Gjest Kira bjeffer Skrevet 5. januar 2013 #26 Skrevet 5. januar 2013 Jeg synes avlivning høres litt drastisk ut, personlig ville jeg sett på andre muligheter først. Jeg har full forståelse for at det er en vanskelig situasjon, spesielt når hunden gjør dette helt uprovosert. At den ikke bet jenta er kjempe bra, men man vet jo ikke hvordan det går eventuelt neste gang. Fryktelig tungt å ha en hund man ikke kan stole på (jada, jeg vet at man ikke skal stole på hunder, men dere skjønner hva jeg mener!). Først ville jeg tatt hunden med til veterinær for en fysisk sjekk, inkludert sjekk av tennen. Bare for å utelukke at det ikke er noe fysisk galt med hunden. Deretter ville jeg tatt kontakt med noen som har god greie på hundeadferd, f.eks Manimal på Høvik i Bærum. Hvis ingen av disse tingene hjelper, så ville jeg vurdert en omplassering av hunden. Merk ordet vurdert! Sannsynligvis ville jeg ventet litt ettersom hunden er i den verste puberteten nå. (Er den forresten sterilisert?). Håper det løser seg for dere, og at du kan få mannen med på å sjekke ut andre alternativer fremfor avlivning.
Bustetroll Skrevet 5. januar 2013 #28 Skrevet 5. januar 2013 Min hund bjeffer og knurrer og "glefser" til barn som pirker på han rett som det er, Og det skal han værsågod og få lov til å gjøre. Det er antakelig det mest foruroligende utsagnet jeg har hørt fra noen hundeeier. Ok, når jeg leser det selv, høres det villt ut.. Men når en 4 åring, begynner å pirke med fingrene sine oppi annsiktet på en hund, skal hunden få lov til å gi fra seg lyd, og si ifra at dette syns han ikke noe om. Om barna skulle bli litt redde, vel, da lærer de at det antakelig ikke er så lurt og pirke og klappe på fremmede hunder da. Har en nevø på snart 3 år, han og hunde min går godt sammen. men når han begynner og dra i halen, pille, osv, så gir hunden gjerne fra seg et knurr og sier klart ifra. ALDRI bitt
Catlady Skrevet 5. januar 2013 #29 Skrevet 5. januar 2013 Og en ting til, jeg vet jeg ba om meninger, så det er greit, blir bare overrasket når dere er så veldig bastante på hva dere mener, når jeg som var her ikke kan være så bastant engang.... Men skjønner det også, man blir følsom når man snakker om forsvarsløse dyr... Jeg har nå snakket med min søster som er veterinær og hun mener at siden dette ikke var første gangen, så er det kanskje riktig avgjørelse at vi ikke skal ha han rundt barn hvertfall (og hun har selv en omplassert hun som knurrer og er skeptisk til alle mennesker hun ikke kjenner, men har ikke barn)....HI Hvorfor drepe hunden med en gang ??? Hva med et oplasseringsenter ? La hvertfall hunden få en sjanse !!! Flere hunder passer ikke sammen barn. Men passer utmerket i familier uten barn eller store barn. Anonym poster: 83d1f95e6559991182baf78fa71bca6c
Bustetroll Skrevet 5. januar 2013 #30 Skrevet 5. januar 2013 Litt mer forståelig etter å ha lest mer om hva som faktisk skjedde. Men alikevel ikke god nok grunn til å avlive en hund.. Finn evt roten til problemet, og prøv å løs det. Eller gi vekk hunden til noen som vil påta seg det arbeidet
Catlady Skrevet 5. januar 2013 #31 Skrevet 5. januar 2013 Og en ting til, jeg vet jeg ba om meninger, så det er greit, blir bare overrasket når dere er så veldig bastante på hva dere mener, når jeg som var her ikke kan være så bastant engang.... Men skjønner det også, man blir følsom når man snakker om forsvarsløse dyr... Jeg har nå snakket med min søster som er veterinær og hun mener at siden dette ikke var første gangen, så er det kanskje riktig avgjørelse at vi ikke skal ha han rundt barn hvertfall (og hun har selv en omplassert hun som knurrer og er skeptisk til alle mennesker hun ikke kjenner, men har ikke barn)....HI Hvorfor drepe hunden med en gang ??? Hva med et oplasseringsenter ? La hvertfall hunden få en sjanse !!! Flere hunder passer ikke sammen barn. Men passer utmerket i familier uten barn eller store barn. Anonym poster: 83d1f95e6559991182baf78fa71bca6c Aaah !! Hvorfor kom innlegget mitt inn på ditt ?? Du ser det vel for det håper jeg
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2013 #32 Skrevet 5. januar 2013 Dette høres omtrent akkurat ut som hunden min.. Bortsett fra at han er en liten puddel!! - han er sinnsykt redd fremmede og gjør slike fremhopp, knurrer og bjeffer på folk ( voksne og barn) hvis de ikke hilser på han på riktig måte!! ( for vår del går jo dette fint, da størrelsen på hunden gjør at han ikke er noen trussel). MEN han biter aldri (mye pågrunn av at vi har lekt biteleker med han siden han var liten og skjønner forskjell på biteleking og ordentlig biting). Mitt råd vil være å finne ut hva som gjør at han reagerer på denne måten, for da kan dere begynne å trene med han slik at han ikke reagerer slik. For eksempel; min hund er redd fremmede, ergo jeg vet hvordan jeg skal introdusere fremmede på en måte som funker for både hund og mennesker. Husk; det er du som er den ansvarlige for både hund og barn, og må derfor vite hvordan og hvorfor hunden din reagerer som den gjør. Her informerer jeg gjester som ikke har vært her før at hunden kommer til å bjeffe på deg, men du skal IKKE se på han eller prøve å ta kontakt med han, han skal totalt overses til han tar kontakt selv ( hvis de følger dette tar det 5 min til han tar kontakt, gjør de det ikke tar det ca halvtime, time). Barn som er på besøk får beskjed om det samme, og at de fint kan leke med han, MEN når han har lagt seg en plass får de IKKE lov å verken røre han eller klappe han på noen som helst måte - da er han sliten og vil IKKE ha kontakt ( hadde han villet hatt det så hadde han selv tatt kontakt) Hvis de ikke hører på dette og går bort vil min hund knurre, og det får han lov til ( lavmælt knurring og null bevegelser), dette er deres måte å snakke på og vi forklarer barna at da må du gå bort for nå gir hunden en advarsel og sier; gå bort! ( viktig; når hunden min har knurret, tar JEG som er sjefen å hysjer på hunden slik at han slutter å knurre før barnet går bort, dette er viktig fordi hunden skal oppleve t det er jeg som er sjef, og at det er jeg som tar hans signal på alvor og fjerner barnet - barnet skal ligge over han på rangstigen, det er derfor ikke han som fjerner barnet med sin knurring, han knurrer - jeg forteller at jeg lytter, han blir stille og jeg fjerner barnet. Folk vil sikkert være uenig, men har jeg dratt et dyr i hus, så er det dyret et familiemedlem.. Her skal alle respektere alle! Men klarer man ikke å ha kontrollen så omplasser heller dyret enn å avlive! Selv om det skjer med dere betyr det ikke at det Kommer til å skje med noen andre. Anonym poster: af3d13de8b577dd108c5aca9581b3ed5
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2013 #33 Skrevet 5. januar 2013 For det første: en hund skal ALLTID gi, med tydelig språk, tegn på at den er ukomfortabel i situasjonen før den går til angrep. Det er derfor det er så viktig å la en hund få lov til å feks knurre. En hund som mistet talespråket sitt, er en meget farlig hund! I hundeverdenen så knurrer hunder til hverandre som et varsel, altså en advarsel. Hunden som går rett til angrep er de som er farlige. Uansett, en hund som går til angrep på et barn, er en utrygg hund. Det er en hund jeg i allefall ikke ville hatt i nærheten av mine barn. Vet nå ikke om jeg hadde valgt avlivning, men.. Men jeg forstår ikke hvordan hunden kan ha gått til angrep på barnet når den ikke bet. Stod den over barnet? Knurret? Flekket tenner? Reiste bust? Som sagt, kanskje han har fysisk vondt noe sted. Feks rygg/nakke. Mange hunder har vondt etter feks galt bruk av halsbånd. Dette gir ofte utslag i merkelig aggressiv oppførsel. Halsbånd burde vært forbudt! Hilsen meg som har hundeatferd som spesialisering. Anonym poster: f76d2990f38ecb83f1187a411ecdd60a
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2013 #34 Skrevet 5. januar 2013 Det er en irsk setter, han får godt med trim og er ikke kasterert.... HI Takk for mange gode svar, både de som mener det ene og det andre HI Mannen har ikke kommet hjem enda, så har ikke diskutert det noe mer.... Han var lei seg når han dro han også, men vi vil bare det beste for barna... Anonym poster: 83d1f95e6559991182baf78fa71bca6c
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2013 #35 Skrevet 5. januar 2013 Nei,nei, nei. Denne hunden skal ikke avlives. Dette var nok ment som en kraftig advarsel til den jenta den aldri har sett før. Hadde den vært ute etter å bite så hadde den gjort det. Samboeren sin var nok raskt på pletten, men hunden er nok raskere. Nå har ikke jeg lest noe mer enn hovedinnlegget, men for meg virker det som om det ble gått feil frem når den måtte jenta for første gang. Hunder bruker snuten til å lukte og gjøre seg kjendt med folk. Dette fikk den ikke gjort, dermed ble den nok litt utrygg. Kanskje jenta gjorde en brå bevegelse, kanskje det var en høy uventet lyd? Eller kanskje den bare rett og slett satte henne på plass for å vise hvem som var sjefen av dem to? Det er gjerne i ettårsalderen dem viser seg litt. Jeg har en schafergutt på 4 år. Rett før jul kom 17 åringen min hjem fra sin daglige tur med den, helt oppløst i tårer og utav seg. Tok litt tid før jeg fikk ut av han hva som hadde skjedd. Han hadde korrigert hunden ved å gi den en liten dytt i hofta med en finger fordi den ikke ville sette seg på plass når den fikk beskjed om det. Hunden reagerer med å ta hånda til gutten i munnen og knurre snappe etter gutten når han prøver å ta hunden for det. Gutten ble skuffet over at "bestevennen" kunne gjøre noe sånt mot han og redd for at vi skulle avlive hunden, han stolte jo på hunden. Måtte forklare at dette er et dyr, og at dyr kan du ikke stole 100% på. Og at noe må det ha vært som forårsaket dette for hunden har mer respekt for 17 åringen enn for meg. Hadde den vært ute etter å skade gutten hadde den gjort det, var ikke et eneste merke på jakka. Det var nok en advarsel. 7 åringen fikk beskjed om å holde seg unna hunden til vi hadde fått sjekket den ut. Hunden satt på plassen sin og så ut som en skikkelig angrende synder. Den kom krabbende til meg når jeg ba den komme. Klemte på den i alle bauger og kanter, men fikk ikke reaksjon som tydet på vondt noen steder. I løpet av julen har vi flere ganger registrert at den er litt stiv i det benet gutten "prikket" den i, sånn med en gang den reiser seg opp etter å ha ligget en stund. Skjer ikke hver gang, men det skjer. Jeg har også prøvd å "prikke" den når den ikke avlyder med en gang, barneforestilling å se om jeg får en reaksjon, men det ser ikke ut til at det er noe som plager den. Ikke snakk om noen avliving her, ikke på så tynt grunnlag. Det har vært glatt her og den kan ha sklidd og strukket noe. Samtidig så skjedde dette rett ved det stedet hunden min 1 mnd. tidligere ble angrepet og stygt skadet av en annen hund. Mitt råd til dere er å holde godt øye med hunden i nærheten av andre. Ha regler som ikke løping, ikke høye stemmer og ikke røre hundens leker eller gå på plassen dens. La hunden få snuse på gjesten og les signalene den gir. Kanskje den rett og slett ikke liker denne jenta? Det kan skje det også. Å ha hunder ikke alltid noen dans på roser, det er for lettvint og avlive den for bagateller. Dyr er ikke noen forbruksvare men ett individ med instinkter og reaksjoner som ikke alltid samsvarer med våre ønsket for hvordan den skal være. Min hund har et instinkt som er irriterende stort. Nemlig vaktinstinktet. Når det kommer noen varsler den dersom det er noen hjemme og noen så mye som tar i porten. Er det ingen hjemme kommer det ikke en lyd. Sånn er den til og med når noen av familien kommer hjem. Anonym poster: 2a114cac6a14c511115ed39d9644aebb
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2013 #36 Skrevet 5. januar 2013 Jeg vet ikke om jeg bruker ordet angrep riktig her. Han hoppet på barnet og det så ut som han forsøkte å legge henne i bakken hvis det er forståelig? Over henne (han er jo ganske stor) med potene flere ganger, mens han bjeffet (han pleier nesten aldri å bjeffe)... og for meg så det ut som han glefset, det sa jeg med en gang til samboeren, men så blir jeg usikker på om det var det jeg så når det går litt tid.... Men det så ut som han liksom tok etter klærne hennes hvertfall med tennene (huff, dårlig vitne jeg tydeligvis). Men blir litt urolig når du sier at hunder som mister talespråket, for samboeren min har oppdratt hunden til å ikke knurre eller bjeffe, da blir han holdt rundt snuten og sagt NEI til.... Er dette feil altså? Nå får jeg sikkert kjeft for det også, men trodde liksom det var bra at hunden ikke knurret og bjeffet i tide og utide.... HI Anonym poster: 83d1f95e6559991182baf78fa71bca6c
Gjest Ziva Skrevet 5. januar 2013 #37 Skrevet 5. januar 2013 Hadde så absolutt ikke avlivet den. Men hvis din mann ikke vil ha den lenger så omplasser den.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2013 #38 Skrevet 5. januar 2013 Jeg vet ikke om jeg bruker ordet angrep riktig her. Han hoppet på barnet og det så ut som han forsøkte å legge henne i bakken hvis det er forståelig? Over henne (han er jo ganske stor) med potene flere ganger, mens han bjeffet (han pleier nesten aldri å bjeffe)... og for meg så det ut som han glefset, det sa jeg med en gang til samboeren, men så blir jeg usikker på om det var det jeg så når det går litt tid.... Men det så ut som han liksom tok etter klærne hennes hvertfall med tennene (huff, dårlig vitne jeg tydeligvis). Men blir litt urolig når du sier at hunder som mister talespråket, for samboeren min har oppdratt hunden til å ikke knurre eller bjeffe, da blir han holdt rundt snuten og sagt NEI til.... Er dette feil altså? Nå får jeg sikkert kjeft for det også, men trodde liksom det var bra at hunden ikke knurret og bjeffet i tide og utide.... HI Anonym poster: 83d1f95e6559991182baf78fa71bca6c Når din hund ikke får lov til å knurre eller bjeffe så er det dere nå opplever neste steg på stigen for å si ifra!! Tenk med deg selv hvis du ikke fikk si til noen at du ikke vil ha dem der eller gå vekk, hva skulle du da gjort? Joooo, dyttet... Hvis du heller ikke får liv til det, hva er neste skritt? Jo, bite! Unnskyld meg, men takk dere selv, det eneste hunden har gjort er å lystre det DERE har lært den.. Hunden har et språk, lær dere det, ikke fjern det!! Anonym poster: af3d13de8b577dd108c5aca9581b3ed5
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2013 #39 Skrevet 5. januar 2013 Hva vet du om hundespråk, HI? Nå var ikke jeg der, og så hva som skjedde, men noe har fått hunden til å reagere. Det samme gjelder den ganga den gutten kom på døra. En hund er IKKE et menneske, de er totalt forskjellige. De reagerer annerledes, og hver hund er også unik. Dette var ikke et angrep fra hunden din, da ville den garantert bitt godt fra seg. En hund snakker sitt eget språk, og for personer som ikke kjenner språket dens, kan den bli heftig misforstått, noe som antageligvis er skjedd i denne situasjonen. Om den skulle glefset etter jentungen, er dette en helt naturlig reaksjon fra hundens side. Mange hunder, tro det eller ei, kan finne på å plassere hele kjeften rundt hodet på en baby for å si ifra om at noe ikke er greit (de biter ikke, de bare plasserer munnen slik for å si ifra). Det ser innmari skummelt ut, men det er slik akkurat denne hunden reagerer når den får nok! Den gjør det samme på sine egne valper for å si ifra om at nok er nok. Din hund reagerer på måten du fikk se med jentungen. Å avlive av denne grunn, er fullstendig idiotisk. Du og samboeren din må helt tydelig bli bedre kjent med kroppsspråket til hunden deres, og begynne å "lese" hunden bedre. Dere må også lære barna deres det samme, slik at situasjonen som det der, ikke skjer igjen. Å ha hund er ikke bare lufteturer, og andre aktiviteter. Det er også kommunikasjon. Hunder leser kroppsspråk mye bedre enn de forstår tale. En hund har lettere for å lære en kommando som blir utført med hånda fremfor at den blir sagt med ord. Anonym poster: 35cb2204d3b523935c610918a37d679e
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2013 #40 Skrevet 5. januar 2013 Anonym over her; mente ikke å kjefte og hakke, blir bare så meget meget engasjert og overivrig! Leste mitt eget svar og tenkt, oi koselig jeg er da;p skulle nok skrevet det litt annerledes! Anonym poster: af3d13de8b577dd108c5aca9581b3ed5
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2013 #41 Skrevet 5. januar 2013 Som sagt, dette var nok ment som en advarsel av noe slag til jenta. Etter mn mening er det feil at den ikke fikk snust først. En gjest skal ikke få lov til å gå rett på den måten der. Som sagt har jeg en schafer selv. Min yngste hadde for et par år siden en 4-5 åring på besøk. Denne hadde null respekt for hunden. Krabbet etter den inn i buret, ertet den ved å vifte med yndlingsleken forran snuten på den men ikke la hunden få den. Måtte sitte med øya klistret han hele tiden. Til slutt satte jeg ned foten og kjørte gutten hjem. Han invaderte absolutt alle områder her og jeg var rett og slett ikke villig til å ha ansvaret for den gutten når han ikke ville høre. Han får fremdeles ikke kommet hit pga dette. Hunden min sier i fra når det blir for mye. I sommer på hytta, satte han niesen min på plass. Hun og yngste min hoppet og spratt rundt hunden og hylte og skrek. Den kløyp niesen min i låret og gikk og gjemte seg. Mannen min fikk så hatten passet fordi han ikke hadde passet på og stoppet ungene. Ikke fikk den gått andre steder heller for ungene sperret for alle fluktmulighetene når dem hoppet og spratt. Heldigvis var niesen min godt vandt til hunder og svigerinnen min enig med meg i at dette var unga sin feil og at de voksne (mannen og svigermor) burde stoppet dem. Anonym poster: 2a114cac6a14c511115ed39d9644aebb
Lyckelin Skrevet 5. januar 2013 #42 Skrevet 5. januar 2013 Jeg skjønner faktisk hvis dere mener. Hår selv vært i en lignende situasjon men her var det snakk om en pit. Ekstremt snill, men dt var til syvende og sist usikkerheten hos hunden som gjorde at vi tok det valget vi gjorde. Så ringte dyrlegen og snakket med henne og sammen kom vi frem til hva som var best. pga at den rasen er såpass sterk fysisk og psykisk så ble hun avlivet , med tanke på at det kanskje ikke hadde gått like bra hvis det skulle skje igjen. Men deres situasjon er jo ut fra omstendighetene litt annerledes. Hadde jeg vært dere ville jeg gjort en av to ting. Enten tatt ett par kurs sammen med hunden, eller omplassert den. Sikkert noen uten barn (hvis det er det som gjør dere usikre) som kunne tenke seg en god og snill hund.
Bustetroll Skrevet 5. januar 2013 #43 Skrevet 5. januar 2013 Det er mange som desverre ikke tenker over at hunder faktisk er levede individer, med følelser og komunikasjonsevner. De er familiemedlemmer, som skal ha sin plass i huset på lik linje med de andre familiemedlemmene. Det er alt for mange som behandler hunden som "bare et kjæledyr" og forventer at den skal være som en innstilt robot, og gjøre og oppføre seg nøyaktig slik de selv vil. "ikke sammenlikn en hund med et menneske", sier så mange. Men jeg forstår virkelig ikke hvorfor.. Et dyreliv er MINST (om ikke mer) like mye verdt som et menneskeliv. De skal ha sine rettigheter på ting og tang, og de skal få lov å si ifra når noe er galt. De er ikke bare pyntegjenstander som skal være til utstilling og koses på en gang i blandt, og med en gang det er noe galt, skal den gies vekk, eller avlives.. Jeg håper du og mannen din kommer til en fornuftig enighet. Og håper ikke det ender med avlivning. Det er rett og slett for trist, og dumt
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2013 #44 Skrevet 5. januar 2013 Herregud, unnskyld meg altså, men avlive en hund fordi den instinktivt reagerte på noe den anså som en truende atferd fra to unger?? Hunden skal ha muligheten selv til å gå bort til de som kommer! Den er ikke noe tredje barn som de bare kan sette seg ned og leke med osv.! Omplassering til voksne eller hundekyndige folk er den eneste riktige løsningen hvis dere ikke kan ha hunden etter den oppførte seg som en... (De oppfører seg annerledes enn mennesker nemlig). Terskelen er så lav hos enkelte før avliving blir tema at de aldri burde hatt hamster engang, hva skal han med hund?? Fisker er trygt å ha kan du si til han! Anonym poster: 5f673b19ffa1f11e5e1af3ee3a27beea
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2013 #45 Skrevet 5. januar 2013 ..samboeren min har oppdratt hunden til å ikke knurre eller bjeffe, da blir han holdt rundt snuten og sagt NEI til.... Er dette feil altså? Nå får jeg sikkert kjeft for det også, men trodde liksom det var bra at hunden ikke knurret og bjeffet i tide og utide.... HI Anonym poster: 83d1f95e6559991182baf78fa71bca6c Er du seriøs nå? Bikkja knurrer eller bjeffer, og dere holder ham rundt snuten og sier nei? Og så lurer dere på hvorfor han ut av det blå "angriper" ei lita jente..? Gjør oss alle, hunden inkludert, en tjeneste, og få den omplassert så fort som mulig. Makan. Anonym poster: ede52d50e77ad73216ffdd2b4a656360
Appelsinpiken Skrevet 5. januar 2013 #46 Skrevet 5. januar 2013 Her er det nok dere som har feilet i oåådragelsen av hunden ja. En hund MÅ ha mulighet til å gi beskjed/varsle når det er nok, føler seg truet, etc. Det er da mye bedre å trene hunden til å bjeffe på kommando. Da vi den (ofte) bjeffe mye mundre, men du har ikke tatt fra den en varslingsmulighet.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2013 #47 Skrevet 5. januar 2013 Enkelte burde aldri skaffe seg dyr. Anonym poster: b44046d9ec6047d52602bb29c54f9a40
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2013 #48 Skrevet 5. januar 2013 Ja, men må bare si at det er ikke sånn at han aldri knurrer likevel hvis det er noe. men når han ligger å knurrer uten at det er noe åpenbar grunn, eller at han bjeffer på folk som går forbi o.l. Føler det ble veldig vanskelig å forklare alt her.... HI Anonym poster: 83d1f95e6559991182baf78fa71bca6c
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2013 #49 Skrevet 5. januar 2013 Her er det nok eierne som må omplasseres... Anonym poster: 8dc397d97ba9abb19d31599199af926e
Appelsinpiken Skrevet 5. januar 2013 #50 Skrevet 5. januar 2013 Hunden til tanta mi knurrer når den koser seg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå