Anonym bruker Skrevet 5. januar 2013 #1 Skrevet 5. januar 2013 Huff, vi har en forferdelig kveld her, samboeren har allerede konkludert med at hunden må avlives, men jeg er så emosjonell at jeg vet ikke om det er riktig eller ikke, vil bare ha synspunkter her, så nå skal jeg fortelle hva som skjedde. Min datter på 7 år hadde besøk av ei venninne som ikke har vært her før i ettermiddag. Vi har en hund på 1,5 år, jakthund. Rolig, snill og barna har styret og stelt med han siden han var valp så han er vant til barn. Hunden var ikke hjemme når jenta kom på besøk, men kom hjem mens de var oppe å lekte. Så kom de ned og skulle kose med hunden, de gikk rolig mot han og de pratet sammen, så begynte de å klappe han (uten at han hadde luktet på henne eller noe). Plutselig hoppet hunden til og bjeffet og fløy på jenta, samboeren min bare stupte etter hunden og det hele var jo over veldig fort, jenta var selvfølgelig livredd. Hunden sto over jenta og det var ikke bare et bjeff og så var han ferdig liksom. Det var så rart.... Jeg mener at han glefset etter henne, men tør ikke si det 100%, hun ble ikke bitt hvertfall. Jeg skjønner hva samboeren mener, selv om vi forstår at hunden ble skremt, kan vi ikke ha en hund som vi ikke kan stole på med barna. Jeg FORSTÅR det, men vil ikke det på en måte. Må vi? Kan han ikke bo hos foreldrene til samboeren som har et litt roligere liv? Men de har jo selvfølgelig barnebarn og andre folk på besøk de også.... Huff, eldste på 11 knakk helt sammen her fordi samboeren sa at vi nok måtte avlive hunden. De andre barna har vi ikke sagt noe til... Jeg har så lyst til å gråte, samboeren tok hunden nettopp med seg for å levere han hos foreldrene til han blir avlivet, vi klarer ikke å sitte her å se på en dødsdømt hund liksom... Synspunkter?? Anonym poster: 83d1f95e6559991182baf78fa71bca6c
Februargullet2013 Skrevet 5. januar 2013 #2 Skrevet 5. januar 2013 Nei, hadde ikke gjort det,han bet ikke,men hvis det skjer mer og han begynner og bli Sinna,så bør det kanskje gjøres,men se det litt an.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2013 #3 Skrevet 5. januar 2013 Nei, du trenger ikke å avlive en hund som ble "utsatt for et barn". Selvsagt skulle ikke barnet buset bort til hunden og, i hundens øyne, vært meget truende. Man skal alltid, uansett, sørge for at ordentlig hilsing pågår, at det er på hundens premisser. Den følte antageligvis at den ble trengt opp i et hjørne eller at hun var veldig truende. Når det er sagt, er det godt at ungen ikke ble bitt! Det kunne vært skummelt. Men dere må passe bedre på. Anonym poster: 3a260735b90dbe43baf504c6dd29a37a
nagini Skrevet 5. januar 2013 #4 Skrevet 5. januar 2013 Synes det høres ut som en voldsom overreagering å avlive på det grunnlaget. Det kan ikke være at mannen din ikke liker hunden noe særlig uansett, og ser en gyllen mulighet til å bli kvitt den? Hadde aldri avlivet min hund for noe slikt, heller fulgt enda bedre med når det var barn der en periode. Barn og dur skal jo uansett aldri være alene sammen.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2013 #5 Skrevet 5. januar 2013 høres ut som tullingen ville ha en grunn til å bli kvitt hunden. Anonym poster: 8dc397d97ba9abb19d31599199af926e
hønny-bunny Skrevet 5. januar 2013 #6 Skrevet 5. januar 2013 Kan dere ikke kontakte noen som driver med hundeadferd og få de til å ta en vurdering og evt omplassere den? Hvis ikke kan du jo sende meg en mel,så kan det sikkert løses.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2013 #7 Skrevet 5. januar 2013 Merkelig å straffe hunden fordi folk ikke skjønner at unger+bikkjer ikke går sammen. Anonym poster: 078cdc8bac8b40dff835c0c6ae2236a1
Krystallen Skrevet 5. januar 2013 #8 Skrevet 5. januar 2013 Prøv heller å tenke på hva som var årsaken til at hunden reagerte, det var ikke særlig lurt av jenta å bare gå rett på hunden. Hunden kan ha blitt skremt og forsvart seg selv. Hunden bet ikke, ville kanskje bare advare jenta. Absolutt ingen grunn til avliving! Det er ikke rett på hundens vegne. Hunden har ikke gjort noe farlig så langt. Prøv heller å forklare barna at man alltid skal la hunden lukte før de kan klappe. Håper virkelig ikke at dere kommer til å avlive hunden. Hvis dere likevel vurderer det så gi heller bort hunden til en familie uten barn.
Light of my life Skrevet 5. januar 2013 #9 Skrevet 5. januar 2013 Uff for en forferdelig situasjon. Jeg måtte avlive en av mine hunder for noen mndr siden fordi han bet lillemor i fingeren. Jeg så det skjedde, så var helt sikker i min sak; han hadde mulighet til å flytte seg, men valgte å bite da hun kom nære. Det var en helt grusom opplevelse og avgjørelse å måtte ta. Desverre kan slikt skje når man har hund. Jeg klarer ikke helt lese fra innlegget ditt om du er sikker på at hunden gjorde noe feil eller ikke (kanskje han ble sparket i siden, og det var derfor han hoppet til?). Uansett er det en vanskelig avgjørelse dere må ta; barnas sikkerhet kommer selvfølgelig først. Klem
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2013 #10 Skrevet 5. januar 2013 Uff, jeg vet akkurat hvordan du har det. Vi har også en jakthund vi ikke stoler på. Vi har hatt mange ubehagelige opplevelser, han har flere ganger hoppet etter folk på en "ikke-vennlig" måte. Han har aldri skadet noen, men flere ganger skremt folk. Da vår datter ble født, var vi veldig i tvil om vi skulle beholde han eller ikke. Vi valgte å beholde ham, og vi har gått til innkjøp av et stort bur. Det er kanskje den smarteste investeringen vi har gjort, for hunden stortrives i buret. Det er svært sjelden vi lar jenta vår leke med hunden, og dersom de er sammen, er vi alltid der og passer på. Det er en veldig vanskelig situasjon dere er i, men ikke forhast dere med noen avgjørelse nå i kveld. Håper det løser seg. Klem. Anonym poster: a59e2aeed2d090f9bb49cdc39679bc0f
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2013 #11 Skrevet 5. januar 2013 Hvis hunden hadde prøvd å bite, så hadde den vel klart det? Høres mer ut som den bare prøvde å gi beskjed? Anonym poster: ce6f7b64c6b7ecb1ad971bcfd4ba5acd
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2013 #12 Skrevet 5. januar 2013 Jeg har hubdeatferd som spesialisering innenfor yrket mitt. Som oftest er det faktisk barnet sitt feil, om hunden angriper, men man skal uansett ha en hund som man kan stole på rundt barn. Jeg hadde først tatt hunden til veterinær for å sjekke om den har vondt et sted. Smerter kan ofte føre til aggressive utbrudd. Lykke til. Anonym poster: f76d2990f38ecb83f1187a411ecdd60a
Frufluffy Skrevet 5. januar 2013 #13 Skrevet 5. januar 2013 Nei, jeg mener det er helt galt å avlive hunden og er enig i det som skrives over. En hund som advarer på hundevis er ikke farlig, men man kan lære av episoden og ungå lignende. Din samboer kan gjøre stor skade for barna i familien om han gjenomfører avlivning!
Gjest Trulte med to små Skrevet 5. januar 2013 #14 Skrevet 5. januar 2013 Merkelig å straffe hunden fordi folk ikke skjønner at unger+bikkjer ikke går sammen. Anonym poster: 078cdc8bac8b40dff835c0c6ae2236a1 At barn og hunder ikke går sammen nei! Har du sett, da har jeg lært det også!
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2013 #15 Skrevet 5. januar 2013 Jeg glemte å nevne noe viktig her, en gang når det kom en gutt hit på 12 år inn døra og jeg var alene med hunden (han hører ikke særlig på meg), så gjorde hunden akkurat det samme på den gutten, angrep han liksom, bjeffet høyt og jeg måtte dra han bort fra gutten mens han fortsatte å bjeffe. Han ble redd da også, og da lå han på plassen sin og det banket på døra og jeg åpnet og sa hei, og hunden reagerte ikke på noe før han hørte gutten, at han ikke kjente han fra før antagelig??? Jeg vet ikke.... HI Anonym poster: 83d1f95e6559991182baf78fa71bca6c
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2013 #16 Skrevet 5. januar 2013 Men vanligvis så ville vel hunden ha snudd seg for å lukte, men hvis hunden er redd så reagerer han jo med å forsvare seg. Vi forstår at hunden ble redd og forsvarte seg selv, men vi vil ikke ha en hund som er så lettskremt rundt barna. De buset ikke på hunden heller, men gikk rolig mot han og satte seg ned ved siden av han, han snudde seg ikke fordi han nok trodde hun var en av de andre ungenesom han kjente og skvatt nok når det var en fremmed unge, men jeg synes likevel han overreagerte veldig...og bare for å ha det sagt, samboeren er den som vil ha hunden, det er jeg som har klaget og irritert meg over hunden og angret på at vi fikk han, så det er nok barna han tenker på når han tar den avgjørelsen.... HI Anonym poster: 83d1f95e6559991182baf78fa71bca6c
Bustetroll Skrevet 5. januar 2013 #17 Skrevet 5. januar 2013 Han samboeren din fikk jeg lyst til å spytte i annsiktet.... Unnskyld språket men herregud for en IDIOT. Han må jo hate bikkja... ? Min hund bjeffer og knurrer og "glefser" til barn som pirker på han rett som det er, Og det skal han værsågod og få lov til å gjøre. Barn har ikke kontroll over bevegelser, og hunden merker dette med en gang. Det ER LOV Å SI IFRA!! Hver forelder skal også lære barna at man ALDRI skal gå bort til fremmede hunder. Og skal man klappe, skal man alltid la hunden hilse først. Helt normalt at en hund kan reagere på den måten. kan ta for pokker ikke ta livet av den fordet! Evt gi den bort til noen andre da... Man tar ikke livet av sin egen sønn/datter fordi hun/han dytter en annen unge i barnehagen.. Beklager altså, men det der er noe av det DUMMESTE jeg har hørt på lenge.. Syns trolig synd på deg.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2013 #18 Skrevet 5. januar 2013 Det høres høyst unødvendig ut med avliving, er enig i at det høres ut som om samboeren din vil bli kvitt bikkja. Det er alltid en årsak til at en hund reagerer slik. Omplassering er uansett et bedre alternativ om dere må kvitte dere med den:-) Anonym poster: 415fb721d0ef1b1c0201f5e63d36e056
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2013 #19 Skrevet 5. januar 2013 Men han knurret ikke eller bjeffet litt, han overfalt henne!! Og han sluttet ikke før samboeren min rev han bort.... Skjønner at dette er et følsomt og ømtålig tema, men synes mange av dere som svarer her bare hopper til konklusjoner uten at dere var her.... Og hun jenta som var her er skolejente, hun gjorde ingenting galt, jeg var rett ved siden av uten at jeg rakk å tenke på at hunden ikke har hilst på henne før.... Dvs det eneste gale hun gjorde (som jeg selvfølgelig skulle sørget for) var at hun ikke gikk foran hunden og lot han hilse.... og hadde hunden bjeffet et par ganger mot henne eller knurret så hadde ingen reagert som vi gjorde, men han OVERFALT henne.... HI Anonym poster: 83d1f95e6559991182baf78fa71bca6c
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2013 #20 Skrevet 5. januar 2013 Og en ting til, jeg vet jeg ba om meninger, så det er greit, blir bare overrasket når dere er så veldig bastante på hva dere mener, når jeg som var her ikke kan være så bastant engang.... Men skjønner det også, man blir følsom når man snakker om forsvarsløse dyr... Jeg har nå snakket med min søster som er veterinær og hun mener at siden dette ikke var første gangen, så er det kanskje riktig avgjørelse at vi ikke skal ha han rundt barn hvertfall (og hun har selv en omplassert hun som knurrer og er skeptisk til alle mennesker hun ikke kjenner, men har ikke barn)....HI Anonym poster: 83d1f95e6559991182baf78fa71bca6c
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2013 #21 Skrevet 5. januar 2013 Ser det var veldig mange forskjellige svar du har fått... Tror nok ikke selv jeg ville avlivet med det første men ville gjort tiltak for at det ikke skulle skje igjen og vurdert situasjonen videre. Selv hadde vi tidligere to hunder og valgte å avlive den ene pga flere utfall mot barnet. Etter første forsøk på angrepet (helt uprovosert, barnet stod flere meter unna med fokus på noe annet) på barnet gjorde vi tiltak slik at barn og hund fysisk ble adskilt. Brukte port og hunden var i gjerde da vi var i hagen. Etter flere nye forsøk fra hundens side med utfall mot gjerdet mistet jeg all tillit jeg hadde for hunden og merket selv at jeg begynte å bli redd/skeptisk til den. Forferdelig trist og en utrolig vanskelig avgjørelse etter å ha hatt en god venn i over 5 år... Vi utelukket at det var noe fysisk og turde ikke omplassere da vi ikke ville at hunden skulle komme i en situasjon der den faktisk klarte å bite noen. Lykke til med avgjørelsen, den er ikke enkel... Anonym poster: 60603a9a1bf6865f1629c54025f683a4
Gjest sug lut Skrevet 5. januar 2013 #22 Skrevet 5. januar 2013 Min hund bjeffer og knurrer og "glefser" til barn som pirker på han rett som det er, Og det skal han værsågod og få lov til å gjøre. Det er antakelig det mest foruroligende utsagnet jeg har hørt fra noen hundeeier.
Gjest Ziva Skrevet 5. januar 2013 #23 Skrevet 5. januar 2013 Et par spørsmål. Hvilken type hund (jakthund er mangt)? Blir den brukt til jakt? Får den nok trim (både fysisk og psykisk)?
nagini Skrevet 5. januar 2013 #24 Skrevet 5. januar 2013 Angrep? Men han bet ikke, og du er usikker på om han glefser? Hva i all verden legger du i å angripe??? Hvis alle hunder som en sjelden gang hopper på folk skulle avlives hadde det ikke vært mange hunder. Og du snakker om en VALP, han er 1,5 år sa du? Slik samboeren din fremstilles i første innlegg, og du selv nå i siste, så er det kanskje bedre å avlive. Og for Guds skyld, ikke skaff dere ny hund, om dere dreper hunden for noe slikt burde dere aldri få ha dyr igjen. *skikkelig provosert*
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2013 #25 Skrevet 5. januar 2013 Når jeg leser det HI forklarer om at hunden overfalt barnet og ikke reagerte på tilsnakk er jeg ikke i tvil om hva jeg ville gjort... Omplassering er ikke fornuftig, dette kan godt skje igjen med være resultat. #21 Er forresten også helt enig med SugLut! Anonym poster: 60603a9a1bf6865f1629c54025f683a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå