånn til informasjon, HI: Det finnes ikke lengre noe som heter "Statskirken"...

Det er forsåvidt sant ja . Hva står forresten HI for? Trodde det var en bruker her inne som het det....

Skrevet

Det må være opp til den enkelte om de døper på "riktig grunnlag". Forøvrig finnes det ingen statskirke.

Anonym poster: 577783b44ef23a2d447af9e411437a3d

Skrevet
Bare sånn til informasjon, HI: Det finnes ikke lengre noe som heter "Statskirken"... Anonym poster: aae426a01b88a2fa3bba0959dfa84690
Det er forsåvidt sant ja . Hva står forresten HI for? Trodde det var en bruker her inne som het det....

HI står for "hovedinnlegger", altså deg i dette tilfellet.

Jeg er for øvrig enig med deg ellers, bare sånn for å si det. Giftet meg selv med vigsler fra Humanetisk forbund.

Skrevet

Det må være opp til den enkelte om de døper på "riktig grunnlag". Forøvrig finnes det ingen statskirke.

Anonym poster: 577783b44ef23a2d447af9e411437a3d

Nja... Er man absolutt ikke troende, blir det feil og døpe, kun for å få gaver og ha et selskap :)

Syntes i alle fall jeg..

Ha en navnefest.. Ikke "sverge" på at barnet skal vokse opp i kristen tro, når du da står der og juger i kirka

Skrevet
Bare sånn til informasjon, HI: Det finnes ikke lengre noe som heter "Statskirken"... Anonym poster: aae426a01b88a2fa3bba0959dfa84690

HI står for "hovedinnlegger", altså deg i dette tilfellet.

Jeg er for øvrig enig med deg ellers, bare sånn for å si det. Giftet meg selv med vigsler fra Humanetisk forbund.

åh, men det er kjekt å vite :) Takk

Skrevet
HI står for "hovedinnlegger", altså deg i dette tilfellet. Jeg er for øvrig enig med deg ellers, bare sånn for å si det. Giftet meg selv med vigsler fra Humanetisk forbund. Anonym poster: aae426a01b88a2fa3bba0959dfa84690

Søren. Postet før jeg var ferdig:

Synes for øvrig at det verken er min eller din, eller noen andres sak, å dømme folk for det valget de gjør. Hva som er "riktig grunnlag" for å døpe sitt barn i kirken eller ikke er vel opp til barnets foreldre og presten i den kirken de evt velger å døpe barnet. Eller?

Enhver må gjøre det de selv ønsker mener nå jeg. Kjenner jeg ikke gidder å bruke mye tid på det altså.

Skrevet
HI står for "hovedinnlegger", altså deg i dette tilfellet. Jeg er for øvrig enig med deg ellers, bare sånn for å si det. Giftet meg selv med vigsler fra Humanetisk forbund. Anonym poster: aae426a01b88a2fa3bba0959dfa84690

Søren. Postet før jeg var ferdig:

Synes for øvrig at det verken er min eller din, eller noen andres sak, å dømme folk for det valget de gjør. Hva som er "riktig grunnlag" for å døpe sitt barn i kirken eller ikke er vel opp til barnets foreldre og presten i den kirken de evt velger å døpe barnet. Eller?

Enhver må gjøre det de selv ønsker mener nå jeg. Kjenner jeg ikke gidder å bruke mye tid på det altså.

Men hva med en navnefest? Hvis det er feiringen og alt rundt det som er det "store".

Syntes det er ganske feil og sverge på at barnet skal vokse opp i kristen tro, når man står der i kirken og juger... Kun for å få gaver og ha festen liksom..

Skrevet
Søren. Postet før jeg var ferdig: Synes for øvrig at det verken er min eller din, eller noen andres sak, å dømme folk for det valget de gjør. Hva som er "riktig grunnlag" for å døpe sitt barn i kirken eller ikke er vel opp til barnets foreldre og presten i den kirken de evt velger å døpe barnet. Eller? Enhver må gjøre det de selv ønsker mener nå jeg. Kjenner jeg ikke gidder å bruke mye tid på det altså. Anonym poster: aae426a01b88a2fa3bba0959dfa84690
Men hva med en navnefest? Hvis det er feiringen og alt rundt det som er det "store". Syntes det er ganske feil og sverge på at barnet skal vokse opp i kristen tro, når man står der i kirken og juger... Kun for å få gaver og ha festen liksom..

Jo, det er jeg enig i. Mitt poeng er vel mer at det er litt vel fordomsfullt å påstå at "alle" nå til dags som ikke har en veldig "utøvende" kristen tro bare døper barna sine i kirken for å få gaver å ha fest... Mulig jeg er naiv, men jeg tror ikke det stemmer altså.

Ellers har jeg vært i opptil flere navnefester, og de har vært like høytidsstemte og fine som en "vanlig" dåp.

Skrevet

Vi er begge utmeldt av kirken og ingen av våre barn er døpt i kirken. Vi giftet oss på tinghuset også. Jeg må si jeg synes det helt feil å benytte kirken til diverse dåp, giftemål, begravelse o.l når man ikke er kristen. Å skylde på tradisjon synes jeg ingenting om, er man ikke kristen bør man heller ikke bruke kirken til hverken dåp eller bryllup.

Skrevet

Vi døpte på grunn av foreldrene / familien til samboer!

Ingen av oss hadde planer om og døpe, men det er viktig for familien hans. Med at de har den trua at ungen ikke kommer til himmelen om den dør, vist den ikke er døpt. Ellers er de ikke kristne av seg, bare mer overtroiske.

Så svelget noen sure kameler akkurat der, og døpte ungen. SÅ h*n kan melde seg ut når h*n blir gammel nok vist han vil :)

Skrevet
Søren. Postet før jeg var ferdig: Synes for øvrig at det verken er min eller din, eller noen andres sak, å dømme folk for det valget de gjør. Hva som er "riktig grunnlag" for å døpe sitt barn i kirken eller ikke er vel opp til barnets foreldre og presten i den kirken de evt velger å døpe barnet. Eller? Enhver må gjøre det de selv ønsker mener nå jeg. Kjenner jeg ikke gidder å bruke mye tid på det altså. Anonym poster: aae426a01b88a2fa3bba0959dfa84690
Men hva med en navnefest? Hvis det er feiringen og alt rundt det som er det "store". Syntes det er ganske feil og sverge på at barnet skal vokse opp i kristen tro, når man står der i kirken og juger... Kun for å få gaver og ha festen liksom..

Jo, det er jeg enig i. Mitt poeng er vel mer at det er litt vel fordomsfullt å påstå at "alle" nå til dags som ikke har en veldig "utøvende" kristen tro bare døper barna sine i kirken for å få gaver å ha fest... Mulig jeg er naiv, men jeg tror ikke det stemmer altså.

Ellers har jeg vært i opptil flere navnefester, og de har vært like høytidsstemte og fine som en "vanlig" dåp.

Absolutt ikke alle, og mener ikke å dømme. Men tror det er veldig mange som gjør det kun for å gjøre det..

Skrevet

Nei, vi døpte på grunn av tradisjon, og fordi jeg ønsket å bruke dåpskjolen som har vært i familien i over 100 år, som jeg også er døpt i. Feil geunnlag sikkert for deg, men hva andre tenker om det bryr jeg meg ikke om.

Anonym poster: 44be153a697c755c78cb82a84dd300a1

Skrevet

Nei, vi døpte på grunn av tradisjon, og fordi jeg ønsket å bruke dåpskjolen som har vært i familien i over 100 år, som jeg også er døpt i. Feil geunnlag sikkert for deg, men hva andre tenker om det bryr jeg meg ikke om.

Anonym poster: 44be153a697c755c78cb82a84dd300a1

hehe. det er bra :)

Skrevet

Nei vi gjør det garantert på feil grunnlag.

For oss er det tradisjon, en hyggelig anledning til å samle familien og feire babyen. Ja, vi kunne sikkert valgt navnefest istedet, men som sagt er det en tradisjon med dåp og vi velger å videreføre den.

Skrevet

Her er vi døpt begge to, og alle rundt tok det som en selvfølge at vi skulle døpe våre. Men jeg står ikke i kirka og juger! Barna våre ble ikke døpt, fordi de kommer ikke til å bli oppdratt i kristen tro. Jeg er selv kristen, mannen er ikke, likevel ønsket han å døpe pga tradisjon. Det ble ikke noe av, etter en lang prat oss i mellom. Selv om jeg er kristen, vil jeg lære barna mine om all forskjellig religion som finnes, uten å påvirke i noen retning. Når de blir store nok, skal de få velge sin egen vei, og ønsker de å konfirmere seg, skal jeg hjelpe med det som trengs for at de skal få døpe seg først. Men det skal være dems valg.

Skrevet

Tro meg. Dåpen kostet oss mer enn vi fikk i gaver så det ville vært bortkastet for vår del..

Skal ikke si jeg er 100 % kristen,men som en annen skrev føler jeg en tilhørighet til kirken og jeg tror på noe, bare vet ikke hva på en måte. Syns kristendommen har mange flotte verdier .(selvfølgelig ikke enig i alt)

"Alle" gikk jo til domkirka i forbindelse med 22 juli. Alle de var vel ikke kristne, men det føltes som et godt sted å være når situasjonen var som den var.

Litt sånn føler jeg det generellt med kirken.. Det er et godt sted å være, hva en tror på konkret spiller ikke så mye rolle og for meg er det absolutt riktig sted for livets store begivenheter.

Anonym poster: a430a1269737f4b622004f5dac9153bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...