HvittHus Skrevet 30. desember 2012 #26 Skrevet 30. desember 2012 Siden det nå ble bråk rundt dette, synes jeg du skal ta en snakk med din mor om at penger ol som er påskjønnelser pga arbeid og andre ytelser, leveres utenom jul og andre eventuelle gavesituasjoner. Da slipper dere mer bråk fra svigerinnens side. Når det gjelder smykker og annet arvegods, er det da helt klart at dette skal gå i arv til biologisk familie, altså dine og din brors biologiske barn. At din svigerinne mener at hennes datter er forfordelt, sier etter min mening noe om at dette er en "mye-vil-ha-mer" person.
aanonym Skrevet 30. desember 2012 #27 Skrevet 30. desember 2012 Om bestemor vil gi henne en påskjønnelse, så burde hun velge en helt annen anledning til å gjøre det.. Julegaver blir veldig synlige, og jeg skjønner at det blir reaksjoner på at jentene får gaver etter sin innsats det siste året. Det blir helt feil. Hun burde heller stukket noen til henne, helt diskret.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2012 #28 Skrevet 30. desember 2012 Jeg syns helt ærlig ikke at denne bestemoren har gjort noe galt. Stebarn har som oftest to sett med besteforeldre som er biologiske. Steforeldres foreldre er en bonus. Skal det bli rettferdig for alle, må jo stebarnas ekte besteforeldre gi til stebarnas halvsøsken også. Min mor/far er besteforelder for mine barn. De er overhodet ikke besteforeldre til mine stebarn. Stebarna har egne besteforeldre. Mine barn får da ikke noe derfra, så hvorfor skal stebarna mine få noe fra min familie? Misforstå meg rett,for stebarna får gaver til jul og bursdag,men mine barn får mer. Stebarna får,i vårt tilfelle,gaver fra 5 sett "besteforeldre", siden deres mor har fosterforeldre og biologiske foreldre. De får også gaver fra to sett med foreldre. Altså mor og stefar, og far og stemor. Mine barn får fra 2 sett med besteforeldre og et sett med foreldre. HVOR er dette urettferdig for stebarna? Det er jo faktisk fellesbarna som får minst når det er sånn. Nå provoserer jeg nok mange,men min mor blir omtalt som mormor av mine barn. Stebarna får kalle henne ved navn. De har sin egen mormor,2 stk faktisk. Det er ikke synd på dem. Anonym poster: 1aba60aa9d366927824ecfb4363c8e9a
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2012 #29 Skrevet 30. desember 2012 Jeg syns helt ærlig ikke at denne bestemoren har gjort noe galt. Stebarn har som oftest to sett med besteforeldre som er biologiske. Steforeldres foreldre er en bonus. Skal det bli rettferdig for alle, må jo stebarnas ekte besteforeldre gi til stebarnas halvsøsken også. Min mor/far er besteforelder for mine barn. De er overhodet ikke besteforeldre til mine stebarn. Stebarna har egne besteforeldre. Mine barn får da ikke noe derfra, så hvorfor skal stebarna mine få noe fra min familie? Misforstå meg rett,for stebarna får gaver til jul og bursdag,men mine barn får mer. Stebarna får,i vårt tilfelle,gaver fra 5 sett "besteforeldre", siden deres mor har fosterforeldre og biologiske foreldre. De får også gaver fra to sett med foreldre. Altså mor og stefar, og far og stemor. Mine barn får fra 2 sett med besteforeldre og et sett med foreldre. HVOR er dette urettferdig for stebarna? Det er jo faktisk fellesbarna som får minst når det er sånn. Nå provoserer jeg nok mange,men min mor blir omtalt som mormor av mine barn. Stebarna får kalle henne ved navn. De har sin egen mormor,2 stk faktisk. Det er ikke synd på dem. Anonym poster: 1aba60aa9d366927824ecfb4363c8e9a Nå har jo min datter bare min mor som eneste besteforelder i live i tillegg. Faren er også død. Heldigvis har mi manns foreldre tatt henne inn i varmen, MEN hun behandler dem som besteforeldre også Ønsker overnatte der, hjelpe til med dyrene på gården, lager ting til dem osv. De har heller ikke andre barnebarn enn våre tvillinger så de satt veldig pris på å få ett barn i familien den gangen vi møttes:) Det er en vanskelig balansegang til tider, og det kommer kanskje ekstra frem i høytider. Jeg begynte snakke med en venninne om det idag og hun har 2 barn hun har stetante til. Bor 50% hos hennes bror og svigerinne. Når de har barna er de bare på besøk hos hennes familie, og når de ikke har barna i julen o.l er de hos hans familie. M.a.o ser hun stetantebarna lite, men likevel forventes det at hun skal gi lite mye i gave til de 2 barna som er felles. Hun ønsker et forhold til dem, men når de bes til middag i helger dem er der har de så mye planer både hjemme alene og sammen med barnas virkelige familie. Spm er igjen: bør ikke det kunne stilles forventninger begge veier? Anonym poster: 6c3cd43856da151710205e50bab5d69f
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2012 #30 Skrevet 30. desember 2012 16 år er en vanskelig alder, og det er vanskelig å vite hva som ligger bak stedatterens oppførsel også. Jeg har selv vært stedatter i en familie, og at stesøsken i "min egen" så jeg vet at det kan være vanskelig. Ellers trenger man jo ikke være "ste" for å oppføre seg annerledes. Se for deg situasjonen hvis det var to "ekte" barnebarn da, at en hjal og en ikke. Ville det da vært like lett for din mor å forskjellsbehandle dem synes du? Ellers er jeg enige med de som sier at dette enkelt kunne vært løst ved å gi din datter ekstra påskjønnelse utenfor julen, når det skjer via julegaver blir det så synelig...klarer ikke la være å tenke at det var litt av tanken bak, at din mor også ønsker å vise stebarnebarnet at hun er litt skuffet. Tipper stedatteren ikke har det så greit med dette heller. Anonym poster: 86124bdf2b9171780b1fb1d3e867e5f9
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2012 #31 Skrevet 30. desember 2012 16 år er en vanskelig alder, og det er vanskelig å vite hva som ligger bak stedatterens oppførsel også. Jeg har selv vært stedatter i en familie, og at stesøsken i "min egen" så jeg vet at det kan være vanskelig. Ellers trenger man jo ikke være "ste" for å oppføre seg annerledes. Se for deg situasjonen hvis det var to "ekte" barnebarn da, at en hjal og en ikke. Ville det da vært like lett for din mor å forskjellsbehandle dem synes du? Ellers er jeg enige med de som sier at dette enkelt kunne vært løst ved å gi din datter ekstra påskjønnelse utenfor julen, når det skjer via julegaver blir det så synelig...klarer ikke la være å tenke at det var litt av tanken bak, at din mor også ønsker å vise stebarnebarnet at hun er litt skuffet. Tipper stedatteren ikke har det så greit med dette heller. Anonym poster: 86124bdf2b9171780b1fb1d3e867e5f9 Det ville nok vært enklere å sagt fra! Både jeg og min bror ville forventet noe hjelp fra 16-åringen, og min bror har forsøkt ta det opp. Han ønsket at både stedatteren og kona kunne hjelpe til når han var på reisefot, men kona ønsket heller ikke stille opp. Stedatteren har skilte besteforeldre på begge sider så hun mottar gaver fra 5 sett, så jeg tror nok hun overlever;) Og som jeg skrev: hun fikk gave til samme sum som hun bruker få og iår fikk hun til høyere verdi enn mine tvillinger;) Anonym poster: 6c3cd43856da151710205e50bab5d69f
Gjest ronja røverdatter Skrevet 30. desember 2012 #32 Skrevet 30. desember 2012 Din mor har ikke gjort noe galt. Selvfølgelig er det lov å gi mer i julegave til et barnebarn som har hjulpet ekstra til. Barna her i huset kan også risikerer at den ene får litt ekstra i julegave fordi hun f.eks har hjulpet til med å passe yngre søsken eller gjort noe annet. Om noen av de andre ungene har problemer med det, får de bare lære seg å håndtere det. Men det står kanskje på kortet samtidig "Takk for at du har hentet Lukas på skolen hver dag" Jeg ser på meg selv som en rettferdig person, men for meg er det ikke nødvendigvis slik at alt må være rettferdig, i betydningen likt, bestandig. Og jeg synes ikke at ste-barn med egne foreldre og besteforeldre i live trenger å få like mye som "ekte" barn / barnebarn. Vi har foreløbig bare ett stebarn i familien og hun kom inn i familien som liten og hun har svært liten kontakt med sin familie på fars-siden. Hun er en del av vår familie og behandles helt likt som de andre barna. Men hadde dette vært et barn som kom inn i familien som større og som hadde god kontakt med sin fars familie, hadde hun nok ikke fått like mye gaver som de andre ungene. Og til det med at ste-barn i familien skal bidra på lik linje som andre barn, så synes jeg absolutt det. Skal de behandles likt som de andre, så må de også ta sin del. La din mor gjøre som hun vil! Og det hun har gjort nå er helt ok.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2012 #33 Skrevet 30. desember 2012 Merkelig at en tverr unge som ikke engang er i slekt skal begynne å forlange gaver. Sykt. Anonym poster: e5738485546a491705baf7a95fe27829
magica fra tryll Skrevet 30. desember 2012 #34 Skrevet 30. desember 2012 Nå har jeg ikke lest hele tråden. Men jeg ville bare si at mine store barn behandler sin bestemor helt forskjellig. Noen gir henne masse omsorg,og hjelper henne, andre har nok med seg og sitt. Selvfølgelig gir hun dem likt til jul og bursdag. Men hun gir heller litt ekstra til den som gjør henne tjenester der og da. Hvis hun skulle spart opp dette, og gjort forskjell på dem til jul, hadde jeg blitt skuffet over henne. Kan ikke se at det i dette tilfellet blir noe annerledes, da dette stebarnebarnet allerede var en likestilt del av familien. Altså, gaven avhenger av hva man har gjort seg fortjent til,-helt feil synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2012 #35 Skrevet 30. desember 2012 Jeg syns helt ærlig ikke at denne bestemoren har gjort noe galt. Stebarn har som oftest to sett med besteforeldre som er biologiske. Steforeldres foreldre er en bonus. Skal det bli rettferdig for alle, må jo stebarnas ekte besteforeldre gi til stebarnas halvsøsken også. Min mor/far er besteforelder for mine barn. De er overhodet ikke besteforeldre til mine stebarn. Stebarna har egne besteforeldre. Mine barn får da ikke noe derfra, så hvorfor skal stebarna mine få noe fra min familie? Misforstå meg rett,for stebarna får gaver til jul og bursdag,men mine barn får mer. Stebarna får,i vårt tilfelle,gaver fra 5 sett "besteforeldre", siden deres mor har fosterforeldre og biologiske foreldre. De får også gaver fra to sett med foreldre. Altså mor og stefar, og far og stemor. Mine barn får fra 2 sett med besteforeldre og et sett med foreldre. HVOR er dette urettferdig for stebarna? Det er jo faktisk fellesbarna som får minst når det er sånn. Nå provoserer jeg nok mange,men min mor blir omtalt som mormor av mine barn. Stebarna får kalle henne ved navn. De har sin egen mormor,2 stk faktisk. Det er ikke synd på dem. Anonym poster: 1aba60aa9d366927824ecfb4363c8e9a Nå har jo min datter bare min mor som eneste besteforelder i live i tillegg. Faren er også død. Heldigvis har mi manns foreldre tatt henne inn i varmen, MEN hun behandler dem som besteforeldre også Ønsker overnatte der, hjelpe til med dyrene på gården, lager ting til dem osv. De har heller ikke andre barnebarn enn våre tvillinger så de satt veldig pris på å få ett barn i familien den gangen vi møttes:) Det er en vanskelig balansegang til tider, og det kommer kanskje ekstra frem i høytider. Jeg begynte snakke med en venninne om det idag og hun har 2 barn hun har stetante til. Bor 50% hos hennes bror og svigerinne. Når de har barna er de bare på besøk hos hennes familie, og når de ikke har barna i julen o.l er de hos hans familie. M.a.o ser hun stetantebarna lite, men likevel forventes det at hun skal gi lite mye i gave til de 2 barna som er felles. Hun ønsker et forhold til dem, men når de bes til middag i helger dem er der har de så mye planer både hjemme alene og sammen med barnas virkelige familie. Spm er igjen: bør ikke det kunne stilles forventninger begge veier? Anonym poster: 6c3cd43856da151710205e50bab5d69f Jo, så absolutt! Skal det være et likeverdig forhold mellom noen som helst, må begge parter, liten og stor, gammel og ung, bidra! Anonym poster: 1aba60aa9d366927824ecfb4363c8e9a
Helene Harepus Skrevet 30. desember 2012 #37 Skrevet 30. desember 2012 Er enig med de allerfleste, nå er stebarnebarnet blitt såpass gammel at hun har også ansvar for hvordan forholdet til din mor utvikler seg; den som får må også gi. Når denne jenta åpenbart ikke gidder å stille opp eller vise omsorg fordi hun ikke anser din mor som en ordentlig bestemor (ei heller hennes mor) så kan både hun og mor spare seg krokodilletårene! Og å forvente at stebarnebarn stiller i køen når det det gjelder arvesmykker.. Jeg mangler ord over frekkheten! :/ Hva sier din bror om dette?
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2012 #38 Skrevet 31. desember 2012 Jeg har nå snakket med min mor, og hun står på sitt. Hun mener det er kontakten mellom dem ellers i året som gjenspeiler forholdet. Hun mener dessuten at gaven under juletreet ikke sier noe om likeverdigheten. Som hun påpekte så fikk jenta mer i verdi enn mine tvillinger. Det betyr jo ikke at jenta er mer verd enn tvillingene, eller motsatt;) Hun har fått til samme verdi som årene tidligere også. Når det gjelder arvesmykker er det ikke diskuterbart og der blir ingen endring. Min bror er dessuten enig med min mor, og dette er tatt opp av min bror ofte. Anonym poster: 6c3cd43856da151710205e50bab5d69f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå