★julestjerne★ Skrevet 20. desember 2012 #26 Skrevet 20. desember 2012 Jeg syns hun fremstår som en reflektert dame, selv om vi ikke har samme synet på mange ting. Hun er et friskt pust her inne! Anonym poster: 968b7ed51150fe556921efa2c45a7e1b Jeg er ikke uenig med deg. Likevel så tror jeg mange lar seg "blende" av at hun er reflektert og hyggelig. Det hjelper ikke at innpakningspapiret er av den vakreste sort når innholdet er gråstein! HI Anonym poster: 6f5ebe50c658af4ce989e392e3769fb8 Her synes jeg faktisk du, HI, fremstår som mer fordømmende enn Elsker Livet noen gang har gjort.. Det er mulig at utsagnet mitt kom feil ut. At det kunne tolkes som om henne som person ikke har gode kvaliteter. I så fall beklager jeg. Mitt utsagn gjelder innholdet i hennes syn på samliv. Nå er jeg dessverre ikke like argumentasjonsterk som henne. Hun har nok hatt god trening i å forsvare sin levemåte for andre. Jeg har ingen behov for å sverte henne. Mitt mål med tråden var å formidle mitt syn på at hun er en misjonær, noe hun selv bekrefter. Så lenge hun er åpen om det så velger vi selv om vi ønsker å la oss bli misjonært for eller ei. HI Anonym poster: 6f5ebe50c658af4ce989e392e3769fb8 Etter den "definisjonen" du lagar for kva misjonering er, gjeld det absolutt alle som nokon gong har forfekta sitt syn her inne. Om "Elsker Livet" skal bli avkrevd ei innrømming av intensjon om misjonering, må det også gjelde andre. Til dømes alle som snakkar varmt om felles økonomi og alle som snakkar varmt om separat økonomi, alle som meinar det er fint å vere heimeverande, alle som likar seg i yrkeslivet, alle som svergar til rema-bleiene og alle som unngår toro-posar. Forøvrig deler ikkje eg og "Elsker Livet" livssyn i det heile, men vi deler likevel mange verdiar. Eg trur nok vi kunne komt godt overeins sjølv om eg ser på likestilling som essensielt i eit forhold og ikkje kan skjøne at nokon kan velge seg ut ein religiøs tekst av tusener og vere sikker på at denne eine er sanninga.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2012 #27 Skrevet 20. desember 2012 Jeg syns hun fremstår som en reflektert dame, selv om vi ikke har samme synet på mange ting. Hun er et friskt pust her inne! Anonym poster: 968b7ed51150fe556921efa2c45a7e1b Jeg er ikke uenig med deg. Likevel så tror jeg mange lar seg "blende" av at hun er reflektert og hyggelig. Det hjelper ikke at innpakningspapiret er av den vakreste sort når innholdet er gråstein! HI Anonym poster: 6f5ebe50c658af4ce989e392e3769fb8 Her synes jeg faktisk du, HI, fremstår som mer fordømmende enn Elsker Livet noen gang har gjort.. Det er mulig at utsagnet mitt kom feil ut. At det kunne tolkes som om henne som person ikke har gode kvaliteter. I så fall beklager jeg. Mitt utsagn gjelder innholdet i hennes syn på samliv. Nå er jeg dessverre ikke like argumentasjonsterk som henne. Hun har nok hatt god trening i å forsvare sin levemåte for andre. Jeg har ingen behov for å sverte henne. Mitt mål med tråden var å formidle mitt syn på at hun er en misjonær, noe hun selv bekrefter. Så lenge hun er åpen om det så velger vi selv om vi ønsker å la oss bli misjonært for eller ei. HI Anonym poster: 6f5ebe50c658af4ce989e392e3769fb8 Hvor bekrefter hun det? Her må du utdype. Dessuten, er du ikke selv i stand til å avgjøre om noen misjonerer for deg eller ikke? Må de virkelig peke på det selv? Hvordan klarer du deg når Jehovas vitner og Mormonere kommer på døra? 1. Hun bekrefter i denne tråden at hun misjonerer for de som ønsker det. (altså de som leser det hun skriver) 2. Når det gjelder mitt forhold til misjonærer så skrev jeg dette i tråden at jeg bevisst velger å ikke slippe inn bla Jehovas vitne. 3. Det er vel ikke tvil om at jeg for lenge siden har sett at hun bruker dette forumet til å misjonere, men jeg er overbevist om at ikke alle tenker over det. Som sagt, uttallige ganger, så er hun en reflektert og høflig dame. Hun får mye, fortjent, ros. Men jeg mener at en bevisstgjøring om hennes motiv (i noen tråder) var på tide. Anonym poster: 6f5ebe50c658af4ce989e392e3769fb8
Magia Skrevet 20. desember 2012 #28 Skrevet 20. desember 2012 Det burde uansett ikke komme som noen overraskelse på deg at kristne misjonerer sin overbevisning. Har du åpnet bibelen før, HI?
Gjest meg mamma? Skrevet 20. desember 2012 #29 Skrevet 20. desember 2012 Jeg har respekt for at hun og mannen velger å leve livet deres slik de gjør og lar meg overhodet ikke provosere over at hun ønsker å være underdannig sin mann. Men uavhengig av at hun virker som en snill og omtenksom dame så er jeg ikke i tvil om at hun ønsker å bruke denne kanalen til å misjonere for sitt livssyn. Hun bruker mye tid her og svarer på alle henvendelser hun får, også ting hun har svart på mange ganger. På denne måten får hun snakket mye om sin trosretning og hvorfor deres levesett er den riktige for de. (og da muligens for andre) Jeg synes også det er påfallende at hun "dukket opp" akkurat når Farmen-Andreas fikk mye oppmerksomhet. Jeg lar meg ikke påvirke... Anonym poster: 6f5ebe50c658af4ce989e392e3769fb8 Du lar deg ikke påvirke, men hun har ihvertfall fått deg såpass interessert at du lager et eget innlegg om henne
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2012 #30 Skrevet 20. desember 2012 Det burde uansett ikke komme som noen overraskelse på deg at kristne misjonerer sin overbevisning. Har du åpnet bibelen før, HI? Absolutt. Jeg hadde ikke tenkt å nevne det, men jeg har studert religion og livssyn på høyere utdanningsnivå. Det er nok derfor jeg er opptatt av at hun hun er åpen på det. Anonym poster: 6f5ebe50c658af4ce989e392e3769fb8
Magia Skrevet 20. desember 2012 #31 Skrevet 20. desember 2012 Det burde uansett ikke komme som noen overraskelse på deg at kristne misjonerer sin overbevisning. Har du åpnet bibelen før, HI? Absolutt. Jeg hadde ikke tenkt å nevne det, men jeg har studert religion og livssyn på høyere utdanningsnivå. Det er nok derfor jeg er opptatt av at hun hun er åpen på det. Anonym poster: 6f5ebe50c658af4ce989e392e3769fb8 Okai, da forstår jeg motivasjonen for innlegget ditt
LillaGorilla♥♥ Skrevet 20. desember 2012 #32 Skrevet 20. desember 2012 Men det er jo feks flere her inne som er Jehovas Vitner, der deres syn på "verdslige kristne", blodoverføringer, organdonasjoner og diverse annet har kommet frem i diskusjoner. De opplyser jo heller ikke alltid om at de er JV- det er bare noe noen av oss har fått med oss i andre diskusjoner. Andre her igjen tror på synske, snåsamannen, engler og en masse annet, det har jeg sett i tråder om disse temaene. Dette vil jo gjenspeiles i deres argumenter i diskusjoner, uten at de gir spesifikt uttrykk for akkurat hva de tror på i den aktuelle tråden. Og hvorfor skulle de det? Skal jeg måtte opplyse om min tro og religiøse tilknytning hver gang jeg diskuterer et tema, fordi det kanskje gjenspeiles i argumentene mine og meningene mine? Er det noen her inne som er åpen omkring sin tro og livssyn, så er det vel spesielt Elsker Livet.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 20. desember 2012 #33 Skrevet 20. desember 2012 Jeg syns hun fremstår som en reflektert dame, selv om vi ikke har samme synet på mange ting. Hun er et friskt pust her inne! Anonym poster: 968b7ed51150fe556921efa2c45a7e1b Jeg er ikke uenig med deg. Likevel så tror jeg mange lar seg "blende" av at hun er reflektert og hyggelig. Det hjelper ikke at innpakningspapiret er av den vakreste sort når innholdet er gråstein! HI Anonym poster: 6f5ebe50c658af4ce989e392e3769fb8 Her synes jeg faktisk du, HI, fremstår som mer fordømmende enn Elsker Livet noen gang har gjort.. Det er mulig at utsagnet mitt kom feil ut. At det kunne tolkes som om henne som person ikke har gode kvaliteter. I så fall beklager jeg. Mitt utsagn gjelder innholdet i hennes syn på samliv. Nå er jeg dessverre ikke like argumentasjonsterk som henne. Hun har nok hatt god trening i å forsvare sin levemåte for andre. Jeg har ingen behov for å sverte henne. Mitt mål med tråden var å formidle mitt syn på at hun er en misjonær, noe hun selv bekrefter. Så lenge hun er åpen om det så velger vi selv om vi ønsker å la oss bli misjonært for eller ei. HI Anonym poster: 6f5ebe50c658af4ce989e392e3769fb8 Hvor bekrefter hun det? Her må du utdype. Dessuten, er du ikke selv i stand til å avgjøre om noen misjonerer for deg eller ikke? Må de virkelig peke på det selv? Hvordan klarer du deg når Jehovas vitner og Mormonere kommer på døra? 1. Hun bekrefter i denne tråden at hun misjonerer for de som ønsker det. (altså de som leser det hun skriver) 2. Når det gjelder mitt forhold til misjonærer så skrev jeg dette i tråden at jeg bevisst velger å ikke slippe inn bla Jehovas vitne. 3. Det er vel ikke tvil om at jeg for lenge siden har sett at hun bruker dette forumet til å misjonere, men jeg er overbevist om at ikke alle tenker over det. Som sagt, uttallige ganger, så er hun en reflektert og høflig dame. Hun får mye, fortjent, ros. Men jeg mener at en bevisstgjøring om hennes motiv (i noen tråder) var på tide. Anonym poster: 6f5ebe50c658af4ce989e392e3769fb8 Jeg tolker det slik at hun misjonerer for de som ønsker å bli misjonert for, dvs de som bevisst oppsøker henne eller aktuelle situasjoner, for å lære mer om hennes livssyn. Ikke at hun misjonerer her inne, med mindre noen åpner for det. Skal hun ikke kunne få gi sitt synspunkt på saker bare fordi hun er kristen og det dermed kan virke misjonerende? Hva med alle humanetikerne her inne da? Feministene? Osv...da må jo alt ses på som misjonering, uansett religiøs eller politisk bakgrunn.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2012 #34 Skrevet 20. desember 2012 Utviklingen av denne tråden gikk som jeg forutsatte for meg selv Det er mange som er tilhengere av Elsker livet og det forstår jeg. De ønsker derfor å "forsvare" henne. Jeg ser på henne som en sterk dame (dog underdannig sin mann) som nok er vant til at hennes syn skaper debatt og håper/tror derfor at hun takler dette. Dere må gjerne "angripe" meg. Jeg er sterk jeg også. Iom at få har støttet mitt syn så er jeg muligens alene om å så tvil om hennes intensjoner. Jeg har oppnådd det jeg ønsket med å lage tråden. Nå må jeg legge meg. Tidlig dag i morgen. HI HI Anonym poster: 6f5ebe50c658af4ce989e392e3769fb8
LillaGorilla♥♥ Skrevet 20. desember 2012 #35 Skrevet 20. desember 2012 Utviklingen av denne tråden gikk som jeg forutsatte for meg selv Det er mange som er tilhengere av Elsker livet og det forstår jeg. De ønsker derfor å "forsvare" henne. Jeg ser på henne som en sterk dame (dog underdannig sin mann) som nok er vant til at hennes syn skaper debatt og håper/tror derfor at hun takler dette. Dere må gjerne "angripe" meg. Jeg er sterk jeg også. Iom at få har støttet mitt syn så er jeg muligens alene om å så tvil om hennes intensjoner. Jeg har oppnådd det jeg ønsket med å lage tråden. Nå må jeg legge meg. Tidlig dag i morgen. HI HI Anonym poster: 6f5ebe50c658af4ce989e392e3769fb8 Tja, der tar du feil. Jeg er ikke tilhenger av Elsker Livets måte å leve på, tvert imot står det for meg som uforståelig og helt utenkelig å ha det sånn. Jeg har "gått mot" henne i flere diskusjoner. Men jeg synes likevel hun skal få lov til å ha de meningene hun har og ytre dem her akkurat som alle andre. Og hun skal ha lov til å leve sitt liv slik hun ønsker, så lenge hun ikke skader andre med det. Dessuten synes jeg ikke egentlig det er så rart at hun ønsker å "omvende" andre- det gjør vi vel mer eller mindre alle sammen. Jeg kunne feks ønske at hun heller valgte å leve slik jeg og mannen min gjør.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 20. desember 2012 #36 Skrevet 20. desember 2012 Utviklingen av denne tråden gikk som jeg forutsatte for meg selv Det er mange som er tilhengere av Elsker livet og det forstår jeg. De ønsker derfor å "forsvare" henne. Jeg ser på henne som en sterk dame (dog underdannig sin mann) som nok er vant til at hennes syn skaper debatt og håper/tror derfor at hun takler dette. Dere må gjerne "angripe" meg. Jeg er sterk jeg også. Iom at få har støttet mitt syn så er jeg muligens alene om å så tvil om hennes intensjoner. Jeg har oppnådd det jeg ønsket med å lage tråden. Nå må jeg legge meg. Tidlig dag i morgen. HI HI Anonym poster: 6f5ebe50c658af4ce989e392e3769fb8 Jeg mener ikke å angripe deg, bare diskutere. Håper det ikke ble oppfattet ondsinnet. God natt
Elsker livet Skrevet 20. desember 2012 #37 Skrevet 20. desember 2012 Utviklingen av denne tråden gikk som jeg forutsatte for meg selv Det er mange som er tilhengere av Elsker livet og det forstår jeg. De ønsker derfor å "forsvare" henne. Jeg ser på henne som en sterk dame (dog underdannig sin mann) som nok er vant til at hennes syn skaper debatt og håper/tror derfor at hun takler dette. Dere må gjerne "angripe" meg. Jeg er sterk jeg også. Iom at få har støttet mitt syn så er jeg muligens alene om å så tvil om hennes intensjoner. Jeg har oppnådd det jeg ønsket med å lage tråden. Nå må jeg legge meg. Tidlig dag i morgen. HI HI Anonym poster: 6f5ebe50c658af4ce989e392e3769fb8 Vårt livssyn er ikke noe jeg debatterer vanligvis. Når vi omgås med andre snakker vi stort sett om helt andre ting. Jeg debatterer svært lite i mitt virkelige liv. Det er ikke noe jeg har spesiell erfaring med. Jeg tror egentlig ikke jeg har reflektert eller satt meg noen bevisste intensjoner med at jeg henger her inne. Det er vel stort sett bare et tidsfordriv som for folk flest. Men innimellom så blir jeg engasjert i enkelte diskusjoner.
Gjest Vicky Pollard Skrevet 20. desember 2012 #38 Skrevet 20. desember 2012 Jeg har respekt for at hun og mannen velger å leve livet deres slik de gjør og lar meg overhodet ikke provosere over at hun ønsker å være underdannig sin mann. Men uavhengig av at hun virker som en snill og omtenksom dame så er jeg ikke i tvil om at hun ønsker å bruke denne kanalen til å misjonere for sitt livssyn. Hun bruker mye tid her og svarer på alle henvendelser hun får, også ting hun har svart på mange ganger. På denne måten får hun snakket mye om sin trosretning og hvorfor deres levesett er den riktige for de. (og da muligens for andre) Jeg synes også det er påfallende at hun "dukket opp" akkurat når Farmen-Andreas fikk mye oppmerksomhet. Jeg lar meg ikke påvirke... Anonym poster: 6f5ebe50c658af4ce989e392e3769fb8 Er det så rart da? Kan du ikke misjonsbefalingen? DUH....
Gjest cunning stunts Skrevet 20. desember 2012 #39 Skrevet 20. desember 2012 Jeg har respekt for at hun og mannen velger å leve livet deres slik de gjør og lar meg overhodet ikke provosere over at hun ønsker å være underdannig sin mann. Men uavhengig av at hun virker som en snill og omtenksom dame så er jeg ikke i tvil om at hun ønsker å bruke denne kanalen til å misjonere for sitt livssyn. Hun bruker mye tid her og svarer på alle henvendelser hun får, også ting hun har svart på mange ganger. På denne måten får hun snakket mye om sin trosretning og hvorfor deres levesett er den riktige for de. (og da muligens for andre) Jeg synes også det er påfallende at hun "dukket opp" akkurat når Farmen-Andreas fikk mye oppmerksomhet. Jeg lar meg ikke påvirke... Anonym poster: 6f5ebe50c658af4ce989e392e3769fb8 Vel, som de sier på nynorsk, it kinda goes with the territory.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2012 #40 Skrevet 21. desember 2012 Hadde min datter valgt å leve som elsker livet hadde jeg blitt lei meg og veldig skuffet. Håper ikke mine barn møter og får forbilder som henne. Stakkars ungene hennes Anonym poster: aba1fcea21a608c35d48a7cf9624ec59
Elsker livet Skrevet 21. desember 2012 #41 Skrevet 21. desember 2012 Hadde min datter valgt å leve som elsker livet hadde jeg blitt lei meg og veldig skuffet. Håper ikke mine barn møter og får forbilder som henne. Stakkars ungene hennes Anonym poster: aba1fcea21a608c35d48a7cf9624ec59 Helt konkret hva er det som gjør at du syns synd på barna mine? De har det som de aller fleste andre norske barn. De har nok mer religion flettet inn i hverdagen enn andre, men det er ikke noe vi messer om. De er for umodne til å ta et standpunkt på sitt livssyn, de får selv velge når de ønsker det. Vi ser på det som vår oppgave å lære dem om Bibelen, men for barn bør det begrenses fordi det er for avansert i forhold til deres modenhet og måte å reflektere på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå