Gå til innhold

Synes dere kvinner som har planlagte hjemmefødsler er tøffe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, det synes jeg ikke. Jeg vet hvor galt det kan gå, eldstemann ville ikke vært i live i dag om han ikke hadde blitt født på et ordentlig sykehus med tipp topp kompetanse.

Anonym poster: 504d2953f0bc52c90385b9f2b8cbaaf5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke de er tøffe nei...

Heller litt dumme, naive og korttenkte.

Anonym poster: 5a98b5996e3eaf0eeab19ae8734c959d

Skrevet

Nei, verken eller. De kan være tøff som gjør i det i mer "naturlige" omgivelser, men feige fordi de kanskje er redd/syns sykehus er ubehagelig. Man er tøffe på forskjellige områder uansett. Er uansett ikke det jeg tar utgangspunkt i når jeg tenker på om noen er tøff eller ikke. Jeg syns egentlig at det er litt teit for å være ærlig. Hva om det faktisk skulle bli kritisk. Da er det avgjørende at man har profesjonell hjelp rett i nærheten. Og hvorfor ikke benytte seg av det når man har muligheten tenker jeg?? Som regel går det jo bra, men jeg hadde ikke tilgitt meg selv hvis mitt barn fikk varige men, eller i verstefall døde fordi jeg skulle føde hjemme fremfor på sykehuset hvor de har har hjelpemidler, utstyr og leger rett i nærheten

Anonym poster: 370330a3d5db22147d756245268b3bf3

Skrevet

Syns ikke de er noe tøffe eller noe slikt. Deres valg, men jeg hadde tatt sjangsen på å gjøre det.

Merket selv hvor fort en fødsel kan snu, jeg sjangser ikke med fødsel av mine barn. Jeg er ikke redd for å måtte føde hjemme om det skulle skje, men det er ikke noe jeg skal planlegge. Har født på sykehus uten smertestillende før, så det å føde uten smertestillende er ikke noe jeg tenker over. Min føste fødsel var hard og vond, men ikke slik vond at jeg trengte smertestillende. Andre fødsel var normal, men en helt annen type smerte.

Anonym poster: 492961617d65517d4bce7e66afa53d37

Skrevet

Oi, her var det mange som var negative til hjemmefødsel. Jeg har ikke født hjemme selv, men leste en bok om fødsel der Gro Nylander skrev at av alle fødekvinnene hun har møtt, var de som hadde flotte hjemmefødsler aller mest fornøyd med fødselen sin. Ifølge henne har de fleste som føder hjemme et svært bevisst forhold til hva det vil si å føde hjemme. Det gav meg noe å tenke på...

Anonym poster: 4e904d0139066cccda8c1d676bc1d8ef

Skrevet

Nå har jeg liten tiltro til Gro Nylander. Neida, men selvsagt tror jeg at så lenge det går bra, og selv har ønsket hjemmefødsel så er man mer fornøyd. Men hva tenker man den gangen det faktisk ikke går bra? Personlig syns jeg bare det høres ekkelt ut å føde hjemme. Jeg kunne aldri tenkt meg det.

Anonym poster: 370330a3d5db22147d756245268b3bf3

Skrevet

Nope! Har aldri skjønt greia...det er jo en risiko å føde! Hadde noe gått galt, hadde jeg ment at de kunne takket seg selv. Medlidenheten hadde vært mindre, fordi de utsatte seg selv og barnet for dette...

Anonym poster: 3d4b0c1a629c5465b53d935585150095

Skrevet

Nei stokk dumme!!! som en gyno sa i media her om dagen: Hvorfor i all verden utsette seg selv og barnet for den ekstra risikoen?????????

Mye potte-tette damer rundt om på bygdene..

Anonym poster: dd02ffd61b448d13c6114365b9f742ce

Skrevet

Siden de er sikre på at de kan takle smertene uten smertestillende? En venninne av meg fødte hjemme og innerst inne synes jeg hun er tøff. Hva tenker dere, dersom helsa er veldig bra og man bor nært sykehuset?

Nei, tøffe synes jeg kanskje ikke er det rette ordet. Kunne godt tenkt meg hjemmefødsel selv, men her vi bor får vi det ikke. Det lokale sykehuset ligger 30 minutt herifra.

Nå får ikke gravide føde der lenger, så må kjøre to timer. Ville mye heller født hjemme, enn resie i 2 timer for å si det slik...

Når det gjelder smertestillende, så ser jeg ikke på kvinner som føder uten det som tøffe. Har født 5 stykker uten noe som helst, og er ikke noe tøffere enn de som bruker epidural ;)

Skrevet

Jeg syns det er idioti og jeg hadde aldri gjort det.

Bestevennen min mistet sønnen sin pga hjemmefødsel :(

Skrevet

Er enige med de fleste her, hjemmefødende er ikke tøffe. Det er jo en stor risiko å føde hjemme. Grøss.

Jeg tror ikke opplevelsen min hadde blitt bedre hvis jeg fødte hjemme. Jeg hadde en fantastisk fødsel på storken, med flotte jordmødre, og jeg følte meg TRYGG. Trygg på at hjelpen ville komme fort hvis det skulle skje noe. Den tryggheten ville jeg ikke hatt hvis jeg fødte hjemme.

Skrevet

Jeg fødte på sykehus helt uten smertestillende, med dempet belysning og minimalt med folk på fødestua (skrev ned ønskene mine i fødebrevet). Hadde en flott fødsel og fikk snuppa opp på brystet i samme svupp som hun kom ut <3

Anonym poster: 46c7913cdb7afc126368624d6c7a17ee

Skrevet

var de som hadde flotte hjemmefødsler aller mest fornøyd med fødselen sin.

Bingo.

Hva med dem som IKKE har/får "flotte" hjemmefødsler? Der noe går galt? For de finnes.

For meg er sikkerheten til barnet mitt mye viktigere enn min fødselsopplevelse. Jeg gambler rett og slett ikke med det.

Skrevet

Nei. Jeg syns de er uansvarlige

Anonym poster: e0121fb4a2f0e8569a6f98db0636c099

Skrevet

Jeg synes de er tøffe som stoler på seg selv. De fleste fødsler går jo ikke på helsa eller livet løs, heldigvis!

Stoler på seg selv? Endte jeg opp med hastesnitt fordi jeg ikke stolte nok på kroppen min da eller?

Major trust issues der ja. Og så pustet du sikkert ikke bra nok...

Skrevet

Det er strenge seleksjonskriterier for å få føde hjemme i Norge, og så vidt jeg vet har ingen barn dødd ved hjemmefødsel de siste årene.

Skrevet

Jeg synes de er tøffe som stoler på seg selv. De fleste fødsler går jo ikke på helsa eller livet løs, heldigvis!

Stoler på seg selv? Endte jeg opp med hastesnitt fordi jeg ikke stolte nok på kroppen min da eller?

hehe, den var dagens.. så siden jeg også endte opp i akutt ks, er det fordi jeg ikke pustet godt nok?

off, du og du.. den var god du.

Skrevet

Jeg synes de er tøffe hvis alle forhåndsregler er tatt! Hvis det er kort vei til sykehus ser jeg ingen grunn til hvorfor ikke de skal få føde hjemme.

Min mor har født to av sine fire barn hjemme (de kom litt tidligere enn beregnet) og sier at det er de fødslene hun taklet best. Hun sier også at det var en utrolig følelse å få ligge i sin egen seng med nyfødt baby å bare slappe av :)

Jeg kunne også tenkt med til å føde hjemme hvis forholdene var lagt til rette, men siden vi bor fire timer unna nærmeste sykehus føler jeg meg tryggere hvis jeg er på sykehus om det skulle skje noe.

Skrevet

Det er strenge seleksjonskriterier for å få føde hjemme i Norge, og så vidt jeg vet har ingen barn dødd ved hjemmefødsel de siste årene.

Jeg leste en arikkel for noen mnd. siden. Om at antallet barnedødsfall under fødsel var så mye høyere i (jeg tror det var) Nederland enn i Norge, og at de trodde dette var fordi hjemmefødsler var mer utbredt der. (Skal se om jeg finner den igjen jeg)

Skrevet

Jeg leste en arikkel for noen mnd. siden. Om at antallet barnedødsfall under fødsel var så mye høyere i (jeg tror det var) Nederland enn i Norge, og at de trodde dette var fordi hjemmefødsler var mer utbredt der. (Skal se om jeg finner den igjen jeg)

http://tidsskriftet.no/article/2060067/

Skrevet

hehe, den var dagens.. så siden jeg også endte opp i akutt ks, er det fordi jeg ikke pustet godt nok?

off, du og du.. den var god du.

Ja, mest sannsynlig. Og så var du sikkert ikke avslappet nok.

Skrevet

Nei stokk dumme!!! som en gyno sa i media her om dagen: Hvorfor i all verden utsette seg selv og barnet for den ekstra risikoen?????????

Mye potte-tette damer rundt om på bygdene..

Anonym poster: dd02ffd61b448d13c6114365b9f742ce

ser for meg mer potte-tette øko-pakt-med-naturen-grunerløkkadamer som driver og romatiserer hjemmefødsel jeg ;)

Anonym poster: c8bf170959a110ac2d6de88dc0774fd1

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

var de som hadde flotte hjemmefødsler aller mest fornøyd med fødselen sin.

Bingo.

Hva med dem som IKKE har/får "flotte" hjemmefødsler? Der noe går galt? For de finnes.

For meg er sikkerheten til barnet mitt mye viktigere enn min fødselsopplevelse. Jeg gambler rett og slett ikke med det.

Egoistisk å tenke på sitt eget sykehusskrekk og komfort istedet for barnets beste, det vil si å ha nødvendig medisinsk hjelp tilgjengelig under en fødsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...