Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #1 Skrevet 4. januar 2013 Dette er en "fortsettelse" av tråden: Synes dere de som velger planlagt hjemmefødsel er tøffe. Her blir disse mødrene kalt for dumme, uansvarlige og egoistiske av de fleste forumbrukerne. Synes Corine sier noe tankevekkende på side 5 i denne tråden: "Synes dere også fødende som velger epidural er dumme? Epidural kan som kjent føre til en komplisert fødsel (tang og vakum) og dermed skader på barnet. Synes likevel ikke kvinner som velger dette er dumme, og valget deres bør respekteres. Likeledes de som velger hjemmefødsler, som faktisk er en dokumentert trygg måte å fôde på. Hva tenker dere? Hvorfor er de som føder hjemme dumme, mens de som velger sykehusfødsel med epidural ikke er det? Å bruke epidural er vel farligere enn å føde hjemme? Mange som er motstandere av hjemmefødsel bruker egen erfaring ala: "...hadde jeg født hjemme ville det gått galt..... osv. Det mange glemmer da er vel at det faktisk er epiduralen som har ført til en komplisert fødsel og potensielle skader på barnet. Så er disse dumme? Jeg var også tidligere motstander av hjemmefødsel, men har innsett at jeg ikke har kunnskap nok til ã uttale meg om det. Og jeg mener at forskningen som viser at det er trygt, er seriøs og trygg. Uansett liker jeg ikke å kalle noen dumme. Anonym poster: 3d2b8db6a120ab559be4ae7164d32d49
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #2 Skrevet 4. januar 2013 Da har i så fall jeg spaltet personlighet, ettersom jeg har født både med og uten. For øvrig er det LANGT mer risikofylt å føde hjemme ift å bruke epidural. Anonym poster: 8cf9b1b647d97109e7ceff6c226d66e6
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #4 Skrevet 4. januar 2013 Det blir som å sammenligne det å bruke bedøvelse hos tannlegen og det å trekke tanna ut selv hjemme på kjøkkenet.... Tulllete sammenligning. Når det er sagt så hadde jeg ikke epidural. Anonym poster: 65320a674d2a3fd1dc0f575b0bc075da
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 4. januar 2013 #6 Skrevet 4. januar 2013 Jeg hadde ikke noe valg,jordmor bestemte at jeg måtte ha epidural.
Corine Skrevet 4. januar 2013 #7 Skrevet 4. januar 2013 For øvrig er det LANGT mer risikofylt å føde hjemme ift å bruke epidural. Anonym poster: 8cf9b1b647d97109e7ceff6c226d66e6 Dette tror jeg du må dokumentere, for det tror jeg ikke noe på. Det er vel kjent at epidural ofte fører til kompliserte fødsler både for mor og barn.
Corine Skrevet 4. januar 2013 #8 Skrevet 4. januar 2013 Forøvrig: til HI: jeg har IKKE kalt de som bruker epidural dumme og uansvarlige. Det er din sammenligning, ikke min.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #9 Skrevet 4. januar 2013 Bruker man epidural, er man fremdeles på sykehuset og kan få medisinsk hjelp dersom noe skjer. Dessuten bruker man ganske liten dose epidural her i Norge i forhold til andre vestlige land, som feks USA. Der er andelen komplikasjoner høyere enn her, delvis pga dette. Her er man klar over dette, og gir ikke mer enn man "må". Det er derfor mange kvinner sier at de ikke hadde så mye utbytte av epiduralen her, mens på programmer fra USA kan man se dem sende tekstmeldinger, surfe på Facebook og ha halve slekta innom laaangt uti fødselsforløpet. Anonym poster: 60578b076278a0a3d8fbad86fcf15a15
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #10 Skrevet 4. januar 2013 når det er sagt fødte jeg uten epidural selv, etter eget valg. Anonym poster: 60578b076278a0a3d8fbad86fcf15a15
Elsker livet Skrevet 4. januar 2013 #11 Skrevet 4. januar 2013 Vet om flere som ikke har hatt særlig valg. De har blitt sterkt rådet til å ta i mot epidural.
Gulosten™ Skrevet 4. januar 2013 #12 Skrevet 4. januar 2013 Jeg er motstander av å uttale seg om noe man ikke vet noe om. Jeg sitter selv på en god del kunnskap om både fødsel, epidural, hjemmefødsel og andre ting, og det eneste jeg VET er: - Ikke alle liker makrell i tomat. Ikke alle går på do på samme tid på døgnet. Noen liker grå bil, noen vil ha rød. Noen syns det er gøy å gå til tannlegen, noen hatet det. Noen vil ha langt hår og noen kort. Derfor skjønner ikke jeg hvorfor man skal si at alle skal føde på likt, og at bare de som gjør det på en spesiell måte er smartere eller dummere enn andre som føder? - Epidural kan være en fin ting det, når det brukes på riktig måte. - Hjemmefødsel er flott det, når riktig selektering er gjort i forkant. Forskning viser at det er helt trygt å føde hjemme for de som fyller kravene. - Dersom man har gjort seg opp en mening på bakgrunn av evidensbasert forskning er man kanskje smartere? Jeg vet såpass mye om sykehusfødsel og hjemmefødsel, og hadde aldri født på sykehus igjen.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #13 Skrevet 4. januar 2013 Jeg mener at planlagt hjemmefødsel er helt bak mål, det er en unødvendig risiko å ta når man ikke må. Å planlegge at man skal ha epidural dersom det man ikke vet om noen komplikasjoner eller lignende syns jeg også er unødvendig. Men de er ikke dumme og uansvarlige. Noen får ikke velge om de skal ha epidural eller ikke, er jordmor dum og uansvarlig da? Jeg har født uten smertelindring hver gang, jeg hadde heller ikke noe valg for det var det ikke tid til. Anonym poster: 60a14c074c7ed91dfa71eb4dad6f7b6e
Gulosten™ Skrevet 4. januar 2013 #14 Skrevet 4. januar 2013 Da har i så fall jeg spaltet personlighet, ettersom jeg har født både med og uten. For øvrig er det LANGT mer risikofylt å føde hjemme ift å bruke epidural. Anonym poster: 8cf9b1b647d97109e7ceff6c226d66e6 Det er faktisk feil, dersom det blir gjort korrekt selektering er det bruk av epidural som gjør fødsler kompliserte og hjemmefødsler som er trygt.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #15 Skrevet 4. januar 2013 Tenkte faktisk på noe av det samme når jeg leste den tråden. Intervensjoner av alle slag, og kanskje spesielt epidural, kan ofte ha skylda for kompliserte fødsler. Så går mødrene ut etterpå og sier "hadde jeg vært hjemme, hadde både jeg og baby vært død" osv. Hvis det er greit å si at de som velger hjemmefødsel er dumme, bør det også være greit å si at de som velger epidural er dumme. Anonym poster: 47e7fd43f0228a08657552336f31e2bd
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #16 Skrevet 4. januar 2013 Nå er det jo dokumentert at dobbelt så mange barn dør ved planlagt hjemmefødsel som ved planlagt sykehusfødsel. http://www.tv2.no/gmn/dinhelse/dobbel-doedsrisiko-ved-hjemmefoedsler-3241379.html Dette selv om det kun er de friskeste av de friske som får lov til å føde hjemme, mens alle kompliserte fødsler skjer på sykehus. Anonym poster: b459ed6b0c8442c5376075f07ebf9ebb
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #17 Skrevet 4. januar 2013 Nå er det jo dokumentert at dobbelt så mange barn dør ved planlagt hjemmefødsel som ved planlagt sykehusfødsel. http://www.tv2.no/gmn/dinhelse/dobbel-doedsrisiko-ved-hjemmefoedsler-3241379.html Dette selv om det kun er de friskeste av de friske som får lov til å føde hjemme, mens alle kompliserte fødsler skjer på sykehus. Anonym poster: b459ed6b0c8442c5376075f07ebf9ebb Dette er veldig omdiskutert. Og heldigvis blir ikke fødsler i Norge like medisinert, overvåket og sykeliggjort som i USA, der de er livredde foraltsom er naturlig. Å føde med epidural er i min mening dummere enn å føde hjemme. Anonym poster: 16582df7b73acc60b58ca1309f9a121a
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #18 Skrevet 4. januar 2013 Jeg klarer ikke å forstå hvorfor noen velger hjemmefødsel. Kan heller ikke skjønne at noen jormødre vil være med på det. Jeg kan forstå det med at det er behagelig å være hjemme. Men man vet aldri hvordan en fødsel blir og man risikerer faktisk at barnet kan dø av noe som på et sykehus ville vært en bagatell. Anonym poster: 6efae70f0f8fc958649c7b4d3f339000
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #20 Skrevet 4. januar 2013 Vel, jeg har født uten epidural eller annet smertestillende og da holdt det på å gå gale, neste gang var med pga komplikasjonene på første og da gikk det som en drøm. Hadde forøvrig fått føde hjemme med første om jeg ville, glad jeg ikke gjorde det. Om man skal sammenligne vil jeg si det er "værre" å føde hjemme. Med epidural er man nødvendigvis på sykehus om det oppstår komplikasjoner. Anonym poster: 2490f0f49c438c2ed269186581a0d0a6
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #21 Skrevet 4. januar 2013 Tror ikke de anbefaler keisersnitt uten det eller narkose.... Det viktigste er at den fødende er mest mulig komfortabel med situasjonen. Dessverre er det altfor lite fødselsforberedende tiltak i dag. Det er bare en kort infokveld og det er for lite for mange som er helt fjernt fra å ha sett ett dyr f.eks. å ha født Anonym poster: f55ad3203c4fc025466070d062417211
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #22 Skrevet 4. januar 2013 Ja, selvsagt er de dumme! Å bruke epidural er egoistisk. De er pysete og takler ikke smerten og velger egen "komfort" foran babyens beste Epidural fører til mange unødvendige skader på babyer, f.eks fordi det fører til bruk av tang og vakum. Anonym poster: 16582df7b73acc60b58ca1309f9a121a
SmåSpurven Skrevet 4. januar 2013 #23 Skrevet 4. januar 2013 Jeg er motstander av å uttale seg om noe man ikke vet noe om. Jeg sitter selv på en god del kunnskap om både fødsel, epidural, hjemmefødsel og andre ting, og det eneste jeg VET er: - Ikke alle liker makrell i tomat. Ikke alle går på do på samme tid på døgnet. Noen liker grå bil, noen vil ha rød. Noen syns det er gøy å gå til tannlegen, noen hatet det. Noen vil ha langt hår og noen kort. Derfor skjønner ikke jeg hvorfor man skal si at alle skal føde på likt, og at bare de som gjør det på en spesiell måte er smartere eller dummere enn andre som føder? - Epidural kan være en fin ting det, når det brukes på riktig måte. - Hjemmefødsel er flott det, når riktig selektering er gjort i forkant. Forskning viser at det er helt trygt å føde hjemme for de som fyller kravene. - Dersom man har gjort seg opp en mening på bakgrunn av evidensbasert forskning er man kanskje smartere? Jeg vet såpass mye om sykehusfødsel og hjemmefødsel, og hadde aldri født på sykehus igjen. Men du er vel enig i at de som har rød bil er litt sånn.....koko?
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #24 Skrevet 4. januar 2013 Jeg ble nesten tvunget til å takke ja til epidural med gutt nr 2 etter ca 20timer på fødestuen, hvis ikke ble det mest sansynligvis keisersnitt (jeg hadde hastesnitt med nr 1), så de ville ikke la meg ligge lengere å ha vondt, hvis det uansett skulle utvikle seg til at jeg måtte ned på operasjonsbordet. Gutten kom heldigvis, ca 6-7 timer senere veginalt. Men, når det er sakt syns jeg ikke folk er dumme eller uansvarlige hvis de velger å ta epiduralbedøvelse. Med alle inngrep kommer det en risiko, men alvorlige bivirkninger ses så og si aldrig i Norge. Mange føler kanskje at bedøvelsen svakker riene, da får de drypp. De aller fleste jordmøde stiller ned/"skrur av" epiduralen like før pressriene begynner, slik at musklene for jobbet så godt som mulig, man skal prøve så godt man kan å ikke måtte bruke vakum eller tang. Bedøvelsen settes somregel mellom Lumbalvirvel 3 og 4. og inn i epiduralrommet. Dette er SVÆRT SKJELDENT farlig. http://www.babyverden.no/Fodsel/Smertelindring/Epidural/ http://www.klikk.no/foreldre/barnimagen/article782246.ece Anonym poster: 6dd099e7d5f4ad95e8f39671cbe94ef4
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #25 Skrevet 4. januar 2013 Mange føler kanskje at bedøvelsen svakker riene, da får de drypp. De aller fleste jordmøde stiller ned/"skrur av" epiduralen like før pressriene begynner, slik at musklene for jobbet så godt som mulig, man skal prøve så godt man kan å ikke måtte bruke vakum eller tang. Jeg fikk sekundær risvekkelse og hadde null pressetrang selv om jeg ikke fikk smertestillende i det hele tatt. Kroppen min fikk rett og slett sjokk og skrudde seg av etter en grusomt vond styrtåpning. Jeg lå og truga og truga i halvannen time med helt sinnsyke smerter, orket ikke samarbeide pga smertene og ungen ble sittende fast og fikk muskellåsninger i ettertid. Gleder meg til å få epidural med nr 2, det kommer til å bli mye bedre både for meg og barnet!! Håper inderlig at epiduralen vil bremse riene litt for det å gå fra 0-10 cm på halvannen time er livsfarlig for barnet (pga stor fare for oksygenmangel). Anonym poster: b459ed6b0c8442c5376075f07ebf9ebb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå