Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 24. desember 2012 #1 Skrevet 24. desember 2012 Sitter her med to barn, under 2 og 1 år, har bedt om det siden august, at middagen ble senest klokka 17, for ungenes del. Sist nevnte jeg det på lørdag, og svigermor sa at vi kunne da fint spise klokka 16.. Så.. Det ble ikke middag før kvalt på syv i kveld! Middag som ble fortært som om vi deltok i en spise konkuranse.. Så med middag og desert, så ble klokka 20 før gavene i det heletatt ble nevnt (da vi skulle hjem for å legge ungene etter avtalenvårmed dem), for vi måtte jo vite at svigermor "i tradisjonens tro", måtte vaske opp før gavene ble delt ut.. Ungene ble slitene og klar for å sove allerede da, så kom endelig tid for gavene, alle fikk nesten kastet gavene til seg, revet av papiret, og lagt til side. Jeg fikk ikke sett eldste ungen kose seg med å åpne gavene sine, for ingen gaver ble lest opp.. Først klokka 23 var svigermor klar for å servere kaffe ol, da fikk jeg med samboeren på laget, og fikk rasket sammen unger og gaver og kom oss hjem.. Følte all glede forsvant, jeg som gledet meg til å se ungene åpne gaver, og jeg fikk ikke med meg en eneste en Ungene var totalt utslitt når vi kom hjem igjen, så de kom rett til sengs.. Samboeren har slengt seg ned forran tv'n, men skal legge seg nå, og jeg prøver fortsatt åfå roe ned hodet mitt etter kvelden :-/
<3 2G <3 Skrevet 24. desember 2012 #2 Skrevet 24. desember 2012 Huff, så slitsomt. Fatter ikke at noen kan vise hensyn ovenfor barna i det minste. Jo mer jeg leser her inne ser jeg hvor utrolig flott familie jeg har, og setter mer pris på de.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 24. desember 2012 #3 Skrevet 24. desember 2012 Sant.. Jeg trodde virkerlig de ville ungene det beste jeg, men de kjørte typisk "kun oss" kjør, hvor unger som var slitene ikke spillte noen rolle for dem, ble sure når vi dro også, for det var jo "lenge igen av kvelden enda" :-/
<3 2G <3 Skrevet 24. desember 2012 #4 Skrevet 24. desember 2012 Herre Gud for noe tull! Unger trenger rutinene sine for å ha det best. 3-4 timer over er bare tull!
★julestjerne★ Skrevet 24. desember 2012 #5 Skrevet 24. desember 2012 Vi overnattar hos svigers 2 kilometer heimafrå, slik at det ikkje blir stress for minien. Då var ikkje gåveopning ca 20 noko problem. Ho vart trøtt midtveis i sine pakkar (tok hennar gåver først), så ho vart stelt og lagt før vi fortsatte med gåvene. Anbefalar overnatting..
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 24. desember 2012 #6 Skrevet 24. desember 2012 Vi overnattar hos svigers 2 kilometer heimafrå, slik at det ikkje blir stress for minien. Då var ikkje gåveopning ca 20 noko problem. Ho vart trøtt midtveis i sine pakkar (tok hennar gåver først), så ho vart stelt og lagt før vi fortsatte med gåvene. Anbefalar overnatting.. De har ikke plass til overnatting, hadde de hatt det, hadde det hele gått fint, men i stedenfor måtte vi jo hjem etter hvert :-/
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2012 #7 Skrevet 25. desember 2012 Huff, jeg tror ikke vi hadde fått det til å fungere om vi skulle feire jul et sted vi ikke kunne overnatte. Vi tok også minstens gaver først, og tok pause for kveldsstell og legging midt i gaveåpningen. Så åpnet vi voksne gavene våre i ro og mak etterpå. Fungerte veldig fint. Vi var hjemme hos oss selv da, så vi sa bare at her gjør vi det sånn i år. Men gjestene var helt enige da, skulle jo bare mangle at man tar hensyn til de minste på julaften. Anonym poster: aff0d4f3ef574c339abd85bafbb98c25
Gjest Hercule Poirot Skrevet 25. desember 2012 #8 Skrevet 25. desember 2012 Feir jula hjemme i fred og ro, da vel, for da får du jo bestemme alt selv. Det har vi gjort hvert eneste år etter vi flytta hit, både med og uten unger. Hvorfor stresse når man ikke må?
Ooops I did it AGAIN Skrevet 25. desember 2012 #9 Skrevet 25. desember 2012 Dårlig gjort! Her inviterer vi mine foreldre hit etter de to minste kom. Er så mye enklere for to voksne å forflytte seg og gaver enn for en hel familie. Dessuten mye greiere å kunne legge unger i normal tid og likevel kunne fortsette kvelden:) Hadde to overtrøtte unger her halv ni og halv ti. Selv om vi spiste kl 15.30, ble det seinkveld. Her åpnes en og en gave (etter beste evne) slik at alle får se. Går noen timer på åpning da;)
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2012 #10 Skrevet 25. desember 2012 Her burde svigerforeldrene dine tatt hensyn - dere hadde jo også en avtale på forhånd. Vi dro hele familien til min søster (som er barnløs) og hennes samboer + at mine foreldre kom. Vi spiste kl 16, gavene begynte vi på kl 18. Dro hjem kl 20. En perfekt kveld sammen med min kjære familie (beklager, det var kanskje unødvendig sagt når du er skuffet over din julefeiring). Neste år burde du si at "vi feirer hjemme i år, vi kan ikke følge andres tidspunkter pga barna, men dere er hjertelig velkommen hit for å feire." Anonym poster: b1e669d525ce91ff193ea3834a4440ef
soleia Skrevet 25. desember 2012 #11 Skrevet 25. desember 2012 Anbefalar heimejul neste år. Me hadde middag kl 16 i år, og synes det var veldig greit. Men det er ikkje så lett å endre på andre sine inngrodde juletradisjonar.
Dorrimor ♂♂ Skrevet 25. desember 2012 #12 Skrevet 25. desember 2012 Forstår godt at du er skuffet ja! Jeg hadde også blitt irritert! Her pleier vi å feire hos mine foreldre, og de lager middag til kl 15 nå som barna er små. Det er bo barna som står i sentrum på en slik dag, og siden du hadde sagt i fra bør det respekteres!! Forstår godt at du er skuffet!
hilde og gutta Skrevet 25. desember 2012 #13 Skrevet 25. desember 2012 Nesten det samme skjedde hos oss også. Hadde avtalt att vi skulle ha middag kl 18(vanlig middags tid for gutten). Men de som skulle komme til min svigerfamilie kom ikke för 19, og min svigermor ville ikke starte för. Ble utrolig stressete og masete for alle. Håper resten av julen blir koselig for dere:)
3 er nok! Skrevet 25. desember 2012 #14 Skrevet 25. desember 2012 Det er som om du beskriver jula vi hadde i forifjor. Da var tradisjoner mye viktigere enn barna, det endte med overtrøtt unge som ikke fikk noen gleder med jula. Så der feirer vi ikke lenger! Vi har forklart hvorfor, men får beskjed om at jula handler om tradisjoner som ikke kan forandres på for enhver pris.
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2012 #15 Skrevet 25. desember 2012 Når man har invitert til kl 16.00 og gjestene kommer, hva skjer da som gjør at middagen utsettes i 3 timer? Dersom det var åpenbart at middagen ikke ble før kl 7, ville jeg ha startet palkeåpning kl 17 når julen ringes inn, og dermed ble julemiddagen kvelds for barna, og vi er hjemme kl 21. Anonym poster: 5f99a06ca5d18b2d8e497403b3ab6645
Sunnybeach4gull :) Skrevet 25. desember 2012 #16 Skrevet 25. desember 2012 Sykt... Og dette er besteforeldrene til barna, skulle tro de ville lage jul for de? Her spiser vi klokken 16 og klokken 18 er det kaffe/kaker mens gaveåpningen begynner., ca. klokken 21 er vi ferdige. De største barna henter pakker og leser opp, alle får se når man åpner. Kos
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2012 #17 Skrevet 25. desember 2012 Vi feiret også hos svigers, men med overnatting. Hun på 1 år måtte legges til vanlig tid, så hun fikk ikke åpnet gavene sine i går, men tar det i dag. Han på 3 ble lagt kl 20, da var vi akkurat ferdig med gaveåpning. Jeg vet at svigers synes vi legger dem for tidlig. De pleier ha andre barnebarn her som er oppe til seint på natta. Men ungene våre var stuptrøtte, og de ville ikke hatt noe glede av å være lenger oppe, tvert i mot ville det bare blitt sutring. Så de sa ikke noe på det. Jeg sørget for fremdrift hele kvelden da Anonym poster: 9891c780532a56bf1410ee951ad0665a
Lykke Fryd ♥ Skrevet 25. desember 2012 #18 Skrevet 25. desember 2012 Greit nok å avvike litt fra rutinene på slike dager, men et avvik på 3 timer er MYE. Hvem i allverden klarer ikke å planlegge slik at middag er klar når man har avtalt, med litt pluss og minus på klokka? Dere får ta en rolig dag i dag, spise litt god mat, gå igjennom pakkene og kose dere
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2012 #19 Skrevet 25. desember 2012 Hadde jeg vært deg ville jeg latt ungene åpne gaver før middag om den ikke ble servert før så sent... Men anbefaler å feire hjemme, da kan de besteforeldrene som ønsker komme og dere får det på deres måte. Vi har feiret hjemme helt siden vi fikk barn, mye lettere for besteforeldrene å komme hit enn at vi skal pakke trøtte unger, masse gaver og styr i bilen for å kjøre hjem på kvelden (ingen som har rom for overnatting). De første årene vi feiret hjemme var søsteren min også her, men ettersom de også har fått tre barn etterhvert foretrekker de også å feire hjemme. Så foreldrene våre er annenhvert år hos oss... Anonym poster: ff8e424d10f77d4725936d32a72640ea
Madolyn Skrevet 25. desember 2012 #20 Skrevet 25. desember 2012 (endret) Uff så trist Julaften handler tross alt om barna og ikke om de voksne. Her hos mine foreldre så spiste vi julemiddag kl 1630 pga barn på 6, 3 og 1,5 år. Og så orker vi ikke spise julemiddag så sent på kvelden da det er godt å ha noen timer til å fordøye så fet og tung mat (ribbe, medisterkaker, pølser osv). Endret 25. desember 2012 av Madolyn&Muffin
May the force be with you Skrevet 25. desember 2012 #21 Skrevet 25. desember 2012 Skuffende og kjedelig da:( Hos mine foreldre var middagen planlagt til kl.17 (når jula ringer inn), men det var først kl.19 den ble servert.. Så junior på 1 1/2 satt og gjespa under middagen:( tenkte litt åhhh nei da! Men heldigvis kom energien igjen etterhvert, og da det endelig var klart for pakkeåoning kl.20, så var han i hundre igjen:) ..men det ble alt for sent for han! Så ble en veldig treg start på dagen i dag!
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 25. desember 2012 #22 Skrevet 25. desember 2012 Feir jula hjemme i fred og ro, da vel, for da får du jo bestemme alt selv. Det har vi gjort hvert eneste år etter vi flytta hit, både med og uten unger. Hvorfor stresse når man ikke må? Samboeren akter å feire med familien, der vi bor nå, har vi ikke plass til hele familien, alt for lite hus til å romme alle sammen, så enten må jeg sitte helt alene annenhver jul, mens han drar med ungene til dem, eller så må jeg være med...
Gjest ronja røverdatter Skrevet 25. desember 2012 #23 Skrevet 25. desember 2012 Jula er ikke for barna, den er for alle. Nå må vi slutte å få alt til å dreie seg om barna som om hele verden er for dem og vi voksne bare dilter rundt dem. MEN - det er jo snakk om å bruke sunn fornuft da. Og for meg er sunn fornuft og ta barna inn i de tradisjonene som allerede eksisterer, men å sørge for at det likevel blir barnevennlig fordi jula også er for barna. Jeg hadde nok blitt temmelig irritert om julemiddagen som var avtalt klokka fire ikke ble servert før klokka syv. Selvfølgelig kan ting skje, men da får man jammen meg hoppe over ting som å vaske opp... Jeg ville nok blitt småsur ja og nektet å dra dit igjen før ungene var større. Da fikk de heller komme til oss.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 25. desember 2012 #24 Skrevet 25. desember 2012 For å sette frem det hele: Svigermor ringte halv 4 og sa ifra at middagen ble litt forsinket, så hun skulle ringe nården var klar, så slapp ungene å komme å vente, noe vi takket for, for det er myyyye støy osv der på juleformiddag/efta, krangle mellom far og yngste sønn, far som kjefter på mor osv.. Så vi satte oss ned å så en jule film imens, klokka 17 ringte jeg å spurte hvordan det lå ann, "joda, nå er vi snart i mål, jeg ringer" Tiden gikk, jeg sa til samboeren at om det ventet for lenge nå, så fikk vi komme der på middag, kanskje åpne opp gavene til ungene fra hans familie og reise hjem igjen, heller åpne resten av gavene hjemme i dag.. Klokka 18:15 ringer broren hans, og sier ifra at da er det straks middag, vi reiser oppover med en slagplan, og sier ifra når vi kommer dit, hvordan det blir. Svigermor tar til tårene, og mener at jeg ødelegger jula om jeg skal bryte opp hele kvelden dems.. Svigerfar tar med samboeren ut på stua, og kort tid etter kommer samboeren ut igjen på gangen og sier at vi får spise opp og starte med gaver, så rekker vi alt likevel, og kommer oss hjem senest 21.. Etter middag og desert, så setter svigermor og hennes mor seg på bakbena på denne planen også, for de vil ha tradisjonen sin, og det betyr at de får vaske opp før gavene blir delt ut, Vi alle prøver å få de til å forstå det, men til slutt gir de andre etter, og jeg har ikke noe å si på det.. I stedenfor prøver jeg å få yngste barnet vårt til å sove en dupp i armene mine, siden hun allerede da sitter å gjesper.. Men da skal vist onkel hjelpe meg med det, ungen er så glad i han, så jeg godtar det uten å tenke over det engang, men han girer henne opp i stedenfor.. Samboeren reagerer, og prøver å forklare det hele, og det er like før vi pakker sammen og reiser, uten å åpne en eneste gave. Det hele roer seg, svigermor er ferdig med vaskingen, og da blir det gaver.. Så onkelen til ungene stresser seg da gjennom gavene, og deler ut ALLE gavene, istedenfor de vi ble enige om.. Ungene glemmer da at de er trøtte, for de har jo masse gaver å rive av papiret på... Men når gavene er åpnet, så sitter begge ungene å små gråter.. Og jeg sier bestemt at NÅ SKAL VI HJEM! Så da ble det vist jeg som ødela julekvelden, siden jeg ikke lot samboeren få drikke kaffe med familien sin, jeg sa ifra at han kunne fint kjøre hjem meg og ungene, så kunne han reise opp igjen om han ønsket det, men nå aktet jeg å få ungene hjem og til sengs, for klokka var 23. Når vi kom hjem, så la vi ungene, og samboeren sank sammen i stolen i stua, de ringte han 8(!) ganger for å mase på at han kom opp igjen, første 3 gangene sa han ifra at han var sliten og ville heller slappe av litt og legge seg nå, resterende 5 gangene avviste han samtalene. I dag ringte svigermor oss klokka 8 på morgenen, og spurte om vi ikke kunne droppe julelunsjen hos min mor, så vi kunne komme til dem på kaffe og kaker. Samboeren sier ifra at vi alle 4 fikk mer enn nok med dem i går kveld, ungene sover enda, vi sov fortsatt, og avtalen hos min mor den sto.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 25. desember 2012 #25 Skrevet 25. desember 2012 Jula er ikke for barna, den er for alle. Nå må vi slutte å få alt til å dreie seg om barna som om hele verden er for dem og vi voksne bare dilter rundt dem. MEN - det er jo snakk om å bruke sunn fornuft da. Og for meg er sunn fornuft og ta barna inn i de tradisjonene som allerede eksisterer, men å sørge for at det likevel blir barnevennlig fordi jula også er for barna. Jeg hadde nok blitt temmelig irritert om julemiddagen som var avtalt klokka fire ikke ble servert før klokka syv. Selvfølgelig kan ting skje, men da får man jammen meg hoppe over ting som å vaske opp... Jeg ville nok blitt småsur ja og nektet å dra dit igjen før ungene var større. Da fikk de heller komme til oss. Er det jeg mener også! I fjor feiret vi hos min mor, alle tradisjoner ble beholdt, vi bare startet tidligere, da startet vi klokka 15 med middagen (pleier å være klokka 17) fordi min søster, samboeren hennes og ungen dems måtte reise tidelig til Oslo dagen etter, null stress sa mor, og forsøv julekvelden med 2 timer frem, så var det hele over 18:30, ungen vår kunne legge seg, min søster med fam. reiste hjem, og vi (jeg, samboeren, mor og stefar) fortsatte kvelden til 23:30...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå