Gå til innhold

Hvorfor skal du ha tidlig UL?


CarmaCameleon

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lyst på tidlig UL, både på grunn av en fortid med spiseforstyrrelser, moren min har mistet et par ganger og det faktum at jeg rett og slett ikke kan slå meg til ro med at det i det hele tatt er mulig at det skal gå fint. Så, jeg lurer på - hvorfor/hvordan bad du om tidlig ul? Og er det relativt enkelt å få det uten å måtte bestille dette selv? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer helt an på legen din det tror jeg, finnes det privat plass du kan be om time?

 

Jeg fikk automatisk pga at jeg hadde medisinsk støtte ved Medicus i Trondheim. Det hjelp veldig på å få til å slappe av litt og nyte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til tidlig UL pga IVF/ICSI forsøk. Vi fikk beskjed fra legen om at det skal tas tidlig ultralyd da, og fikk beskjed om når jeg skulle bestille det til. For vår del tror jeg det er veldig greit å få time, fordi legen sa da han sjekket folliklene mine før vi skulle til egguthenting, at om dette gikk bra, så skulle vi ringe og avtale tidlig ultralyd.

 

Jeg kjenner og veldig på den at jeg ikke helt klarer å tro at det her går fint, så jeg er utrolig spent på den ultralyden, er nervøs for at de ikke skal finne liv... Krysser fingrene for at det skal gå, jeg føler meg svært gravid foreløpig ihvertfall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til tidlig ultralyd fordi jeg har mistet 4 ganger før. Tror ikke man får det om det ikke er noen spesiell grunn for det - sykehusene må prioritere de som har medisinsk grunn for det. Men det går an å betale for å gjøre det privat :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulte med to små

Jeg er blitt gravid etter ivf behandling og skulle dermed få tidlig UL i uke 7 på klinikken. Jeg begynte å blø litt veldig tidlig og fikk da UL i uke 6+1. Har hatt god oppfølging pga påvist tvillinger og fikk da UL i uke 7+1, 7+5 og 9+5. Skal på ny UL til uka og er da 13 uker på vei. Jeg har hatt en kraftig blødning og mista den ene tvillingen, men heldigvis har den andre det helt fint. :)

Endret av <3LYKKE<3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke: Trist å høre at den ene tvillingen ikke klarte seg, men helt fantastisk at du har en spire i magen enda da! :) Klarte de å finne hjertelyden da du var på UL første gangen? Jeg bestilte meg time i dag, skal på UL den 8.januar, er da 6+6... Kjempenervøs egentlig, men samtidig veldig godt å skulle få undersøkelse da... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

var på tidlig ul i uke 6 og tilbake nå i uke 8. . Alt ser bra ut. . :) grunnen var blod spor som gjorde meg veldig bekymret. . Tok da direkte kontakt med gynekologen min som jeg hadde vært hos tidligere, da etter henvisning fra lege. . Får hele svangerskapet fulgt opp av gynekologen og det koster meg ingenting :) skal tilbake om under 2 uker. . den lille i magen er 14-15 mm lang og alt ser veldig bra ut. . Snart 14 år siden jeg fikk barn sist og er nok litt mer bekymret nå en før. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så godt å høre at alt ser bra ut, Kamilla :) Jeg tror og håper at jeg også får UL dekket. Vet dere om det blir gjort på sykehuset? Jeg går til privat lege, forresten. Vet dere noe om det koster å dra på kontroll hos privat lege? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulte med to små

Lykke: Trist å høre at den ene tvillingen ikke klarte seg, men helt fantastisk at du har en spire i magen enda da! :) Klarte de å finne hjertelyden da du var på UL første gangen? Jeg bestilte meg time i dag, skal på UL den 8.januar, er da 6+6... Kjempenervøs egentlig, men samtidig veldig godt å skulle få undersøkelse da... :)

 

Ja det er helt utrolig at den ene fremdeles var der! <3 Jeg fikk ikke se/høre hjerteslag på første UL da gynekologen var veldig forsiktig med å si noe som helst annet en at han så fosteranlegg i den ene som kun var ca 1 mm da!

Noen hører jo hjerteslag/ser hjerteblink veldig tidlig og jeg må si jeg ble litt bekymret, men måtte bare ha troen på at de ville vokse som de skulle.

Jeg tror nok du vil se hjertebling når du er 6+6, så masse lykke til!

Jeg skal på ny UL om 6 dager og gleder meg til å se den lille vennen vår igjen! Håper alt står bra til fremdeles, er da 13 uker på vei og da er det et lite minimenneske vi vil få se. :) Fantastisk er det!! <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst på tidlig UL fordi jeg er bekymret for at jeg bærer på tvillinger, og så er jeg bekymret for om noe er galt, har hatt endel menssmerter, dette har riktignok avtatt, men hadde skikkelig smerter tidligere i dag.

Så for mg hadde det vært beroligende og fått UL og sett at alt er bra og ikke minst høre hjerteslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt to UL. Ble inseminert på IVF Oslo, og da får vi en ultralyd i uke 7. Fikk der påvist tvillinger. Pga nervøsitet fikk jeg ny time der oppe da jeg var 10+4.

Er litt godt å se at alt er iroden med dem begge. Men merker jo at det er veldig lenge til neste gang. Har ikke fått ny time før uke 19. Er da 12.februar. Synes det er lenge å vente, så mulig jeg bestiller en time på familieklinikken før dette bare for å se at alt er iorden og at de vokser slik de skal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler vel at jeg nesten er sent ute med UL 11+4, men det er jo tidlig UL det også, så svarer jeg også. Vi vil gjerne vite det så tidlig som mulig hvis det er noe galt, og vi kommer ikke til å fortelle noe til hverken venner eller familie før vi har fått bekreftet at alt ser normalt ut. Føles lenge å vente til ordinær UL, og det sies jo at enkelte ting oppdages lettere tidligere i svangerskapet.

 

Under fire uker igjen til UL nå :) Kunne godt tenkt meg en UL til før det altså, men har bestemt meg for å stole på tallene og satse på at alt er i orden inntil noe tyder på det motsatte. Skal også prøve å holde meg unna doppler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg betaler selv. Pleier å koste mellom 500-1500 alt etter hvor man går. Jeg har ingen medisinsk grunn for å gå, men jeg liker å sjekke om alt ser bra ut før vi offentliggjør graviditeten. Pleier å gå i uke 11-12. Også pleier jeg å gå på 3D i uke 30. Få bekreftet kjønn en gang til, og få en sniktitt på babyen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps. Skal man betale selv anbefaler jeg å vente til uke 11-12. Da får man se en skikkelig baby på 5-6 cm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte selv privat. Jeg er sunn og frisk, og fikk derfor ikke dekket ultralyd av det offentlige. Tror ikke man får gratis ultralyd med mindre man blør, har prøverørsforsøk, eller andre sykdommer som gjør at man er mer disponert for spontanabort og slikt. Jeg vil anbefale deg å vente til uke 9 i hvert fall, da ser man mye mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha ul om 1,5 uke, da er jeg 9 uker på vei. Fastlegen var så usikker på termindato, derfor henviste han meg videre med en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så utrolig spent på ul eg ska ha på tirsdag :) grugleder meg kjenner eg! Litt redd siden legen for to uker siden sa den såg så liten ut i forhold til kor langt eg trodde eg var på vei.. Men har de to siste ukene har eg fått så mye symptomer som svære pupper som føles som eg har skikkelig melkespreng, er konstant kvalm (heldigvis ikke spydd enda) og grusomt trøtt og hormonell! :) så kan ikke skjønne det hvis noe sku være gale! Ska bli godt å få litt oppfølging :)

 

Noen andre som skal denne uken? Eg er 8+4 på tirsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så utrolig spent på ul eg ska ha på tirsdag :) grugleder meg kjenner eg! Litt redd siden legen for to uker siden sa den såg så liten ut i forhold til kor langt eg trodde eg var på vei.. Men har de to siste ukene har eg fått så mye symptomer som svære pupper som føles som eg har skikkelig melkespreng, er konstant kvalm (heldigvis ikke spydd enda) og grusomt trøtt og hormonell! :) så kan ikke skjønne det hvis noe sku være gale! Ska bli godt å få litt oppfølging :) Jg skal på ul på tirsdag :)

 

Noen andre som skal denne uken? Eg er 8+4 på tirsdag.

. Heisann :) Jg skal på ul på tirsdag. Da er jg ifølge min beregning 8+0 ( minst ). Jg er spendt og grugleder mg masse. Jg har ikke noe spesielt grunn til ul, mn hadde bare lyst til dt denne gangen :) Endret av Urwa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...