Gå til innhold

Stebarnebarn...forskjellsbehandling..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det snakkes ofte om at stebarn ikke skal forskjellsbehandles, noe jeg såklart er helt enig i. Likevel kan en ikke komme unna at en som steforelder som oftest vil ha sterkere følelser for egne barn. Noe det aldri snakkes om er stebarnas rolle oppi dette, og hva en kan forvente av dem.

Jeg fikk en datter veldig tidlig så selv om jeg har små barn nå har jeg også en datter på 15. MIn storebror er gift med en dame som har en datter som er 16 år. De kom inn i familien når datteren var 10 år. Begge vi søskene bor ca 10 minutt gange fra vår mor.

Min mor har vært veldig syk det siste året og vi har tilbragt mye tid der. Min datter har vært fantastisk og stilt opp når jeg har jobbet i helger/ettermiddager. De har bestandig hatt et sterkt bånd men det har blitt enda sterkere nå. Min mor har bestandig tatt sitt stebarnebarn inn i varmen og gitt henne samme gaver som min datter. Hun har fått vært med på turer, overnattet, osv osv. Min mor har spurt henne noen ganger dette året om hun kunne handle for henne, komme å hjelpe til litt hjemme, klippe plen o.l, men ikke ÈN gang har hun hjelpet til. Unnskyldninger har vær venner og som hun sa en gang: hun skulle besøke sin ordentlige bestemor. MIn mor har nesten ikke sett denne jenta hele året: når min bror har besøkt har hun ikke blitt med.

Tll jul nå fikk min datter en del dyrere gave enn min brors stedatter fikk. Jentas mor har nå tatt det opp med min mor og min mor, som nå heldigvis er på bedringens vei, har vært ærlig med henne. Min datter har sjelden fått penger for å hjelpe sin bestemor og min mor sier dette er en form for takk. Hun har også sagt at de kan ikke forvente at denne sterollen bare skal gå en vei.

Tanker?

Anonym poster: 6c3cd43856da151710205e50bab5d69f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener at julegaver ikke er noe man skal gjøre seg fortjent til; altså julegaver brukes ikke som lønn eller takk.

Hvis din mor ønsker å gi noe spesielt til din datter bør hun gjøre det utenom julehøytiden.

Anonym poster: f24347ef4c31d195c88dcae404b8a319

Skrevet

Jeg synes det er hennes rett å gjøre det slik.

Siden din datter hjelper til og står på kan hun få en dyrere gave.

Det skal jo gå begge veier.

Neste år kan det evt løses med en førjulsgave eller noe lignende om det er likt. Så blir det ikke like synlig.

Skrevet

Jeg mener at julegaver ikke er noe man skal gjøre seg fortjent til; altså julegaver brukes ikke som lønn eller takk.

Hvis din mor ønsker å gi noe spesielt til din datter bør hun gjøre det utenom julehøytiden.

Anonym poster: f24347ef4c31d195c88dcae404b8a319

Det har min svigersøster reagert også på. Hun fikk et arvesmykke etter sin oldemor i sommer og da ble det bråk;)

Er forsåvidt enig i at en ikke skal gjøre seg fortjent til julegaver, men alt i alt var det tanker knyttet til det en må kunne forvente noe også?

Mir eldste datter har jo selv en stefar og besteforeldre på den siden. Hun har jo hjulpet dem når de har spurt, på samme måte som de har spurt sine biologiske barnebarn;)

Skrevet

Din stedatter har en annen bestemor. Din mor er en bonus og ingen selvfølge med tanke på gaver til henne

Anonym poster: 4d9d6cac7029233b71b234040d67b147

Skrevet

I vår familie er det ikke slik at vi må jobbe for julegavene

Anonym poster: 92171d25620e320096b86df1e319bc71

Skrevet

. Prøv å se forbi julegavene da;-) det handler om at min mor ikke føler det er rett og IKKE forskjellsbehandle. Avogtell kan ting bli urettferdig med hensyn til de biologiske båndene også.

Skal en ikke kunne forvente noe andre veien? I bunn og grunn er det det jeg spør om. Bør det ikke forventes at også stebarnebarn gjør en innsats? Stikke innom, lage hjemmelagede ting og gjøre andre ting en gjør for besteforeldre? Eller handler det KUN om at gaver de mottar er av lik verdi som biologiske mottar?

Skrevet

. Prøv å se forbi julegavene da;-) det handler om at min mor ikke føler det er rett og IKKE forskjellsbehandle. Avogtell kan ting bli urettferdig med hensyn til de biologiske båndene også.

Skal en ikke kunne forvente noe andre veien? I bunn og grunn er det det jeg spør om. Bør det ikke forventes at også stebarnebarn gjør en innsats? Stikke innom, lage hjemmelagede ting og gjøre andre ting en gjør for besteforeldre? Eller handler det KUN om at gaver de mottar er av lik verdi som biologiske mottar?

Det handler om at når din mor alltid har behandlet denne jenta likt med de andre barnabarna så er det veldig feil å plutselig begynne å forskjellsbehandle henne når din mor føler at hun ikke får gjenytelser nok

Skrevet

Det handler om at når din mor alltid har behandlet denne jenta likt med de andre barnabarna så er det veldig feil å plutselig begynne å forskjellsbehandle henne når din mor føler at hun ikke får gjenytelser nok

Så det hadde vært bedre at hun aldri hadde behandlet henne likt som de andre?

Jeg skjønner hva du mener men jeg er likevel enig med min mor..også. Det er ikke svart/hvitt og jeg skjønner at min mor har gjort som hun gjorde.

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener men jeg er likevel enig med min mor..også. Det er ikke svart/hvitt og jeg skjønner at min mor har gjort som hun gjorde.

Det hadde vært en stor forskjell fordi nå forskjellsbehandler hun kun basert på hva jenta gjør, og ikke gjør, i tjenester og ytelse. Gjør hun mindre får hun også mindre i gave. Og det er helt feil å behandle barn på den måten!

Hadde hun forskjellsbehandlet fra begynnelsen av så kunne man forklar det med biologi og at jenta har andre besteforeldre. Men din mor har gitt lik behandling og like gaver hele veien, helt til jenta slutter å "jobbe" for gavene. Da straffer din mor henne ved å gi henne mindre gaver enn det andre barna.

Skrevet

ærlig talt, nå var det vel ikke akkurat dette som var hovedpoenget eller? Det er da ingen som har jobbet for julegaven sin? Den ene har fått en ekstra påskjønnelse for all hjelp mens den andre ikke har fått noe ekstra. Hun kunne sikkert ha løst det bedre ved å gi denne påskjønnelsen før jul men nå ble det nå engang sånn da. Denne jenta har jo ikke hverken fått eller krevd noe som helst for å hjelpe bestemoren sin og det var sikkert veldig fint for bestemoren at hun kunne gi henne en ekstra fin julegave for all hjelp hun har fått.

Jeg synes uansett at en viss forskjellsbehandling av "stebarnebarn" er helt greit. Disse barna har jo vanligvis to sett med egne besteforeldre som tar seg av den rollen. Jeg er selv stemor. Vi forskjellsbehandler ikke barna våre på noe som helst måte. Barna blir heller ikke forskjellsbehandlet av besteforeldre, hverken på fars eller stemors side når det gjelder å bli regnet med. Men det er jo klart at våre fellesbarn får mer til jul og bursdag av sine besteforeldre på min side enn det "stebarnebarnet" gjør. Hvorfor er det galt? Et stebarn kan jo fort ende opp med fire sett "besteforeldre" og man kan da vitterlig ikke kreve at "stebesteforeldre" skal stille opp som ordinære besteforeldre med mindre de vil det selv og at det faller dem helt naturlig å inkludere barnet på lik linje med øvrige barn.

Anonym poster: e9716e31c7a7ff0e15266ef636838a91

Skrevet

Jeg er enig med den anonyme over at det blir feil om en forskjellbehandler når det gjelder feks julegaver.

Din mor kunne istedenfor gitt henne penger eller en gave utenom som takk for hjelpen hun har fått.

Anonym poster: b2e830f8aa8c8c0c887d2825a72a75c8

Skrevet

Det hadde vært en stor forskjell fordi nå forskjellsbehandler hun kun basert på hva jenta gjør, og ikke gjør, i tjenester og ytelse. Gjør hun mindre får hun også mindre i gave. Og det er helt feil å behandle barn på den måten!

Hadde hun forskjellsbehandlet fra begynnelsen av så kunne man forklar det med biologi og at jenta har andre besteforeldre. Men din mor har gitt lik behandling og like gaver hele veien, helt til jenta slutter å "jobbe" for gavene. Da straffer din mor henne ved å gi henne mindre gaver enn det andre barna.

Ja, men igjen handler det om hva en skal kunne forvente. Jenta er stor nå, hun fyller 17 før sommeren og bør ha forståelse for at min mor trengte hjelp. Hun var kreftsyk og veldig dårlig selv om hun var hjemme mye. Min far er død og min mann reiser mye i jobben, samme gjør min bror. MIn jentes far er død, samme er besteforeldrene på den siden så min mor hadde svært få å støtte seg til den tiden.

Jeg syns det er merkelig at du syns hele forholdet mellom dem avgjøres av julegaven;) jeg syns vel heller det avgjøres mer av kontakten mellom nyttår og jul;)

Skrevet

Ja, men igjen handler det om hva en skal kunne forvente. Jenta er stor nå, hun fyller 17 før sommeren og bør ha forståelse for at min mor trengte hjelp. Hun var kreftsyk og veldig dårlig selv om hun var hjemme mye. Min far er død og min mann reiser mye i jobben, samme gjør min bror. MIn jentes far er død, samme er besteforeldrene på den siden så min mor hadde svært få å støtte seg til den tiden.

Jeg syns det er merkelig at du syns hele forholdet mellom dem avgjøres av julegaven;) jeg syns vel heller det avgjøres mer av kontakten mellom nyttår og jul;)

Jeg synes ikke at forholdet skal avgjøres av julegaven, men det var nå engang dette du tok opp i hovedinnlegget ditt og utfra de du tok opp som tema så svarer jeg fortsatt at det er feil av din mor å plutselig begynne å forskjellsbehandle utfra hva hun mottar av tjenester og ytelser

Skrevet

Som sagt: min mor ga min datter en gave i sommer. Det var et arvesmykke fra oldemor. Min svigerinne ble veldig sur da og mente det også var urettferdig. Min jente har også bare denne bestemoren som biologisk besteforelder igjen da både bestefar, besteforeldre på farsiden og faren er død.

Skrevet

jeg synes det blir litt feil å si dette. HI har da ikke sagt at stebarnet har fått mindre i gave enn hun pleier fordi hun ikke har gjort bestemor like mange tjenester som det andre barnet. Barnebarnet har rett og slett fått en dyrere gave enn hun pleier som takk for all hjelp. Det er da ingenting rart med dette?

Anonym poster: e9716e31c7a7ff0e15266ef636838a91

Skrevet

Jeg syns det er helt greit å gi en ekstra gave til en som har hjulpet til mye. Om gaven kommer på julaften eller en annen dag blir jo akkurat det samme. Og jeg antar at stebarnebarnet til din mor har fått gave på tilsvarende nivå som tidligere (og som resten av barnebarna) mens jenta di har fått en ekstra gave pga hjelpen hun har gitt.

Anonym poster: 641cfa10c73f9e7912a2b3b311850a89

Skrevet

Ok. Ja, jeg ser den siden også så skal ta det opp med min mor. Så kan hun kanskje heller gi mindre gaver til jul om så og heller gi min datter gaver om hun ønsker det utenom. Saken er at det vil bli bråk uansett.

Tenker også at selv om stebarnebarnet er blitt likt behandlet de første årene betyr ikke det at det MÅ være malen for fremtiden. Det kan være mange år i vente og om hun fortsetter likedan fremover syns jeg det er helt greit å gi mindre, og også forklare hvorfor. Hun er tross alt voksen snart.

Skrevet

De andre barnebarna er mine tvillinger på snart året. De fikk mindre i julegave enn stebarnebarnet igjen;) De fikk derimot en ganske stor gave i oktober:)

Skrevet

Mine stebarn kan ikke forvente å få det samme av meg som mine barn. De har sin egen mor de får ting fra. Urettferdig for mine barn om stebarna skal få fra to mødre, mens mine får fra 1 liksom.

Anonym poster: de7f942347b0eef088cbe0d4dd7d4a34

Skrevet

Det virker jo som at stebarnebarnet viser 0 interesse for stebestemor, selvfølgelig kan det påvirke bestemors interesse for å gi stebarnebarnet like mye som barnebarnet.

Om barnebarnet kan få disse gavene eller pengene for å kjøpe det hun ønsker utenom jul, blir det ikke så påfallende.

Skrevet

Synest din svigerinne og hennes datter er frekke.

Sikkert på at mange av disse som hyler om at denne stedatterdatteren er et bar, holdt samme hylekoret om at de var voksne rundt 17 års alderen når de satte barn til verden.

Din mor er fri til å gi påskjønnelse til sitt hjelpsomme barnebarn i forbindelse med jul og utenom . Dette ser din mor, du og din datter. Ser ikke at du sitter å hyler på at tvillingene dine ikke fikk tilsvarende, for du har tross alt gangsyn.

Anonym poster: 3accd3e617741b09c1d1d0e2922c6012

Gjest Antarctica
Skrevet

Bestemora kan gjøre AKKURAT som hun vil, og at jenta faktisk skylder på at hun skal besøke si "ordentlige" bestemor ser jeg som tegn på at hun får mer enn nok gaver. For HIs datter får neppe gaver fra stekusinas bestemor?

Hysteriet om likhet kan bli helt rart når det dreier seg om unger som har god kontakt med eksisterende familie fra før av, men når det likevel forlanges at de i tillegg skal få like mye av stefamilien. Hadde hun vært aleine i verden, så hadde det sett ganske annerledes ut.

Er det så galt om en tenåring lærer at det lønner seg å være snill, og at andres takknemlighet kan slå heldig ut?

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)
Det hadde vært en stor forskjell fordi nå forskjellsbehandler hun kun basert på hva jenta gjør, og ikke gjør, i tjenester og ytelse. Gjør hun mindre får hun også mindre i gave. Og det er helt feil å behandle barn på den måten! Hadde hun forskjellsbehandlet fra begynnelsen av så kunne man forklar det med biologi og at jenta har andre besteforeldre. Men din mor har gitt lik behandling og like gaver hele veien, helt til jenta slutter å "jobbe" for gavene. Da straffer din mor henne ved å gi henne mindre gaver enn det andre barna. Anonym poster: 92171d25620e320096b86df1e319bc71

DEN logikken syns i alle fall jeg er enda sjukere! Det er OK å forskjellsbehandle over flere år basert på biologisk opphav (noe barnet ikke kan noe for), men IKKE OK å forskjellsbehandle en enkelt gang på bakgrunn av takknemlighet, noe barnet kan påvirke ved å si ja til en høflig henvendelse i ny og ne....?

HALLLLOOOO; velkommen til virkeligheten! There's no such thing as a free lunch, i alle fall ikke etter 16-årsalderen. Ingen bør få bonus for å være tverr og lite hjelpsom.

Endret av JulePashla
Skrevet

I min familie er det ingen stebarn, men jeg har en skrøpelig farmor og en kusine som er hos henne veldig mye og hjelper henne med det meste. Denne kusinen får stukket til seg ekstra penger og gaver rett som det er, men farmoren min gjør ikke forskjell på barnebarna når det gjelder julegaver.

Jeg synes det er helt greit at hun får litt igjen for å være så grei og hjelpsom, og jeg har ikke hørt at noen av de andre barnebarna har reagert på det heller. Hun gjør jo det vi andre ikke har anledning til, slik at vi slipper å ha dårlig samvittighet for at farmoren vår sitter der alene uten hjelp. Skulle gjerne gitt henne en påskjønnelse selv også jeg, om jeg hadde muligheten!

Jeg tror heller ingen av oss hadde reagert om disse ekstra gavene hadde kommet i forbindelse med julen. Og jeg kan ikke se at det skulle være noe verre å gjøre dette om den ene er stebarnebarn.

Anonym poster: 8f7ffc817dca7b443acdb5234e5fbf80

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...