Gå til innhold

Er jo ingen hemmelig at vi er blitt materialistiske

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men jeg føler at det har tatt helt av her i heimen iallefall. Har alt for mye av alt. Det flyter over av varer :( Skulle ønske det fantes en slags liste på nett hvor det var listet opp kun det absolutt nødvendigste til å lage mat og leve. Tenk så mye vi har nå som ikke fantes før i tiden, jaggu klarte de seg godt, lell

Anonym poster: dc01d73dbf2ddf36986d377761a6c9c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig enig. Kunne sikkert kasta over halvparten av tørrvarene her..

Skrevet

Om du ikke vet hva som er det absolutt nødvendige for å kunne overleve.. Da vil jeg nå si du virkerlig har kommet godt ut av det ja.. Jeg er 80- nesten 90 talls modell, og vet da hvordan de klarte seg før.

I kjøkken:

Basis kjøkkenutstyr

behold gjerne komfyren, men skal du gå virkelig "old scool" så bytter du den ut med komfyr med stekeovn/plate på.

Og kjøleskap/fryser kan være greit, går du "old scool", så må du ha riklig med plass til lagring, hvor du har salt dunker med kjøtt og kan tørke kjøtt.

Alt annet med elektronik kastes

Bord og stoler er greit å ha

Lagrings plass/bod til blikkboks mat

Badet:

Et blikk badekar til å bade i

Skap med plass til håndkleder ol

Såpe og kam

Vaskebrett

Do:

Går du for ute do eller inne do?

Innedo: toalettpapir og håndsåpe

Utedo: toalettpapir og flis

Soverom:

Senga

Skap til litt klær og sengetøy

Nattbord med plass til levende lys

Kanskje en stol

Stue:

Noen sitteplasser og bord

Levende lys og underlag til det

Kanskje en penduk om du skal ha gjester.

Utebod:

Spader, både små og store

Raker

Luke rake

Hagesaks

Spett

Dyr:

Hest

Ku (okse kanskje)

Gris

Geit/sau

Høner og en hane

Ha utstyr til hesten, god plass for dyrene å være ute på, og plass til egen grønnsakshage.

Starter man med det, vil man klare det meste.

Anonym poster: c662857359767515f814d7f48e81b071

Skrevet

Jeg vil leve sånn! Tenkte å starte med kjøkkenhage til våren. Noen tips?

Anonym poster: 3bce27d4cc65adb5e5727d99e90f4295

Skrevet

Om du ikke vet hva som er det absolutt nødvendige for å kunne overleve.. Da vil jeg nå si du virkerlig har kommet godt ut av det ja.. Jeg er 80- nesten 90 talls modell, og vet da hvordan de klarte seg før.

I kjøkken:

Basis kjøkkenutstyr

behold gjerne komfyren, men skal du gå virkelig "old scool" så bytter du den ut med komfyr med stekeovn/plate på.

Og kjøleskap/fryser kan være greit, går du "old scool", så må du ha riklig med plass til lagring, hvor du har salt dunker med kjøtt og kan tørke kjøtt.

Badet:

Såpe og kam

Vaskebrett

Do:

Soverom:

Senga

Kanskje en stol

Stue:

Utebod:

Raker

Luke rake

Hagesaks

Spett

Dyr:

Hest

Ku (okse kanskje)

Gris

Geit/sau

Høner og en hane

Ha utstyr til hesten, god plass for dyrene å være ute på, og plass til egen grønnsakshage.

Likte den lista :P Hadde det ikke vært for at jeg leier skulle jeg jaggu gjennomført den også! Har alltid drømt å kunne gå ut i bakgården å hente frokosteggene mine selv :)

Nyttårsforsettet mitt er å bli mindre materialistisk, og klare meg litt mer som de gjorde før i tiden. Lage all mat selv, bake brød selv, parkere støvsugeren, kutte ned/kutte ut tørketrommelen, osv. Kom gjerne med flere tips om du har :) Jeg er nok et bortskjemt 90-tallsbarn ja..

Skrevet

Elsker denne tråden! Alle tips om et liv med mindre ting taes imot med takk:)

Anonym poster: 3bce27d4cc65adb5e5727d99e90f4295

Skrevet

I kjøkken:

Basis kjøkkenutstyr

Badet:

Såpe og kam

Vaskebrett

Do:

Soverom:

Senga

Kanskje en stol

Stue:

Utebod:

Raker

Luke rake

Hagesaks

Spett

Dyr:

Hest

Ku (okse kanskje)

Gris

Geit/sau

Høner og en hane

Likte den lista :P Hadde det ikke vært for at jeg leier skulle jeg jaggu gjennomført den også! Har alltid drømt å kunne gå ut i bakgården å hente frokosteggene mine selv :)

Nyttårsforsettet mitt er å bli mindre materialistisk, og klare meg litt mer som de gjorde før i tiden. Lage all mat selv, bake brød selv, parkere støvsugeren, kutte ned/kutte ut tørketrommelen, osv. Kom gjerne med flere tips om du har :) Jeg er nok et bortskjemt 90-tallsbarn ja..

Hva skal du bruke istedenfor støvsugeren?

Anonym poster: a9afbbd7c4cf571667bb6c61260410b3

Gjest pupp and go
Skrevet

Man kommer langt med teppebanker og tørrmopping.

Skrevet

I kjøkken:

Basis kjøkkenutstyr

Badet:

Såpe og kam

Vaskebrett

Do:

Soverom:

Senga

Kanskje en stol

Stue:

Utebod:

Raker

Luke rake

Hagesaks

Spett

Dyr:

Hest

Ku (okse kanskje)

Gris

Geit/sau

Høner og en hane

Vaske gulvet litt oftere, gå over med tørrmopp :)

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Tsk, tørrmopp er juks, det hadde de ikke før i tiden! Kost, damer, kost!

Skrevet

Jeg elsker kost og bruker min flittig. Burde oppgradert til en "ordentlig" kost, sånn type skoler pleier å ha på rom der det kan hope seg opp med litt av hvert på gulvet. Som sløyden.

Sy klær som har fått hull. Lapp dem rett og slett istedet for å kaste klærne.

Det er mitt eneste tips her nå...

Skrevet

Dere har vel rett i at jeg burde satse på kost istedenfor tørrmopp ja :)

Er det best med kost med har eller myk bust?

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Kost og brett slik de gjorde før i tiden? Hvordan tror du folk klarte seg før i tiden?

Her er vi uten støvsugerposer, og blien har en eksos feil (så eksosen kommer inn i bilen) får ikke ordnet hverken bil eller barnevakt, så vi må klare oss uten støvsugeren til ut i uka.. Jeg koster da gulvet hver kveld nå, og midt på dagen når minste jenta sover, om det er sølet ut mye på starten av dagen :)

Skrevet

Bli medlem av gruppa Stop Shop 2013 på facebook :-)

Trenger ikke bli helt fanatisk, men det gjør noe med en, om en tenker seg om en gang eller to, før en gjør nye innkjøp av ting. Jeg har bestemt meg for å bli mindre materialistisk i 2013, handle bare det jeg trenger, og tenke over om jeg virkelig har bruk for det, om jeg skal kjøpe noe nytt. :-)

Skrevet

Bli medlem av gruppa Stop Shop 2013 på facebook :-)

Trenger ikke bli helt fanatisk, men det gjør noe med en, om en tenker seg om en gang eller to, før en gjør nye innkjøp av ting. Jeg har bestemt meg for å bli mindre materialistisk i 2013, handle bare det jeg trenger, og tenke over om jeg virkelig har bruk for det, om jeg skal kjøpe noe nytt. :-)

Takk for tips om facebookgruppe :)

Er dette som er mitt mål for 2013 også, og å bli mer miljøvennlig :)

Har bestemt meg for at det meste skal handles på nett fremover for da har jeg mer kontroll og tenker litt ekstra på hva jeg kjøper og betaler for enn jeg gjør når jeg går rundt på senteret og drar kort :)

Også bestemt meg for å handle mye mindre klær til barna og heller satse på få og gode kvalitetsplagg. Ikke at jeg aner hvilke klær som har bedre kvalitet enn de fleste men det får jeg finne ut av :)

Skrevet

Du trenger ikke kjøpe klær:) Det er enormt med klær i omløp. Jeg og de 4 minste barna arver alt av klær. Mannen sliter ut det han har og kjøper et enkelt plagg engang iblandt. Vi kjøper heller ingenting til huset som er nytt. Har kjøkkenhage,kompost og egne høner....og planlegger mer etterhvert:) Føler absolutt ikke at jeg gir slipp på noe, heller at jeg får noe! Spiser enkelt, ikke noe særlig brus etc. Bruker ikke penger på reiser, men heller på å jobbe mindre og ha mer fri i hverdagen:)

Skrevet

Du trenger ikke kjøpe klær:) Det er enormt med klær i omløp. Jeg og de 4 minste barna arver alt av klær. Mannen sliter ut det han har og kjøper et enkelt plagg engang iblandt. Vi kjøper heller ingenting til huset som er nytt. Har kjøkkenhage,kompost og egne høner....og planlegger mer etterhvert:) Føler absolutt ikke at jeg gir slipp på noe, heller at jeg får noe! Spiser enkelt, ikke noe særlig brus etc. Bruker ikke penger på reiser, men heller på å jobbe mindre og ha mer fri i hverdagen:)

Har desverre ingen å arve klær til verken meg eller barna fra. Synd siden jeg elsker å arve barneklær.

Håper jeg engang finner en mann som er villig til å gå med på kjøkkenhage og høner :) Er slettes ikke noe bymenneske

Skrevet

Gi beskjed til venner og familie om den nye livsstilen, så de ikke kjøper masse tøys til bursdag og jul.

Søk opp blogger som kan gi deg inspirasjon, motivasjon og ideer til endret livsstil.

Gi meg et hint om hvordan du får omvendt mannen til også å forbruke mindre. Jeg sliter litt der...

Anonym poster: 74e184665bf41846b136c2fca31cb39c

Skrevet

Hvorfor trenger man stoler i huset, når man flrst snakker om hva som er absolutt nødvendig? Kan komme på rimelig mange ting som er hundre ganger mer nødvendig enn stoler. Jeg sitter stort sett på gulvet, men helst på gulvteppet. Mange kulturer de sitter på huk eller i skredderstilling, mye sunnere for kroppen er det også.

Skrevet

Hvorfor trenger man stoler i huset, når man flrst snakker om hva som er absolutt nødvendig? Kan komme på rimelig mange ting som er hundre ganger mer nødvendig enn stoler. Jeg sitter stort sett på gulvet, men helst på gulvteppet. Mange kulturer de sitter på huk eller i skredderstilling, mye sunnere for kroppen er det også.

Føler nok desverre at jeg trenger en skikkelig spiseplass, ja :)

Skrevet

Å sitte på huk er da helseSKADELIG? At en påfører seg åreknuter på lår??

Anonym poster: 000b94f064bf40a418e979b7ceab9050

Skrevet
Å sitte på huk er da helseSKADELIG? At en påfører seg åreknuter på lår?? Anonym poster: 000b94f064bf40a418e979b7ceab9050

Nei, det får man ikke.

Skrevet

Flere tips? :)

Skrevet

Jeg er vokst opp på en gård, ganske så langt fra folk:P

Da jeg var lita gikk strømmen rett som det var, spesielt senhøsten eller vinteren.

Da lagde vi mat på vedkomfyren, Når strømmen gikk, frøs jo selvsagt vannet. Da smeltet snø/evt hentet vann fra et vann i nærheten. Vi kunne jo heller ikke bruke innedoen så da var gamle gode utedoen god å ha.

Jeg vokste også uten, tv, pc ol. Så kveldene ble brukt til å høre på radio (med slike store batteri) om strømmen var borte :D

Tegne i lyset fra stearinlys, høre på historier besteforeldrene min fortalte.

Husker det som godt, familen ble samlet på en annen måte. Og stillheten, da alt som suste og bråkte stoppet opp.

Besteforeldrene mine bruker fortsatt på ettermiddagen i vinterhalvåret "å sitte skjømming" Da slår de av alt elektrisk en times tid, tenner stearinlys, og bare prater litt sammen. Tror det er godt for sjela!

Skrevet

Jeg er vokst opp på en gård, ganske så langt fra folk:P

Da jeg var lita gikk strømmen rett som det var, spesielt senhøsten eller vinteren.

Da lagde vi mat på vedkomfyren, Når strømmen gikk, frøs jo selvsagt vannet. Da smeltet snø/evt hentet vann fra et vann i nærheten. Vi kunne jo heller ikke bruke innedoen så da var gamle gode utedoen god å ha.

Jeg vokste også uten, tv, pc ol. Så kveldene ble brukt til å høre på radio (med slike store batteri) om strømmen var borte :D

Tegne i lyset fra stearinlys, høre på historier besteforeldrene min fortalte.

Husker det som godt, familen ble samlet på en annen måte. Og stillheten, da alt som suste og bråkte stoppet opp.

Besteforeldrene mine bruker fortsatt på ettermiddagen i vinterhalvåret "å sitte skjømming" Da slår de av alt elektrisk en times tid, tenner stearinlys, og bare prater litt sammen. Tror det er godt for sjela!

Ååååh, så koselig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...