ellen-propellen Skrevet 5. januar 2013 #51 Skrevet 5. januar 2013 Jeg har prøvd å lese alle innleggene dine HI, og det er to ting jeg mener dere bør/ kan gjøre 1) ta hunden med til vetrinær for helsesjekk 2) tren lederskap samt sosialiser hunden ( gjerne med munnkurv sammen med barn) Dette er en hannhund på ca 18 mnd? I denne alderen når de den siste kjønnsmodningen og får rare reaksjonsmønster. At din hund reagerer så sterkt på fremmede barn er urovekkende,men ikke unormalt. Barn i den nevnte alder begynner å bli litt stive i kroppspråket og er derfor vanskelige å lese for hunden. Om dere tar " grep" om situasjonen nå vil avlivning være unødvendig, men dere må gjøre grep. Anbefaler deg også å ta kontakt med den lokale hundeklubben ( gjerne rasehundklubben) for hjelp og veiledning tilpasset din hund. Blir det en stor og vanskelig jobb for deg så spør vetrinæren om kjemisk kastrering kan hjelpe i en periode for å se om det er kjønnsmodningen som er hovedårsaken til adferden. Lykke til
Bustetroll Skrevet 5. januar 2013 #52 Skrevet 5. januar 2013 Ja, men må bare si at det er ikke sånn at han aldri knurrer likevel hvis det er noe. men når han ligger å knurrer uten at det er noe åpenbar grunn, eller at han bjeffer på folk som går forbi o.l. Føler det ble veldig vanskelig å forklare alt her.... HI Anonym poster: 83d1f95e6559991182baf78fa71bca6c Uff, får litt vondt av deg når jeg leser alt som renner inn her, ikke at min første var så hyggelig. Alle kan , og de fleste som har hund gjør en eller fler feil. Det er klart at man også må disiplinere hunden. Det er ingen som vil ha en hund som bjeffer hele dagen, eller i hagen, etc. Men det er vanskelig å vite hvordan man skal gå frem.. Som sagt fler ganger her, en hund må få lov til å ha muligheten til å si ifra når noe er galt, ubehag, +++. Er den opplært ved at bjeffing , knurring er forbudt, vil den ganske naturlig finne andre måter å reagere på.. Man kan ikke forvente at hunden bare skal være en engel 24/7. Viktig under disiplinering av hunder, er jo å ikke kjefte, men å rose. Ikke kjeft når hunden har tisset inne, ros den når den gjør det ute. Ikke kjeft når den bjeffer, ros den når den er stille. Ikke la den tro at alt er forbudt og galt. Da får man til slutt en problemhund. Men få hunden til vetrinær for en sjekk , kan være smerter o.l som har utløst agresiviteten
Guttemamma10-11 Skrevet 5. januar 2013 #53 Skrevet 5. januar 2013 Skjønner det kan være en vanskelig situasjon for dere. Har selv en hund på 8 år på nærmere 40 kg og to smågutter. Hunden har jeg hatt siden hun var valp. Føler meg trygg på henne, og kan la henne være alene med større barn. Guttene mine koser og kryper på henne, men alltid under tilsyn. Har sjelden sett henne gå unna. Hun har aldri knurret eller bjeffet mot dem, aldri vist noen form for dominans. Hadde hun gjort det, hadde jeg blitt usikker og barna utrygg. Hunden er selvfølgelig et familiemedlem og skal bli respektert, men er nederst på rangstigen i enhver situasjon, og det skal hun vite. Hun har heller aldri fått lov til å bjeffe/knurre ukontrollert. Hadde hunden min gjort det din hund gjorde hadde jeg nok ikke stolt på henne igjen, og hadde nok ikke kunnet være i en barnefamilie som vår. Det er dere som kjenner hunden best og som må kjenne på om det er omplassering eller avliving som er best. Men ville nok tatt tiden til hjelp og få tenkt over hva som skjedde.
Ooops I did it AGAIN Skrevet 5. januar 2013 #54 Skrevet 5. januar 2013 Husker en lignende episode med vår hund da jeg var ungdom. Han pleide stå i bånd ute, og tre av naboungene var litt fæle å erte han. De var mye yngre enn barna han var vant til. Så lå han nedenfor trappa, i bånd, og gnagde på et bein. Nabojenta sprang fram og sparket beinet fra han og han la henne i bakken. Mamma holdt på å dø! Trodde han virkelig angrep. Men han sto over henne og knurret uten å gjøre noe mer til mamma hentet han. Husker de var veldig i tvil om hva de skulle gjøre, men de valgte å la han leve. Det skjedde aldri igjen, og naboungene sluttet å plage han Følg nøye med og gjør noen 'tester' med å forstyrre han feks når han spiser.
Hiv o'hoi Skrevet 5. januar 2013 #55 Skrevet 5. januar 2013 ALDRI putt munnkurv på en usikker hund!!! Beklager, jeg er opptatt i kveld og jeg får ikke skrevet så mye her nå. Men send meg gjerne en PM HI om du trenger mer utfyllende svar enn det jeg rekker nå i kveld. Signerer med nick nå, så du får sendt meg om du vil. Det er jeg som har svart deg et par ganger lenger opp. Jeg er utdannet innen dyr og har spesialisering i hundeatferd.
Hiv o'hoi Skrevet 5. januar 2013 #56 Skrevet 5. januar 2013 Forstyrr heller aldri en hund som spiser. Jeg mener at dere som gir slike idiotiske råd, kun gjør vondt verre! Hadde du "to med tut og ei snuppe", vært fornøyd om jeg stod oppi deg og plaget deg mens du spiste middag?
Catlady Skrevet 5. januar 2013 #57 Skrevet 5. januar 2013 Hi !! Om valget er å drepe eller omplassere den, vær så snill ta kontakt med meg først. Jeg har lenge jobbet som frivillig på fod gården i Oslo og vil mer enn gjerne prøve og hjelpe deg å omplassere hunden. Det er verdt det å gi den en sjanse synes jeg, for jeg synes dere overreagerer litt her, og at det er tegn på dårlig kommunikasjon mellom dere og hunden. Det beste ville jo være om dere ville jobbet med det, men omplassering er iallefall bedre enn at den må dø.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2013 #58 Skrevet 5. januar 2013 Forstyrr heller aldri en hund som spiser. Jeg mener at dere som gir slike idiotiske råd, kun gjør vondt verre! Hadde du "to med tut og ei snuppe", vært fornøyd om jeg stod oppi deg og plaget deg mens du spiste middag? Du er utdannet innen hundeadferd? Da vet du at en hund skal tåle å bli forstyrret, også når den spiser. Selv om man selvsagt lærer unger og andre at man IKKE gjør det. Den dagen noen gjør det, skal ikke hunden angripe! Anonym poster: 99e503dd3ff402f7b59df26a845aa949
Ooops I did it AGAIN Skrevet 5. januar 2013 #59 Skrevet 5. januar 2013 Forstyrr heller aldri en hund som spiser. Jeg mener at dere som gir slike idiotiske råd, kun gjør vondt verre! Hadde du "to med tut og ei snuppe", vært fornøyd om jeg stod oppi deg og plaget deg mens du spiste middag? Du er utdannet innen hundeadferd? Da vet du at en hund skal tåle å bli forstyrret, også når den spiser. Selv om man selvsagt lærer unger og andre at man IKKE gjør det. Den dagen noen gjør det, skal ikke hunden angripe! Anonym poster: 99e503dd3ff402f7b59df26a845aa949 Og var ikke meningen å være anonym...
Hiv o'hoi Skrevet 5. januar 2013 #60 Skrevet 5. januar 2013 Forstyrr heller aldri en hund som spiser. Jeg mener at dere som gir slike idiotiske råd, kun gjør vondt verre! Hadde du "to med tut og ei snuppe", vært fornøyd om jeg stod oppi deg og plaget deg mens du spiste middag? Du er utdannet innen hundeadferd? Da vet du at en hund skal tåle å bli forstyrret, også når den spiser. Selv om man selvsagt lærer unger og andre at man IKKE gjør det. Den dagen noen gjør det, skal ikke hunden angripe! Anonym poster: 99e503dd3ff402f7b59df26a845aa949 Hehe.. Ja.. Og hvordan lærer du hunden at det er ok å bli forstyrret mens den spiser da? Google emnet du, så skal du se hva erfarne hundetrenere har svart på nettopp dette emnet, som er svært omdiskutert.
May the force be with you Skrevet 5. januar 2013 #61 Skrevet 5. januar 2013 Jeg synes ikke det høres ut som en god grunn til avliving! Tror det bare er mannen din som overreagerer pga. At han egentlig ikke vil ha hunden e.l. Høres ihvertfall slik ut.. Men det kam jo ha vært en grunn til at hunden reagerte? Tok f.eks. Barna tak i hundens halsbånd, satte seg på halen dens eller prøvde å se inni munnen på den f.eks.? Eller var jenta i utgangspunktet redd hunder? vi har vært borti hunder som har reagert på litt hardere måter når man f.eks. Var borti nakken på ene hunden, det viste seg i ettertid at den hadde en ille nakkebetennelse som krevde dyrlegebeh. altså, det kan være grunner til at hunder reagerer, som vi mennesker ikke forstår.. Da er det jo om å gjøre å heller finne grunnen og løsninga på problemet så langt som mulig:)
Ooops I did it AGAIN Skrevet 5. januar 2013 #62 Skrevet 5. januar 2013 Forstyrr heller aldri en hund som spiser. Jeg mener at dere som gir slike idiotiske råd, kun gjør vondt verre! Hadde du "to med tut og ei snuppe", vært fornøyd om jeg stod oppi deg og plaget deg mens du spiste middag? Du er utdannet innen hundeadferd? Da vet du at en hund skal tåle å bli forstyrret, også når den spiser. Selv om man selvsagt lærer unger og andre at man IKKE gjør det. Den dagen noen gjør det, skal ikke hunden angripe! Anonym poster: 99e503dd3ff402f7b59df26a845aa949 Hehe.. Ja.. Og hvordan lærer du hunden at det er ok å bli forstyrret mens den spiser da? Google emnet du, så skal du se hva erfarne hundetrenere har svart på nettopp dette emnet, som er svært omdiskutert. Det gjør du ved å venne hunden til at man tar maten fra den mens den spiser, og etterpå gir den tilbake. Er det rart man får aggressive hunder om man ikke trener på sånt fra de er små? Selv har jeg ikke utdanning innen dette, men min bror har.
Hiv o'hoi Skrevet 5. januar 2013 #63 Skrevet 5. januar 2013 Jeg mener det er rart om hunden ikke blir mataggresiv når man driver på sånn! Men vi får være enige om å være uenige. Har ikke tid til å diskutere dette mer i kveld.
stjertløvetann Skrevet 5. januar 2013 #64 Skrevet 5. januar 2013 Forstyrr heller aldri en hund som spiser. Jeg mener at dere som gir slike idiotiske råd, kun gjør vondt verre! Hadde du "to med tut og ei snuppe", vært fornøyd om jeg stod oppi deg og plaget deg mens du spiste middag? Du er utdannet innen hundeadferd? Da vet du at en hund skal tåle å bli forstyrret, også når den spiser. Selv om man selvsagt lærer unger og andre at man IKKE gjør det. Den dagen noen gjør det, skal ikke hunden angripe! Anonym poster: 99e503dd3ff402f7b59df26a845aa949 Hehe.. Ja.. Og hvordan lærer du hunden at det er ok å bli forstyrret mens den spiser da? Google emnet du, så skal du se hva erfarne hundetrenere har svart på nettopp dette emnet, som er svært omdiskutert. Det gjør du ved å venne hunden til at man tar maten fra den mens den spiser, og etterpå gir den tilbake. Er det rart man får aggressive hunder om man ikke trener på sånt fra de er små? Selv har jeg ikke utdanning innen dette, men min bror har. Og hva er poenget med å venne hunden til å fratatt maten og bli forstyrret under spising? Seriøst - hvorfor gjøre det til en vane, kan ikke bikkja heller bare få spise i fred? Har aldri gjort sånt mot min hund, og den finnes ikke aggressiv, heller ikke når den innimellom forstyrres ved matfatet eller klatres på av barna. Må si jeg holder en knapp på Hiv o'hoi her!
Mockanin Skrevet 5. januar 2013 #65 Skrevet 5. januar 2013 Hiv o'hoi har nok helt rett i det hun sier.
ellen-propellen Skrevet 5. januar 2013 #66 Skrevet 5. januar 2013 Mine hunder har alltid blitt trent på at jeg kan ta ting fra dem, også mat. Dette er helt nødvendig i tilfelle hunden feks begynner å spise en død fugl ute. Eller barna mister noe ved siden av hunden sin matskål. Eller at hunden vil ha ungenes kjeks. Det er 1000. Gode grunner for å lære hunden at mannskap kunne ta mat fra den. At jeg gir HI råd om at hunden bruker munnkurv i en periode fremover sammen med barn er for å beskytte barna. En hund blir ikke usikker av å bruke munnkurv så lenge man ikke lar den få bank av andre hunder mens den har munnkurven på. Mulig du har utdannelse innen hundeadferd, men man må da kunne få nesa ut av boka og la hue jobbe. Sunn fornuft kan faktisk redde flere hunder fra avliving!! og flere ban fra å bli bitt!
Snartmamma2015 Skrevet 5. januar 2013 #67 Skrevet 5. januar 2013 Anonym:hvilken rase er det ?! Ta Evt kontakt med meg så kanskje jeg kan hjelpe dere med omplassering til et hjem uten barn.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #68 Skrevet 6. januar 2013 jeg tenker: kjeder hunden seg? får den nok mosjon?? /psykisk trening? Anonym poster: 66a919587092d6b59a15c5b11364afd6
Clue Skrevet 6. januar 2013 #69 Skrevet 6. januar 2013 Forstyrr heller aldri en hund som spiser. Jeg mener at dere som gir slike idiotiske råd, kun gjør vondt verre! Hadde du "to med tut og ei snuppe", vært fornøyd om jeg stod oppi deg og plaget deg mens du spiste middag? Du er utdannet innen hundeadferd? Da vet du at en hund skal tåle å bli forstyrret, også når den spiser. Selv om man selvsagt lærer unger og andre at man IKKE gjør det. Den dagen noen gjør det, skal ikke hunden angripe! Anonym poster: 99e503dd3ff402f7b59df26a845aa949 Hehe.. Ja.. Og hvordan lærer du hunden at det er ok å bli forstyrret mens den spiser da? Google emnet du, så skal du se hva erfarne hundetrenere har svart på nettopp dette emnet, som er svært omdiskutert. Det gjør du ved å venne hunden til at man tar maten fra den mens den spiser, og etterpå gir den tilbake. Er det rart man får aggressive hunder om man ikke trener på sånt fra de er små? Selv har jeg ikke utdanning innen dette, men min bror har. Jeg trodde det var allmenkunnskap om hund at man IKKE forstyrrer den når den spiser, og SLETT IKKE tar fra den maten mens den spiser. Å gjøre slikt er dårlig og frekk oppførsel hunder imellom, og de reagerer ofte sterkt om noen prøver seg på det. Hunder skiller ikke mellom god og dårlig hundeoppførsel og menneskeoppførsel. De har ett sett med regler, og forventer at også mennesker oppfører seg pent i henhold til det. Så en hund vil få forsterket ressursforsvar og være mindre til å stole på om maten blir tatt fra den mens den spiser, selv om den får maten tilbake igjen. Den kan finne seg i det lenge, men den vil hele tiden få forsterket ressursforsvaret sitt, og en dag kan ikke eier lenger ta fra den maten uten at det smeller. Ingen hunder med normal oppførsel prøver å ta maten fra en annen. Er maten i munnen, og hunden holder på å spise, så holder andre hunder seg unna, til maten/beinet forlates. Først da er det lov til å forsyne seg om det ble noe til overs. Jeg har valp og voksen nå, og til og med valpen skjønner dette, uten at han lært det på den harde måten. Det er bare sånn det er. Mine hunder har ikke ressursforsvar, fordi har aldri opplevd at vi tar fra dem maten. Likevel kan jeg om nødvendig ta fra dem ting de ikke skal ha, men da bytter jeg tingen i noe annet. Har de noe jeg må ta fra dem, avleder jeg med en godbit eller en leke, og jeg får det de har uten å øke ressursforsvaret.
Clue Skrevet 6. januar 2013 #70 Skrevet 6. januar 2013 Mine hunder har alltid blitt trent på at jeg kan ta ting fra dem, også mat. Dette er helt nødvendig i tilfelle hunden feks begynner å spise en død fugl ute. Eller barna mister noe ved siden av hunden sin matskål. Eller at hunden vil ha ungenes kjeks. Det er 1000. Gode grunner for å lære hunden at mannskap kunne ta mat fra den. At jeg gir HI råd om at hunden bruker munnkurv i en periode fremover sammen med barn er for å beskytte barna. En hund blir ikke usikker av å bruke munnkurv så lenge man ikke lar den få bank av andre hunder mens den har munnkurven på. Mulig du har utdannelse innen hundeadferd, men man må da kunne få nesa ut av boka og la hue jobbe. Sunn fornuft kan faktisk redde flere hunder fra avliving!! og flere ban fra å bli bitt! Regner med at hun som har utdanning innen hundeatferd ikke kan bare teori. Om man er såpass interessert i det faget, så har man gjerne bred og mye erfaring med hunder i praksis også.
Clue Skrevet 6. januar 2013 #71 Skrevet 6. januar 2013 Jeg vet ikke om jeg bruker ordet angrep riktig her. Han hoppet på barnet og det så ut som han forsøkte å legge henne i bakken hvis det er forståelig? Over henne (han er jo ganske stor) med potene flere ganger, mens han bjeffet (han pleier nesten aldri å bjeffe)... og for meg så det ut som han glefset, det sa jeg med en gang til samboeren, men så blir jeg usikker på om det var det jeg så når det går litt tid.... Men det så ut som han liksom tok etter klærne hennes hvertfall med tennene (huff, dårlig vitne jeg tydeligvis). Men blir litt urolig når du sier at hunder som mister talespråket, for samboeren min har oppdratt hunden til å ikke knurre eller bjeffe, da blir han holdt rundt snuten og sagt NEI til.... Er dette feil altså? Nå får jeg sikkert kjeft for det også, men trodde liksom det var bra at hunden ikke knurret og bjeffet i tide og utide.... HI Anonym poster: 83d1f95e6559991182baf78fa71bca6c Min voksne tispe gjør dette til valpen når hun mener han har gått for langt. Hun har et veldig godt hundespråk, og oppfører seg ofte "etter boka" når det gjelder det. Hun legger valpen på rygg, står over han og gaper over halsen hans samtidig med at hun knurrer. Alt går veldig fort, det er mye lyd, tispa knurrer og valpen piper. Det ser dramatisk ut, men er egentlig ikke det. Det skjer veldig sjelden, kun når valpen har gått altfor langt. Stort sett er hun veldig tålmodig med valpen, men nå har han begynt å bli stor, og hun tillater mindre. Hittil har han fått lov til alt, og frekkheter har blitt tillatt også. Men nå begynner hun å oppdra mer. Må nevne at hun aldri har tatt han i nakken, som er så populært å gjøre av enkelte hundeeiere. Har aldri sett en valpemor eller annen voksen hund som gjør det mot valpene. Det du beskriver at hunden din har gjort kan minne om dette. Og da er det en advarsel om at ungen har gått for langt i forhold til hunden. Hunden tåler nok kanskje mindre fra fremmede enn fra "egne" unger, men man skal også være obs med ungene i huset, at de ikke får holde på som de vil med hunden. Når hunden ligger eller spiser, skal den få være i fred. Ungene kan kose med den når den selv tar kontakt.
Bustetroll Skrevet 6. januar 2013 #72 Skrevet 6. januar 2013 Forstyrr heller aldri en hund som spiser. Jeg mener at dere som gir slike idiotiske råd, kun gjør vondt verre! Hadde du "to med tut og ei snuppe", vært fornøyd om jeg stod oppi deg og plaget deg mens du spiste middag? Du er utdannet innen hundeadferd? Da vet du at en hund skal tåle å bli forstyrret, også når den spiser. Selv om man selvsagt lærer unger og andre at man IKKE gjør det. Den dagen noen gjør det, skal ikke hunden angripe! Anonym poster: 99e503dd3ff402f7b59df26a845aa949 Hehe.. Ja.. Og hvordan lærer du hunden at det er ok å bli forstyrret mens den spiser da? Google emnet du, så skal du se hva erfarne hundetrenere har svart på nettopp dette emnet, som er svært omdiskutert. Det gjør du ved å venne hunden til at man tar maten fra den mens den spiser, og etterpå gir den tilbake. Er det rart man får aggressive hunder om man ikke trener på sånt fra de er små? Selv har jeg ikke utdanning innen dette, men min bror har. Jeg trodde det var allmenkunnskap om hund at man IKKE forstyrrer den når den spiser, og SLETT IKKE tar fra den maten mens den spiser. Å gjøre slikt er dårlig og frekk oppførsel hunder imellom, og de reagerer ofte sterkt om noen prøver seg på det. Hunder skiller ikke mellom god og dårlig hundeoppførsel og menneskeoppførsel. De har ett sett med regler, og forventer at også mennesker oppfører seg pent i henhold til det. Så en hund vil få forsterket ressursforsvar og være mindre til å stole på om maten blir tatt fra den mens den spiser, selv om den får maten tilbake igjen. Den kan finne seg i det lenge, men den vil hele tiden få forsterket ressursforsvaret sitt, og en dag kan ikke eier lenger ta fra den maten uten at det smeller. Ingen hunder med normal oppførsel prøver å ta maten fra en annen. Er maten i munnen, og hunden holder på å spise, så holder andre hunder seg unna, til maten/beinet forlates. Først da er det lov til å forsyne seg om det ble noe til overs. Jeg har valp og voksen nå, og til og med valpen skjønner dette, uten at han lært det på den harde måten. Det er bare sånn det er. Mine hunder har ikke ressursforsvar, fordi har aldri opplevd at vi tar fra dem maten. Likevel kan jeg om nødvendig ta fra dem ting de ikke skal ha, men da bytter jeg tingen i noe annet. Har de noe jeg må ta fra dem, avleder jeg med en godbit eller en leke, og jeg får det de har uten å øke ressursforsvaret. Jeg er litt enig i begge deler her jeg.. Jeg har trent opp hunden min slik at jeg skal få lov å f.eks flytte på matskåla, være i nærheten av den når han spiser, etc. Aldri tatt fra han maten dog.. Grnnen til at jeg har lært han dette er jo rett og slett så han ikke skal være agresiv rundt maten sin.. Hadde en hund en kort periode som var helt syk rundt maten sin.. Et lite barn kan lett gå bort til en hund som tygger på beinet sitt og prøve å ta det fra, eller være med å "leke", evt bare sette seg ved siden av for å se på... Noen hunder kan da være så overbeskyttende ovenfor maten sin at de biter... Ikke ta fra hunden maten.. men å fra starten av, sette seg ved siden av hunden mens den spiser f.eks (uten å direkte forstyrre) kan være lurt..
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #73 Skrevet 6. januar 2013 Jeg hadde iallefall aldri sendt barnet mitt til dere etterpå. Vi har en 5 åring som dette skjedde med og vi tok det stille og rolig og har snakket masse med henne om at ikke alle hunder er slik ovs. Resultatet er en jente som er livredd hunder som som må sitte på et fang i hele besøk om det er hund i huset. Anonym poster: f63df6a1971cf4baf0516db510567833
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #74 Skrevet 6. januar 2013 Forstyrr heller aldri en hund som spiser. Jeg mener at dere som gir slike idiotiske råd, kun gjør vondt verre! Hadde du "to med tut og ei snuppe", vært fornøyd om jeg stod oppi deg og plaget deg mens du spiste middag? Du er utdannet innen hundeadferd? Da vet du at en hund skal tåle å bli forstyrret, også når den spiser. Selv om man selvsagt lærer unger og andre at man IKKE gjør det. Den dagen noen gjør det, skal ikke hunden angripe! Anonym poster: 99e503dd3ff402f7b59df26a845aa949 Hehe.. Ja.. Og hvordan lærer du hunden at det er ok å bli forstyrret mens den spiser da? Google emnet du, så skal du se hva erfarne hundetrenere har svart på nettopp dette emnet, som er svært omdiskutert. Det gjør du ved å venne hunden til at man tar maten fra den mens den spiser, og etterpå gir den tilbake. Er det rart man får aggressive hunder om man ikke trener på sånt fra de er små? Selv har jeg ikke utdanning innen dette, men min bror har. Jeg trodde det var allmenkunnskap om hund at man IKKE forstyrrer den når den spiser, og SLETT IKKE tar fra den maten mens den spiser. Å gjøre slikt er dårlig og frekk oppførsel hunder imellom, og de reagerer ofte sterkt om noen prøver seg på det. Hunder skiller ikke mellom god og dårlig hundeoppførsel og menneskeoppførsel. De har ett sett med regler, og forventer at også mennesker oppfører seg pent i henhold til det. Så en hund vil få forsterket ressursforsvar og være mindre til å stole på om maten blir tatt fra den mens den spiser, selv om den får maten tilbake igjen. Den kan finne seg i det lenge, men den vil hele tiden få forsterket ressursforsvaret sitt, og en dag kan ikke eier lenger ta fra den maten uten at det smeller. Ingen hunder med normal oppførsel prøver å ta maten fra en annen. Er maten i munnen, og hunden holder på å spise, så holder andre hunder seg unna, til maten/beinet forlates. Først da er det lov til å forsyne seg om det ble noe til overs. Jeg har valp og voksen nå, og til og med valpen skjønner dette, uten at han lært det på den harde måten. Det er bare sånn det er. Mine hunder har ikke ressursforsvar, fordi har aldri opplevd at vi tar fra dem maten. Likevel kan jeg om nødvendig ta fra dem ting de ikke skal ha, men da bytter jeg tingen i noe annet. Har de noe jeg må ta fra dem, avleder jeg med en godbit eller en leke, og jeg får det de har uten å øke ressursforsvaret. Jeg er litt enig i begge deler her jeg.. Jeg har trent opp hunden min slik at jeg skal få lov å f.eks flytte på matskåla, være i nærheten av den når han spiser, etc. Aldri tatt fra han maten dog.. Grnnen til at jeg har lært han dette er jo rett og slett så han ikke skal være agresiv rundt maten sin.. Hadde en hund en kort periode som var helt syk rundt maten sin.. Et lite barn kan lett gå bort til en hund som tygger på beinet sitt og prøve å ta det fra, eller være med å "leke", evt bare sette seg ved siden av for å se på... Noen hunder kan da være så overbeskyttende ovenfor maten sin at de biter... Ikke ta fra hunden maten.. men å fra starten av, sette seg ved siden av hunden mens den spiser f.eks (uten å direkte forstyrre) kan være lurt.. For all del: Gi nå ikke andre folk råd om å forstyrre hunden mens den spiser og SPESIELT IKKE inne på et forum hvor de fleste har barn. Det er fullstendig GALT å lære en hund at om den ikke passer nøye på kan det hende det kommer noen å tar maten/forstyrrer den. Da BYGGER DU OPP RESSURSFORSVARET til hunden! Hvis den lever et normalt hundeliv hvor den får spise i fred og det ikke er noe fiks-fakseri rundt måltidet er sannsynligheten for at den har større tolleranse den dagen noen snubler oppi der. (Joda: det er mange hunder som har tålt og tåler "metoden" med å ta vekk og gi tilbake matskåla, men disse hundene vil da troligvis ikke ligge høyt på ressursforsvaret sitt alikevel, eller man må ta så kraftig i ved et evt utfall at den rett og slett aldri tør gjøre det igjen. Men hvem kan gi garantier om at de har greid det og at dette vil generaliseres til å gjelde alle mennesker - små som store?? Dette er gamle teorier som henger igjen og baserer seg på myten om at hunder klatrer på menneskets rangstige.) Til HI: Jeg tror dere må gå i dere selv å kjenne hva som er ok for dere. Å leve med en hund i hus vil si at man aldri er 100% trygg for barna uansett, men nå har dere fått en for dere god grunn til å være mer skeptisk, dithen at dere vurdere om den skal få lov å leve eller ikke. Du kanskje har gjort deg noen AHA opplevelser her på bakgrunn av svarene du har fått når det gjelder hund. De er slett ikke A4 og enkle å oppdra alle. Men du sitter vel igjen med noen alternativer: 1) Hunden avlives (og en slik avgjørelse bør ikke baseres på svar fra nettet) 2)Hunden omplasseres til noen som får HELE historien, samt kanskje jakter, ikke har barn kanskje, god hundeerfaring og er villig til å trene den etc. Gjerne ETTER at du har konferert med en atferdskonsulent (manimal f eks er et bra sted å starte) og fått treningsopplegg og en forståelse av hva som må til/hva hunden er og hvorfor den gjør som den gjør. Hunder kan få et godt og langt liv hos andre også! 3)Dere gjør en innsats og tar treningsbiten selv etter konsultasjon hos atferdsterapeut, hvor hele familien må være med på notene. Anonym poster: 79c318818d33b211db51e192958053a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå