Iiiiik Skrevet 4. januar 2013 #1 Skrevet 4. januar 2013 I tråden der Juliea takker for seg, er det flere av dere som svarer som understreker at denne situasjonen har hun skapt selv. At hun har delt for mye, vært for åpen osv. Altså på sett og vis har skylden selv. I diskusjonene om overfallsvoldtekter er det en del stemmer som bruker samme argumentasjonsrekke. Damer som voldtas, er uforsiktige, de er for lettkledde, de er ikke aktpågivende nok, de er på feil sted, de drikker for mye. Jeg kjenner jeg blir eitrande sint av disse tankerekkene. Det er den som truer som er skyldig! Det er den som voldtar som er skyldig! Det er ubegripelig for meg at vi skal la oss styre av den galeste. Hva tror dere potensielle voldtektsmenn tenker når de hører at det er damenes skyld? Hva tror dere den som sendte brevet til Juliea tenker når dere mener at hun har lagt opp til det selv? Hva tror dere andre som vurderer å "ta" en eller annen som irritererer dem på nettet, tenker? Øker det sannsynligheten for nye voldtekter eller reduserer det sannsynligheten? Er det mer sannsynlig at man fortsetter å tenke at de åpne, lite reserverte, er dumme, selvforskyldte eller ikke? Man må jo rette fokus mot det som er problemet - at noen kan tillate seg "hva som helst" kun fordi andre åpner for det! Jeg vil ikke ha det samfunnet der alle beskytter seg, der alle handlinger skal styres ut fra det verste som kan skjer.
Gjest Sekretøsa Skrevet 4. januar 2013 #3 Skrevet 4. januar 2013 Helt enig! Selvom jeg drar fra huset mitt ulåst betyr ikke det at folk kan gå å stjele det de vil...
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #4 Skrevet 4. januar 2013 Synes ikke hun har skyld i det selv. Man må bare innse at mye identifiserbar info som blir lagt ut kan brukes/misbrukes av hvem som helst der ute. Anonym poster: 5c54190f33a5f1b95d0317f542b9bd9c
itb Skrevet 4. januar 2013 #5 Skrevet 4. januar 2013 men for å få det samfunnet du ønsker må vi får bort alle potensielle voldtektsmenn, alle potensielle truere (i mangel av et bedre ord) og alle andre potensielle kriminelle. Det kommer desverre aldri til å skje så da er det opp til hver enkelt å gjøre jobben til disse farlige menneskene så vanskelig som mulig. Alle burde få gå kledd slik de ønsker og se det de vil på nettet, men de aller fleste vet også hvilken risiko de tar, mange tenker " det skjer ikke meg", men plutselig en dag gjør det det..... I din, perfekte verden, som forøvrig er en verden alle nok kunne tenkt seg, skulle det ikke være nødvendig å låse døren til huset, eller bilen... men du gjør da det? Fordi du vet at det finnes mennesker som ville utnytte om du ikke gjorde det? Du sikkrer deg mot potensielle kriminelle.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #6 Skrevet 4. januar 2013 Man har selvsagt ikke rett til å begå forbrytelser selv om man har mulighet. Vi har et ansvar selv for å sikre oss mot det. Verden er gal og blir nok ikke bedre med det første. Anonym poster: 5c54190f33a5f1b95d0317f542b9bd9c
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #7 Skrevet 4. januar 2013 Hadde samfunnet vært perfekt så hadde jeg vært enig med deg, men vi lever ikke i et perfekt samfunn, og derfor må alle ta sine forhåndsregler. Uten at man av den grunn er skyldig dersom man blir utsatt for noe kriminelt. Hva kommer du til å lære barna dine? Kommer du ikke til å lære dem nettvett fordi den som eventuelt gjør barna dine urett uansett er den skyldige? Anonym poster: 99c14d4befbbf3cdc15bc3450e233c02
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #8 Skrevet 4. januar 2013 Helt ærlig talt, hun har lagt igjen så utrolig mange opplysninger om seg selv som alle i hele verden kan lese! Det gir selvfølgelig ikke alle disse mennesken rett til å komme med trusler, men det blir ufattelig lett å gjøre det. Man MÅ vise nettvett, akkurat som at man ikke trenger å vise seg i den korteste og trangeste kjolen på byen. Det ER større sjanse for at man kan bli utsatt for noe kriminelt da. Dessverre. Anonym poster: 412183019c21aee5a1e1d9b98ed65572
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #9 Skrevet 4. januar 2013 Ingen sier at Juliea er ansvarlig for det den dotten som sendte brev og trusler har gjort, men hun er ansvarlig for egen og barnets sikkerhet, noe som faktisk innebærer å ikke skrive adresse og fullt navn på en side hvor man tidvis er i heftige diskusjoner og hvor alle slags tullete mennesker har tilgang på informasjonen. Nei selv om du ikke låser døren så har ingen lov å stjele, men du øker sjansen for at det sjer betraktelig ved å la være å låse. Hvorfor ta sjansen? Hvorfor stille seg lagelig til for hugg, når det er så små grep som kan sikre deg og egen familie i mye større grad? Anonym poster: 55c04739a6e88a155d2ede85c1767160
Iiiiik Skrevet 4. januar 2013 Forfatter #10 Skrevet 4. januar 2013 men for å få det samfunnet du ønsker må vi får bort alle potensielle voldtektsmenn, alle potensielle truere (i mangel av et bedre ord) og alle andre potensielle kriminelle. Det kommer desverre aldri til å skje så da er det opp til hver enkelt å gjøre jobben til disse farlige menneskene så vanskelig som mulig. Jeg er ikke så naiv at jeg tror vi kan få et ideelt samfunn der alle har respekt for andres eiendeler, der ingen begår vold, der ingen utnytter eller stjeler. Jeg er imidlertid opptatt av hva man formidler om dette. Jeg er opptatt av at diskusjonene ikke skal handle om offerets skyld, men om gjerningsmannen/kvinnen. Dessuten ønsker jeg ikke å "gjøre jobben til disse menneskene så vanskelig som mulig" i sin ytterste konsekvens. Jeg ønsker ikke å gi barna mine en oppvekst full av begrensninger for å sikre dem. Jeg tror nemlig skadeeffekten av det er stor. Jeg vet om folk som ikke lar barn gå til skolen selv noen gang, gjennom hele grunnskolen. Jeg har venner som ikke lar barna leke i egen hage. Jeg har bekjente som ikke lar store barn være hjemme alene når de er 10-11mens foreldrene er i butikken. Hva kommer du til å lære barna dine? Kommer du ikke til å lære dem nettvett fordi den som eventuelt gjør barna dine urett uansett er den skyldige? Anonym poster: 99c14d4befbbf3cdc15bc3450e233c02 Jeg lærer barna mine nettvett. Jeg bruker nettvett selv også og er nokså streng på hva jeg deler. Jeg har blant annet et yrke der det er viktig for meg at mitt private ikke er åpent på nett. Mine tanker rundt dette er imidlertid ikke relevant når noen trues på livet fordi deres nettvettvurderinger er annerledes enn mine.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #11 Skrevet 4. januar 2013 Helt enig! Selvom jeg drar fra huset mitt ulåst betyr ikke det at folk kan gå å stjele det de vil... Selvfølgelig ikke, men fornuften sier deg at du bør låse fordi det kan skje.... samme med å ikke legge ut for mye info på nettet fordi det kan bli brukt mot deg. Ingen fortjener verken å bli voldtatt, frastjålet eller truet, men vi lever ikke i en rosa bobble verden og som voksen bør man egentlig være klar over dette og passe på seg og sine så godt som man kan. Å legge ut sensitive info er aldri lurt, men håper andre lærer av dette og at det går bra med Julia fremover. Anonym poster: 348e22467434a9449ac545e830aa67ab
Gjest Sekretøsa Skrevet 4. januar 2013 #12 Skrevet 4. januar 2013 Helt enig! Selvom jeg drar fra huset mitt ulåst betyr ikke det at folk kan gå å stjele det de vil... Selvfølgelig ikke, men fornuften sier deg at du bør låse fordi det kan skje.... samme med å ikke legge ut for mye info på nettet fordi det kan bli brukt mot deg. Ingen fortjener verken å bli voldtatt, frastjålet eller truet, men vi lever ikke i en rosa bobble verden og som voksen bør man egentlig være klar over dette og passe på seg og sine så godt som man kan. Å legge ut sensitive info er aldri lurt, men håper andre lærer av dette og at det går bra med Julia fremover. Anonym poster: 348e22467434a9449ac545e830aa67ab Ja, selvsagt. Men jeg syns samfunnet er helt feil når JEG må gå å passe på så ikke DU stjeler mine ting. Hva med å bare la være å stjele de? Jeg skjønner hva du mener, og jeg lever jo etter de prinsippene, men jeg er ikke enig.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #13 Skrevet 4. januar 2013 Helt enig! Selvom jeg drar fra huset mitt ulåst betyr ikke det at folk kan gå å stjele det de vil... Selvfølgelig ikke, men fornuften sier deg at du bør låse fordi det kan skje.... samme med å ikke legge ut for mye info på nettet fordi det kan bli brukt mot deg. Ingen fortjener verken å bli voldtatt, frastjålet eller truet, men vi lever ikke i en rosa bobble verden og som voksen bør man egentlig være klar over dette og passe på seg og sine så godt som man kan. Å legge ut sensitive info er aldri lurt, men håper andre lærer av dette og at det går bra med Julia fremover. Anonym poster: 348e22467434a9449ac545e830aa67ab Ja, selvsagt. Men jeg syns samfunnet er helt feil når JEG må gå å passe på så ikke DU stjeler mine ting. Hva med å bare la være å stjele de? Jeg skjønner hva du mener, og jeg lever jo etter de prinsippene, men jeg er ikke enig. Dette var nesten litt søtt Sekretøsa Anonym poster: 5c54190f33a5f1b95d0317f542b9bd9c
Von Hertelhofen Skrevet 4. januar 2013 #14 Skrevet 4. januar 2013 Jeg er selvfølgelig helt enig med det du skriver, det er ALDRI den angrepne sin feil. Men nå er det engang 2013 og det finnes faktisk / desverre mange syke mennesker der ute. Og en vinner ingenting på å være naiv. Det er sunn fornuft å ta forholdsregler. Juliea har gitt mye av seg selv, på godt og vondt, og virker som en utrolig snill og god person. Jeg vil kanskje også driste meg å kalle henne litt naiv? Desverre er det nå noen som har utnyttet dette Men slik er samfunnet nå, og det er bedre å være føre var enn etter snar. Ønsker henne lykke til, for jeg kommer oppriktig til å savne henne her.
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 4. januar 2013 #15 Skrevet 4. januar 2013 Helt enig! Selvom jeg drar fra huset mitt ulåst betyr ikke det at folk kan gå å stjele det de vil... Selvfølgelig ikke, men for eksempel forsikringsselskapene vil avkorte dekning av tapet betydelig hvis du ikke har låst dør i forhold til for eksempel innbrudd i låst hus. Selvfølgelig kan ikke man mene at en person som blir truet på det verste har SKYLD i det. Men jeg er bare nysgjerrig, hvorfor er det mange her som mener at det er fy fy å legge ut bilder av barn på facebook, der du kan kontrollere hvem som kan se bildene, hvem som kan lese statuser osv, eller på en blogg, mens det å legge ut svært sensitiv informasjon om seg selv og familien på et forum som hele verden kan se, ikke er like farlig. Tenker for eksempel i forhold til flashing av sexlivet med eksene sine osv som en del her driver med - jeg hadde blitt lei meg hvis jeg fant informasjon om min samboer fra hans eks på åpent forum der hun oppgir hvilke stillinger de brukte under forskjellige former for sex og lignende. Tenker også på arbeidsgivere som kan bruke sensitiv info som ligger offentlig mot en arbeidssøker. Jeg håper at den som truet den aktuelle brukeren blir tatt, og at ingen blir truet med noe som helst igjen. Men moderatorene burde legge ut et innlegg som holder seg øverst som omhandler nettvett. Det er brukere her på forumet som er svært unge (under 20 år) og som kanskje ikke har samme vurderingsevne i forhold til hva man legger ut og ikke legger ut på et offentlig forum, som burde advares mot å identifisere seg selv og familien i detaljer her inne.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #16 Skrevet 4. januar 2013 Helt enig! Selvom jeg drar fra huset mitt ulåst betyr ikke det at folk kan gå å stjele det de vil... Selvfølgelig ikke, men fornuften sier deg at du bør låse fordi det kan skje.... samme med å ikke legge ut for mye info på nettet fordi det kan bli brukt mot deg. Ingen fortjener verken å bli voldtatt, frastjålet eller truet, men vi lever ikke i en rosa bobble verden og som voksen bør man egentlig være klar over dette og passe på seg og sine så godt som man kan. Å legge ut sensitive info er aldri lurt, men håper andre lærer av dette og at det går bra med Julia fremover. Anonym poster: 348e22467434a9449ac545e830aa67ab Ja, selvsagt. Men jeg syns samfunnet er helt feil når JEG må gå å passe på så ikke DU stjeler mine ting. Hva med å bare la være å stjele de? Jeg skjønner hva du mener, og jeg lever jo etter de prinsippene, men jeg er ikke enig. Handler ikke om å være enig eller uenig her egentlig, men å gjøre det som må til for at man ikke blir utsatt for noe man ikke ønsker. Anonym poster: 348e22467434a9449ac545e830aa67ab
Gjest Sekretøsa Skrevet 4. januar 2013 #17 Skrevet 4. januar 2013 Helt enig! Selvom jeg drar fra huset mitt ulåst betyr ikke det at folk kan gå å stjele det de vil... Selvfølgelig ikke, men fornuften sier deg at du bør låse fordi det kan skje.... samme med å ikke legge ut for mye info på nettet fordi det kan bli brukt mot deg. Ingen fortjener verken å bli voldtatt, frastjålet eller truet, men vi lever ikke i en rosa bobble verden og som voksen bør man egentlig være klar over dette og passe på seg og sine så godt som man kan. Å legge ut sensitive info er aldri lurt, men håper andre lærer av dette og at det går bra med Julia fremover. Anonym poster: 348e22467434a9449ac545e830aa67ab Ja, selvsagt. Men jeg syns samfunnet er helt feil når JEG må gå å passe på så ikke DU stjeler mine ting. Hva med å bare la være å stjele de? Jeg skjønner hva du mener, og jeg lever jo etter de prinsippene, men jeg er ikke enig. Handler ikke om å være enig eller uenig her egentlig, men å gjøre det som må til for at man ikke blir utsatt for noe man ikke ønsker. Anonym poster: 348e22467434a9449ac545e830aa67ab Ja, men jeg sier jo at jeg lever etter de prinsippene. Det er alikevel ikke riktig at det skal være sånn
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #18 Skrevet 4. januar 2013 Helt enig! Selvom jeg drar fra huset mitt ulåst betyr ikke det at folk kan gå å stjele det de vil... Selvfølgelig ikke, men fornuften sier deg at du bør låse fordi det kan skje.... samme med å ikke legge ut for mye info på nettet fordi det kan bli brukt mot deg. Ingen fortjener verken å bli voldtatt, frastjålet eller truet, men vi lever ikke i en rosa bobble verden og som voksen bør man egentlig være klar over dette og passe på seg og sine så godt som man kan. Å legge ut sensitive info er aldri lurt, men håper andre lærer av dette og at det går bra med Julia fremover. Anonym poster: 348e22467434a9449ac545e830aa67ab Ja, selvsagt. Men jeg syns samfunnet er helt feil når JEG må gå å passe på så ikke DU stjeler mine ting. Hva med å bare la være å stjele de? Jeg skjønner hva du mener, og jeg lever jo etter de prinsippene, men jeg er ikke enig. Handler ikke om å være enig eller uenig her egentlig, men å gjøre det som må til for at man ikke blir utsatt for noe man ikke ønsker. Anonym poster: 348e22467434a9449ac545e830aa67ab Ja, men jeg sier jo at jeg lever etter de prinsippene. Det er alikevel ikke riktig at det skal være sånn Helt enig! Selvom jeg drar fra huset mitt ulåst betyr ikke det at folk kan gå å stjele det de vil... Selvfølgelig ikke, men fornuften sier deg at du bør låse fordi det kan skje.... samme med å ikke legge ut for mye info på nettet fordi det kan bli brukt mot deg. Ingen fortjener verken å bli voldtatt, frastjålet eller truet, men vi lever ikke i en rosa bobble verden og som voksen bør man egentlig være klar over dette og passe på seg og sine så godt som man kan. Å legge ut sensitive info er aldri lurt, men håper andre lærer av dette og at det går bra med Julia fremover. Anonym poster: 348e22467434a9449ac545e830aa67ab Ja, selvsagt. Men jeg syns samfunnet er helt feil når JEG må gå å passe på så ikke DU stjeler mine ting. Hva med å bare la være å stjele de? Jeg skjønner hva du mener, og jeg lever jo etter de prinsippene, men jeg er ikke enig. Handler ikke om å være enig eller uenig her egentlig, men å gjøre det som må til for at man ikke blir utsatt for noe man ikke ønsker. Anonym poster: 348e22467434a9449ac545e830aa67ab Ja, men jeg sier jo at jeg lever etter de prinsippene. Det er alikevel ikke riktig at det skal være sånn Selvfølgelig er det riktig at det skal være sånn! Vi har alle ansvar for oss selv. Vi kan ikke stå til ansvar for dem som misbruker oss på alle mulige måter. Derfor låser vi dørene våre og beskytter oss selv. Vi har t.o.m. ansvar for å sikre utstyr som er vårt men tilgjengelig for andre, slik som basseng, fiskestang og trampoline. Om noen skader seg på og i vårt usikra utstyr så er det vi som står som ansvarlig fordi VI ikke sikret det godt nok. Igjen, vi kan kun ta ansvar for oss selv og det gjør vi ved å sikre det som er vårt. Det gjelder også sensitiv informasjon og private bilder. Det gjelder t.o.m. husdyra våre. Det er vårt ansvar dersom hunden biter nabobarnet til blods. Selv om barnet ikke hadde noe i nærheten av barnet å gjøre så kan ikke barnet lastes for at hunden bet. Hunden burde aldri ha vært alene eller hatt muligheten til å bite. Ta ansvar for dere selv, barna deres og eiendelene deres. Anonym poster: e145530624113092e9d68c66eb6d1ecb
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #19 Skrevet 4. januar 2013 Såklart har hun ikke skyld i det selv. MEN; det er en grunn til at man lærer så mye om nettvett. Man kan ikke stole på alle der ute. Anonym poster: 51eeb275e872f4d4908d2247793e7e52
*SommerFrisk* Skrevet 4. januar 2013 #20 Skrevet 4. januar 2013 ..... Å si at det er greit å voldta noen fordi de er lettkledde, er akkurat like dumt, som å si at det er ok å kjøre ihjel en neger fordi det er mørkt ute! Alle vet hva som er rett og galt.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #21 Skrevet 4. januar 2013 ..... Å si at det er greit å voldta noen fordi de er lettkledde, er akkurat like dumt, som å si at det er ok å kjøre ihjel en neger fordi det er mørkt ute! Alle vet hva som er rett og galt. Det er heller IKKE greit å bruke det ordet du nå brukte for å beskrive en som er mørkhudet! Anonym poster: 8bb5e557d9ba1fc156427902ef86a299
Gjest marie-s Skrevet 4. januar 2013 #22 Skrevet 4. januar 2013 Sitter det virkelig folk her ute som mener at jeg som kvinne må sørge for å kle meg sikkelig slik at en potensiell voldtekstmann ikke skal falle for fristelsen for å voldta meg? Når det gjelder det å lære barna nettvett så må man huske at det er 2 sider av den saken: 1: Man skal IKKE være slem med andre. 2: Man skal være forsiktig med hvem man stoler på. Den første regelen tror jeg også mang voksne hadde hatt godt av å lære seg. Skulle mitt barn mot alle forhåndsregler bli kontaktet av en pedofil på nettet så er det jaggu meg ikke barnet sin feil.
Gjest Sekretøsa Skrevet 4. januar 2013 #23 Skrevet 4. januar 2013 Sitter det virkelig folk her ute som mener at jeg som kvinne må sørge for å kle meg sikkelig slik at en potensiell voldtekstmann ikke skal falle for fristelsen for å voldta meg? Når det gjelder det å lære barna nettvett så må man huske at det er 2 sider av den saken: 1: Man skal IKKE være slem med andre. 2: Man skal være forsiktig med hvem man stoler på. Den første regelen tror jeg også mang voksne hadde hatt godt av å lære seg. Skulle mitt barn mot alle forhåndsregler bli kontaktet av en pedofil på nettet så er det jaggu meg ikke barnet sin feil. Jupp, det er nettopp det de sier. Blir like dumt som kognitiv terapi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå