Anonym bruker Skrevet 2. januar 2013 #1 Skrevet 2. januar 2013 Siden de er sikre på at de kan takle smertene uten smertestillende? En venninne av meg fødte hjemme og innerst inne synes jeg hun er tøff. Hva tenker dere, dersom helsa er veldig bra og man bor nært sykehuset? Anonym poster: 4e904d0139066cccda8c1d676bc1d8ef
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2013 #2 Skrevet 2. januar 2013 Nei. Jeg synes vel egentlig de er teite. Unødvendig risiko å ta. Anonym poster: e31090b87bdf6e58d74978999c741792
L-8 Skrevet 2. januar 2013 #3 Skrevet 2. januar 2013 Jeg tror at dersom noe skulle gå galt vil en føle seg evig skyldig da man bevisst valgte bort medisinsk personell. Å ikke trenge smertestillende og å føde på egen "risiko" er to vidt forskjellige ting. Ellers tror jeg hjemmefødsler kan være flott når det går bra!
Gjest peacock Skrevet 2. januar 2013 #4 Skrevet 2. januar 2013 Jeg synes kvinner som føder hjemme, om de bor langt fra sykehuset, tar en unødvendig risiko. Man vet aldri hva som kan skje under en fødsel. Så tøffe? Tja, nærmere lettere naive kanskje. Dem som bor i nærheten av sykehus og har født før kan jeg godt forstå, men ser det ikke som så mye annet enn å unngå stressen med å skulle dra til sykehuset og bo der i dagevis.
Florida11 Skrevet 2. januar 2013 #6 Skrevet 2. januar 2013 Nope. Synes ikke det er tøft i del hele tatt, synes det er dumt jeg. Men mulig årsak er at jeg er for påvirket av jobben min. Er sykepleier og jobber på Nyfødt Intensiv avd, og verken jeg eller noen av mine kollegaer synes det er greit å føde hjemme. Man greier seg fint uten smertestillende på sykehuset også! Jeg har sett alt for mange brått alvorlige syke nyfødte til at jeg synes det er lurt å føde hjemme, selv ikke om du bor 10 min unna sykehuset (som jeg gjør). Ved placenta løsning kan også mor miste voldsomt mye blod på minutter... Men, det er hva JEG føler da.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2013 #7 Skrevet 2. januar 2013 Jeg syns absolutt ikke de er tøffe. Veldig lite lurt, man vet aldri hva som kan skje. Hadde jeg gått for hjemmefødsel m nr 1, hadde han ikke overlevd. Unødvendig risiko å ta, spør du meg. Anonym poster: 3feef6a9640df83e51db4a4bda303cba
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2013 #8 Skrevet 2. januar 2013 Etter en perfekt første og andre fødsel, men en tredje fødsel som endte med hasteks og hjerneskadet barn, tenker jeg at de er naive og at man får håpe at det går bra med barnet om noe skulle skje. Anonym poster: f5492defa36428063c324dbc925f40e0
Gjest sug lut Skrevet 2. januar 2013 #9 Skrevet 2. januar 2013 Nei, jeg synes de er naive, siden jeg har hatt fødsel der alt lå til rette for noe helt enkelt, lett og etter boka, før det på øyeblikket snudde til livstruende for barn og meg. Å tro at det ikke kan hende deg er en blindhet du kan komme til å angre mer på enn alt annet du har gjort i ditt liv.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2013 #10 Skrevet 2. januar 2013 Jeg syns ikke at hjemmefødende kvinner er tøffere, men at de er heldige som har enkle og komplikasjonsfrie graviditeter og fødsler. Kvinner som holder ut risikograviditeter, ligger på sykehus med hyperemesis og kunstig næring er de som virkelig har kjent på det å ha det vondt - imåned ut og måned inn! Og fødekvinner som har tre dager lange utmattende fødsler som ender i hastekeisersnitt, som holder på å blø ihjel eller at barnet må rives ut med tang er de som virkelig fortjener respekt. Jeg kan heller ikke forstå at det finnes kvinner som bevisst velger vekk livreddende medisinsk hjelp. Jeg hadde aldri kunnet tilgi meg selv om noe plutselig gikk galt underveis. Av og til står det kun om minutter... Anonym poster: 46c7913cdb7afc126368624d6c7a17ee
mammsien Skrevet 2. januar 2013 #11 Skrevet 2. januar 2013 Tøffe? Absolutt ikke, heller egoistiske og naive... Det er mange som føder på sykehus uten noen form for bedøvelse også, men der tar de høyde for at det kan oppstå komplikasjoner hvor kyndig og umiddelbar legehjelp kan være livreddende.
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 2. januar 2013 #12 Skrevet 2. januar 2013 Jeg synes ikke de er tøffere enn andre som føder på sykehuset. Heller naive og med en vannvittig stor tro på urkvinnen i seg. Syns egentlig det er tåpelig, men det er sikkert fordi jeg ikke forstår hva som er så " kult" med dette føde hjemme "tullet"..
Peispå! Skrevet 2. januar 2013 #13 Skrevet 2. januar 2013 Vil man på død og liv (noen ganger bokstavlig talt) klare seg med urkreftene, uten smertestillende og med rolige omgivelser, klarer man det helt fint på sykehuset også! Fatter ikke for mitt bare liv at enkelte tør å gamble med egen og den lilles liv og helse. Akkurat som at jeg har kjørt snart 15 år og ikke krasjet, skulle jeg da slutte med bilbelte?
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2013 #14 Skrevet 2. januar 2013 Jeg synes de er tøffe som stoler på seg selv. De fleste fødsler går jo ikke på helsa eller livet løs, heldigvis! Anonym poster: 4e904d0139066cccda8c1d676bc1d8ef
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2013 #15 Skrevet 2. januar 2013 I beste fall dumdristig. Helt poengløs risiko å ta. Var glad jeg Var på sykehuset, og fikk den hjelp vi behøvde. Har også et hastesnitt bak meg i tillegg, så var glad jeg har vært i trygge hender. Bare en sånn liten rift, som trenger noen sting fra en lege er jo grunn nok til å ville være på sykehuset. Hvem vil vel ut å kjøre for å sy noen sting etter fødsel? Anonym poster: bfbb4616a8dbc321d8180ff7e0b74c8e
Snøkrystaller Skrevet 2. januar 2013 #16 Skrevet 2. januar 2013 Jeg synes de er tøffe som stoler på seg selv. De fleste fødsler går jo ikke på helsa eller livet løs, heldigvis! Anonym poster: 4e904d0139066cccda8c1d676bc1d8ef Stoler på seg selv? Endte jeg opp med hastesnitt fordi jeg ikke stolte nok på kroppen min da eller?
♥Nemi♥ Skrevet 2. januar 2013 #17 Skrevet 2. januar 2013 Hadde det vært helt idiotsikkert at alt kom til å gå bra, hadde jeg ønsket å føde hjemme. Men selv hvor bra forrige fødsel var, og det at jeg var så sikker på min egen kropp under hele greia, er jeg kjempeglad for at jeg var på sykehuset, med kirurger, jordmødre, leger i samme bygg som meg. Tro hvor galt det går, når det først går galt hjemme.
Gjest Nerdens'mus Skrevet 2. januar 2013 #18 Skrevet 2. januar 2013 Syns de er dumdristige. Fødsel var trossalt den hyppigste dødsårsaken for kvinner fr vi fikk ordentlige sykehus. Finns enda land i verden der fødsel er forbundet med stor livsfare.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2013 #19 Skrevet 2. januar 2013 Jordmor syr hjemme, så man trenger ikke inn på sykehus selv om man får rifter Anonym poster: 4e904d0139066cccda8c1d676bc1d8ef
Gjest Filifjonka Skrevet 2. januar 2013 #20 Skrevet 2. januar 2013 Tøffe? En fødsel er da ingen konkurranse i tøffhet.... Når det er sagt, jeg har hatt enkle fødsler men jeg er likevel glad jeg fødte på sykehus og hadde tilgang på hjelp hvis det skulle skje noe. Det kan man nemlig aldri være sikker på på forhånd. Og det handler ikke om å "stole på seg selv" eller "være flink". Går det galt, kan det gå galt veldig fort.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2013 #21 Skrevet 2. januar 2013 Hun jeg kjenner som fødte hjemme gjorde det fordi hun har sykehusskrekk, så der handlet det ikke om å være tøff Det var forøvrig en utrolig ukomplisert fødsel, og hun sier hun kunne født et barn hver dag (men barseltiden derimot, det var ikke så enkelt og ukomplisert!) Jeg synes ikke det er teit og latterlig og fælt og egoistisk slik mange av dere mener, men jeg selv skal føde på sykehus selv om jeg ikke vil ha smertestillende. Anonym poster: fd14210bff002e901eede0e605130b4b
Gjest Kira bjeffer Skrevet 2. januar 2013 #22 Skrevet 2. januar 2013 Jeg hadde personlig aldri turt det, rett og slett i tilfelle noe gikk galt eller babyen hadde behov for øyeblikkelig hjelp. Men har en venninne som fødte hjemme for omkring 6 mnd siden. Dette var hennes tredje barn, og hun hadde hatt to enkle fødsler før. Gikk heldigvis helt fint med både henne og babyen, og hun var veldig fornøyd med valget sitt.
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 2. januar 2013 #23 Skrevet 2. januar 2013 Nei. Jeg synes vel egentlig de er teite. Unødvendig risiko å ta. Anonym poster: e31090b87bdf6e58d74978999c741792 Signerer, synes de er dumme. Hvis man får fostervannsemboli, morkakeløsning, ungen sitter fast osv, så sitter man der med den "tøffingen" sin. Lite smart når man har gratis sykehus i Norge.
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 2. januar 2013 #24 Skrevet 2. januar 2013 Jeg synes de er tøffe som stoler på seg selv. De fleste fødsler går jo ikke på helsa eller livet løs, heldigvis! Anonym poster: 4e904d0139066cccda8c1d676bc1d8ef Ja, for man får fostervannsemboli fordi man ikke stoler på kroppen sin... djiiiz
LillaGorilla♥♥ Skrevet 2. januar 2013 #25 Skrevet 2. januar 2013 Det var forøvrig en utrolig ukomplisert fødsel, og hun sier hun kunne født et barn hver dag Anonym poster: fd14210bff002e901eede0e605130b4b Poenget er at akkurat det _vet_ man ikke på forhånd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå