Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #26 Skrevet 3. januar 2013 Jeg føler virkelig med deg og sender masse medfølelse! Husker det som et mareritt selv da jeg hadde en nyfødt og en treåring. Ser at din eldste er eldre, men regner med at det ikke alltid gjør det så mye lettere... Et råd jeg har lyst til å gi deg er at du senker ambisjonsnivået når det gjelder korte dager og fridager. Jeg ville så gjerne hente tidlig, men når jeg gjorde det ble ungen sur og ville ikke med hjem, så til slutt innså jeg at det var bedre å gi henne fulle dager (ca. 7-8 timer). Jeg hadde henne ikke hjemme heller i den verste perioden, da jeg var aller mest sliten, det hadde ikke vært bra for noen av oss. Husker at jeg hadde utrolig negative tanker om det eldste barnet mitt, og at jeg var så sliten at jeg var fysisk kvalm hver morgen. Aksepter at du ikke er noe supermenneske, og at det viktigste er at du kommer deg helskinnet gjennom denne beintøffe perioden. Du fikk et godt råd om babystol i gangen, kanskje det kunne hjelpe? Ellers legg frem alt av klær kvelden før, til deg og barna, og smør matpakkene kvelden før. Et skjema med tegninger over hva som skal skje til din eldste tror jeg også er en god ide. Han kan hjelpe til med å tegne og føle at det er litt hans prosjekt også, og så kan han se på skjemaet om morgenen hva som skal skje. Kaosmorgener har vi alle sammen prøvd, tror jeg - jeg har i hvert fall hatt utrolig mange! Og det gjør så vondt, fordi man føler seg som en heks og som verdens dårligste mamma. Jeg er sikker på at du gjør så godt du bare kan og at det er absolutt bra nok! Klem til deg Anonym poster: 8f69ff7cd611872978a90fb034828916
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #27 Skrevet 3. januar 2013 Hei! Høres ut som du har stressende morgener ja! Har 3 barn, der eldste akkurat er fyllt 4. Ser nå at vi har veldig "enkle" barn, og mulig det har mye å si at jeg kjører til barnehagen? Men har endel spm/innspill : * Du kjører ikke bil i det hele tatt, dere må gå til barnehagen? * Sover ikke baby i vognen? ser du nevner at baby skal sove lur i 15 tiden, men er da ikke problem det? Baby kan sove mens du triller til og fra barnehagen? Dermed kan du hente litt senere slik at gutten får lekt seg ferdig med kompisene. * Det er vanlig å gå tilbake litt i utviklingen når de får småsøsken, kanskje du kan hjelpe han litt med på kledningen for en lite periode? At det går lettere da? Her kler jeg på baby og setter han i bilstolen før jeg hjelper 3 åringen med å lukke jakken. Fireåringen kler på seg selv og vi tusler ut i varm bil og kjører i barnehagen. Bærer baby med meg inn under levering i bilstolen, selv om hun sovner raskt når vi kjører bil. Dette klarer du!! Og du over her som lar baby sove alene hjemme, du skulle vært anmeldt! Gjett om du kommer til å få svi om babyen setter litt gulp i halsen og kveles, det begynner å brenne, du kommer utfor en ulykke og baby ligger mange timer alene - redd og gråter... Kjenner det gjør vondt i meg når jeg tenker på den lille babyen din!! * Anonym poster: af8f73daf256e5777b37554732130c26
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #28 Skrevet 3. januar 2013 Nå skal jeg poste anonymt men om morgningen lar jeg yngste sove hjemme mens jeg kjører eldste i bhg. Hvis mannen kommer sent hjem og minste sover kjører jeg ned i bhg og henter eldste. Tar ca to-tre minutter å kjøre hver vei. Nå får jeg sikkert høre det, vet om andre som også gjør det. Går eller kjører du? Anonym poster: 200ac02d644fb58d1b4fa78a553f734b Hva om det skulle brenne med babyen i huset? Hva om dere krasjer? Hva om babyen skulle få et anfall av noe slag? Gulpe eller kaste opp så det setter seg i halsen? Er det greit side andre gjør det? Fysj! Nå skal det sies at jeg sender en mld til hun som bor over oss i tilfelle brann, hun har nøkkel. Det finnes folk som lar ungen sitte i bilen alene mens de handler, eller er i dusjen eller på do osv et barn kan alltid få anfall, kan ikke gå å tenke på det hele tiden barnet er da ellers friskt. Og det sover forresten på siden så det som kommer opp vil jo også komme ut. Anonym poster: 200ac02d644fb58d1b4fa78a553f734b
Mamma_til_2 Skrevet 3. januar 2013 #29 Skrevet 3. januar 2013 Det jeg pleier og gjøre er og legge frem alt av tøy kvelden før, så vekker jeg barna 1.5 timer før vi må dra, de får se tv og spise samtidig, så sier jeg når det nærmer seg avgang, mamma skal bare ditt/ datt passer du lillesøster? så skal vi kle på og dra når mamma er ferdig ( da henter du vogn) så er det påkledning fremfor tv, og tuller hun sier jeg ganske enkelt, tuller du mere nå så må du være hjemme fra bhg i dag for da rekker vi den ikke! Du må være konkret og konsekvent. og rose når han gjør ting uten mas og tull! Jeg har og ei på 5 og ei på 14mnd! og tar buss til og fra bhg, er i samme situasjon som deg med en far som må jobbe mye! Men gjør så mye du kan klart kvelden før og på morningen før barna våkner og ta med en fl.melk eller frukt smootie yoghurt el til minste så han har noe når han blir sutrete.
Gjest Vicky Pollard Skrevet 3. januar 2013 #30 Skrevet 3. januar 2013 Nå skal jeg poste anonymt men om morgningen lar jeg yngste sove hjemme mens jeg kjører eldste i bhg. Hvis mannen kommer sent hjem og minste sover kjører jeg ned i bhg og henter eldste. Tar ca to-tre minutter å kjøre hver vei. Nå får jeg sikkert høre det, vet om andre som også gjør det. Går eller kjører du? Anonym poster: 200ac02d644fb58d1b4fa78a553f734b WTF?? Skjønner du velger å være anonym! Du er borte i minst 15 minutter hjemmefra mens ungen din sover?? Jaja...
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #31 Skrevet 3. januar 2013 Hei HI. Jeg kunne skrevet dette innlegget selv! Bare at eldste her er to år.. Han slår seg ofte vrang morran, vil ikke i barnehagen, vil ikke kle på seg osv.. Men nå har jeg begynt å kle på han først, for da er han klar til å gå. Jeg er nødt til å kle på babyen sist, for han blir helt krakilsk om han må sitte i bilstolen 5 sekunder uten at den beveger seg. Man kan bli svett av mindre... Jeg har eksplodert mange morgener ja.. Sagt mye stygt.. Huff, ender alltid opp med dårlig samvittighet (jeg har veldig kort lunte...) Og dersom babyen begynner å skrike, så begynner toåringen å ROPE! Og omvendt, roper toåringen så HYLER babyen. Da eskalerer det og det kan rable fullstendig for meg... Men jeg trøster meg med at det er flere enn meg som har det sånn, og det er jo bare for en periode, det går over. Men prøv å kle på eldste først, kanskje det løsner mye av problemet. Anonym poster: 536ef3e4393e8315849e6fd1dd90c1e7
Søskendrøm<3 Skrevet 3. januar 2013 #32 Skrevet 3. januar 2013 Jeg ville pratet med han eldste, og spurt om han har noen ønsker i forhold til henting og levering. Han er såpass stor at han bør bli mer inkludert! Skjønner at det er litt vanskelig i forhold til lillebror, men ville nok tatt mest hensyn til storebror her. Tror også lillebror fort vender seg til nye rutiner, om du får til det:-)
HeltAnonym Skrevet 3. januar 2013 #33 Skrevet 3. januar 2013 Nå skal jeg poste anonymt men om morgningen lar jeg yngste sove hjemme mens jeg kjører eldste i bhg. Hvis mannen kommer sent hjem og minste sover kjører jeg ned i bhg og henter eldste. Tar ca to-tre minutter å kjøre hver vei. Nå får jeg sikkert høre det, vet om andre som også gjør det. Går eller kjører du? Anonym poster: 200ac02d644fb58d1b4fa78a553f734b Hæ??? Drar du fra baby alene?? Nå grøsset jeg!!
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #34 Skrevet 3. januar 2013 Nå skal jeg poste anonymt men om morgningen lar jeg yngste sove hjemme mens jeg kjører eldste i bhg. Hvis mannen kommer sent hjem og minste sover kjører jeg ned i bhg og henter eldste. Tar ca to-tre minutter å kjøre hver vei. Nå får jeg sikkert høre det, vet om andre som også gjør det. Går eller kjører du? Anonym poster: 200ac02d644fb58d1b4fa78a553f734b Oj. Skjønner at du er anonym ja, for det der burde vært meldt til barnevernet. Anonym poster: 0032abe250dd950bcdea29042959e8e6
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #35 Skrevet 3. januar 2013 Nå skal jeg poste anonymt men om morgningen lar jeg yngste sove hjemme mens jeg kjører eldste i bhg. Hvis mannen kommer sent hjem og minste sover kjører jeg ned i bhg og henter eldste. Tar ca to-tre minutter å kjøre hver vei. Nå får jeg sikkert høre det, vet om andre som også gjør det. Går eller kjører du? Anonym poster: 200ac02d644fb58d1b4fa78a553f734b Oj. Skjønner at du er anonym ja, for det der burde vært meldt til barnevernet. Anonym poster: 0032abe250dd950bcdea29042959e8e6 Oi...hadde jeg aldri gjort! Og jeg kan være en dritt mamma om morningen selv av og til , som sikkert mange andre som mister tolmodigheten, men å kjøre fra en baby?? Hvor er ansvarsfølelsen din. Pass deg litt så ingen melder deg til barnvernet, naboer, bhg etc. Anonym poster: 06306a2ff9ae6dbf8e8529dae39a30d1
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2013 #36 Skrevet 7. januar 2013 Takk for mange gode råd. Jeg har nå forsøkt høystol i gangen som minste sitter i, mens største kler seg først. Dette ser ut til å hjelpe betraktelig!!! Da er jeg fri til å hjelpe storebror og mini syns tydeligvis det er gøy å ha oversikten i et nytt rom...Håper det fortsetter sånn;-) Resten av morgenen går relativt ok, det er den påkledningsbiten og det å faktisk komme seg ut døra som har vært bøygen...Og vi har kjernetid ja. HI Anonym poster: 607e90000f60a54cbc48c24a2c2a72c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå