Hybelkanina Skrevet 25. desember 2012 #26 Skrevet 25. desember 2012 Jeg blir så oppgitt hver gang noen mener at slankeoperasjon er en lettvint løsning. Jeg er ikke operert selv men kjenner flere som er det. Folk som har prøvd alle mulige kurer uten å lykkes. Liten tvil om at årsaken til overvekt som regel sitter i hodet, men hos de som er sykelig overvektige er det en så omfattende "omprogrammering" som skal til at timer hos en psykolog kun vil hjelpe noen få av dem. Når man blir så overvektig er det naturligvis slik at mat spiller en utrolig stor og viktig rolle i livet til disse menneskene. Det blir slik at veldig mye handler om å spise, og når de da blir operert og ikke lengre kan spise de tingene de ellers ville gjort oppleves av mange som en stor sorg. Har hørt noen beskrive det som å miste en kjær venn. Det er også slik at magesekken over tid vil utvide seg igjen og den opererte kan spise tilnærmet lik normale porsjoner igjen etter et års tid. Det er med andre ord ingen sak å legge på seg igjen. Når vi vet at disse menneskene i utgangspunktet har et vanskelig forhold til mat mener jeg virkelig at de er flinke hvis de klarer å holde vekten når den uunngåelige vektnedgangen som følge av operasjonen stopper. Jeg ser tanken din HI, men jeg koster av og til allikevel på meg å si til mine skankeopererte venner at de er flinke, ikke bare fordi de faktisk går ned i vekt men fordi jeg vet at de også har det ganske tøft psykisk oppi det hele. Som regel sier jeg heller "så fin du har blitt" enn å snakke om å være flink.
Gjest SprøstektLøk Skrevet 25. desember 2012 #27 Skrevet 25. desember 2012 Nei, så klart er de ikke flinke, men jeg blir glad på deres vegne fordi om Det er ikke noe som heter fordi om. Hva mener du? Anonym poster: 0e5787bcea7b7734c06f5b1dedeb9f09 Vet ikke hvem som er dum jeg, hun som ikke skriver helt etter boken, eller hun som ikke forstår når ting ikke blir skrevet etter boken!
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2012 #28 Skrevet 25. desember 2012 Nei, så klart er de ikke flinke, men jeg blir glad på deres vegne fordi om Det er ikke noe som heter fordi om. Hva mener du? Anonym poster: 0e5787bcea7b7734c06f5b1dedeb9f09 Vet ikke hvem som er dum jeg, hun som ikke skriver helt etter boken, eller hun som ikke forstår når ting ikke blir skrevet etter boken! Hva med hun som ikke skjønner ironi? Anonym poster: 0e5787bcea7b7734c06f5b1dedeb9f09
Gjest SprøstektLøk Skrevet 25. desember 2012 #29 Skrevet 25. desember 2012 Nei, så klart er de ikke flinke, men jeg blir glad på deres vegne fordi om Det er ikke noe som heter fordi om. Hva mener du? Anonym poster: 0e5787bcea7b7734c06f5b1dedeb9f09 Vet ikke hvem som er dum jeg, hun som ikke skriver helt etter boken, eller hun som ikke forstår når ting ikke blir skrevet etter boken! Hva med hun som ikke skjønner ironi? Anonym poster: 0e5787bcea7b7734c06f5b1dedeb9f09 På hvilken måte kunne det tolkes som ironi?
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2012 #30 Skrevet 25. desember 2012 Svigermor skal nå få operasjon. Hun har leddgikt og flere andre ting i tillegg til å være stor. Da et det jammen ikke lett å bevege seg så mye. Legene tror at når hun får operasjon så blir det lettere med leddgikten, hun slipper å plages med mye vann osv. Hun spiser rett i samarbeid med ernæringsfysiolog, prøver så godt som hun kan men vekta vil ikke av. Anonym poster: d83c5700c836a55bb6660d7a22819a69
Miamimom Skrevet 25. desember 2012 #31 Skrevet 25. desember 2012 Nei, så klart er de ikke flinke, men jeg blir glad på deres vegne fordi om Det er ikke noe som heter fordi om. Hva mener du? Anonym poster: 0e5787bcea7b7734c06f5b1dedeb9f09 Vet ikke hvem som er dum jeg, hun som ikke skriver helt etter boken, eller hun som ikke forstår når ting ikke blir skrevet etter boken! Hva med hun som ikke skjønner ironi? Anonym poster: 0e5787bcea7b7734c06f5b1dedeb9f09 På hvilken måte kunne det tolkes som ironi? Det er vel egentlig så enkelt som at det ikke er noe som heter fordi om, og at man på en litt spydig måte ber deg skrive riktig :-) Hva ville du erstattet fordi om med da? Det har vært en diskusjon her inne før, og da var ikke folk enige. Så skriver du "etter boka" som du kaller det slipper du slike spørsmål.
Gjest SprøstektLøk Skrevet 25. desember 2012 #32 Skrevet 25. desember 2012 Nei, så klart er de ikke flinke, men jeg blir glad på deres vegne fordi om Det er ikke noe som heter fordi om. Hva mener du? Anonym poster: 0e5787bcea7b7734c06f5b1dedeb9f09 Vet ikke hvem som er dum jeg, hun som ikke skriver helt etter boken, eller hun som ikke forstår når ting ikke blir skrevet etter boken! Hva med hun som ikke skjønner ironi? Anonym poster: 0e5787bcea7b7734c06f5b1dedeb9f09 På hvilken måte kunne det tolkes som ironi? Det er vel egentlig så enkelt som at det ikke er noe som heter fordi om, og at man på en litt spydig måte ber deg skrive riktig :-) Hva ville du erstattet fordi om med da? Det har vært en diskusjon her inne før, og da var ikke folk enige. Så skriver du "etter boka" som du kaller det slipper du slike spørsmål. Fortsatt ikke ironi. Og nei, jeg skriver som jeg vil jeg. Kan jo ikke ta all glede fra disse rettskrivingsdamene
Gjest ronja røverdatter Skrevet 25. desember 2012 #33 Skrevet 25. desember 2012 Jeg bruker vel ikke ordet flink i et sånn tilfelle, for det er vel ikke akkurat å være flink, ikke i forhold til å slanke seg på andre måter. Men jeg støtter de jeg kjenner som har tatt operasjon og oppmuntrer dem når det går tungt og bruker gjerne ord som så bra, så flott, jeg er glad på din vegne osv osv For om man kanskje ikke er så forbaska flink, så er det ikke noe som går av seg selv. Det er en stor påkjenning for kropp og sjel, og mange går gjennom en knalltøff periode.
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2012 #34 Skrevet 25. desember 2012 Jeg tror ikke det handler om å være flink, snarere om livskvalitet. Jeg har slitt så lenge med denne overvekta, og jeg er tydeligvis ikke flink nok, for jeg greier ikke gå det ned alene, at jeg synes slankeoperasjon kan være et alternativ. Jeg vil ikke gå ned i vekt for at dere skal synes jeg er flink, men fordi jeg gjerne vil overleve. Anonym poster: 8bea471b2cacf4cb44a287640de1a062
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2012 #35 Skrevet 26. desember 2012 Ja jeg er flink! Ja operasjon ser ut som en lettvint løsning men det er det ikke. Det er har jobbing og en prosess i hodet du må jobbe for. Jeg har gått ned 50 kg. Vektnedgangen er tøff. folk som har oversett deg i mange år begynner å snakke til deg. Du må tenke som slank ikke som tykk. Lage deg gode treningsvaner og spisevaner. jeg er slank på 6 året og nå har helvettet startet jeg operere vekk løshud og det er vondt. Så ja jeg er flink og har gått ned, holder meg slank. Trener og spiser sunt! Anonym poster: d965bd1bd66b115ce8a83f13231fbdee
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2012 #36 Skrevet 26. desember 2012 Ja jeg er flink! Ja operasjon ser ut som en lettvint løsning men det er det ikke. Det er har jobbing og en prosess i hodet du må jobbe for. Jeg har gått ned 50 kg. Vektnedgangen er tøff. folk som har oversett deg i mange år begynner å snakke til deg. Du må tenke som slank ikke som tykk. Lage deg gode treningsvaner og spisevaner. jeg er slank på 6 året og nå har helvettet startet jeg operere vekk løshud og det er vondt. Så ja jeg er flink og har gått ned, holder meg slank. Trener og spiser sunt! Anonym poster: d965bd1bd66b115ce8a83f13231fbdee
Gjest marie-s Skrevet 26. desember 2012 #37 Skrevet 26. desember 2012 Jeg er nok enig med HI at man er nå ikke flink når man velger oprasjon. Hun hadde vært flink om hun klarte å gå ned uten oprasjon.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2012 #38 Skrevet 26. desember 2012 Kjenner ei som vurderer en slik operasjon. Hun er en utrolig dyktig og flink jente på de fleste områdene i livet sitt. Anonym poster: e84847749dd7c510991499f454b5bf56
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2012 #39 Skrevet 26. desember 2012 Kjenner ei som vurderer en slik operasjon. Hun er en utrolig dyktig og flink jente på de fleste områdene i livet sitt. Anonym poster: e84847749dd7c510991499f454b5bf56 Nå er ikke det poenget her. Hun kan være flink til mye, men når hun går ned i vekt etter operasjonen, så er akkurat det pga operasjonen, ikke fordi hun er flink. Anonym poster: 5a94ea7d910112695af3be8a2c8f10ca
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2012 #40 Skrevet 26. desember 2012 Nei, så klart er de ikke flinke, men jeg blir glad på deres vegne fordi om Det er ikke noe som heter fordi om. Hva mener du? Jeg sa ikke at du var dum. Jeg sa at det ikke er noe som heter fordi om. Men det visste du kanskje ikke så det er derfor du blir så hissig? Anonym poster: 0e5787bcea7b7734c06f5b1dedeb9f09 Vet ikke hvem som er dum jeg, hun som ikke skriver helt etter boken, eller hun som ikke forstår når ting ikke blir skrevet etter boken! Anonym poster: 0e5787bcea7b7734c06f5b1dedeb9f09
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2012 #41 Skrevet 26. desember 2012 Nei, så klart er de ikke flinke, men jeg blir glad på deres vegne fordi om Det er ikke noe som heter fordi om. Hva mener du? Anonym poster: 0e5787bcea7b7734c06f5b1dedeb9f09 Vet ikke hvem som er dum jeg, hun som ikke skriver helt etter boken, eller hun som ikke forstår når ting ikke blir skrevet etter boken! Hva med hun som ikke skjønner ironi? Anonym poster: 0e5787bcea7b7734c06f5b1dedeb9f09 På hvilken måte kunne det tolkes som ironi? Det er vel egentlig så enkelt som at det ikke er noe som heter fordi om, og at man på en litt spydig måte ber deg skrive riktig :-) Hva ville du erstattet fordi om med da? Det har vært en diskusjon her inne før, og da var ikke folk enige. Så skriver du "etter boka" som du kaller det slipper du slike spørsmål. Noen som ikke har skjønt hva ironi er tydeligvis... Spydige kommentarer er ikke ironi. Anonym poster: e84847749dd7c510991499f454b5bf56
Gjest Antarctica Skrevet 27. desember 2012 #42 Skrevet 27. desember 2012 Dere må tenke på at det er ikke alle som tar denne operasjonen pga de spiser for mye. Det kan være ulike sykdommer som gjør at en går raskt opp i vekt. Enig med #7, veldig mye uvitenhet! Og det er ikke en lettvint løsning med slankeoperasjon. Det krever mye! Anonym poster: 88426a8c689cfaff434f99db392fb7d2 Eh, og hvilken sykdom kureres ved hjelp av gastrisk bypass....? Kom med ett eneste eksempel! Operasjonen er jo nettopp det man tyr til når man MÅ spise sunt og lite, men ikke klarer det selv. Det er jo det ultimate beviset på at de som skylder på "hormoner" eller "stoffskifte" nettopp ikke er tjukke på grunn av sykdom - for da hadde jo ikke bypassen hjulpet uansett??? Når det er sagt syns jeg godt man kan skryte litt av dem som er nyopererte og trenger motivasjon. Noen opplever det ikke som en lett løsning, tvert imot tvinges de jo til en livsstilsendring de sårt trenger, men ikke klarer sjøl. Og bivirkningene er maaaaange, det er tarmslyng og faenskap å få.
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2012 #43 Skrevet 27. desember 2012 Er det sjalusi, eller hva er det i veien med dere surkjærringer?! Jeg har tatt gastric bypass, og gått ned 60 kg.. jeg ble stor da jeg var liten... Ble seksuelt missbrukt som 4 åring, og det klusset med hodet mitt.. jeghar også problemer med forbrenninga, den er omtrent på 0.. begjær også fibromyalgi... Og for forklare hva den sykdommen gjør med meg, så nækte jeg 4 boller til fastelaven, og måtte kjøpe støttebandasje neste dag, og mannen min måtte hjelpe meg med klærne, og vaske håret mitt... Så trening klarer jeg ikke, pga at jeg får sykt smerter for ingenting... Kvelden før jeg skulle ta operasjonen, skrev jeg brev til mannen min, barna mine og familien... I tilfelle jeg skulle dø... For jeg er realist, og viste det var 0,5 % sjangse for at jeg skulle dø... Men hvor lenge ville jeg overleve som 130 kg... Jeg tålte lite etter operasjonen, fikk dumping for ingen ting... På 3 år, gikk jeg på skole, fødte 2 barn og tok en gastric bypass... Etter 3 år, hadde jeg 3 uker fravær... Kom å vær tøff i trynet til meg å si jeg er lat, udugelig eller noe annet! JEG har vært flinkere enn mange andre, så hold de som ikke vet hva dette vil si, skal bare holde kjeft, og heller spørre om det er noe de lurer på, ved å snakke om ting du ikke vet en drit om, virker du bare uinteligent... (og du, er ingen spesielle jeg sikter til, men sikkert mange som føler seg truffet) Anonym poster: 7b51843e112ae13fd7dc8989fb3dc297
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2012 #44 Skrevet 27. desember 2012 Dere må tenke på at det er ikke alle som tar denne operasjonen pga de spiser for mye. Det kan være ulike sykdommer som gjør at en går raskt opp i vekt. Enig med #7, veldig mye uvitenhet! Og det er ikke en lettvint løsning med slankeoperasjon. Det krever mye! Anonym poster: 88426a8c689cfaff434f99db392fb7d2 Eh, og hvilken sykdom kureres ved hjelp av gastrisk bypass....? Kom med ett eneste eksempel! Operasjonen er jo nettopp det man tyr til når man MÅ spise sunt og lite, men ikke klarer det selv. Det er jo det ultimate beviset på at de som skylder på "hormoner" eller "stoffskifte" nettopp ikke er tjukke på grunn av sykdom - for da hadde jo ikke bypassen hjulpet uansett??? Når det er sagt syns jeg godt man kan skryte litt av dem som er nyopererte og trenger motivasjon. Noen opplever det ikke som en lett løsning, tvert imot tvinges de jo til en livsstilsendring de sårt trenger, men ikke klarer sjøl. Og bivirkningene er maaaaange, det er tarmslyng og faenskap å få. Jeg ble kvitt diabetesen min. Anonym poster: 7b51843e112ae13fd7dc8989fb3dc297
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2012 #45 Skrevet 27. desember 2012 Diabetes kunne du blitt kvitt ved å spise riktig også. Gb er jo bare en måte å tvinge folk til å spise utrolig lite. Hvis de hadde greid dette uten gb, hadde de gått ned like mye i vekt. Jeg bedøver gb pasienter hver uke og tro meg - det er ikke noe enkel løsning. Mange som får masse komplikasjoner og det er en forholdsvis høy dødelighet ( sammenlignet med andre laprascopier ). Dødeligheten blir regnet ikke bare under opr ( veldig sjelden) men de som dør av komplikasjoner og feilernæring. Anonym poster: 9d6f82d6f5da3e056278ff54da71e93b
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2012 #46 Skrevet 27. desember 2012 Om man synes noen er flink er opp til hver enkelt. Så om noen ikke synes gbp opererte er flinke så er det deres mening. Jeg renselse gbp operert og fikk høre hvor flink jeg var støtt og stadig. Ukjente kom bort til meg på butikken og ga meg en klem og roste meg for at jeg hadde tatt operasjonen. På helsestudioet kom en totalt ukjent mann bort til meg, ha meg en svett klem, sa jeg var vakker før men nå var jeg enda vakrere, sa jeg var flink og at han viste at operasjonen ikke var barebare. På legekontoret slo plutselig alle legene av en prat med meg og roste meg. Jeg syntes all oppmerksomheten var flaut. Skulle tro jeg bor på er småsted i utkant Norge, jeg bor i Groruddalen i Oslo. Anonym poster: 429395bd474cab3e45e50459e657e1bc
Gjest Antarctica Skrevet 27. desember 2012 #47 Skrevet 27. desember 2012 Jeg ble kvitt diabetesen min. Anonym poster: 7b51843e112ae13fd7dc8989fb3dc297 Gastrisk bypass er IKKE en probat kur mot diabetes. Masse mennesker med diabetes bør absolutt beholde magesekken, men heller kontrollere sykdommen ved å bruke medisiner og blodsukkerkontroll. Det er ikke mangelen på tarm som har hjulpet deg, men endringen i livsstil. Og den er det faktisk mulig å gjøre både med og uten tarm og magesekk. MEN - sikkert ikke for alle. Det bør jo være en siste utvei når alle tradisjonelle metoder er prøvd, og vedkommende fortsatt er så overvektig at det er en helserisiko.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå