Anonym bruker Skrevet 27. desember 2012 #26 Skrevet 27. desember 2012 Du mener altså at der er like stor risiko for at mor eller barn dør eller barnet blir varig skadet av hjemmefødsel, som at det går til helvete om man tester ut krystaller mot kreft? Ha ha ha! Tror forøvrig at hygiene er en mye større faktor enn teknologi for at kvinner ikke lenger dør særlig ofte under fødsel. Og igjen, de med risikosvangerskap vil jo uansett ikke få lov å føde hjemme eller på jordmorstyrt fødestue. Var vel gjerne de som døde før. Anonym poster: 65545fbdd80baae791fe36d5ffbebb30 Nei, det jeg mener er at det er uforståelig hvordan enkelte folk i Norge med viten og vilje velger bort verdens beste helsesystem, når de vet at utfallet kan bli fatalt. Teknologien redder langt flere fødekvinner enn "kun" hygiene alene. WHO har statistikk på dødsårsaker etter hyppighet hos fødekvinner. 13 % dør i barselfeber (infeksjon) mens hele 25% dør pga alvorlig blødning. 12 % dør pga svangerskapsforgiftning og 8 % dør pga manglende fremgang under fødsel. Anonym poster: 523b402e90a583fd18293ed37eb97dfa
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2012 #27 Skrevet 27. desember 2012 Du mener altså at der er like stor risiko for at mor eller barn dør eller barnet blir varig skadet av hjemmefødsel, som at det går til helvete om man tester ut krystaller mot kreft? Ha ha ha! Tror forøvrig at hygiene er en mye større faktor enn teknologi for at kvinner ikke lenger dør særlig ofte under fødsel. Og igjen, de med risikosvangerskap vil jo uansett ikke få lov å føde hjemme eller på jordmorstyrt fødestue. Var vel gjerne de som døde før. Anonym poster: 65545fbdd80baae791fe36d5ffbebb30 Nei, det jeg mener er at det er uforståelig hvordan enkelte folk i Norge med viten og vilje velger bort verdens beste helsesystem, når de vet at utfallet kan bli fatalt. Teknologien redder langt flere fødekvinner enn "kun" hygiene alene. WHO har statistikk på dødsårsaker etter hyppighet hos fødekvinner. 13 % dør i barselfeber (infeksjon) mens hele 25% dør pga alvorlig blødning. 12 % dør pga svangerskapsforgiftning og 8 % dør pga manglende fremgang under fødsel. Anonym poster: 523b402e90a583fd18293ed37eb97dfa Vi har ikke verdens beste fødselsomsorg. Både Finland og Sverige har forbigått Norge for lenge siden, i forhold til antall revning og andre ting. KUN Norge i hele Vest-Europa har 14 dager overtid og vaginal fødsel som førstevalg ved seteleie, uavhengig av ungens størrelse. For å spare penger. Anonym poster: 309b68257e9b07947c3412f4fd536731
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2012 #28 Skrevet 27. desember 2012 Vi har ikke verdens beste fødselsomsorg. Både Finland og Sverige har forbigått Norge for lenge siden, i forhold til antall revning og andre ting. KUN Norge i hele Vest-Europa har 14 dager overtid og vaginal fødsel som førstevalg ved seteleie, uavhengig av ungens størrelse. For å spare penger. Anonym poster: 309b68257e9b07947c3412f4fd536731 Det finnes over 200 land i verden, om Norge er nr 1 eller nr 3 er flisespikkeri. Uansett er det å velge bort ETT av verdens beste helsevesen ganske så uvitende og arrogant. Anonym poster: 523b402e90a583fd18293ed37eb97dfa
chrisallic Skrevet 27. desember 2012 #29 Skrevet 27. desember 2012 På generell basis (ikke spesifikt for denne tråden): De fleste har veldig lite kunnskap om hjemmefødsler, men uttaler seg likevel nokså bastant om det. Just saying. Vil tørre påstå at jeg vet hva en hjemmefødsel er,hadde jeg hatt jordmor og ikke pappaen som tok imot lillesnupp.Det går ikke an å sammenligne med gamledager,at alt gikk så bra bra.Tenk på hvor stor barnedødligheten var på alle vis før.Nå er vi faktisk i 2012 nesten 13.Har du erfaring med hjemmefødsel?? En liten presisering: Når jeg skrev "hjemmefødsler" i det forrige innlegget, så mente jeg "planlagte hjemmefødsler". Ja, det har jeg erfaring med. Men jeg lurer litt på hvor du ser at jeg sammenligner med gamle dager? Har ikke skrevet at jeg ser at du sammenligner med gamle dager;)Synes at dine meninger ikke virker helt 2012 ut.
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2012 #30 Skrevet 27. desember 2012 Du mener altså at der er like stor risiko for at mor eller barn dør eller barnet blir varig skadet av hjemmefødsel, som at det går til helvete om man tester ut krystaller mot kreft? Ha ha ha! Tror forøvrig at hygiene er en mye større faktor enn teknologi for at kvinner ikke lenger dør særlig ofte under fødsel. Og igjen, de med risikosvangerskap vil jo uansett ikke få lov å føde hjemme eller på jordmorstyrt fødestue. Var vel gjerne de som døde før. Anonym poster: 65545fbdd80baae791fe36d5ffbebb30 Nei, det jeg mener er at det er uforståelig hvordan enkelte folk i Norge med viten og vilje velger bort verdens beste helsesystem, når de vet at utfallet kan bli fatalt. Teknologien redder langt flere fødekvinner enn "kun" hygiene alene. WHO har statistikk på dødsårsaker etter hyppighet hos fødekvinner. 13 % dør i barselfeber (infeksjon) mens hele 25% dør pga alvorlig blødning. 12 % dør pga svangerskapsforgiftning og 8 % dør pga manglende fremgang under fødsel. Anonym poster: 523b402e90a583fd18293ed37eb97dfa Vi har ikke verdens beste fødselsomsorg. Både Finland og Sverige har forbigått Norge for lenge siden, i forhold til antall revning og andre ting. KUN Norge i hele Vest-Europa har 14 dager overtid og vaginal fødsel som førstevalg ved seteleie, uavhengig av ungens størrelse. For å spare penger. Anonym poster: 309b68257e9b07947c3412f4fd536731 Og dermed er hjemmefødsel bedre? Vaginalforløsning er forøvrig ikke førstevalg ved seteleie. Anonym poster: a7aeab3b673c7c11ef6aaed474abc916
Mia_73 Skrevet 27. desember 2012 #31 Skrevet 27. desember 2012 Jeg mener at hjemmefødsel kan være vel så trygt som fødsel på sykehus, men problemet er topografien Norge har. Dersom man bor sentralt i Nederland hvor ambulanse venter mer eller mindre utenfor huset til en fødekvinne og veien er noen få minutter skjønner jeg at man gjerne vil være hjemme - da rekker man sykehus dersom det oppstår problemer. Norge derimot har jo utfordringer med lange distanser, er nok av kvinner som ikke rekker sykehus og må føde i ambulanse fordi de ikke reiste tidlig nok. 2 timer eller mer til sykehus, da hadde jeg blitt nervøs ved tanken. Skjønner at som sagt at man vil føde der man føler seg tryggest, dvs hjemme, men da syns jeg må man være helt bevisst at man tar en risiko som er betydelig mindre dersom man reiser til sykehus.
May the force be with you Skrevet 27. desember 2012 #32 Skrevet 27. desember 2012 jeg har vurdert hjemmefødsel når barn nr.2 skal komme til verden, jeg hadde en enkel og uproblemtaisk fødsel med nr.1.. Trengte ikke noe annet en et badekar med varmt vann i grunn.. ..men så, når man virkelig skal vurdere det, så er det mye tryggere å føde på et sykehus. Og om fødselen skulle dra ut og jeg ville hatt lystgass, epidural e.l. Så er jo alt tilgjengelig på sykehusene:) også er det jo litt ferie da, kose seg på sykehuset med den nyfødte og spise på sykehusets cafe..ikke tenke på støvtørking og vasking osv. Bare nyte de første timene, døgnene:)
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2012 #33 Skrevet 27. desember 2012 Jeg mener at hjemmefødsel kan være vel så trygt som fødsel på sykehus, men problemet er topografien Norge har. Dersom man bor sentralt i Nederland hvor ambulanse venter mer eller mindre utenfor huset til en fødekvinne og veien er noen få minutter skjønner jeg at man gjerne vil være hjemme - da rekker man sykehus dersom det oppstår problemer. Norge derimot har jo utfordringer med lange distanser, er nok av kvinner som ikke rekker sykehus og må føde i ambulanse fordi de ikke reiste tidlig nok. 2 timer eller mer til sykehus, da hadde jeg blitt nervøs ved tanken. Skjønner at som sagt at man vil føde der man føler seg tryggest, dvs hjemme, men da syns jeg må man være helt bevisst at man tar en risiko som er betydelig mindre dersom man reiser til sykehus. Noen få minutter er altfor lang tid når katastrofen inntreffer. Anonym poster: a7aeab3b673c7c11ef6aaed474abc916
chrisallic Skrevet 28. desember 2012 #34 Skrevet 28. desember 2012 Synest at fødsel ikke skal fåregå med barn til stede,tenk hvis noe skulle gå galt ..... Mine barn som da var 4,5 og 8,5 år var hjemme da snuppa ble født,ufrivillig hjemmefødsel.De synest det var ganske dramatisk og var livredde.Hadde det ikke vært for ambulansepersonellet ikke tok så godt vare på de store tror jeg det hadde vært verre.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2012 #35 Skrevet 28. desember 2012 Skjønner meg ikke på de som vil føde hjemme, hvorfor det? Hvor føder man hjemme da,i senga si?FIInt med blod og gørr i senga man skal sove søtt i og ha fine minner fra! Hadde aldri født hjemme, selv om jeg aldri er en urkvinne og har urkraft og alt det der... Anonym poster: 813e8c9f8fc1307d11993b9851c8635a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå