Anonym bruker Skrevet 27. desember 2012 #1 Skrevet 27. desember 2012 Har lest vedlagte artikkel om en romantisk hjemmefødsel med doula og yogamusikk. Lurte på hjemmefødsel nå sist, da jeg hadde hatt så raske og enkle fødsler tidligere og bor en drøy time fra nærmeste sykehus. Jeg valgte til slutt jordmorenheten på sykehuset i stedet, og i dag er jeg enormt glad for det. Selv om fødselen gikk bra, satt morkaken fast, og jeg blødde over 2 liter på et kvarter. Umiddelbar operasjon var faktisk livreddende, og gjorde også at jeg beholdt livmoren. Hadde jeg født hjemme, kunne det gått veldig annerledes. Her hjalp det ikke å "se etter tegn" eller på annen måte forberede seg, og jeg hadde definitivt "trua på egne fødekrefter" for å si det sånn - men det hjalp lite når morkaken var vokst fast. Det er viktig å ha med i vurderingen at slike ting kan skje, helt uten at man kan forberede seg. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Her-er-Elvira-nettopp-fodtAI-et-plastikkbasseng-i-stuen-7078203.html Anonym poster: ee2ea48ca81e3f8932ba6bc3eef9cbd7
Lille♥mitt Skrevet 27. desember 2012 #2 Skrevet 27. desember 2012 Nettopp på grunn av sånne ting skjønner jeg ikke at noen tør å føde hjemme i det hele tatt.. Jeg synes det er så betryggende å vite at dersom noe uventet skjer så er man på sykehuset.
Krystallen Skrevet 27. desember 2012 #3 Skrevet 27. desember 2012 Helt enig! Jeg tenkte litt på hjemmefødsel selv, men tar ikke noen sjanser. Vi vet jo aldri. Siste fødselen min gikk som en drøm, det betyr ikke at neste fødsel vil være det samme. Men så har jeg heller ikke problem å føde på sykehus, når man er trygg så vil fødselsopplevelen også være bedre.
Kremtopp Skrevet 27. desember 2012 #4 Skrevet 27. desember 2012 Har også hatt enkle fødsler, men kunne aldri tenkt meg hjemmefødsel pga uforutsette ting slik som dette.
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2012 #5 Skrevet 27. desember 2012 Hadde jeg valgt hjemmefødsel, så hadde jeg hatt to barn på kirkegården... Anonym poster: 37e8e61b7318c3a0e60e844dc19f1b91
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2012 #6 Skrevet 27. desember 2012 Jeg synes det blir litt for enkelt å skylde på at "fødselsangst er farlig" og felles for hjemmefødende er at de er "trygge på egen fødekraft" så derfor går det bra. Vi er mange som er trygge på kvinneligheten og fødekraften som hadde ligget tynt an om vi satt hjemme i et badekar med doulaer og stearinlys til hjelp dessverre. Forskningsmaterialet er altfor tynt mht antall fødende. Tallene fra Nederland var jo ikke overbevisende mht dødfødsler. Anonym poster: ee2ea48ca81e3f8932ba6bc3eef9cbd7
LillaGorilla♥♥ Skrevet 27. desember 2012 #7 Skrevet 27. desember 2012 (endret) Enig. Jeg er for mest mulig "naturlige fødsler" dersom alt ligger itl rette for det altså, og selv har jeg en enkel og ukomplisert fødsel bak meg, selv om den var indusert. Men jeg gambler ikke med babyens liv- eller mitt eget, for den del- på den måten. En ting er å føde på fødeloft/ABC/jordmorstyrte klinikker etc, da har man iallefall mulighet for å få hjelp om noe uforutsett skjer, men hjemme, nei, det hadde jeg aldri turt. Mistet i MA i uke 14 en gang, og måtte ha medisinsk hjelp for å få fosteret ut, og "bare" ved det blødde jeg så mye at jeg måtte ha flere overføringer. Tør ikke tenke på om noe lignende hadde skjedd under en "skikkelig" fødsel og jeg ikke hadde hatt tilgang på rask hjelp.. Og jeg "har tro på min egen fødekraft" jeg, altså! Endret 27. desember 2012 av Lillejuleeva
GlemMegEi Skrevet 27. desember 2012 #8 Skrevet 27. desember 2012 Hadde aldri turt å ha hjemmefødsel.tenk om noe skjer som gjør at man får skader for livet og som kunne vært unngått ved et sykehus hvor det er umiddelbar hjelp.stygt å si det men jeg syns hjemmefødsel er litt egoistisk,for man gjør det jo for sin egen del,fordi det skal være koselig,kjente omgivelser osv.men barnet vil jo ikke huske hvor det født likevel..dette er kun min mening og folk gjør som de vil,men jeg hadde aldri gjort det!
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2012 #9 Skrevet 27. desember 2012 Jeg hadde gjerne valgt hjemmefødsel om huset mitt var hyggelig, men ikke i den rønna vi leier, usj. Det finnes ikke ETT eksempel på at hjemmefødsel har gått galt i Norge. Har tre venninner som har født hjemme, de er de tre med mest positive fødselsopplevelser. Ene har også født på både -hus og ABC, og hun syntes ABC også var supert, vanlig fødeavdeling var fælt, føltes som å være en kylling på et industrislaktebånd. Anonym poster: 65545fbdd80baae791fe36d5ffbebb30
magica fra tryll Skrevet 27. desember 2012 #10 Skrevet 27. desember 2012 Jeg lurer litt andre veien og jeg. Kanskje mange fødsler med "komplikasjoner" på sykehus, hadde vært mer ukompliserte hjemme? Jeg og barnet har selv blitt reddet på sykehus, så har all respekt for det, men har også opplevd å få helt feilbehandling under fødsel. En utrolig skremmende opplevelse, der lege og jordmor hadde helt ulikt syn på fødsel. Hadde nok blitt bedre om jordmora hadde fått bestemme, for å si det sånn. Det har jeg faktisk opplevd ved 2 fødsler. Har også hørt mange historier der fødsler har blitt grepet unødvendig inn i og endt med komplikasjoner... Jaja, er nok ikke et fasitsvar på dette, men fint at man har mulighet til å velge synes jeg.
chrisallic Skrevet 27. desember 2012 #11 Skrevet 27. desember 2012 Hadde en ufrivillig hjemmefødsel,pappaen som jordmor.Hadde aldri valgt hjemmefødsel selv.På sykehus er alt så nære hvis noe skulle ha skjedd. Alt gikk heldigvis bra i vårt tilfelle. Fikk beskjed om å komme på sykehuset når riene var så vonde at jeg ikke ville være hjemme lenger........Er ikke bitter, men hadde noe galt skjedd ....
chrisallic Skrevet 27. desember 2012 #12 Skrevet 27. desember 2012 På generell basis (ikke spesifikt for denne tråden): De fleste har veldig lite kunnskap om hjemmefødsler, men uttaler seg likevel nokså bastant om det. Just saying. Vil tørre påstå at jeg vet hva en hjemmefødsel er,hadde jeg hatt jordmor og ikke pappaen som tok imot lillesnupp.Det går ikke an å sammenligne med gamledager,at alt gikk så bra bra.Tenk på hvor stor barnedødligheten var på alle vis før.Nå er vi faktisk i 2012 nesten 13.Har du erfaring med hjemmefødsel??
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2012 #13 Skrevet 27. desember 2012 HI her - jeg er overhode ikke i mot hjemmefødsler eller ekstremt for skolemedisin, jeg konstaterer bare at jeg kunne dødd, eller i hvert fall mistet livmoren, dersom jeg landet på hjemmefødsel ved siste fødsel. Det var overhode ingen indikasjoner på det som kalles placenta accreta, men det var det jeg hadde. Med en time til nærmeste sykehus, kunne jeg blødd i hjel. Det er lett å vite om de tre du kjenner det har gått bra med osv, men jeg kjenner også to andre som har hatt placenta accreta, og de ville som jeg risikert mye ved en hjemmefødsel. Søsteren min hadde en uventet stjernekikker som endte med hastekeisersnitt osv. I og med de aller fleste som velger hjemmefødsel er lavrisikosvangerskap i utgangspunktet, er det også få komplikasjoner. Poenget er bare at det kan du ikke si på forhånd alltid. Det kan godt være man føler seg på samlebånd på sykehus - ikke min erfaring. Fødestuen var så godt som "hjemme" for meg, men de kunne altså når krisen oppsto kjøre meg "next door" til leger som foretok utskraping og opererte ut morkaken. Det jeg reagerte spesielt på i artikkelen var jordmødrenes like bastante uttallelser om hvordan frykt skaper farlige situasjoner og at hjemmefødende er de som "kan det best - er tryggest" osv. Dette er ikke alltid tilfelle - og om vi hadde hatt mer enn 0.2% hjemmefødsler, er det mulig vi hadde fått andre historier om hjemmefødsler som ikke var like gode. Og tilsvarende er vi mange trygge kvinner som gledet oss til fødselen som fikk oss en overraskelse vi ikke forutså. Det skal man ta med i betrakningen når man får solskinnshistoriene. Anonym poster: ee2ea48ca81e3f8932ba6bc3eef9cbd7
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2012 #14 Skrevet 27. desember 2012 Jeg kommer aldri til å ha hjemmefødsel. Og har heller ikke mye respekt for de som utsetter sine barn for dette. Ser at et av argumentene til damen i artikkelen er at hun bare bor 10 min kjøring unna sykehuset om noe skulle skje. Vel både 5 og 10 min kjøring unna sykehuset er altfor langt om det plutselig skulle skje noe. Er forøvrig anestesilege selv, tidligere jobbet på gyn. Anonym poster: a7aeab3b673c7c11ef6aaed474abc916
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2012 #15 Skrevet 27. desember 2012 Jeg tør ikke hjemmefødsel på grunn av det som kan plutselig skje. Er jo mange barn som blir forløst ved hastekeisersnitt, og den muligheten har man jo ikke hjemme. Er greit å ha jordmor og barnepleier til stede som sjekker pulsen på babyen og at det er muligheter for å få akkurat den hjelpen man trenger om noe skulle gå galt. MEN, om jeg blir gravid igjen frykter jeg at det blir hjemmefødsel. Forrige fødsel gikk så fort, at selv om jeg dro til sykehuset ca. en time etter at jeg skjønte at jeg hadde fått rier, så sklei ungen ut av meg så fort jeg kom inn på fødeavdelingen. Nå har de lagt ned den nærmeste fødeavdelingen, og jeg må nå kjøre i 2 1/2-3 timer for å komme frem til nærmeste sykehus med fødeavdeling, og om neste fødsel skjer like fort eller fortere rekker jeg aldri frem i tide. Anonym poster: 4d2ee944d21731e6b2408f8f2ef5e799
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 27. desember 2012 #16 Skrevet 27. desember 2012 Med sønnen fikk jeg blødninger de ikke kunne gjøre redning for, jeg måtte få 2 enheter med blod kort tid etter fødselen.. Er sjels glad for at jeg ikke valgte hjemmefødsel, noe jeg vurderte. Hadde jeg gjort det, kunne jeg lett ofret livet for det.
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2012 #17 Skrevet 27. desember 2012 http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Her-er-Elvira-nettopp-fodtAI-et-plastikkbasseng-i-stuen--2816634.html Stakkars Are 4 år... Anonym poster: 99d97c3b1afcb47e0bbe915f48caf564
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2012 #18 Skrevet 27. desember 2012 Bare jeg som reagerer på at en 4 åring er med på fødsel? Selv hadde jeg aldri tatt sjansen på hjemmefødsel, men har også to planlagte snitt bak meg(av medisinsk årsak...). Anonym poster: 8c3b194f589a70687ae11c3ed4126000
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2012 #19 Skrevet 27. desember 2012 Jeg synes det blir litt for enkelt å skylde på at "fødselsangst er farlig" og felles for hjemmefødende er at de er "trygge på egen fødekraft" så derfor går det bra. Vi er mange som er trygge på kvinneligheten og fødekraften som hadde ligget tynt an om vi satt hjemme i et badekar med doulaer og stearinlys til hjelp dessverre. Forskningsmaterialet er altfor tynt mht antall fødende. Tallene fra Nederland var jo ikke overbevisende mht dødfødsler. Anonym poster: ee2ea48ca81e3f8932ba6bc3eef9cbd7 Enig. I Holland er det over 30 % hjemmefødsler og utrolig mange komplikasjoner som kunne ha vært unngått med enkelhet om fødslene skjedde på sykehus. Greit at det å føde er så naturlig men det er ikke mer enn 100 år siden hver femte kvinne DØDE i barselseng. Jeg trenger ikke se lenger enn til min bestevenninne for å se en kvinne som hadde dødd, sammen med datteren sin, om hun ikke var innlagt på sykehus når hun fødte. Komplikasjonsfritt svangerskap og ung, veltrent mor. Hjalp lite når fosterlyden plutselig forsvant og hun begynte å fossblø... Hadde ALDRI turt å føde hjemme. Man får heller bite tennene sammen de timene man er på sykehus og heller utskrive seg selv på eget ansvar noen timer etter fødselen. Anonym poster: 523b402e90a583fd18293ed37eb97dfa
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2012 #20 Skrevet 27. desember 2012 Man får heller bite tennene sammen de timene man er på sykehus og heller utskrive seg selv på eget ansvar noen timer etter fødselen. Anonym poster: 523b402e90a583fd18293ed37eb97dfa Problemet er jo at når man føder på sykehus blir det ofte komplikasjoner (det å bruke epidural lager jo f.eks, masse komplikasjoner; det mangedobler sjangsen for at man må bruke vakum eller tang, mangedobler sjangsen for alvorlig revning, at riene stanser opp etc...), og skrive seg ut på eget ansvar etter noen timer, etter en fullruptur...? Nei takk. Tror absolutt ikke hjemmefødsel passer for alle, men synes det er direkte stygt av dere å insinuere at sunne friske kvinner som velger å føde hjemme er dårlig mødre som ikke bryr seg om barnet. Anonym poster: 65545fbdd80baae791fe36d5ffbebb30
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2012 #21 Skrevet 27. desember 2012 HI her - andre får velge for seg selv. Det jeg har slitt litt med i etterkant, er erkjennelsen av at jeg var så nære på å velge hjemmefødsel, i stor enighet med min jordmor som mente det var det beste pga tidligere styrtfødsler. Hadde jeg gjort det, ville det blitt ekstremt dramatisk, kanskje med fatalt utfall for meg selv. Selv om alle sier det er en risiko ved å føde, tror man liksom ikke helt på det før det skjer en selv. Følelsen når en lege sa at "nei, denne kommer ikke ut, vi må nok operere" og bare tok over ansvaret i trygge omgivelser, var helt ubetalelig. Jeg er enormt takknmelig for å bo i et land hvor jeg får et slikt tilbud og kan føde trygt. Anonym poster: ee2ea48ca81e3f8932ba6bc3eef9cbd7
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2012 #22 Skrevet 27. desember 2012 Man får heller bite tennene sammen de timene man er på sykehus og heller utskrive seg selv på eget ansvar noen timer etter fødselen. Anonym poster: 523b402e90a583fd18293ed37eb97dfa Problemet er jo at når man føder på sykehus blir det ofte komplikasjoner (det å bruke epidural lager jo f.eks, masse komplikasjoner; det mangedobler sjangsen for at man må bruke vakum eller tang, mangedobler sjangsen for alvorlig revning, at riene stanser opp etc...), og skrive seg ut på eget ansvar etter noen timer, etter en fullruptur...? Nei takk. Tror absolutt ikke hjemmefødsel passer for alle, men synes det er direkte stygt av dere å insinuere at sunne friske kvinner som velger å føde hjemme er dårlig mødre som ikke bryr seg om barnet. Anonym poster: 65545fbdd80baae791fe36d5ffbebb30 Jeg ble nektet alt av smertestillende under fødsel, jordmor mente kanskje at jeg ville bli "stolt" over å føde uten? Likevel hadde jeg null pressetrang, jeg revnet masse og de vanvittige smertene gjorde at utdrivingsperioden tok over halvannen time. Hadde jeg fått smertestillende hadde fødselen vært langt bedre både for barnet og meg. Jeg er spesialsykepleier og jobber daglig med gynekologer og annet fødepersonell. Kjenner ingen som hadde valgt å føde hjemme, nettopp fordi de vet hvor galt det faktisk kan gå. Anonym poster: 523b402e90a583fd18293ed37eb97dfa
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2012 #23 Skrevet 27. desember 2012 Jeg syns at det å føde hjemme i Norge er galskap. Omtrent på linje med å velge healing og krystaller fremfor operasjon når man stilles ovenfor en kreftdiagnose. Ikke for å sammenligne graviditet og kreft, men for å sammenligne tilstander som kan kreve høyteknologiske midler for å redde liv. Det er ikke mer enn 100 år siden hver femte kvinne døde i barselseng. Vi har faktisk verdens beste helsevesen og det å velge bort et høyteknologisk og trygt fødemiljø er for meg uforståelig. Og ingen TVINGES til å få epidural, pudendal,. lystgass eller noe som helst når de føder på sykehus. Finnes mer enn nok av jordmødre som hater medisinsk inngripen under fødsler på tross av fødende som trygler om smertestillende. Det er drøssevis av alternative klinikker på norske sykehus - Storken på Haukeland, ABC-klinikken i Oslo, Tun A på A-Hus, hvor det ikke tilbys medikamentell smertelindring og det tilrettelegges for vannfødsler. Anonym poster: 523b402e90a583fd18293ed37eb97dfa
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2012 #24 Skrevet 27. desember 2012 Hva tenker dere om å føde på jordmorstyrte fødestuer da, uten gynekolog og barnelege? Anonym poster: 7b5d8ad57ebed2e3810a5bdc0262b6d4
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2012 #25 Skrevet 27. desember 2012 Man får heller bite tennene sammen de timene man er på sykehus og heller utskrive seg selv på eget ansvar noen timer etter fødselen. Anonym poster: 523b402e90a583fd18293ed37eb97dfa Problemet er jo at når man føder på sykehus blir det ofte komplikasjoner (det å bruke epidural lager jo f.eks, masse komplikasjoner; det mangedobler sjangsen for at man må bruke vakum eller tang, mangedobler sjangsen for alvorlig revning, at riene stanser opp etc...), og skrive seg ut på eget ansvar etter noen timer, etter en fullruptur...? Nei takk. Tror absolutt ikke hjemmefødsel passer for alle, men synes det er direkte stygt av dere å insinuere at sunne friske kvinner som velger å føde hjemme er dårlig mødre som ikke bryr seg om barnet. Anonym poster: 65545fbdd80baae791fe36d5ffbebb30 Jeg ble nektet alt av smertestillende under fødsel, jordmor mente kanskje at jeg ville bli "stolt" over å føde uten? Likevel hadde jeg null pressetrang, jeg revnet masse og de vanvittige smertene gjorde at utdrivingsperioden tok over halvannen time. Hadde jeg fått smertestillende hadde fødselen vært langt bedre både for barnet og meg. Jeg er spesialsykepleier og jobber daglig med gynekologer og annet fødepersonell. Kjenner ingen som hadde valgt å føde hjemme, nettopp fordi de vet hvor galt det faktisk kan gå. Anonym poster: 523b402e90a583fd18293ed37eb97dfa ...Mens en av de jeg kjenner som har født hjemme er fødselslege som jobber på fødeavdeling... De er vel like forskjellige de som andre folk. Jeg syns at det å føde hjemme i Norge er galskap. Omtrent på linje med å velge healing og krystaller fremfor operasjon når man stilles ovenfor en kreftdiagnose. Ikke for å sammenligne graviditet og kreft, men for å sammenligne tilstander som kan kreve høyteknologiske midler for å redde liv. Det er ikke mer enn 100 år siden hver femte kvinne døde i barselseng. Vi har faktisk verdens beste helsevesen og det å velge bort et høyteknologisk og trygt fødemiljø er for meg uforståelig. O Anonym poster: 523b402e90a583fd18293ed37eb97dfa Du mener altså at der er like stor risiko for at mor eller barn dør eller barnet blir varig skadet av hjemmefødsel, som at det går til helvete om man tester ut krystaller mot kreft? Ha ha ha! Tror forøvrig at hygiene er en mye større faktor enn teknologi for at kvinner ikke lenger dør særlig ofte under fødsel. Og igjen, de med risikosvangerskap vil jo uansett ikke få lov å føde hjemme eller på jordmorstyrt fødestue. Var vel gjerne de som døde før. Anonym poster: 65545fbdd80baae791fe36d5ffbebb30
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå