Gå til innhold

ambulanse eller bare ringe fastlegen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det mest latterlige her i tråden er alle dere som håner ei som søker råd, som kanskje er bekymret og søker trøst, og alt det dere gjør er å le av henne, gjør narr av henne og kaller henne for både det ene og det andre.

Håper for deres egen del at dere har evnen til å oppføre dere i det virkelige liv hvor dere ikke har mulighet til å være anonym.

Videoannonse
Annonse
Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Du trenger kanskje ikke ringe ambulansen med en gang, men kaster du opp blod så må det sjekkes med en gang.

Jeg hadde lungebetennelse i høst, og plutselig kastet jeg opp blod. Jeg raste ned på legesenteret og der fikk jeg forklart at når man hoster masse så kan man skrape opp halsen innvendig og sånn sett kaster man opp blod også. Men kommer blodet fra magesekken må man legges inn.. så du må definitivt undersøkes, hi!

God bedring og lykke til :)

Skrevet

Herregud så kjipe mange av dere er! Dama er syk og det er jul. Har man ikke noe empatisk å komme med så kan man kanskje hoppe over tråden?

Skrevet

Jeg har vært svært alvorlig syk to ganger hvor jeg burde vært innlagt på sykehus, og fått kjeft i ettertid fordi jeg ikke har bedt meg innlagt, ene gangen burde jeg tilkalt ambulanse fikk jeg vite. Da hadde jeg bekkenbrudd med store blødninger - noe som kan være livstruende. I stedenfor gikk jeg på jobb, for selv om jeg hadde j.... vondt så kunne jeg jo stå og gå, på et vis. Da kunne jeg fint ha vært på dib. Det kunne jeg også da jeg burde ha vært innlagt pga svært, svært alvorlig leverbetennelse.

Etter en annen ulykke måtte jeg holdes tilbake fordi jeg ville fortsette med det jeg hadde holdt på med før ulykken, da lå jeg på overvåkning i fem dager etter å ha blitt fraktet til sykehus i ambulanse hvor fullt kriseteam stod og ventet da ambulansen ankom sykehuset.

Dette viser bare at det å vurdere egen situasjon ikke alltid er så enkelt, selv når man faktisk innehar en god del medisinsk/helsekunnskap - og da trenger man av og til innspill fra andre. Man kan også være svært alvorlig syk, til og med livstruende syk, og likevel fungere på et vis. Noen ganger går man inn i en sjokkfase, andre ganger i en benektelsestilstand, andre ganger kan man bli veldig forvirret uten å helt forstå det selv. Da er det faktisk et godt tegn at man ber om råd.

Ja, av og til kan også jeg gremmes av å se enkelte ting det spørres om her inne. Men likevel - det er mye bedre at folk spør tre ganger for mye om banale ting, enn en gang for lite...!!

Alle dere som så kategorisk sier at man ikke kan være svært alvorlig syk og likevel spørre om råd her - dere vet veldig lite hva dere snakker om! Jeg regner med at dere snakker ut fra egen erfaring... saker er at det da er egen erfaring, og ikke trenger å være en generell sannhet. Er det så vanskelig å forstå at situasjoner er forskjellige, at folk er forskjellige?

Anonym poster: 2f4d0455523630758cc2778f258a0cb4

Skrevet

Slemme dere er! Maken til iskalde svar??!!! Må vel være lov å være usikker? Her spør folk om blødninger ved abort ol. Ingen av oss kan svare noen med sikkerhet. Skulle man bare sagt: Ikke spør her! Ring lege. Bare sitt alene med redselen du. Fy skamme dere!!! God bedring HI.

Anonym poster: 5d3ce7c91fb5f868085126929ea2a81d

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Ja, men hvorfor spørre her? Trenger jeg ambulanse, så spør jeg jo ikke på dib. men ringer enten legevakt eller 113 for å høre på profesjonelles vurdering! Beklager, men er du så syk at du lurer på om du skal ringe lege eller 113, så ringer du lege eller 113 og får en medisinsk vurdering av helsepersonell, du sitter ikke og skvaldrer på dib!

Og vurderer du at det mest fornuftige er å spørre på dib om man er akutt syk eller ikke, kan man da være akutt syk? Hadde ikke falt meg inn å prioritere dib om jeg var akutt syk og engstelig!

Skrevet

Ja, men hvorfor spørre her? Trenger jeg ambulanse, så spør jeg jo ikke på dib. men ringer enten legevakt eller 113 for å høre på profesjonelles vurdering! Beklager, men er du så syk at du lurer på om du skal ringe lege eller 113, så ringer du lege eller 113 og får en medisinsk vurdering av helsepersonell, du sitter ikke og skvaldrer på dib!

Og vurderer du at det mest fornuftige er å spørre på dib om man er akutt syk eller ikke, kan man da være akutt syk? Hadde ikke falt meg inn å prioritere dib om jeg var akutt syk og engstelig!

Du spør "Og vurderer du at det mest fornuftige er å spørre på dib om man er akutt syk eller ikke, kan man da være akutt syk?"..... svaret er faktisk at JA, man kan likevel være akutt alvorlig syk! Om det er det mest "fornuftige å spørre her, det er en annen sak, men det er faktisk veldig mulig å være svært alvorlig syk og likevel kunne spørre her. Kanskje fordi man ikke ønsker å være unødvendig til bry for helsevesenet. For legpersoner er det ikke alltid lett å skille mellom ufarlige symptomer når disse kan være identiske med svært farlige symptomer.

Og nei, ingen her inne kan gi sikre svar. Men likevel er det uendelig mange gode grunner til å spørre her inne likevel. Det må da være fornuftig å spørre, uansett hvor man gjør det.

At det ikke faller deg inn å spørre på dib betyr vel at du har hatt ganske utvetydelige symptomer når du selv har vært alvorlig syk, eller at du uansett situasjon alltid vet hva som er riktig å gjøre...

Men det kan da ikke være så vanskelig å forstå at noen andre har behov for å spørre andre? Man trenger ikke være enig i måten/stedet det gjøres, men man kan likevel respektere at den andre trenger hjelp. Det er ikke snakk om å "prioritere dib" for å henge på forumet, det er snakk om å spørre om gode råd i en situasjon hvor man innrømmer at man selv ikke er sikker på hva som er best å gjøre. Man skal da virkelig ikke rakke ned på de som faktisk tør å spørre om råd og hjelp!!

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Ja, for dib er jo stedet for gode råd. Det ser man jo....

Skrevet

Man kan ikke seriøst mene at det er mer naturlig å spørre her inne etter medisinske råd enn å ringe legen sin?

Skrevet

Så så, ro deg ned Bitten. Du trenger ikke svare på tråder du ikke liker eller som du finner idiotisk. Har du ikke barn å ta deg av?

Anonym poster: ecd1c751ffb429a68926453e1b270312

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Så så, ro deg ned Bitten. Du trenger ikke svare på tråder du ikke liker eller som du finner idiotisk. Har du ikke barn å ta deg av?

Har du glemt pillen din i dag, annie?

Skrevet

Man kan ikke seriøst mene at det er mer naturlig å spørre her inne etter medisinske råd enn å ringe legen sin?

Selvfølgelig er det best å spørre legen sin! Men poenget er vel at av og til så trenger man litt råd fra andre, høre hva andre mener, og kanskje også bare litt omsorg fordi man er redd for hva man kan få vite når man oppsøker lege. Er det så vanskelig å forstå?

Det er ikke alle som er så heldige at de har noen i sin nærhet som de kan spørre. Hvis du blir syk, lar du da være å spørre mannen, venninner eller familie, men bare tar kontakt med legevakt uten å si noe til dem? De fleste har noen å snakke med om ikke annet, men som sagt ikke alle. Da kan det være godt å bli møtt med respekt og forståelse her inne... noe som tydeligvis er vanskelig for noen å vise.

HI fikk til å begynne med i tråden gode råd om å oppsøke lege/legevakt, og tråden burde ha sluttet der med at hi bli ønsket lykke til og evt spørsmål om hun kunne oppdatere når hun kunne. I steden for har dette utviklet seg til nok en tråd hvor bedrevitende dib/bim-damer hakker på andre som er syke eller svake.

En gang for alle, SELVFØLGELIG er det beste å oppsøke lege/legevakt om man er usikker. Men av og til trenger man å spørre noen om det er det riktige å gjøre. Det er ikke opp til oss andre å vurdere årsaken til behovet for å spørre om hjelp/råd. Og det er helt frivillig om vi vil gi råd eller hjelp - eller la være.

Man skulle tro at man i hvert fall i julen kunne være litt mer forståelsesfull her inne, men det er visst for mye å forvente...

Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Hvorfor krangler vi om dette egentlig?

Hva skjer, hi? Snakket med legen?

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Hvorfor tåler du ikke å høre kritikk? Enig i at så lenge du kan skrive på Dib, er det strengt tatt ikke nødvendig med ambulanse i hvert fall. Ta heller en tlf til legevakta, de kan nok hjelpe deg. God bedring :)

Ikke enig. Satt selv med pusteproblemer og svært høy puls og skrev på tlf da jeg var veldig bekymret. Ble lagt inn på intensiven 3 timer senere. Så jeg var dårlig nok for intensivavdelingen, men kanskje ikke dårlig nok for dere...

Anonym poster: 4c097cec45980323c02223787b7965ba

Poenget her er jo den, om du er så redd at du tror ambulanse kan være et alternativ, så bør man da heller ringe noen man VET har kompetanse, fremfor å spøre på et forum hvor man ikke kjenner noen av brukerne. Hvem som helst her kan utgi seg til å være lege og gi idiotiske svar..

Enn hvis man ikke har noe omgangskrets og ingen å ringe til? Da spør man her kanskje... jeg har verken familie nær meg eller noen som helst venninner, så hadde slitt lite grann med å finne noen å ringe til overhode...

Vicky: jeg ble sendt med taxi til sykehus langt unna og holdt på å dø i taxien, så jeg vet alt om det med ambulanse og taxi når man er skikkelig dårlig!

Da ringer man vel fortsatt LEGE, ikke sitte på et forum.. Jeg ringer ikke min mor om jeg er så dårlig at jeg vurderer å komme meg til legevakten, jeg ringer legevakten.

Skrevet

Hvorfor tåler du ikke å høre kritikk? Enig i at så lenge du kan skrive på Dib, er det strengt tatt ikke nødvendig med ambulanse i hvert fall. Ta heller en tlf til legevakta, de kan nok hjelpe deg. God bedring :)

Ikke enig. Satt selv med pusteproblemer og svært høy puls og skrev på tlf da jeg var veldig bekymret. Ble lagt inn på intensiven 3 timer senere. Så jeg var dårlig nok for intensivavdelingen, men kanskje ikke dårlig nok for dere...

Poenget her er jo den, om du er så redd at du tror ambulanse kan være et alternativ, så bør man da heller ringe noen man VET har kompetanse, fremfor å spøre på et forum hvor man ikke kjenner noen av brukerne. Hvem som helst her kan utgi seg til å være lege og gi idiotiske svar..

Enn hvis man ikke har noe omgangskrets og ingen å ringe til? Da spør man her kanskje... jeg har verken familie nær meg eller noen som helst venninner, så hadde slitt lite grann med å finne noen å ringe til overhode...

Vicky: jeg ble sendt med taxi til sykehus langt unna og holdt på å dø i taxien, så jeg vet alt om det med ambulanse og taxi når man er skikkelig dårlig!

Da ringer man vel fortsatt LEGE, ikke sitte på et forum.. Jeg ringer ikke min mor om jeg er så dårlig at jeg vurderer å komme meg til legevakten, jeg ringer legevakten.

Hva med å innse at ikke alle gjør som deg og hva med å innse at det er dårlig folkeskikk å nærmest skjelle ut folk som ikke gjør som deg?

Skrevet

Jeg gidder ikke noen halve A4 sider for å få frem poenget mitt. Men hadde jeg vært så syk at jeg lurte på om jeg trengte ambulanse og jeg ikke hadde mann, foreldre, venner eller andre hadde jeg ringt legen. At noen velger å lligge med mobilen i hånden og spørre på et forum hvor man ikke kan være sikker på hva svar man får eller hvor lang tid det tar hadde jeg ringt legen. Ikke verre en det.

Skrevet

Folk skal være ytterst forsiktig med å gi råd om hva symptomer kan være tegn på!Enkelt og greit.

Sitter endel "kjerringer" her som ikke har noen som helst helsefaglig kompetanse og utdannelse. Da skal man ikke råde andre til hva de skal gjøre og ikke gjøre. Eneste man kan si er å ringe lege/nødnummer om man føler seg så dårlig. Det er ikke opp til dette forumet å bedømme alvorlighetsgead osv. Man kan ikke sammenligne seg selv med andre og dermed antyde hva som kan høre feil med vedkommende. Har inntrykk av at de som er mest ivrig på å gi slike råd er de som overhodet ikke har peiling....... Vær så snill å slutt å gi råd om du ikke her kompetanse til det.

Hilsen oppgitt sykepleier.....

Anonym poster: a98c55ede689df6e1db2d8a4df979fc5

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Slemme dere er! Maken til iskalde svar??!!! Må vel være lov å være usikker? Her spør folk om blødninger ved abort ol. Ingen av oss kan svare noen med sikkerhet. Skulle man bare sagt: Ikke spør her! Ring lege. Bare sitt alene med redselen du. Fy skamme dere!!! God bedring HI.

Anonym poster: 5d3ce7c91fb5f868085126929ea2a81d

Jeg vil da mene det er en vesentlig forskjell på blødning ved en (mulig) abortering, og når man spyr opp blod.. Ved en mulig spontant abort er det ikke noe legene får gjort, men ved blodig oppkast, er det større sjans for at legene kan gjøre noe for en.

Poenget mitt her hvertfall, er når man føler det kan være aktuelt med lege/ambulanse, bør man kontakte sakkyndige med det samme, hvor man får reale svar, ikke et nettforum hvor ting kan bli dysset ned til bagatell. Blodig oppkast kan være så enkelt som at et blodkar har sprukket, men det kan også væreså ille at det er gått hull på magesekk pga syren, og man har fått store blødninger i indere organer.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Hva med å innse at ikke alle gjør som deg og hva med å innse at det er dårlig folkeskikk å nærmest skjelle ut folk som ikke gjør som deg?

Hvor har jeg kjelt ut? I mitt første innlegg sier jeg bare at hun får ringe legen og få svar der, fremfor å bruke tiden her inne om hun er så syk, kanskje dårlig formulert, siden jeg ble lettere oppgitt, men jeg har da forklart min mening flere ganger.

Klart jeg innser at noen tenker og handler anderledes enn jeg, tror da ikke at alle er en kopi av meg. Men at du mener JEG skjeller ut noen, får du holde deg for godt til, for hvor har jeg kjeftet ut HI?

Skrevet

Hadde snakket med legekontoret.

Skrevet

Anonym 312.. Hva feiler det deg? Har du litt vanskelig for det? Barn&Engler har kun vært saklig og høflig. Du derimot kritiserer og påstår. Får da være måte på å henge seg opp i ting??

Denne tråden begynte helt greit.. Og de som mente hun burde kontakte lege sa fra om dette på en helt ok måte. Ikke før dere som begynte å påstå at folk var ekle mot hi blandet seg inn at senne tråden ble ekkel.

Forskjell på å hetse og si ifra på en ordentlig måte.

Skrevet

Herregud for en gjeng med nek dere er her inne.

Greit å rakke ned på folk som har ungene sine i barnehage?

Men dere som tilbringer dagene deres med slike idiotiske innspill på nettet viser jo at dere KOSER dere med ungene HELE dagen..

Anonym poster: f66a4689a9658f79fbacf5aa86154cba

Skrevet
Jeg ville ikke ringt legevakta, jeg hadde tatt taxi ned, eventuelt fått noen til å kjøre deg. Er åpenlyst at du trenger legetilsyn.

Noen steder i landet må man ringe legevakten først. Her er mannen min hjemme en del av tida han har vakt, drar først når det er pasienter som trenger legetilsyn. Han kan ikke sitte å vente på kontoret på pasientene fra fredags ettermiddag til mandags morgen. Kanskje er det 15 stk innom i løpet en helg, og 12 stk. kan få hjelp over telefon.

Skrevet
Jeg ville ikke ringt legevakta, jeg hadde tatt taxi ned, eventuelt fått noen til å kjøre deg. Er åpenlyst at du trenger legetilsyn.
Noen steder i landet må man ringe legevakten først. Her er mannen min hjemme en del av tida han har vakt, drar først når det er pasienter som trenger legetilsyn. Han kan ikke sitte å vente på kontoret på pasientene fra fredags ettermiddag til mandags morgen. Kanskje er det 15 stk innom i løpet en helg, og 12 stk. kan få hjelp over telefon.

Seriøst? Mannen din er lege?

Der fikk jeg meg en god latter.

Anonym poster: f66a4689a9658f79fbacf5aa86154cba

Skrevet

Bare meg som tror at HI skriver tull, og at hun sitter og svarer seg selv nedover i tråden? Støtteinnleggene har samme skrivestil, selvrettferdige holdning og ufyselige karakteristikker av folk som er uenige med henne som HI har.

Anonym poster: 4e7c992948b0c58107f87165b3a787c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...