Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #1 Skrevet 3. januar 2013 Sliter med hverdagen her...Noen som ser noen gode løsninger på "problemene" mine? Mannen har det veldig travelt på jobb en periode nå og må jobbe lange dager. Jeg er hjemme i permisjon og bør derfor hente og levere storebror hver dag. Eldste får fri innimellom og har stort sett alltid korte dager. På en måte er det enklere å ha han hjemme, men da blir det fort for mye tv og klaging på at han ikke fikk lekt med vennene(som er i Bhg...) Han blir dessverre så sur når han blir hentet tidlig, for da er han midt i lek, og det er vanskelig med lillebror å hente sent. For å komme oss ut av leiligheten om morgenen er det et j**la styr... Storebror(som snart er 5) klarer plutselig ikke kle på seg, gjemmer seg under senga osv. Han protesterer mot å gå i bhg- helt til vi er der, da er det helt topp! Så må jeg innimellom slagene ned i kjelleren for å hente vogna/gjøre den klar. Kan ikke legge minsten på gulvet el.noe da det er en fellesgang som ofte er våt, skitten o.l. Så vanskelig å gjøre det på annen måte. Minstemann strever vi veldig med rutinene til pga alt er snudd på hodet grunnet langvarig sykdom. Så lite slingringsmonn før han illskriker. Hovedproblemet for levering er altså: få kledd alle tre uten at noen blir fullstendig overkokt/ eller mor som eksploderer... Så er det å hente en furten storebror eller ha med en ilsk baby som gjerne har en lur i 15-16 tiden og vil spise rett etter våkning. Og han våkner ALLTID i bhg selv om vogna står igjen ute... Hva gjør jeg galt? Andre får jo dette til??? Anonym poster: 607e90000f60a54cbc48c24a2c2a72c0
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #2 Skrevet 3. januar 2013 Nå skal jeg poste anonymt men om morgningen lar jeg yngste sove hjemme mens jeg kjører eldste i bhg. Hvis mannen kommer sent hjem og minste sover kjører jeg ned i bhg og henter eldste. Tar ca to-tre minutter å kjøre hver vei. Nå får jeg sikkert høre det, vet om andre som også gjør det. Går eller kjører du? Anonym poster: 200ac02d644fb58d1b4fa78a553f734b
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #3 Skrevet 3. januar 2013 En ting til, selv om andre får det til så betyr det ikke at det er en dans på roser for oss heller Anonym poster: 200ac02d644fb58d1b4fa78a553f734b
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #4 Skrevet 3. januar 2013 En 5 åring forstår mye og skal vel begynne på skolen til høsten. Da er det på høy tid å lære å kle på seg selv. Jeg tror jeg ville forsøkt å gi eldste mer ansvar, gjerne med et belønningssystem. Hva med for eksempel å si at hvis han kler seg selv får han et klistremerke, samme hvis han passer lillebror mens du henter vogna (lillebror kan jo ligge i lekegrind så lenge). For eksempel 4 klistremerker gir id til desert etter middag og 10 klistremerker gir kinotur, tur på lekeland eller noe annet morsomt. Jeg tror heller ikke det er så viktig at du bestandig henter tidlig. Hva med la ham være litt lengre slik at det passer bedre med minstes rutiner og hva med å avtale med en kamerat noen ganger slik at de kan bli med hverandre hjem innimellom? Anonym poster: 77c7c5afdfd1893ef1c16e6fa30ea993
Gjest Sommerfuggel i vinterland Skrevet 3. januar 2013 #5 Skrevet 3. januar 2013 (endret) Nå er det litt vanskelig å gi råd ift påkledning og henting av vogn siden du ikke skriver hvordan du gjør det. Mulig du hoppet over forklaringen, eller er det jeg som har oversett noe? Men uansett, kan du kanskje ha en softbag stående i gangen sånn at du kan legge babyen i den istedenfor på det skitne gulvet? Ang henting, så ville jeg fortalt han hver dag cirka når jeg kommer for å hente han. Det gjorde jeg med mine to mellomste da jeg var i permisjon med lillesøster. Hvis de protesterte på at jeg kom tidlig sa jeg bare at, jeg sa jeg skulle komme 15.30 og nå er klokka 15.30... Funka på mine ihvertfall.. Ang påkledning, der måtte jeg bare tvinge på dem klærne innimellom Endret 3. januar 2013 av Sommerfuggel i vinterland
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 3. januar 2013 #6 Skrevet 3. januar 2013 Føler med deg hi. Jeg har også 2 barn og her er det også kaos om morgenen. Noen morninger er det så "ille" at barna får frokost på vei til bhg. Kjenner også godt til det med at 5 åringen gjemmer seg,ligger som en potetsekk på gulvet og ikke vil kle på seg og 1 åringen som står i stor dress,votter,lue og man knapt ser ansiktet som er knall rødt for han koker stakkars og jeg løper rundt og leter etter det jævla smokken så det ikke blir hyling på veien.Og når vi endelig har kommet oss ut døra 20 min for sent, så bruker 5 åringen 140 år på vei til bhg fordi han skal bare se på det treet,skli litt,har vondt i beina osv..phh. Og når jeg kommer meg hjem igjen så ser jeg at nøklene står igjen i døra
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #7 Skrevet 3. januar 2013 Takk for innspill. Han har ikke fylt 5 enda, har 1 år igjen i bhg. Han KAN kle på seg...Bare ikke om morgenen når mamma stresser... Belønningssystem har vi svært dårlig erfaring med(gutten blir opphengt i premie/ hvem som får og ikke...Blir ikke motivert. Baby er 7 mnd og for stor til softbagen. Storebror passer minste, mens jeg går ned for å gjøre klar vogna. Skrev ikke om påkledningen. Jeg kler på minste og meg selv mens jeg prøver å få største til å kle på seg selv. Lagt alt klart for han på gulvet. Han stikker da av, begynner å gråte eller lager "drama"...Det er alltid noe... Og da setter gjerne minste igang. Så legger jeg han hylskrikende(som regel) på et kaldt rom, mens jeg i full fart prøver å få storebror ferdig. På dette tidspunktet er jeg som regel en millimeter fra eksplosjon:-( Å la baby sove hjemme er ikke et alternativ. Vi går stort sett, er enklest. Skal vi kjøre må jeg skrape bilen i tillegg... Anonym poster: 607e90000f60a54cbc48c24a2c2a72c0
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #8 Skrevet 3. januar 2013 Føler med deg hi. Jeg har også 2 barn og her er det også kaos om morgenen. Noen morninger er det så "ille" at barna får frokost på vei til bhg. Kjenner også godt til det med at 5 åringen gjemmer seg,ligger som en potetsekk på gulvet og ikke vil kle på seg og 1 åringen som står i stor dress,votter,lue og man knapt ser ansiktet som er knall rødt for han koker stakkars og jeg løper rundt og leter etter det jævla smokken så det ikke blir hyling på veien.Og når vi endelig har kommet oss ut døra 20 min for sent, så bruker 5 åringen 140 år på vei til bhg fordi han skal bare se på det treet,skli litt,har vondt i beina osv..phh. Og når jeg kommer meg hjem igjen så ser jeg at nøklene står igjen i døra Herlig lesning! Det er ikke bare meg;-) Takk!!! HI Anonym poster: 607e90000f60a54cbc48c24a2c2a72c0
Elsker livet Skrevet 3. januar 2013 #9 Skrevet 3. januar 2013 Tror ikke du gjør noe galt. Hørtes helt normalt ut for meg i alle fall.
Gjest Skofantomet Skrevet 3. januar 2013 #10 Skrevet 3. januar 2013 Nå skal jeg poste anonymt men om morgningen lar jeg yngste sove hjemme mens jeg kjører eldste i bhg. Hvis mannen kommer sent hjem og minste sover kjører jeg ned i bhg og henter eldste. Tar ca to-tre minutter å kjøre hver vei. Nå får jeg sikkert høre det, vet om andre som også gjør det. Går eller kjører du? Anonym poster: 200ac02d644fb58d1b4fa78a553f734b .
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #11 Skrevet 3. januar 2013 Godt at det ikke er bare hos oss det er slik! Og her er det tre barn, så kaos råder! Når det er sagt kjenner jeg en familie med fem barn, og der er det faktisk orden på alt..! Skal prøve å komme med noen mer eller mindre konstruktive råd. Har du prøvd å stå opp tidligere? Forteller du femåringen hva som skal skje i god tid? Kan du ha vogna et annet sted? Kan det være en løsning at mannen din leverer femåringen en liten periode? Kan babyen få en flaske melk eller noe til å roe seg på turen? Vil det friste femåringen å få bruke akebrett/sparkesykkel/sykkel eller noe på veien til barnehagen? Lykke til, vi er flere enn du tror! Anonym poster: 862490f05a98a5a00230c2b5222eed97
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #12 Skrevet 3. januar 2013 Nå skal jeg poste anonymt men om morgningen lar jeg yngste sove hjemme mens jeg kjører eldste i bhg. Hvis mannen kommer sent hjem og minste sover kjører jeg ned i bhg og henter eldste. Tar ca to-tre minutter å kjøre hver vei. Nå får jeg sikkert høre det, vet om andre som også gjør det. Går eller kjører du? Herlighet, gjør du virkelig det??? Det er ille!!! Hjelper ikke at andre også gjør det, synes det er skikkelig uansvarlig. Håper du slutter med det. Kjenner ei som gjør det, men da er barnehagen nabohuset. Månen kjøre i to tre minutter er det altfor langt. Tenk hvis det skjer noe på veien da??? Skal baby ligge igjen alene hjemme og ingen vet om han? Anonym poster: 200ac02d644fb58d1b4fa78a553f734b Anonym poster: 8864979eba87101550f25fa010c346d5
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #13 Skrevet 3. januar 2013 kanskje du kan kle på største før du kler på deg/baby? da må storebror vente lenger, men da er han jo klar, og rekker ikke skrike/løpe å gjemme seg. kanskje kan duj prøve å endre litt på soverutinene til minste? sove litt før eller noe? Anonym poster: 73b9f04a669e641eb44f5b2b6c0c8c7d
Ikkesåallerværst Skrevet 3. januar 2013 #14 Skrevet 3. januar 2013 Alle andre får det tilsynelatende til - rett før du ser det smilende fjeset deres i bhg har de brølt et eller annet ufint til en av ungene. Det er i allefall det jeg trøster meg med.. Her ble manduca der jeg bærer minste på ryggen redningen. Jeg har også brukt min egen jakke på div skitne gulv som babyen kan ligge på. Og bruke god tid på morgenen, der alt som kan gjøres klart, gjøres klart - feks åpner jeg opp borrelåsene på skoene før eldste må gå fra tv'n (for tv'n er redninga her og..). Min eldste er riktignok tre, men jeg ber han bare en gang om å kle på selv, gjør han det ikke, så gjør jeg det. Jeg velger mine kamper.. Det hjelper også mye å si: om fem minutter så skal vi..
SmallTalk Skrevet 3. januar 2013 #15 Skrevet 3. januar 2013 Her er også morgenene ofte kaotiske. Jeg syntes ikke deres morgen høres noe mer kaotisk ut en mange andres og dere er således ytterst normale Mange har en morgenstund som går på skinner selv med 5 unger, men så er det noe med å ikke henge seg opp i det, og akseptere at dere er dere, med det lyne, temperament, struktur og tolmodighet dere er utstyrt med. Så mitt råd er å akseptere situasjonen som den er og senke skuldrene. Blir 5 åringen sint for at han blir henta tidlig ja så blir han det, sånn må deres liv organiseres og det må 5 åringen akseptere. Du kan forsøke å snakke med han, avtale med han hva han vil ha hjelp til og hva han kan ordne selv. Selv om han i utgangspunktet klarer alt selv er han nylig blitt storebror og ønsker litt ekstra hjelp. Så da kan det være lurt å inngå et kompromiss om hva du hjelper med og hva han gjør selv på morgenen.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #16 Skrevet 3. januar 2013 Bare vent til du skal begynne å jobbe og faktisk må rekke noe på morran! To unger, stort sett alene med de enten hele uka eller hver dag til kl 18..jobber fullt, har begge på fotball osv osv. ja, det er travelt! Men det går, selvom jeg såvidt henger sammen Anonym poster: 36d19bf5fa1e25d50930eb38594d919d
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #17 Skrevet 3. januar 2013 Hvorfor så travelt? Er ikke du hjemmeværende mamma til will og ailo? Anonym poster: 4222556206f39c1198c2b6ddb7504441
Ulldott Skrevet 3. januar 2013 #18 Skrevet 3. januar 2013 Jeg hadde ikea babystol stående i gangen. Der plasserte jeg minstemann påkledd mens jeg kledde eldstemann. Dvs jeg hjalp ham og støttet ham i påkleningen. Min erfaring er at hvis en vil ha en rolig morgen så hjelper en til med å kle for husfredens skyld. Forbered 5 åringen på at nå skal vi kle oss om 5 min. Gjør klærne klar på forhånd! Og styr 5 åringen. "Her er skoene, trå oppi. Ta på jakka, jeg skal hjelpe med glidelåsen, klarer du ta på lua selv?" Ikke begynn å let etter lua mens 5 åringen skal kle seg selv, d blir bare kaos.
Nettie+jentungen Skrevet 3. januar 2013 #19 Skrevet 3. januar 2013 Nå skal jeg poste anonymt men om morgningen lar jeg yngste sove hjemme mens jeg kjører eldste i bhg. Hvis mannen kommer sent hjem og minste sover kjører jeg ned i bhg og henter eldste. Tar ca to-tre minutter å kjøre hver vei. Nå får jeg sikkert høre det, vet om andre som også gjør det. Går eller kjører du? Anonym poster: 200ac02d644fb58d1b4fa78a553f734b Hva om det skulle brenne med babyen i huset? Hva om dere krasjer? Hva om babyen skulle få et anfall av noe slag? Gulpe eller kaste opp så det setter seg i halsen? Er det greit side andre gjør det? Fysj!
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #20 Skrevet 3. januar 2013 Min var fire når jeg var hjemme (nå er begge i bhg og jeg i jobb) og sluttet plutselig å kle på seg. En dag så ble jeg så lei så jeg sa at nå drar du i bhg i de klærne du tar på selv, det ble bare en truse så da puttet jeg resten av klærne i sekken og bar han hun på søskenbrettet i bare trusa Vi kom ikke mange meterne før han hylskrek etter klærne sine og siden kom han sjelden med innvendinger mot å kle på seg selv Ellers kan jeg anbefale en bæresele til minste hvis han ikke liker å bli lagt ned alene. En ergo f.eks tar bare noen sekuner å få på seg og så har du begge armene fri til å løpe etter torebror og hente vogn samtidig som du slipper å bekymre deg for skriking Og en siste ting, det går seg til tilslutt alt sammen. Har hatt mange svette morgener selv, men nå er alt glemt Anonym poster: bcc26edc8d338b477114b85fdf7bc1bd
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #21 Skrevet 3. januar 2013 Men hvorfor har dere det så travelt om morgenen? Hvis du ikke skal på jobb burde dere jo kunne sette av 2-3 timer på frokost, morgenstell, kos og påkledning før dere skal avgårde. Hva stresser du etter? Som regel blir ungene vanskligere jo mer jeg stresser. Ellers støtter jeg hun som lot ungen gå i trusa mot barnehagen. Det har jeg gjort et par ganger også. Det er effektivt. Begge mine har måttet gå barbent til barnehagen om vinteren (bare til og fra bilen, maks 200 m til sammen). Etter det har det vært enkelt å få dem til å ta på støvler. Anonym poster: 77c7c5afdfd1893ef1c16e6fa30ea993
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2013 #22 Skrevet 3. januar 2013 Takk for innspill. Han har ikke fylt 5 enda, har 1 år igjen i bhg. Han KAN kle på seg...Bare ikke om morgenen når mamma stresser... Belønningssystem har vi svært dårlig erfaring med(gutten blir opphengt i premie/ hvem som får og ikke...Blir ikke motivert. Baby er 7 mnd og for stor til softbagen. Sthttp://www.home-start-norge.no/Default.aspx?ID=7orebror passer minste, mens jeg går ned for å gjøre klar vogna. Skrev ikke om påkledningen. Jeg kler på minste og meg selv mens jeg prøver å få største til å kle på seg selv. Lagt alt klart for han på gulvet. Han stikker da av, begynner å gråte eller lager "drama"...Det er alltid noe... Og da setter gjerne minste igang. Så legger jeg han hylskrikende(som regel) på et kaldt rom, mens jeg i full fart prøver å få storebror ferdig. På dette tidspunktet er jeg som regel en millimeter fra eksplosjon:-( Å la baby sove hjemme er ikke et alternativ. Vi går stort sett, er enklest. Skal vi kjøre må jeg skrape bilen i tillegg... Anonym poster: 607e90000f60a54cbc48c24a2c2a72c0 Sånn har vi det også. Kaos og mas hver j ... morgen. Og når vi kommer til bhg nekter også eldste å kle av seg. Jeg jobber i tillegg, så stressnivået er høyt ja... Har ingen gode råd, men håper du får noen som jeg også kan bruke. Anonym poster: 0032abe250dd950bcdea29042959e8e6
little old lady hoo Skrevet 3. januar 2013 #23 Skrevet 3. januar 2013 Har ikke lest de andre svarene, men slik klare jeg det med to små: Eldstemann fikk et skjema der det stod: Tisse Kle på undertøy Kle på bukse og genser Spise frokost Kle på yttertøy For hver ting som var ferdig kunne han krysse av selv. Dette fungerte i en periode. Det var selvsagt tegninger og symboler som gjorde at han forsto hva han skulle gjøre. I neste periode la vi lapper i en skål, men lignende ordre, så var det spennende å trekke. På samme måte brukte vi en stor tre terning når det er oppgaver som skal utføres. Når det gjaldt andre praktiske ting gjelder det å ha så mye som mulig klart kvelden før, vogna på plass, brødet skjært, klærne lagt frem osv. Kanskje noen tips til deg
Aliena Skrevet 3. januar 2013 #24 Skrevet 3. januar 2013 Dere som lurer på hva man stresser etter, de fleste barnehager har vel kjernetid. I vår barnehage må de være der til kl ni. Da kan det fort bli stress om morgenen. (Mine barn sover gjerne til åtte, det lar jeg de gjøre hvis jeg skal sent på jobb uansett)
Nissefisen Skrevet 3. januar 2013 #25 Skrevet 3. januar 2013 Akkurat det der husker jeg også.. Hun var 6-7mnd og sov dupp mellom 15-16.30 og jeg var rå stressa fordi jeg ikke fikk hentet storesøster i barnehagen til rett tid. Hadde så dårlig samvittighet om klokka bikket over 14.45 og hun ikke var hentet. Kan du gjøre klar vognen kvelden før? Og ta med ytterklærne til storebror opp så han kler på seg ført om morgenen. Så får han en "belønning" velge eventyr på kvelden eller bære en leke frem til bhg? Eller noe annet som fungerer hos dere? Lever litt senere så kan du hente etter duppen til miste?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå