Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #1 Skrevet 3. januar 2013 Jeg har hatt en internettkjæreste en stund. Vi har møttes også, og det har vært helt fantastisk. Så idag kranglet vi voldsomt. Jeg tok ham tilfeldigvis i en klar løgn, og påpekte at det var uaktuelt for meg å være sammen med en løgner, så han burde kutte ut løgnene om han ville beholde meg. Løgnen virket forresten relativt uskyldig, men medførte at jeg ville tatt et annet valg for hvor jeg vil tilbringe uka, noe jeg ikke likte. Jeg ønsker å ta valgene mine basert på sannheten. Da jeg sa dette, ble han forferdelig sint og nokså giftig i språket. Jeg ble såret, for jeg hadde jo forventet at han skulle si unnskyld for løgnen, men istedenfor gikk han altså til motangrep. Dermed begynte jeg å grine, og han lo av meg. Jeg sa han var en idiot som lo av meg. Han hang seg opp i at jeg kalte ham en idiot, og tente på alle pluggene om at jeg skulle ha respekt for ham og at jeg ikke skulle snakke sånn til ham. Deretter kranglet vi mer og mer høylydt helt til vi skrek til hverandre. Det endte med at han kalte meg "idiot", og jeg dro frem hans tirade fra tidligere i krangelen og etterlignet ham ved å si noe sånt som "buhuuu... du må respektere meg og ikke snakke sånn til meg" Da sa han "Gjør du narr av meg? Latterliggjør du meg? Jeg burde gi et slag i trynet for den kommentaren om jeg hadde vært der" Og så la jeg på telefonen. Siden har jeg ikke hørt et eneste ord, verken på telefon, sms eller e-mail. Og jeg lurer på et par ting..... spesielt det med å slå... Mente han det? Jeg er helt satt ut. Er han en sånn som slår? Anonym poster: 559fd6407337f76a5148f0927cfeac89
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #2 Skrevet 3. januar 2013 Om han er det, eller om det bare var noe han sa for å vise hvor sint han var i kampens hete, er vanskelig å si. Men nå høres hele krangelen veldig umoden ut... Hva var det han løy om da? Hvis du generaliserer og sier at det er "uaktuelt for deg å være sammen med en løgner" basert på en enkelt usannhet i et forhold som har vart en stund, så bør den løgnen være rimelig alvorlig... Anonym poster: 54aa53da9e157ccf8981c82e2e2a57e3
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #3 Skrevet 3. januar 2013 Mine varsellamper blinker........kraftig! Jeg hadde ikke likt å være i samme rom som den mannen der under en krangel. Om min mann hadde lirt av seg de frasene du refererer til hadde jeg blitt svært bekymret, selvfølgelig forutsatt at du svarte slik som du fremstiller det da. Alt dette med respekt for han og videre fysisk reaksjon på at du "latterliggjør" han, hadde fått meg til å revurdere.... Anonym poster: 6a88c55da21845b51d82cd07faf41fa4
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #5 Skrevet 3. januar 2013 Om han er det, eller om det bare var noe han sa for å vise hvor sint han var i kampens hete, er vanskelig å si. Men nå høres hele krangelen veldig umoden ut... Er ikke det naturen til alle krangler? At de er umodne? :-) Hva var det han løy om da? Hvis du generaliserer og sier at det er "uaktuelt for deg å være sammen med en løgner" basert på en enkelt usannhet i et forhold som har vart en stund, så bør den løgnen være rimelig alvorlig... Det stemmer. Det er helt uaktuelt for meg å være sammen med noen som lyver på en måte som påvirker mitt liv i kanskje årevis bare for å slippe at jeg stiller spørsmål. Dersom det var en bevisst løgn, og han ofter gjør slike ting, så ønsker jeg ikke å være sammen med ham. Dersom det var en glipp, fordi han var trøtt og ikke tenkte på at løgnen kunne gi livsendrende konsekvenser for meg OG ungene mine, mens det betydde veldig lite for ham (bare litt mindre bry for ham akkurat idag, samt at han fikk mer sex en stund fremover), så kan jeg tilgi. Altså en VELDIG alvorlig løgn, men jeg aner ikke om den var bevisst eller bare veldig ubetenksom. Reaksjonen hans lover kanskje ikke godt. Aner ikke. Er virkelig litt usikker på om jeg bør tilgi ham akkurat nå. Han ble utrolig sint da jeg oppdaget løgnen. Jeg hadde forventet at han la seg flat. Han har ikke barn, jeg har 3, så det å lyve uten å blunke slik at jeg kunne endret livet for alle oss 4 for alltid synes jeg er veldig skummelt. HI Anonym poster: 559fd6407337f76a5148f0927cfeac89
Major HotLips Houlihan Skrevet 3. januar 2013 #6 Skrevet 3. januar 2013 Han virker ikke verdt å bruke tid på, uansett om han slår eller ikke! Hjelpes meg, for en idiot!
1+1=4 <3 Skrevet 3. januar 2013 #7 Skrevet 3. januar 2013 Hver så snill, ikke dra han inn i livet til dine barn.. Det høres ikke bra ut! Jeg tror vel ikke det blir noe bedre, heller verre..
Cmyk Skrevet 3. januar 2013 #8 Skrevet 3. januar 2013 Om han slår eller ikke slår ville for meg være revnede likegyldig. Slik oppførsel vil ikke jeg ha av en mann, og ville kuttet han ut.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #9 Skrevet 3. januar 2013 Han virker ikke verdt å bruke tid på, uansett om han slår eller ikke! Hjelpes meg, for en idiot! Han er egentlig veldig, veldig snill. Utrolig myk og god mann, så det hele sjokkerte meg gjennom hele krangelen. Løgnen sjokkerte meg. Reaksjonen hans på at jeg avslørte løgnen hans sjokkerte meg. Og det han sa ellers sjokkerte meg. Og overrasket meg. Han pleier å være så forståelsesfull og tålmodig... Han er ikke engang en sånn mann som krever "respekt", heller en litt feminin type mann, så det hele virket som en slags sinne-reaksjon på at han ble tatt i en løgn? Jeg klarer ikke å forstå om det skyldtes a) at han var sjokkert over å ha løyet og reagerte på en eller annen halv-sinnsyk måte eller at han driver et eller annet manipulativt spill Hva gjør jeg? Jeg elsker ham, men jeg ble redd idag, og jeg føler jeg bør være på vakt. Anonym poster: 559fd6407337f76a5148f0927cfeac89
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #10 Skrevet 3. januar 2013 Ikke heng deg opp i løgnen, det er feil fokus! Kom deg vekk, nå mens du kan! Vær så snill, dette er ikke en mann du vil ha i livet ditt. Trust me. Anonym poster: 56369623f1cbe0104f8dd6c6d5db7d68
BellaSuz Skrevet 3. januar 2013 #11 Skrevet 3. januar 2013 En sånn fyr tar man ikke telefonen til flere ganger;-) Hold deg unna!!
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #12 Skrevet 3. januar 2013 Hva løy han om så kunne forandret hele livet til deg og ungene da?? Det ble jeg nysgjerrig på . Virker jo ikke som noe liten løgn det da.. Anonym poster: d324b221bed584c2b8b510eb4ea62071
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #13 Skrevet 3. januar 2013 Er det ikke typisk for skumle typer da? Veldig greie på alle måter helt til de har deg i sin hule hånd? Jeg hadde takket for meg! Anonym poster: fefaa482890fc188a0b7d303bb802c85
<3 2G <3 Skrevet 3. januar 2013 #14 Skrevet 3. januar 2013 Snakker han slik til deg så er det ikke mye håp tror jeg. Ingen oppegående mann reagere slik. Kom deg unna med helsa i behold!
Papegøyeblomst Skrevet 3. januar 2013 #15 Skrevet 3. januar 2013 En mann som skriker til deg at du er en idiot, hadde jeg jaggu meg dumpa umiddelbart. Og du sier du elsker ham, etter at han har hatt dette psycho-utbruddet!? Et klokt ordtak sier: "When people show you their true self, believe them..."
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #16 Skrevet 3. januar 2013 Om han er det, eller om det bare var noe han sa for å vise hvor sint han var i kampens hete, er vanskelig å si. Men nå høres hele krangelen veldig umoden ut... Er ikke det naturen til alle krangler? At de er umodne? :-) Hva var det han løy om da? Hvis du generaliserer og sier at det er "uaktuelt for deg å være sammen med en løgner" basert på en enkelt usannhet i et forhold som har vart en stund, så bør den løgnen være rimelig alvorlig... Det stemmer. Det er helt uaktuelt for meg å være sammen med noen som lyver på en måte som påvirker mitt liv i kanskje årevis bare for å slippe at jeg stiller spørsmål. Dersom det var en bevisst løgn, og han ofter gjør slike ting, så ønsker jeg ikke å være sammen med ham. Dersom det var en glipp, fordi han var trøtt og ikke tenkte på at løgnen kunne gi livsendrende konsekvenser for meg OG ungene mine, mens det betydde veldig lite for ham (bare litt mindre bry for ham akkurat idag, samt at han fikk mer sex en stund fremover), så kan jeg tilgi. Altså en VELDIG alvorlig løgn, men jeg aner ikke om den var bevisst eller bare veldig ubetenksom. Reaksjonen hans lover kanskje ikke godt. Aner ikke. Er virkelig litt usikker på om jeg bør tilgi ham akkurat nå. Han ble utrolig sint da jeg oppdaget løgnen. Jeg hadde forventet at han la seg flat. Han har ikke barn, jeg har 3, så det å lyve uten å blunke slik at jeg kunne endret livet for alle oss 4 for alltid synes jeg er veldig skummelt. HI Anonym poster: 559fd6407337f76a5148f0927cfeac89 Ok. Hvis det var en løgn som kunne få store konsekvenser, så forstår jeg at du reagerte på det. Og å true med å slå er heller ikke greit, det burde han innse når han har roet seg ned. Men ellers virket krangelen litt umoden begge veier ja... Både gjensidig respekt, og at begge unngår å le av og prøve å latterliggjøre hverandre, hører hjemme i en sunn krangel. Hvis dere holder sammen etter dette, så kan dere vurdere et kranglekurs som de har noen Krangle på riktig måte Men når dere først har satt utfor og er i gang med kranglingen, så gjelder det altså å ha tunga rett i munnen. Det er nå dere kan vise at dere har et godt forhold – og krangle på rett måte. Her er Frode Thuens tips for en sunnere krangel: - Ikke gi deg helt hen til følelsene. Da kan du si ting det er vanskelig å rette opp igjen. - Prøv å ikke stemple den andre, og ikke kom med nedsettende kommentarer - som å kalle partneren en idiot. Det er sjelden særlig konstruktivt. - I en dårlig krangel er det man krangler om gjerne en liten ting i utgangspunktet. Men så eskalerer det, og selve konflikthåndteringen blir viktigere og mye større enn temaet dere egentlig krangler om. Det ene tar det andre, og krangelen kommer ut av kontroll og proporsjoner. - Det er lett å komme inn i en negativ fortolkning, et spor der dere tolker veldig mye. Unngå det. - En time-out kan være lurt hvis det blir veldig hett på kjøkkenet. Tar du et skritt tilbake, kan du observere deg selv og selve prosessen. Når du får roet deg ned litt, er det også lettere å komme tilbake til det som var temaet for krangelen. Er det egentlig viktig for deg, eller tok det helt av uten grunn? - Ikke se på krangelen som en konkurranse, som du absolutt må vinne. Prøv å ikke overkjøre den andre, da blir prisen for å stå på sitt veldig høy. Da vinner du kanskje krigen, men taper freden. - Aktiv lytting er viktig. I en krangel lytter man gjerne ikke på hverandre, det blir to monooger mot hverandre i stedet for en dialog. - En krangel må uansett slutte på et eller annet tidspunkt. Prøv å avslutte krangelen på en god måte. Noe av det viktigste er at dere faktisk klarer å runde av, det er en kunst i seg selv. Hvis dere i tillegg klarer å innse at hele episoden ikke var så viktig, er dere gode til å krangle. - Det aller viktigste er å ha evnen til fleksibilitet, og ikke bli fanget av prosessen og sine egne argumenter. En fleksibel person vil gi seg, og ikke gidde å kjøre løpet helt ut. Krangling i et forhold er så viktig at du faktisk bør du tenke på dette allerede når dere er nyforelsket! - Kommunikasjonsmønstre etablerer seg tidlig. Den første tiden man er sammen bør man derfor prøve å finne måter å håndtere uenigheter på. Hvis dårlige mønstre først har etablert seg, er de vanskelige å endre, avslutter Frode Thuen. steder. Anonym poster: 54aa53da9e157ccf8981c82e2e2a57e3
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #17 Skrevet 3. januar 2013 En mann som skriker til deg at du er en idiot, hadde jeg jaggu meg dumpa umiddelbart. Og du sier du elsker ham, etter at han har hatt dette psycho-utbruddet!? Et klokt ordtak sier: "When people show you their true self, believe them..." Det var hun som kalte ham en idiot. Anonym poster: 54aa53da9e157ccf8981c82e2e2a57e3
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #18 Skrevet 3. januar 2013 Om han er det, eller om det bare var noe han sa for å vise hvor sint han var i kampens hete, er vanskelig å si. Men nå høres hele krangelen veldig umoden ut... Er ikke det naturen til alle krangler? At de er umodne? :-) Hva var det han løy om da? Hvis du generaliserer og sier at det er "uaktuelt for deg å være sammen med en løgner" basert på en enkelt usannhet i et forhold som har vart en stund, så bør den løgnen være rimelig alvorlig... Det stemmer. Det er helt uaktuelt for meg å være sammen med noen som lyver på en måte som påvirker mitt liv i kanskje årevis bare for å slippe at jeg stiller spørsmål. Dersom det var en bevisst løgn, og han ofter gjør slike ting, så ønsker jeg ikke å være sammen med ham. Dersom det var en glipp, fordi han var trøtt og ikke tenkte på at løgnen kunne gi livsendrende konsekvenser for meg OG ungene mine, mens det betydde veldig lite for ham (bare litt mindre bry for ham akkurat idag, samt at han fikk mer sex en stund fremover), så kan jeg tilgi. Altså en VELDIG alvorlig løgn, men jeg aner ikke om den var bevisst eller bare veldig ubetenksom. Reaksjonen hans lover kanskje ikke godt. Aner ikke. Er virkelig litt usikker på om jeg bør tilgi ham akkurat nå. Han ble utrolig sint da jeg oppdaget løgnen. Jeg hadde forventet at han la seg flat. Han har ikke barn, jeg har 3, så det å lyve uten å blunke slik at jeg kunne endret livet for alle oss 4 for alltid synes jeg er veldig skummelt. HI Anonym poster: 559fd6407337f76a5148f0927cfeac89 Ok. Hvis det var en løgn som kunne få store konsekvenser, så forstår jeg at du reagerte på det. Og å true med å slå er heller ikke greit, det burde han innse når han har roet seg ned. Men ellers virket krangelen litt umoden begge veier ja... Både gjensidig respekt, og at begge unngår å le av og prøve å latterliggjøre hverandre, hører hjemme i en sunn krangel. Hvis dere holder sammen etter dette, så kan dere vurdere et kranglekurs som de har noen Krangle på riktig måte Men når dere først har satt utfor og er i gang med kranglingen, så gjelder det altså å ha tunga rett i munnen. Det er nå dere kan vise at dere har et godt forhold – og krangle på rett måte. Her er Frode Thuens tips for en sunnere krangel: - Ikke gi deg helt hen til følelsene. Da kan du si ting det er vanskelig å rette opp igjen. - Prøv å ikke stemple den andre, og ikke kom med nedsettende kommentarer - som å kalle partneren en idiot. Det er sjelden særlig konstruktivt. - I en dårlig krangel er det man krangler om gjerne en liten ting i utgangspunktet. Men så eskalerer det, og selve konflikthåndteringen blir viktigere og mye større enn temaet dere egentlig krangler om. Det ene tar det andre, og krangelen kommer ut av kontroll og proporsjoner. - Det er lett å komme inn i en negativ fortolkning, et spor der dere tolker veldig mye. Unngå det. - En time-out kan være lurt hvis det blir veldig hett på kjøkkenet. Tar du et skritt tilbake, kan du observere deg selv og selve prosessen. Når du får roet deg ned litt, er det også lettere å komme tilbake til det som var temaet for krangelen. Er det egentlig viktig for deg, eller tok det helt av uten grunn? - Ikke se på krangelen som en konkurranse, som du absolutt må vinne. Prøv å ikke overkjøre den andre, da blir prisen for å stå på sitt veldig høy. Da vinner du kanskje krigen, men taper freden. - Aktiv lytting er viktig. I en krangel lytter man gjerne ikke på hverandre, det blir to monooger mot hverandre i stedet for en dialog. - En krangel må uansett slutte på et eller annet tidspunkt. Prøv å avslutte krangelen på en god måte. Noe av det viktigste er at dere faktisk klarer å runde av, det er en kunst i seg selv. Hvis dere i tillegg klarer å innse at hele episoden ikke var så viktig, er dere gode til å krangle. - Det aller viktigste er å ha evnen til fleksibilitet, og ikke bli fanget av prosessen og sine egne argumenter. En fleksibel person vil gi seg, og ikke gidde å kjøre løpet helt ut. Krangling i et forhold er så viktig at du faktisk bør du tenke på dette allerede når dere er nyforelsket! - Kommunikasjonsmønstre etablerer seg tidlig. Den første tiden man er sammen bør man derfor prøve å finne måter å håndtere uenigheter på. Hvis dårlige mønstre først har etablert seg, er de vanskelige å endre, avslutter Frode Thuen. steder. Anonym poster: 54aa53da9e157ccf8981c82e2e2a57e3 Kloke ord. Takker! :-) HI Anonym poster: 559fd6407337f76a5148f0927cfeac89
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #19 Skrevet 4. januar 2013 Synes du har fått mange svar som trekker altfor raske, dårlig begrunnede konklusjoner om din kjæreste her HI. På meg høres det ut som en "vanlig" dysfunksjonell krangel, men om forholdet har vært godt til nå og uten vold synes jeg det er viktig å huske dette og se helheten. Ut fra det du skriver er jeg derimot enig i at han hadde en merkelig reaksjon, og det kan naturligvis skyldes at han ble tatt på fersken i løgnen. Jeg synes uansett dere begge skylder hverandre en unnskyldning her, og at dere burde snakke mer når dere begge er mindre sinte. Anonym poster: 54aa53da9e157ccf8981c82e2e2a57e3
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #20 Skrevet 4. januar 2013 jeg var sammen med en slik mann. og ja han slo. Hold deg langt unna han. Han virker så perfekt og snill og alt det der, men når han reagerer på den måten lyser varsellampene mine. Anonym poster: c19f54a7d88ae80f7912b368d2266ccb
Gjest Sommerfuggel i vinterland Skrevet 4. januar 2013 #21 Skrevet 4. januar 2013 Run, Forrest, RUUUUUUUUN!!!!
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #22 Skrevet 4. januar 2013 Jeg var også sammen med en slik mann og han viste seg å ha aspbergers,så uansett om jeg sa noe negtivt eller positivt, så tolket han alt negativt. SÅ en gang tok jeg han i en løgn og han reagerte akkurat slik som du beskriver, kunne fint vært samme mann..og han var ikke voldelig i starten, men ble det etterhvert. Anonym poster: 5824504631cad62ffc63b7f62a72ed97
*SommerFrisk* Skrevet 4. januar 2013 #23 Skrevet 4. januar 2013 åh kjære deg. Først og fremst så blinker varsellampa mi også! -For det andre... seriøst nå ; orker du å bygge videre på noe som starter slik som dette? Du kan få bedre enn dette!
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #24 Skrevet 4. januar 2013 Det å true med å slå er ikke en vanlig "kampens hete-reaksjon". For de fleste sitter det å si noe slikt veldig, veldig langt inne. Det er selvsagt en mulighet for at han sa noe han ikke mente, men det ville jeg ikke vært villig til å sjekke ut. Det er ikke alltid man bør gi en sjanse til. Synes hele reaksjonen du beskriver virker veldig merkelig. Min eksmann reagerte slik, helt fra tidlig i forholdet. Han slo ikke, men drev etter hvert en temmelig utstrakt psykisk mishandling. Her ville jeg bare ha kommet meg unna! Anonym poster: 6987759dc1d77206ea2b54a35298f69a
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #25 Skrevet 4. januar 2013 Om han ville ha slått eller med tiden gjør det eller ikke er umulig å vite men *Han juger og ber ikke om unskyldning *Han truet med vold *han ler av deg når du gråter *Han blir kjempesint når du sa idiot (og ja det var jo ikke hyggelig) Men han kaller deg det samme senere altså er det tydelig greit at han sier det men ikke du. Jeg vil anta at han sitter å venter på at du skal komme krypende og ta kontakt be om unnskyldning og bøye deg i støvet. Derfor vil han nok ikke ta kontakt med det første. Om du ikke gjør dette tar han nok kontakt etterhvert og prøver å glatte over til neste gang. Det er du som må avgjøre om dette er et forhold å satse på, men det er skremmende når det er så ille før dere har vært stort sammen (som i samme rom), Hvordan er det om dere har gått oppå hverandre i et par uker for ikke snakke om et par år? At noen ler av deg når du gråter viser en mangel på empati. At han juger og truer med vold viser at han mangler litt grenser. Å true med det er selvsagt ikke så ille som å slå men det er ting som sies for å oppnå det samme nemlig å skape redsel hos deg for å få deg til å gjøre/si det han ønsker. Anonym poster: e033a323a689cfaa2785eee652783f3c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå