Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #26 Skrevet 4. januar 2013 Synes epidural er mye mer ego og uansvarlig enn selektert hjemmefødsel, hvis vi skal være så barnslige å komme med den type karakteristikk av hverandre. Men synes alle bør få velge det som føles riktig for dem, og det vil jo variere for hver kvinne og hver fødsel. Anonym poster: 42aefd358852231ed04242bc35c3ee07
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #27 Skrevet 4. januar 2013 Noen ganger er det forresten medisinsk best å gi epidural, for faktisk å fremme fødselsforløpet. For om mor har enorme smerter som gjør at hun går i sjokk, spenner seg, blir redd eller reagerer voldsomt på annen måte, så kan faktisk DET gi komplikasjoner og forlenge forløpet! Derfor kan kvinner som har "startet" uten epidural og holdt på veldig lenge eller fått fryktelig vondt, bli anmodet om å benytte epidural. Nettopp fordi man håper at det skal hjelpe til med å fremskynde fødselen; noe det ofte faktisk gjør. Så dette er slett ikke så svart hvitt som HI og andre "naturlig fødsel"-forkjempere skal ha det til. Anonym poster: 60578b076278a0a3d8fbad86fcf15a15
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #28 Skrevet 4. januar 2013 Dette er en "fortsettelse" av tråden: Synes dere de som velger planlagt hjemmefødsel er tøffe. Her blir disse mødrene kalt for dumme, uansvarlige og egoistiske av de fleste forumbrukerne. Synes Corine sier noe tankevekkende på side 5 i denne tråden: "Synes dere også fødende som velger epidural er dumme? Epidural kan som kjent føre til en komplisert fødsel (tang og vakum) og dermed skader på barnet. Synes likevel ikke kvinner som velger dette er dumme, og valget deres bør respekteres. Likeledes de som velger hjemmefødsler, som faktisk er en dokumentert trygg måte å fôde på. Hva tenker dere? Hvorfor er de som føder hjemme dumme, mens de som velger sykehusfødsel med epidural ikke er det? Å bruke epidural er vel farligere enn å føde hjemme? Mange som er motstandere av hjemmefødsel bruker egen erfaring ala: "...hadde jeg født hjemme ville det gått galt..... osv. Det mange glemmer da er vel at det faktisk er epiduralen som har ført til en komplisert fødsel og potensielle skader på barnet. Så er disse dumme? Jeg var også tidligere motstander av hjemmefødsel, men har innsett at jeg ikke har kunnskap nok til ã uttale meg om det. Og jeg mener at forskningen som viser at det er trygt, er seriøs og trygg. Uansett liker jeg ikke å kalle noen dumme. Anonym poster: 3d2b8db6a120ab559be4ae7164d32d49 Her var det godt som bare faktafeil. Foreslår at du setter deg inn i den store mengden av forskning som har vært gjort på epidural ved fødsel før du kommer med flere tøvete utspill! Hilsen anestesilege. Anonym poster: 625340c03639fa07a6327f914d115f03
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #29 Skrevet 4. januar 2013 Oi, denne tråden traff jo spikeren på hodet når det gjelder hva som skjedde meg da jeg fikk sønnen min for over 5 år siden. For det første så har jeg sagt MANGE ggr at både han og jeg hadde vært dø om jeg hadde hatt hjemmefødsel og for det andre så viste jeg ikke konsekvensene epidural kunne ha. Jeg hadde så absolutt ikke tatt imot det om jeg hadde ant hva som kunne skje. Fødselen min hadde jo vært ille hjemme den altså. Men da hadde jeg antagelig ikke fått epidural og pressriene hadde mest sannsynligvis ikke stoppet opp. Iallfall så endte fødselen min i en gutt som nesten fikk hodet revet av da de brukte både tang og vakum på han uten å få han ut, mens hjertelyden ble svakere og svakere. Jeg ble også klipt og det som værre var. Før det ble krisesnitt på oss. Gutten vår var lagt inn på barneintesiven med store skader etter fødselsen. Og vi fikk beskjed om at han mest sannsynligvis ikke kom til å overleve. JEG BA ALFRI OM EPIDURAL OG VISTE IKKE HVA DET VAR. I tillegg var det en utenlandsk annestilegen som satte denne på meg, og vi fikk høre at jeg var heldig for han blandet den annerledes. (med morfin mener jeg) enn hva de norske legene gjør. Føler vell heller det var jordmor og fødselslegen som var dumme og uansvarlige mot meg. Jeg var syk i over 18 mnd etter den fødeseln og sliter enda. Fikk sjokk da jeg leste tråden! Men kan ikke anbefale epidural videre, selv om jeg aldri fgikk en 100 % bekreftelse fra legene om at det var det som forårsaket problemene for meg. Anonym poster: 44f314a909e3d17523f10143b667111b
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #30 Skrevet 4. januar 2013 For det første: ingen kan tvinge noen til noe som helst. Vil du ikke ha epidural så sier du nei takk. Det står da bare på hvor standhaftig og bestemt du er. Epidural har høyere andel av fødsler m inngripen enn det fødsler uten har. Epidural har sjelden farlige komplikasjoner. Det kan stikkes feil, inn i spinalrommet. Siden nålen er grov kan det føre til spinallekkasje og spinalhodepine. Fryktelig plagsomt noen dager eller uker. Epidural kan føre til permanente lammelse pga epidural abcess. Det burde jo du over her som er anestesilege absolutt vite. Syns ingen er dumme, den enkelte må selv ta ansvaret for egne valg. Det er jo også ofte slik at den fødende selv oppfatter fødselen som mer dramatisk enn helsepersonell gjør. Fødselshistorier blir ofte verre og verre jo fler de blir fortalt til ( sier ikke at alle overdriver, men mange). Og som sagt, i Norge kan ingen gjøre noe mot din vilje, da må det fattes tvangsvedtak og det er ikke bare bare. Lykke til med de valgene som er riktige for deg - Anonym poster: 0e6469864d19643f52c7166a1751341b
Corine Skrevet 4. januar 2013 #31 Skrevet 4. januar 2013 Mange føler kanskje at bedøvelsen svakker riene, da får de drypp. De aller fleste jordmøde stiller ned/"skrur av" epiduralen like før pressriene begynner, slik at musklene for jobbet så godt som mulig, man skal prøve så godt man kan å ikke måtte bruke vakum eller tang. Gleder meg til å få epidural med nr 2, det kommer til å bli mye bedre både for meg og barnet!! Håper inderlig at epiduralen vil bremse riene litt for det å gå fra 0-10 cm på halvannen time er livsfarlig for barnet (pga stor fare for oksygenmangel). Anonym poster: b459ed6b0c8442c5376075f07ebf9ebb Dette stemmer ikke. Svært mange går fra 0-10 cm på kortere tid enn det du skisserer. Min 2. fødsel tok kun 60 min, og min 3. kun 35 minutt. Intenst og ubeskrivelige smerter ja, men livsfarlig for barnet? Nei, raske fødsler er som regel helt ukompliserte, da det er ingen hindringer underveis.
Corine Skrevet 4. januar 2013 #32 Skrevet 4. januar 2013 Oi, denne tråden traff jo spikeren på hodet når det gjelder hva som skjedde meg da jeg fikk sønnen min for over 5 år siden. For det første så har jeg sagt MANGE ggr at både han og jeg hadde vært dø om jeg hadde hatt hjemmefødsel og for det andre så viste jeg ikke konsekvensene epidural kunne ha. Jeg hadde så absolutt ikke tatt imot det om jeg hadde ant hva som kunne skje. Fødselen min hadde jo vært ille hjemme den altså. Men da hadde jeg antagelig ikke fått epidural og pressriene hadde mest sannsynligvis ikke stoppet opp. Iallfall så endte fødselen min i en gutt som nesten fikk hodet revet av da de brukte både tang og vakum på han uten å få han ut, mens hjertelyden ble svakere og svakere. Jeg ble også klipt og det som værre var. Før det ble krisesnitt på oss. Gutten vår var lagt inn på barneintesiven med store skader etter fødselsen. Og vi fikk beskjed om at han mest sannsynligvis ikke kom til å overleve. JEG BA ALFRI OM EPIDURAL OG VISTE IKKE HVA DET VAR. I tillegg var det en utenlandsk annestilegen som satte denne på meg, og vi fikk høre at jeg var heldig for han blandet den annerledes. (med morfin mener jeg) enn hva de norske legene gjør. Føler vell heller det var jordmor og fødselslegen som var dumme og uansvarlige mot meg. Jeg var syk i over 18 mnd etter den fødeseln og sliter enda. Fikk sjokk da jeg leste tråden! Men kan ikke anbefale epidural videre, selv om jeg aldri fgikk en 100 % bekreftelse fra legene om at det var det som forårsaket problemene for meg. Anonym poster: 44f314a909e3d17523f10143b667111b Leit å lese om fødselsopplevelsen din. Håper en evt neste gang blir en bedre opplevelse for deg. I følge min hjemmefødseljordmor er det nettopp kvinner med slike opplevelser av sykehusfødsel som velger hjemmefødsel neste gang.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #33 Skrevet 4. januar 2013 For min del er jeg såpass glad for epidural at jeg er redd for å føde igjen i Norge siden det ikke er sikkert man kan få det her (fordi det ikke er anestesilege dedikert til fødeavdelingen som f.eks. i Frankrike). Forrige fødsel var et mareritt, jeg gikk 1 uke med 4 cm åpning, masse maserier, deretter ble det tette men veldig ueffektive rier. Med andre ord, vondt som f..n, men ingen effekt. Skulle ha så naturlig fødsel som mulig, men frøs bare i badekaret og akupunktur hadde som eneste effekt at det klødde. Jeg ba om epidural, fikk tilbud om lystgass, jeg likte ikke følelsen av bli ruset i det hele tatt. Når jeg omsider ikke klarte å stå lenger pga utmattelsen fant jordmor ut at jeg kunne få epidural. Da hadde sønnen min vist tegn til uregelmessig hjerterytme, ble litt stresset av at det ikke skjedde noe. Fikk også drypp for å stimulere riene, funket bare så som så. Med epidural fikk jeg i det minste hentet meg litt igjen, slik at det var litt kraft til å presse ungen ut. Ikke at det var nok, han satt sikkelig fast, legen måtte stikke hånden inn for å hente han (noen som har følt seg som en ku som føder her?) mens jordmor presset på magen. Veldig elegant. Rift grad 3 fulgte med. Hva skal jeg frem med den lange teksten? Hjemme ville det gått galt. For 100 år siden ville det gått galt. I Tchad ville det gått galt. Uten epidural vet vi ikke hvordan det ville gått, men jeg var like ved å besvime så trøtt jeg var og bedøvelsen ga meg tid til å hente litt kraft. Vet ikke hvordan jeg kunne fått gutten ut uten, og var uansett rimelig nær hastesnitt på det punktet. Nå er jeg livredd for å føde igjen, så hjemmefødsel er ikke aktuelt. Og jeg er sjeleglad for at jeg fikk epidural når jeg trengte det. Anonym poster: dc6923a629413b0b29d21691516b0643
*Lissi* Skrevet 4. januar 2013 #34 Skrevet 4. januar 2013 Dette er en "fortsettelse" av tråden: Synes dere de som velger planlagt hjemmefødsel er tøffe. Her blir disse mødrene kalt for dumme, uansvarlige og egoistiske av de fleste forumbrukerne. Synes Corine sier noe tankevekkende på side 5 i denne tråden: "Synes dere også fødende som velger epidural er dumme? Epidural kan som kjent føre til en komplisert fødsel (tang og vakum) og dermed skader på barnet. Synes likevel ikke kvinner som velger dette er dumme, og valget deres bør respekteres. Likeledes de som velger hjemmefødsler, som faktisk er en dokumentert trygg måte å fôde på. Hva tenker dere? Hvorfor er de som føder hjemme dumme, mens de som velger sykehusfødsel med epidural ikke er det? Å bruke epidural er vel farligere enn å føde hjemme? Mange som er motstandere av hjemmefødsel bruker egen erfaring ala: "...hadde jeg født hjemme ville det gått galt..... osv. Det mange glemmer da er vel at det faktisk er epiduralen som har ført til en komplisert fødsel og potensielle skader på barnet. Så er disse dumme? Jeg var også tidligere motstander av hjemmefødsel, men har innsett at jeg ikke har kunnskap nok til ã uttale meg om det. Og jeg mener at forskningen som viser at det er trygt, er seriøs og trygg. Uansett liker jeg ikke å kalle noen dumme. Anonym poster: 3d2b8db6a120ab559be4ae7164d32d49 Har født 5 barn uten epidural, men skal si jeg lengtet (og tryglet)om det da det var som verst. (hadde det ikke der jeg fødte) Selv om man har født 1, 2, 3, 4, 5....barn så synes jeg ikke man kan utale seg om hva andre velger. lengde, hvordan man takler smerter o.s.v. er veldig forskjellig!
Corine Skrevet 4. januar 2013 #35 Skrevet 4. januar 2013 For min del er jeg såpass glad for epidural at jeg er redd for å føde igjen i Norge siden det ikke er sikkert man kan få det her (fordi det ikke er anestesilege dedikert til fødeavdelingen som f.eks. i Frankrike). Forrige fødsel var et mareritt, jeg gikk 1 uke med 4 cm åpning, masse maserier, deretter ble det tette men veldig ueffektive rier. Med andre ord, vondt som f..n, men ingen effekt. Skulle ha så naturlig fødsel som mulig, men frøs bare i badekaret og akupunktur hadde som eneste effekt at det klødde. Jeg ba om epidural, fikk tilbud om lystgass, jeg likte ikke følelsen av bli ruset i det hele tatt. Når jeg omsider ikke klarte å stå lenger pga utmattelsen fant jordmor ut at jeg kunne få epidural. Da hadde sønnen min vist tegn til uregelmessig hjerterytme, ble litt stresset av at det ikke skjedde noe. Fikk også drypp for å stimulere riene, funket bare så som så. Med epidural fikk jeg i det minste hentet meg litt igjen, slik at det var litt kraft til å presse ungen ut. Ikke at det var nok, han satt sikkelig fast, legen måtte stikke hånden inn for å hente han (noen som har følt seg som en ku som føder her?) mens jordmor presset på magen. Veldig elegant. Rift grad 3 fulgte med. Hva skal jeg frem med den lange teksten? Hjemme ville det gått galt. For 100 år siden ville det gått galt. I Tchad ville det gått galt. Uten epidural vet vi ikke hvordan det ville gått, men jeg var like ved å besvime så trøtt jeg var og bedøvelsen ga meg tid til å hente litt kraft. Vet ikke hvordan jeg kunne fått gutten ut uten, og var uansett rimelig nær hastesnitt på det punktet. Nå er jeg livredd for å føde igjen, så hjemmefødsel er ikke aktuelt. Og jeg er sjeleglad for at jeg fikk epidural når jeg trengte det. Anonym poster: dc6923a629413b0b29d21691516b0643 ....men du, med en slik fødsel hadde du selvsagt blitt overflyttet til sykehus, dersom det var en planlagt hjemmefødsel. Det er jo ikke slik at man IKKE reiser til sykehuset uansett hva som skjer. Og du, det kommer til å gå bedre neste gang. Hadde en fødsel tilnærmet lik din første gang, men 2. og 3. gikk som en lek (hjemme...).
Magia Skrevet 4. januar 2013 #36 Skrevet 4. januar 2013 Hva skal jeg frem med den lange teksten? Hjemme ville det gått galt. For 100 år siden ville det gått galt. I Tchad ville det gått galt. Uten epidural vet vi ikke hvordan det ville gått, men jeg var like ved å besvime så trøtt jeg var og bedøvelsen ga meg tid til å hente litt kraft. Vet ikke hvordan jeg kunne fått gutten ut uten, og var uansett rimelig nær hastesnitt på det punktet. Nå er jeg livredd for å føde igjen, så hjemmefødsel er ikke aktuelt. Og jeg er sjeleglad for at jeg fikk epidural når jeg trengte det. Anonym poster: dc6923a629413b0b29d21691516b0643 Vel, det er jo ikke slik at om man har planlagt hjemmefødsel, så slipper man ikke inn på sykehuset. I ditt tilfelle hadde du og en eventuell hjemmejordmor hatt plenty av tid til å ta avgjørelsen om å dra inn til sykehuset. Så det ville ikke "gått galt", men du ville antagelig blitt overført til sykehuset i stedet for å gjennomføre hjemmefødselen.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #37 Skrevet 4. januar 2013 Enig med Corine, de fleste skrekkfødselene dere forteller om er fødselen som enten aldri ville blitt selektert til hjemmefødsel, eller så ville man blitt sendt til sykehus. Anonym poster: 42aefd358852231ed04242bc35c3ee07
O`Neill Skrevet 4. januar 2013 #38 Skrevet 4. januar 2013 Jeg synes at de som rigger sine fødsler etter hvordan andre (da mener jeg de som er ufaglærte innen dette temaet - mammaer som sitter på sine høye hester fordi de har gjort det "sånn og sånn") sier at de skal gjøre det er dumme og uansvarlige. Hør på legene, andre faglærte og deg selv... hvordan andre velger å føde er opp te dem.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #39 Skrevet 4. januar 2013 De fleste ville vel det, men hva med dem som opplever styrtblødninger etter fødsel? det opplevde jeg ( uten epidural) og det kom som lyn fra klar himmel. Glad jeg var på sykehus da ja! Anonym poster: 2490f0f49c438c2ed269186581a0d0a6
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2013 #40 Skrevet 5. januar 2013 De fleste ville vel det, men hva med dem som opplever styrtblødninger etter fødsel? det opplevde jeg ( uten epidural) og det kom som lyn fra klar himmel. Glad jeg var på sykehus da ja! Anonym poster: 2490f0f49c438c2ed269186581a0d0a6 På sykehusene har de en lei tendens til á "rushe" med á fá ut morkaken, for å bli ferdige med fødselen. Dette kan i mange tilfeller føre til kraftigere blødninger enn strengt tatt nødvendig. Hjemmejordmor har også med seg medisiner for å stoppe blødninger, slik at man rekker overførsel til sykehuset. Anonym poster: 16582df7b73acc60b58ca1309f9a121a
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2013 #41 Skrevet 5. januar 2013 Omtrent alle jeg kjenner som har født har gjort det med epidural. De synes det var en befrielse. Hvorfor gir jordmødre epidural hvis det er så risikofylt da? jeg synes det er utrolig unødvendig å kalle noen for dumme og uansvarlige fordi de velger epidural. Jeg klarte å føde uten noen form for smertestillende. og er glad for det. men skjønnr de som ikke klarer det Anonym poster: 88d52ce9492bb15d29d9cb832ca7af86
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2013 #42 Skrevet 5. januar 2013 De fleste ville vel det, men hva med dem som opplever styrtblødninger etter fødsel? det opplevde jeg ( uten epidural) og det kom som lyn fra klar himmel. Glad jeg var på sykehus da ja! Anonym poster: 2490f0f49c438c2ed269186581a0d0a6 På sykehusene har de en lei tendens til á "rushe" med á fá ut morkaken, for å bli ferdige med fødselen. Dette kan i mange tilfeller føre til kraftigere blødninger enn strengt tatt nødvendig. Hjemmejordmor har også med seg medisiner for å stoppe blødninger, slik at man rekker overførsel til sykehuset. Anonym poster: 16582df7b73acc60b58ca1309f9a121a Man rekker ikke overførsel til sykehus ved styrtblødning! Finnes ingen medikamenter i verden som kan redde situasjonen da. Anonym poster: 625340c03639fa07a6327f914d115f03
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2013 #43 Skrevet 5. januar 2013 Jeg synes det er utrolig unødvendig å kalle noen for dumme og uansvarlige fordi de velger epidural. Anonym poster: 88d52ce9492bb15d29d9cb832ca7af86 Enig! Og så er det like dumt å kalle de som velger hjemmefødsel dumme og uansvarlige! (...og det var det omtrent 95% som gjorde i den andre tråden...) Anonym poster: 16582df7b73acc60b58ca1309f9a121a
Corine Skrevet 5. januar 2013 #44 Skrevet 5. januar 2013 De fleste ville vel det, men hva med dem som opplever styrtblødninger etter fødsel? det opplevde jeg ( uten epidural) og det kom som lyn fra klar himmel. Glad jeg var på sykehus da ja! Anonym poster: 2490f0f49c438c2ed269186581a0d0a6 På sykehusene har de en lei tendens til á "rushe" med á fá ut morkaken, for å bli ferdige med fødselen. Dette kan i mange tilfeller føre til kraftigere blødninger enn strengt tatt nødvendig. Hjemmejordmor har også med seg medisiner for å stoppe blødninger, slik at man rekker overførsel til sykehuset. Anonym poster: 16582df7b73acc60b58ca1309f9a121a Man rekker ikke overførsel til sykehus ved styrtblødning! Finnes ingen medikamenter i verden som kan redde situasjonen da. Anonym poster: 625340c03639fa07a6327f914d115f03 Det finnes ulike grader av blødninger, og jo, det finnes medikamenter som kan bremse blødningen. Hjemmejordmødre følger dessuten Helsedirektoratets retningslinjer hvis en slik situasjon skulle oppstå (finnes på Helsedirektoratets nettsider.)
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2013 #45 Skrevet 5. januar 2013 Vel, styrtblødningner er tydeligvis ulike. Her ble ikke noe rushet, medikamentene for å stanse blødningene virket ikke og jeg havnet på operasjonssalen. Aldri sett leger løpe så fort noen gang jeg. Anonym poster: 2490f0f49c438c2ed269186581a0d0a6
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2013 #46 Skrevet 5. januar 2013 Herregud HI, for en idiotisk sammenligning! Da må jo ALT av medisiner som man får bli tatt i betraktning her da! Edpidural er IKKE en risiko slik som hjemmefødsel er. Hvor har du det fra, at epidural er en risiko?Få lese linken, takk! Anonym poster: ba4bc547c48cc4752481ac9cad036092
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2013 #47 Skrevet 5. januar 2013 Da har i så fall jeg spaltet personlighet, ettersom jeg har født både med og uten. For øvrig er det LANGT mer risikofylt å føde hjemme ift å bruke epidural. Anonym poster: 8cf9b1b647d97109e7ceff6c226d66e6 Kan du komme med henvisning siden du tydeligvis har peiling på dette? Anonym poster: 1a939935f6b370dfa96fb64fff57b622
LivetErEnLek Skrevet 5. januar 2013 #48 Skrevet 5. januar 2013 Jeg hadde ikke epidural, hadde drømme fødsel, ingen annen smertelindring enn akupunktur, to pressveer, så var ungen ute, ingenting sying, altså gikk etter oppskriften. Men så skjedde det som ikke skulle skje. Ungen begynte å bli blå og de forsvant med henne. Hun hadde en hjerte feil som ikke var oppdaget på ultralyd og ble lagt i respirator. Jeg oppføre alle krav til hjemmefødsel òg vurderte det faktisk, men mannen min satte heldigvis foten ned. Hadde han ikke gjort det, hadde jeg vært englemamma i dag.... Så når jeg hører om folk som planlegger hjemmefødsel gjør jeg det jeg kan for å overtalte dem om å la være.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2013 #49 Skrevet 5. januar 2013 Nå er det jo dokumentert at dobbelt så mange barn dør ved planlagt hjemmefødsel som ved planlagt sykehusfødsel. http://www.tv2.no/gmn/dinhelse/dobbel-doedsrisiko-ved-hjemmefoedsler-3241379.html Dette selv om det kun er de friskeste av de friske som får lov til å føde hjemme, mens alle kompliserte fødsler skjer på sykehus. Anonym poster: b459ed6b0c8442c5376075f07ebf9ebb Det blir helt feil å se på denne studien da den ikke kan sammenlignes med norske forhold. Her er seleksjonskriteriene veldig nøye, i andre land (også i europa)er hjemmefødsel mye mer vanlig og da må nødvendigvis en del kvinner føde hjemme som her i norge måtte føde på sykehus. Det er en ny studie ute, gjennomført i norge, og den viser ingen økt risiko ved hjemmefødsel. Leste det i siste utgave av jordmorforeningens magasin.. Anonym poster: 1a939935f6b370dfa96fb64fff57b622
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2013 #50 Skrevet 5. januar 2013 De fleste ville vel det, men hva med dem som opplever styrtblødninger etter fødsel? det opplevde jeg ( uten epidural) og det kom som lyn fra klar himmel. Glad jeg var på sykehus da ja! Anonym poster: 2490f0f49c438c2ed269186581a0d0a6 Man får ikke hjemmefødsel om man bor langt unna sykehus, nettopp fordi man skal ha mulighet til å dra inn å få hjelp om sånne ting skjer. Nå er det jo ikke sånn at med en gang men begynner å blø så er det rett opp på operasjon, man prøver å stanse blødningen med andre tiltak som også gjøres på samme måte om det skulle skje ved hjemmefødsel. Gir man medisin, klemmer over uterus ol. holder man en blødning bra i sjakk selv om man kanskje ender opp med å måtte operere tilslutt fordi man begynner å blø når man løsner grepet. Anonym poster: 1a939935f6b370dfa96fb64fff57b622
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå