Anonym bruker Skrevet 28. desember 2012 #1 Skrevet 28. desember 2012 Jeg sitter her og leser litt og prøver å bli klok på hvilke kriterier en stiller til innhold i en evt bekymringsmelding til barnevernet fra en ansatt i en offentlig etat. Jeg er selv utdannet allmennlærer og syns at jeg i løpet av de fire årene har fått en grundig innføring i hvilke forhold som må foreligge for at vanlig taushetsplikt opphører og meldeplikt inntreffer. Grunnen til at jeg lurer på dette, er at jeg nylig har vært i et barnevernsmøte hvor bekymringsmeldingen ble gjennomgått. Denne var utstedt av politiet, og i følge politiet har de innført interne rutiner for at barnevernet alltid varsles hvis det blir avdekket lovovertredelser innenfor helt spesifikke kategorier. Deres redegjørelse for de interne rutinene de har, og innholdet i bekymringsmeldingen, er stikk i strid med alle retningslinjer har fått innføring i. Jeg stusser litt på at forskjellige offentlig etater kan operere med vidt forskjellig skjønn av hva meldeplikt innebærer. Og hvilken autoritet har politiet til å utarbeide og praktisere standardrutiner som noen ganger går på tvers av lovverket? Ut fra hva jeg kan se har også barnevernet på sin side plikt til å vurdere bekyrmingsmeldingen i det de mottar den, de har også belegg for å avvise den dersom det med rimelighet må antas at den er grunnløs. Jeg finner derimot ingenting som sier noe mer spesifikt angående hva som regnes som minimumskrav. Er det noen som har noen gode kildehenvisninger eller annen kunnskap som kan hjelpe meg på vei? Anonym poster: 73a533e1ca9853536bf3e0431a3ee2e7