Gå til innhold

Takk for kjeften vi fikk!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så lenge reglene er slik at man kan sende opp raketter fra kl. 18.00 bør de som har dyr ha vett nok til å ta inn dyrene før det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Teite dere dyreeiere er. Er reglen 18-02 så må de jo bare godta at det smeller da...

Anonym poster: b2958dd787c652defb9ed00f8b3e8a41

Skrevet

vi gikk ut klokken 20 og tente opp vårt batteri. de fleste med små barn her gikk ut i den tiden. Så lenge det ikke er forbud om å sende opp raketter før klokken 00.00 så synes jeg det er grei. Ja det er synd på dyrene som er redde, men det er eierenes annsvar. Akkurat som det er mitt annsvar som mamma og passe på barnet mitt. Jeg tar ikke med en 4 åring ut i det kaoset det er i et boligfelt med fulle folk og uvettig bruk av raketter. Da jeg var hunde eier og katte eier satt jeg på badet eller reiste langt inn i skogen.

Anonym poster: 1a2bc7a19b6d77ca845ea834b1758a21

Gjest Malore
Skrevet

Men kort innpå... Var dyrene mindre nevrotiske før, da det ble sendt raketter av alle slag?

Eller lager vi dyrene til nervevrak?

Jepp... har selv hund og den ville ut å se og brydde seg mindre. Men så har jeg aldri "hauset" opp bikkja heller, når noe uvant har skjedd.

Late som ingenting :)

Men dette er min oppfattning, og ikke vetatt :P MAn skal vise hensyn på dene og den andre måten uansett :)

det er nok ikke mye mer nevrotiske dyr nå... men noe av genene til dyr er jo forandret etter mange års dårlig arv så kan være noe i det... men for å ha det sagt så er det på hund genetisk betinget om de er redde for fyrverkeri eller ikke... feks en jakthund som er avlet til å jobbe under skudd har gener som gjør den i stand til å takle høye lyder. mens andre raser er til andre formål og vil ikke takle høye lyder like bra. så genene avgjør i veldig stor grad om den vil takle raketter og noe vil være men noe vil være erfaringsbasert også, altså hvordan flokken (familien dens) reagerer og takler situasjonen... jeg mener at man ikke skal måtte ta hensyn til andre folks dyr men at folk med dyr skal ta hensyn til situasjonen. altså, ikke sett dyret ditt i en situasjon hverken den eller du kan takle, som feks å sette hunden ut kl.18 på nyttårsaften. det er ikke en menneskerett å ha dyr og man kan ikke bare gjøre som det passer en selv om man har dyr!! har man et dyr så må man tilpasse dyret og en selv til den verden man faktisk lever i... verden kretser da virkelig ikke rundt dyreeiere slik som mange later til å tro. jeg har selv hund og har jobbet med dyr av forskjellige slag hele livet og ser en økende tendens til at folk med dyr ikke har evne til å tilpasse seg verden rundt. her skal folk tilpasse seg meg for jeg har et dyr!!!! for noe sprøyt... dere gjorde ikke noe galt og holdt dere innen for lovverket i forhold til oppskyting av raketter og det kan dere si til henne, men nå vet dere hvor landet ligger og kan gi henne beskjed neste år. da burde alle bli fornøyde:-)

Skrevet

Beklager å si det, men syns det er en uting med alle rakettene som blir sendt opp hele kvelden. Har nettopp flyttet til ny by, og her var det bare helt forferdelig. Dyrene hører lyder vi ikke hører, og blir redde selv om de ikke er ute. Jeg selv ble sittende nesten hele kvelden på soverommet til dattra mi på 8 mnd, fordi det bråka slik at det slo ut på babycallen og var umulig å høre henne fra stua som ligger omtrent rett ved siden av soverommet. Ikke var det noe stas kl 12 heller, når man allerede hadde skutt i timesvis. Så neh, skjønner at folk blir litt sure. Alt med måte sier nå jeg :)

Anonym poster: 07261f5158201bd302b49d67ce6e7bb7

Skrevet

En dyreeier som VET at dyrene sine blir stresset av fyrverkeri lar IKKE dyrene sine stå ute kl 19 på nyttårsaften - det er i så fall helt uansvarlig av denne dyreeieren!

Når samme dyreeier tar seg tid til å gå 500 meter for å klage på at naboen har hatt én rakett som har laget smell - da sier vel det det meste om henne, etter min mening. Hun burde kanskje heller brukt tiden sin på å få inn dyrene sine!

Jeg har venner med dyr som er redd raketter, men ingen av dem lar dyrene vært ute alene etter kl 15-16 på nyttårsaften, fordi de vet at det alltid er noen som ikke greier å holde seg til kl 18. Og etter kl 18 så er det jo fullt lovlig å fyre av fyrverkeriet, så da må man i hvert fall som ansvarlig dyreeier ha lagt forholdene til rette for dyrene sine.

HI, jeg ville gått til naboen en av første dagene over nyttår og sagt at det er fullt lovlig å sende opp raketter mellom kl 18 og 02 på natten, og at dere derfor fint kunne sende opp kl 19. Si også at dere prøvde å ta mest mulig hensyn til henne (som bor 500 meter unna...) ved å stort sett kjøpe fyrverkeri uten smell, bortsett fra den ene. Si at neste år er det bedre om hun tar inn dyrene sine i god tid før kl 18 slik at de slipper å bli stresset.

Anonym poster: aae0eea47520bd8a60d41311d11cd4ff

Skrevet

vi gikk ut klokken 20 og tente opp vårt batteri. de fleste med små barn her gikk ut i den tiden. Så lenge det ikke er forbud om å sende opp raketter før klokken 00.00 så synes jeg det er grei. Ja det er synd på dyrene som er redde, men det er eierenes annsvar. Akkurat som det er mitt annsvar som mamma og passe på barnet mitt. Jeg tar ikke med en 4 åring ut i det kaoset det er i et boligfelt med fulle folk og uvettig bruk av raketter. Da jeg var hunde eier og katte eier satt jeg på badet eller reiste langt inn i skogen.

Anonym poster: 1a2bc7a19b6d77ca845ea834b1758a21

Skrevet

Mine dyr driter i raketter, men jeg er kjempeirritert på idiotfolk som skal smelle opp raketter hele jævla nyttårsaften (eller fra 18-02 om dere vil). Det er plagsomt og irriterende, og jeg kjenner flere med posttraumatisk stresssyndom som stålsetter seg for midnatt, men som farer sammen og plages veldig av disse egosvina som skal smelle i vei i timesvis. Hvorfor er det så vanskelig å sende dem opp ved midnatt?

Hadde lett kjeftet på møkkanaboer som hadde vært skyld i at min samboer lå sammenkrøllet til en skjelvende ball fordi drittungene deres absolutt skulle se en rakett. Hva er grunnen til at de ikke kan vekkes ved midnatt slik normale mennesker gjør? Fordi foreldrene skal på fylla eller?

Anonym poster: de4347d6482aa6f42f6a9cf87790ae5b

Skrevet

og er alt som er lovlig greit, hensynsfullt og høflig? Kanskje jeg skal begynne å harke opp spytt og spytte foran føttene til disse menneskene hver gang jeg ser dem, for det er jo ingen lov mot det, så hva er problemet... Eller spille musikk de hater, høyt, hver dag innenfor de klokkeslettene som er lovlig. Bare fordi jeg kan. Ærlig talt, normale mennesker tenker ikke på den måten.

Skrevet

Det er ingen lov som sier at det er lov å sende opp raketter eller bruke andre former for fyrverkeri nyttårsaften fra 18 til 02. Utgangspunktet er at det er forbudt hele tiden men at kommunen kan gi dispansasjon. Det er det mange kommuner som gjør, men i for eksempel Oslo er det helt forbudt å sende opp raketter for privatpersoner. Det kan også gis dispansasjon for andre tidspunkter. Dette må hver enkelr sjekke opp med sin kommune.

Anonym poster: e0e0376e1b5df2f565740d515460c189

Skrevet

Det er ingen lov som sier at det er lov å sende opp raketter eller bruke andre former for fyrverkeri nyttårsaften fra 18 til 02. Utgangspunktet er at det er forbudt hele tiden men at kommunen kan gi dispansasjon. Det er det mange kommuner som gjør, men i for eksempel Oslo er det helt forbudt å sende opp raketter for privatpersoner. Det kan også gis dispansasjon for andre tidspunkter. Dette må hver enkelr sjekke opp med sin kommune.

Det er ingenting som heter dispAnsasjon. Merkelig med folk som skal være nesevise og viser til regelverk, og ikke en gang kan skrive navn på regelverket riktig.

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/sandnes/Politiet-slar-hardt-til-mot-uvettig-bruk-av-fyrverkeri-3095706.html

Tidsrommet er SEDVANE over hele landet. Derimot, kan det innføres FORBUD mot oppskyting. Ikke dispensasjon for å få lov å skyte opp i tidsrommet. Viktig å sjekke kildene sine før man skriver og ta et lite norskkurs!

Anonym poster: 43f74673045b868ed5419b8cba5204c0

Skrevet

og er alt som er lovlig greit, hensynsfullt og høflig? Kanskje jeg skal begynne å harke opp spytt og spytte foran føttene til disse menneskene hver gang jeg ser dem, for det er jo ingen lov mot det, så hva er problemet... Eller spille musikk de hater, høyt, hver dag innenfor de klokkeslettene som er lovlig. Bare fordi jeg kan. Ærlig talt, normale mennesker tenker ikke på den måten.

Det er ikke det at man på død og liv skal gjøre som man har lov til - til tross for at det ikke er hensynsfullt eller høflig.

Men man skal heller ikke bli skjelt ut for å ha gjort noe helt vanlig og lovlig, som å sende opp raketter på nyttårsaften, bare fordi noen få (som heller ikke har tatt sine forholdsregler) synes dette er plagsomt. Dersom man skulle slutte med alt som for noen var plagsomt, var det ikke mye man kunne gjort etter hvert.

Anonym poster: d985eabc8dd1819f69011fa807b6d07d

Skrevet

Katta mi var inne med meg igår, men folk skøyt jo opp fra 12-24 og holder faen på enda. Ingen som tenker på stakkars dyra. :/ men hu burde vel hatt dyra sine inne...

Skrevet

Mine dyr driter i raketter, men jeg er kjempeirritert på idiotfolk som skal smelle opp raketter hele jævla nyttårsaften (eller fra 18-02 om dere vil). Det er plagsomt og irriterende, og jeg kjenner flere med posttraumatisk stresssyndom som stålsetter seg for midnatt, men som farer sammen og plages veldig av disse egosvina som skal smelle i vei i timesvis. Hvorfor er det så vanskelig å sende dem opp ved midnatt?

Hadde lett kjeftet på møkkanaboer som hadde vært skyld i at min samboer lå sammenkrøllet til en skjelvende ball fordi drittungene deres absolutt skulle se en rakett. Hva er grunnen til at de ikke kan vekkes ved midnatt slik normale mennesker gjør? Fordi foreldrene skal på fylla eller?

Hvem er du som mener at du har rett til å nekte naboer å gjøre helt alminnelige ting? På nyttårsaften er det både lov, og helt vanlig å sende opp fyrverkeri, og om du og samboeren din vet at han ikke takler det, så er et jo opp til dere å sørge for at han ikke befinner seg i en situasjon der han blir dårlig.

Akkurat som mannen min er allergisk mot hest. Vi drar ikke til travbanen og kjefter på folk fordi de har stalltøy på seg slik at mannen min blir dårlig. Vi holder oss borte fra steder med hest. Det er hans ansvar å ivareta seg selv, ikke naboenes.

Anonym poster: 6d17ed7a056249d6ed6a312dad60479c

Skrevet

Det er ingenting som heter dispAnsasjon. Merkelig med folk som skal være nesevise og viser til regelverk, og ikke en gang kan skrive navn på regelverket riktig.

http://www.aftenblad...ri-3095706.html

Tidsrommet er SEDVANE over hele landet. Derimot, kan det innføres FORBUD mot oppskyting. Ikke dispensasjon for å få lov å skyte opp i tidsrommet. Viktig å sjekke kildene sine før man skriver og ta et lite norskkurs!

Ja, jeg er dårlig til å stave, men jeg vet helt klart mer om lovverket enn de fleste her inne. Dette har du ikke greie på.

Forbudet mot bruk av fyrverkeri finner du i "forskrift om håndtering av eksplosjonsfarlig stoff":

"§ 2-4. Forbud mot håndtering av eksplosiv vare

Enhver håndtering av eksplosiv vare er forbudt, med mindre annet fremgår av denne forskrift eller særskilt tillatelse gitt i medhold av denne forskrift. "

Kommunen kan gi dispensasjon (om det staves sånn) fra denne reglen.

Skrevet
Mine dyr driter i raketter, men jeg er kjempeirritert på idiotfolk som skal smelle opp raketter hele jævla nyttårsaften (eller fra 18-02 om dere vil). Det er plagsomt og irriterende, og jeg kjenner flere med posttraumatisk stresssyndom som stålsetter seg for midnatt, men som farer sammen og plages veldig av disse egosvina som skal smelle i vei i timesvis. Hvorfor er det så vanskelig å sende dem opp ved midnatt? Hadde lett kjeftet på møkkanaboer som hadde vært skyld i at min samboer lå sammenkrøllet til en skjelvende ball fordi drittungene deres absolutt skulle se en rakett. Hva er grunnen til at de ikke kan vekkes ved midnatt slik normale mennesker gjør? Fordi foreldrene skal på fylla eller? Anonym poster: de4347d6482aa6f42f6a9cf87790ae5b
Hvem er du som mener at du har rett til å nekte naboer å gjøre helt alminnelige ting? På nyttårsaften er det både lov, og helt vanlig å sende opp fyrverkeri, og om du og samboeren din vet at han ikke takler det, så er et jo opp til dere å sørge for at han ikke befinner seg i en situasjon der han blir dårlig. Akkurat som mannen min er allergisk mot hest. Vi drar ikke til travbanen og kjefter på folk fordi de har stalltøy på seg slik at mannen min blir dårlig. Vi holder oss borte fra steder med hest. Det er hans ansvar å ivareta seg selv, ikke naboenes. Anonym poster: 6d17ed7a056249d6ed6a312dad60479c

Ah, skjønner, så han skal bare holde seg unna sivilisasjonen hele nyttårsaften. Det er jo akkurat like lett som for din mann å holde seg unna en travbane.

Skrevet
Mine dyr driter i raketter, men jeg er kjempeirritert på idiotfolk som skal smelle opp raketter hele jævla nyttårsaften (eller fra 18-02 om dere vil). Det er plagsomt og irriterende, og jeg kjenner flere med posttraumatisk stresssyndom som stålsetter seg for midnatt, men som farer sammen og plages veldig av disse egosvina som skal smelle i vei i timesvis. Hvorfor er det så vanskelig å sende dem opp ved midnatt? Hadde lett kjeftet på møkkanaboer som hadde vært skyld i at min samboer lå sammenkrøllet til en skjelvende ball fordi drittungene deres absolutt skulle se en rakett. Hva er grunnen til at de ikke kan vekkes ved midnatt slik normale mennesker gjør? Fordi foreldrene skal på fylla eller? Anonym poster: de4347d6482aa6f42f6a9cf87790ae5b
Hvem er du som mener at du har rett til å nekte naboer å gjøre helt alminnelige ting? På nyttårsaften er det både lov, og helt vanlig å sende opp fyrverkeri, og om du og samboeren din vet at han ikke takler det, så er et jo opp til dere å sørge for at han ikke befinner seg i en situasjon der han blir dårlig. Akkurat som mannen min er allergisk mot hest. Vi drar ikke til travbanen og kjefter på folk fordi de har stalltøy på seg slik at mannen min blir dårlig. Vi holder oss borte fra steder med hest. Det er hans ansvar å ivareta seg selv, ikke naboenes. Anonym poster: 6d17ed7a056249d6ed6a312dad60479c

Ah, skjønner, så han skal bare holde seg unna sivilisasjonen hele nyttårsaften. Det er jo akkurat like lett som for din mann å holde seg unna en travbane.

Ikke så vanskelig. Leie en hytte litt unna folk, dra på tur i marka med bål og kakao og dra hjem igjen når det verste bråket har lagt seg. Ta en tur med danskebåten, reis på besøk til noen som bor utenfor folkeskikken...Ørepropper, medisinering mot angsten er også en mulighet. Poenget er ikke om det er lettvint eller ikke å gjøre noe med det. Det er at når man vet at noe er et problem så planlegger man hvordan man skal unngå å havne i en slik belastende situasjon framfor å kjefte på uskyldige mennesker som ikke har gjort noe annet galt enn å bo i deres nabolag.

Skrevet

Ikke så vanskelig. Leie en hytte litt unna folk, dra på tur i marka med bål og kakao og dra hjem igjen når det verste bråket har lagt seg. Ta en tur med danskebåten, reis på besøk til noen som bor utenfor folkeskikken...Ørepropper, medisinering mot angsten er også en mulighet. Poenget er ikke om det er lettvint eller ikke å gjøre noe med det. Det er at når man vet at noe er et problem så planlegger man hvordan man skal unngå å havne i en slik belastende situasjon framfor å kjefte på uskyldige mennesker som ikke har gjort noe annet galt enn å bo i deres nabolag.

Jeg har to venninner som sliter med å bli gravid, mens jeg har svær struttende mage med barn nr 3. Skal jeg kle meg i posete klær slik at de ikke ser min mage? Siden de mest sannsynlig blir lei seg for at jeg ble uplanlagt gravid uten problemer, mens de har slitt i flere år? Man kan ikke ta hensyn til alt og alle her i verden, for da kan man ikke gjøre noe som helst!

Skrevet

Katta mi var inne med meg igår, men folk skøyt jo opp fra 12-24 og holder faen på enda. Ingen som tenker på stakkars dyra. :/ men hu burde vel hatt dyra sine inne...

det er EN dag i året. cry me a river

Anonym poster: 45e18394e8f6b9cc1743906004f66268

Skrevet

det er EN dag i året. cry me a river

Anonym poster: 45e18394e8f6b9cc1743906004f66268

Cry me a river? Ha ha! Voks opp! Det er da noen timer EN dag i året. Som du Vet,så gjør folk flest som de vil.Men ikke tenk på at enkelte brødhuer fremdeles driver å skyter opp raketter og lager livet surt for feks dyr.

Gjest Hyacinth Bouquet
Skrevet

Raketter skal ikke opp før midnatt, forstår ho reagere, må ta hensyn til dyra, og kl 19 skal man ikke sende opp,så ho hadde helt rett,men er jo ikke hyggelig at ungene ble lei seg.

Hvorfor et så sterkt behov for å være den første til å svare på absolutt ALLE tråder når du overhodet ikke har peiling? Hvooorfooor???

Skrevet

Dyrene kan høre ting vi ikke hører, så er veldig mulig dyrene har hørt fyrverkeriet deres.

En ansvarlig dyreeier vet godt når det er lov å sende opp raketter, og bør være ops på dyrene sine etter klokka 18. At dere ble kjeftet på, er helt på jordet, men jeg kan også tildels forstå reaksjonen hennes til tross for at dette er hennes egen feil. Det burde jo holdt for henne å ta inn dyrene da, å kjefte på dere var å gå for langt!

Anonym poster: fad9d65854379beaa57fde279a0f8151

Skrevet

Dyrene kan høre ting vi ikke hører, så er veldig mulig dyrene har hørt fyrverkeriet deres.

En ansvarlig dyreeier vet godt når det er lov å sende opp raketter, og bør være ops på dyrene sine etter klokka 18. At dere ble kjeftet på, er helt på jordet, men jeg kan også tildels forstå reaksjonen hennes til tross for at dette er hennes egen feil. Det burde jo holdt for henne å ta inn dyrene da, å kjefte på dere var å gå for langt!

Anonym poster: fad9d65854379beaa57fde279a0f8151

Her har naboen en hund, og passer på 2 hunder til en annen nabo. Hun sendte melding kl 15 og spurte om vi skulle skyte opp fyrverkeri, så hun kunne ta inn hundene i god tid før de dro på besøk kl 20. DET er en ansvarlig dyreeier.

Blir like patetisk av naboen til HI å kjefte som av meg å ringe til NAV og kjefte for at sykepengene ikke har kommet fordi de ikke har sagt fra at jeg måtte levere sykmelding til dem. Man må sette seg inn i sine rettigheter og plikter når man påtar seg ansvar for noe, deriblant dyr. Enkelte kjøper dyr fordi det er søtt og koselig, og mener at alle andre skal ta hensyn og fortelle dem hvilke rettigheter og plikter de som dyreeiere har.

Skrevet

Litt påfallende og komisk at det er de med dyrebilde på profilen som er mest opptatt av "daaakar dyrene".

Har dyr selv, og har den inne nytårsaften. Lov å sende opp fra 18-02. Pinlig av dere andre å påstå mye rart som ikke er fakta.

Anonym poster: 7a8f60b0b382c4af3434a06eef95b28a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...