Gå til innhold

Slankeopererte - er de "flinke" ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en på fb som har fått redusert magesekken ved hjelp av en operasjon nylig. Hun har gått ned 10 kg etter det, og får masse skryt over hvor flink hun er.

Men man har da strengt tatt ikke noe valg etter en slik operasjon, spiser de mye blir de jo steindårlige. Eller ?

Bra hun har tatt grep om helsen sin og tatt denne operasjonen, men flink ?

Anonym poster: 89eb039fa1ef3a4597fd548592210fca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flink? Nei, de er motsatt av flink. De er late som ikke gidder / klarer å slanke seg på normalt vis. Ingen som trenger operasjon på grunn av livstilsproblemer er flink!

Anonym poster: cba0780c153012542b5bc3482af4a1e3

Gjest Flora med nr 3 <3
Skrevet

Ikke i mine øyne... Det er jo de som ikke har vært flinke som må ta slankepperasjon.

Har stusset over det samme selv!

Kan egentlig ikke skjønne hva som er så himla vanskelig med å slanke seg heller jeg. Er jo bare å spise mindre og sunnere. Og bevege seg deretter...

Men meg om det :P

De er vel kanskje flinke som HAR tatt steget med å operere seg mtp barna sine eller noe da? At de har tatt tak i problemet sitt på en måte. Vet ikke jeg..

Skrevet

Mora mi har tatt den operasjonen, gastrik bypass! Hun kunne bare spise suppe den første tiden. Tok mange måneder før hun kunne spise normal mat. Hun spiser i tillegg veldig lite i slengen med ofte!

Spiser hun for fet mat, brus, mye sukker. Får hun dumping, eller veldig ondt i maten. Så hun er nødt til og være flink, men hun tok den for fem siden. Hun har holdt på vekta, det er jo etter at vekta har stabilisert seg. At de må være "flinke".

Kjenner ei anna som har tatt denne operasjonen, ca 1/2 år før mora mi. Hun har nesten spist seg opp til samme nivå, som før operasjonen.

Så du må være forsiktig med hva du putter i deg, for du kan utvide magesekken igjen. Og legge på deg, så vil heller si at de er flinke om de lærer seg og spise ordentlig etter operasjonen.

Men Hey, alle fortjener jo litt oppmuntrende prat etter enn sånn forvandling!

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Nei, de er ikke flinke på samme måte som de som går ned ved hjelp av trening og riktig mat.

Men at de må passe på resten av livet er jo ikke noe hemmelighet. Da må de være flinke ...

Skrevet

Folk som tar en operasjonen gjør ikke det av lathet! Har sett min mor prøve i masse år. Men mat var som stoff for henne! Hun klarte ikke og la være. Men denne operasjonen har reddet livet hennes, hadde hun sotte inn grep før hun ble så stor. Hadde det kunne vært unngått, men det er ikke alle som klarer det.

Man kan heller ikke snakke nedtalende om folk før man vêr hva de går gjennom. Eller hvordan det er og bare legge om koster når man veier 150 kilo og er avhengig av mat. De er jo ikke så stor fordi de liker det!

Skrevet

Fy søren så mye uvitenhet det finnes!!!

Anonym poster: d7ae6caaa04995b44081275cf797dfda

Skrevet

Dere må tenke på at det er ikke alle som tar denne operasjonen pga de spiser for mye. Det kan være ulike sykdommer som gjør at en går raskt opp i vekt. Enig med #7, veldig mye uvitenhet!

Og det er ikke en lettvint løsning med slankeoperasjon. Det krever mye!

Anonym poster: 88426a8c689cfaff434f99db392fb7d2

Skrevet

Opplys oss gjerne du da! Kusina mi har ligget på sofaen og gått ned 50 kg på 8 mnd. Hun er nå sylslank uten å ha vært sulten eller dårlig en eneste gang. Hun tåler all slags mat, men kan ikke spise store mengder av gangen.

Hun har fjernet masse tarm som tar opp fett, så kroppen tar ikke opp noe særlig lenger selv om hun spiser relativt kalori og karborik. Flink?- neppe!

Anonym poster: 0e5787bcea7b7734c06f5b1dedeb9f09

Skrevet

Opplys oss gjerne du da! Kusina mi har ligget på sofaen og gått ned 50 kg på 8 mnd. Hun er nå sylslank uten å ha vært sulten eller dårlig en eneste gang. Hun tåler all slags mat, men kan ikke spise store mengder av gangen.

Hun har fjernet masse tarm som tar opp fett, så kroppen tar ikke opp noe særlig lenger selv om hun spiser relativt kalori og karborik. Flink?- neppe!

Bare vent, med den livsstilen der er hun fort tilbake i gammelt mønster. Det er fullt mulig å legge på seg alt igjen. 8 mnd er jo ikke noe!! Operasjon er bare et hjelpemiddel, man må gjøre en innsats selv resten av livet. Hun vil naturlig gå ned masse det første året. Men som sagt, fortsetter hun sånn går det ikke i lengden

Når det er sagt. Hun har gått ned 50 kg, flink eller ei, du høres ikke veldig mye glad ut på hennes vegne. Misunnelse? Jantelov? Eller bare bitter på livet?

Gled deg med at hun har fått mye bedre helse så får man bare håpe hun skjerper seg før det er for sent!

Skrevet

Jeg kjenner personlig to stykker (fetteren til mamma og en av foreldrene i barnehagen) som har utvidet magesekken igjen etter en slik operasjon og spist seg opp i samme størrelse som de var før de ble operert, de har ihvertfall ikke vært flinke ;)

Dette med overvekt er kompliserte saker, for de som er så sykelig overvektige (da snakker jeg ikke om 10-15 kg overvekt) er mat som narkotika, de er helt avhengige av det sukkerkicket som raske karbohydrater og snop gir dem. Det er ikke lett å slutte med noe man er avhengig av på egenhånd, både røykere, rusmisbrukere, alkoholikere, spilleavhengige osv trenger gjerne hjelp, det gjør sykelig overvektige også. Det er en avhengighet som sitter i både psyken og i kroppen.

De som tar en slik operasjon trenger hjelp og får det, og på samme måte som en tørrlagt alkoholiker eller en rusmisbruker på metadon er flink er også en slankeoperert flink.

Anonym poster: bfaa6925f546d835ae35570aedebc08a

Skrevet

Bare vent, med den livsstilen der er hun fort tilbake i gammelt mønster. Det er fullt mulig å legge på seg alt igjen. 8 mnd er jo ikke noe!! Operasjon er bare et hjelpemiddel, man må gjøre en innsats selv resten av livet. Hun vil naturlig gå ned masse det første året. Men som sagt, fortsetter hun sånn går det ikke i lengden

Når det er sagt. Hun har gått ned 50 kg, flink eller ei, du høres ikke veldig mye glad ut på hennes vegne. Misunnelse? Jantelov? Eller bare bitter på livet?

Gled deg med at hun har fått mye bedre helse så får man bare håpe hun skjerper seg før det er for sent!

Bitter på en operasjon gjort for 50 tusen i Riga? I think not, enhver kan jo gjøre det. Jeg har forøvrig ikke 50 kilo å avse heller.. Og bedre helse? Du er klar over at det medfølger mye mangelsykdommer med gb? Hun var helt frisk før, veide ikke såå mye heller, 105 kg.

Jeg sa ikke at det er 8 mnd siden operasjonen, men at hun gikk ned 50 kg på 8 mnd. Det er mye lenger siden operasjonen og hun har foreløbig ikke gått opp et gram. Hun sier hun ikke kan bli tykk igjen fordi hun gikk så drastisk til verks og tok den mest omfattende gb man kan ta.

Skrevet

Bitter på en operasjon gjort for 50 tusen i Riga? I think not, enhver kan jo gjøre det. Jeg har forøvrig ikke 50 kilo å avse heller.. Og bedre helse? Du er klar over at det medfølger mye mangelsykdommer med gb? Hun var helt frisk før, veide ikke såå mye heller, 105 kg.

Jeg sa ikke at det er 8 mnd siden operasjonen, men at hun gikk ned 50 kg på 8 mnd. Det er mye lenger siden operasjonen og hun har foreløbig ikke gått opp et gram. Hun sier hun ikke kan bli tykk igjen fordi hun gikk så drastisk til verks og tok den mest omfattende gb man kan ta.

Hvorfor kategorisere hvem som er flink eller ikke flink? Kan du ikke bare glede deg over at hun er kvitt overvekten?????

Smålig!!

Anonym poster: 11711ebf4e0b9190cace72252f4cc6b9

Skrevet

Flink eller ikke flink - fedme/ stor overvekt er ikke sunt for noen, og hvis gb er eneste måten man får det til på, så spiller det vel ingen rolle om man er flink eller ikke vel.

Skrevet

Jeg har tatt en sånn operasjon og gått ned 60 kilo. Jeg får også hele tiden høre at jeg er flink, og synes det er litt ekkelt for jeg vet ikke hva jeg skal si til det. Det stemmer jo ikke, etter operasjonen har det gått helt av seg selv. Jeg får jo ikke i meg mer uansett om jeg hadde villet.

Jeg håper jeg klarer å holde vekten i årene fremover, DA kan man si at jeg har vært flink. Men selve nedgangen kan jeg ikke ta æren for selv.

Anonym poster: 5a94ea7d910112695af3be8a2c8f10ca

Skrevet

Nei jeg syns virkelig ikke de er flinke. Jeg har to i min omgangskrets som har slankeoperert seg og begge hadde fint greid det ned å spise mindre, trene og spise sunn mat.

Jeg syns det er idiotisk å bare slankeoperere. De burde gå til psykolog. Det er i hodet det sitter.

Anonym poster: 17551154d1fd99c3a9b35c62f478ea2f

Skrevet

Nei jeg syns virkelig ikke de er flinke. Jeg har to i min omgangskrets som har slankeoperert seg og begge hadde fint greid det ned å spise mindre, trene og spise sunn mat.

Jeg syns det er idiotisk å bare slankeoperere. De burde gå til psykolog. Det er i hodet det sitter.

Anonym poster: 17551154d1fd99c3a9b35c62f478ea2f

Enig. Men jeg har prøvd flere forskjellige psykologer, og ingen kunne hjelpe meg. De avfeide de problemene som "uviktige". Å få innvilget slankeoperasjon var betydelig lettere enn å få hjelp av en psykolog.

Skrevet

Kun en måte å ta gastric bypass!!

Det stemmer ikke. Google it!

Gjest SprøstektLøk
Skrevet

Nei, så klart er de ikke flinke, men jeg blir glad på deres vegne fordi om :)

Skrevet

Om de tar operasjonen fordi de ikke gidder å lette på ræva er de ikke mye flinke nei. Har en venninne som nettopp har gjort det. Hun snakker dritt om de som trener..... De må uansett være "flinke" til å spise sunt i ettertid. Tror ikke det er en lettvindt løsning iallfall.

Anonym poster: fdb2465563970e87b4bdcb2752ad478f

Skrevet

Nei, så klart er de ikke flinke, men jeg blir glad på deres vegne fordi om :)

Det er ikke noe som heter fordi om. Hva mener du?

Skrevet

Jeg synes det er en veldig rar problemstilling du presenterer. Å kvitte seg med sykelig overvekt handler ikke om å være flink eller ikke. For mange er overvekten knyttet til en syk psyke, og det er ikke noe man "flinker seg ut av." Det er sykdom, akkurat som om du brekker beinet eller får kreft - det har bare mer komplekse mekanismer.

Det er betydelig forskjell på den overvekten du og jeg pådrar oss ved å skulke treninga og spise pottis til fredags-tv og den overvekten man har om man har BMI på 50 og tar en såkalt slankeoperasjon.

Det er heller ikke slik at de fleste som opererer bare blir slanke i en fei uten betydelig tilleggsproblematikk.

Anonym poster: a9a198fcfa5d75ed972fab630b0e366a

Skrevet

Jeg mener også at det i utgangspunktet er lite relevant om man er flink eller ikke, det viktige er at man blir frisk. Men når folk skryter så fælt av hvor flink man har vært, så synes jeg ikke det er noe rart HI stiller spørsmål ved det. Men de mener det jo godt, de tar bare helt feil. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...