Liljekonvall<3 Skrevet 20. desember 2012 #1 Skrevet 20. desember 2012 Jeg blir både kvalm og lei meg når jeg ser Helsedirektoratets reklame om alkohol og barn. Det er så mange som gruer seg til jul, nettopp på grunn av alkoholiserte foreldre. Nå er jeg sikkert super hormonell i tillegg, men jeg får så vondt i magen av den reklamen, og klarer bare ikke å legge den fra meg! Så, hver så snill; la barna få slippe å grue seg til jul fremover! :-)
jente___ Skrevet 20. desember 2012 #2 Skrevet 20. desember 2012 Her er jeg vandt til at folk tar seg en øl og akevitt til maten på julaften. Men ingen blir verken fulle eller brisene av den grunn. Så ser ikke problemet med det
Februargullet2013 Skrevet 20. desember 2012 #3 Skrevet 20. desember 2012 Har faktisk ikke sett den Reklamen engang,men helt enig at foreldre med barn bør unngå og bli full i jula og på nyttårsaften,men om du drikker får de ta det med ro og ikke drikke seg Drita,er jo forskjell på og drikke litt og masse også
Gjest Sekretøsa Skrevet 20. desember 2012 #4 Skrevet 20. desember 2012 Ja. Men på julaften drikker vi øl til maten og kanskje en akkevitt til maten. Skal godt gjøres å bli full av et par øl til all den feite maten;) ingen som er fulle her, heldigvis
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2012 #5 Skrevet 20. desember 2012 Heldigvis vokst opp i ett alkoholfritt hjem, og drikker ikke selv heller. Familien til samboeren tar seg en øl til maten, og det er det. Anonym poster: f5a568af16a5baf31280bd3ec33ebd5b
Liljekonvall<3 Skrevet 20. desember 2012 Forfatter #6 Skrevet 20. desember 2012 Nå er det ikke snakk om en øl til maten, nå er det snakk om tydelige berusede foreldre. http://www.blakors.no/?ItemID=2543
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 20. desember 2012 #7 Skrevet 20. desember 2012 Her blir det så onkelen, bestemor og oldemor tar seg alkohol til maten, et glass. Bestefar drikker kun alkoholfritt øl, samboeren skal kjøre hjem igjen, så vi holder oss unna alkohol til vi kommer hjem, når vi har lagt ungene på julekvelden, så blir det nok så vi kryper sammen i sofaen med litt juleøl.. Med andre ord, ingen som blir fulle her i huset.. Før vi fikk unger, så drakk de en del til julekvelden, kunne lett la seg bli brisene, når jeg gikk gravid, så sa jeg ifra at om de ønsket å feire jul med ungene våre, så fikk alkoholet bli begrenset, så ingen ble full med ungene i hus, alle godtok den. Så alkoholet er minimalt til vi drar hjem.
Gjest cunning stunts Skrevet 20. desember 2012 #8 Skrevet 20. desember 2012 Drikker ikke med folk jeg har et profesjonelt ansvarsforhold til - drikker def med barn tilstede.
Lykke Fryd ♥ Skrevet 20. desember 2012 #9 Skrevet 20. desember 2012 Det knyter seg o magen min hver gang jeg ser den reklamen. Den er så stille og så trist, samtidig som den så høylytt sier at fest og fyll ikke er noe for små barn. Den reklamen har en stor effekt på meg selv om jeg ALDRI drikker når hun er tilstede og ALDRI drikker mte når hun er hjemme (altså når hun sover). Jeg er vokst opp med måtehold og at alkohol er noe man nyter til god mat. Det er ikke forbeholdt fest og fyll. Slik gjør jeg også det, men nå mens hun er så liten så drikker jeg ikke alkohol til maten når hun er tilstede.
Februargullet2013 Skrevet 20. desember 2012 #10 Skrevet 20. desember 2012 Hvis de er fulle,er de jo teite i hode sitt,bør sette barna først,er jo først og fremst deres dag,men er nok flere foreldre som dessverre ikke bryr seg om det
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2012 #11 Skrevet 20. desember 2012 Jeg drikker ikke så for mine barn er dette ingen problem. De gangene vi er i noe med familie og det drikkes så er det aldri snakk om mer en et glass vin eller en flaske øl og om det er jul muligens en akevitt på noen. Altså ingen som blir berusede på noen som helst måte. Hadde det vært slik at noen ble fulle hadde jeg tatt med barna å gått. Jeg husker jeg så min mor full som 9 åring og selv om hun var glad og fornøyd så var det ikke en hyggelig opplevelse, pappaen min tok med meg og søkene mine hjem fra selskapet når hun og de andre begynte å bli litt vel brisene. Jeg tviler på at det er noen fare for at de barn som har foreldre eller andre rundt som drikker en øl eller et glass vin nå og da i deres selskap skal slite. Men det er vondt å tenke på barn som har foreldre som MÅ drikke seg full eller ihvertfall godt brisne, i høytider, på ferieturer og i helger og muligens ukedager. Barn skal ikke trenge å se omsorgpersonene deres fulle, enten man er typen som blir superglad, trist og deppa eller aggressiv. Anonym poster: e42cdb80d767f9faac50e0ac96a8fd94
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2012 #12 Skrevet 20. desember 2012 Ja, jeg drikker bare alene Anonym poster: 1096106dd9cdd1a32c1821cc8be490bb
ØnskerSegSpire_m/spire :) Skrevet 20. desember 2012 #13 Skrevet 20. desember 2012 Jul + barn + alkohol hører absolutt ikke sammen i mine øyne! Barn og alkohol hører ikke sammen uansett. Det er ikke snakk om måtehold for min del. Man trenger ikke bli "drita" for at barna skal merke en forandring hos de voksne. Slikt gjør barna utrygge og redde. De skal ikke behøve å få denne følelsen i det hele tatt!! Foreldre må slutte å forsvare drikkingen sin med at de ALDRI lar det gå utover barna. De merker så forferdelig godt bittesmå ting vi voksne ikke engang får med oss. Barn er ekstremt følsomme og skjøre, og kan bli merket for livet av ting vi voksne mener er bagateller. Det er vi foreldre som har ansvaret for å gi barna en solid og trygg oppvekst <3
DotM Skrevet 20. desember 2012 #14 Skrevet 20. desember 2012 Har vokst opp med at foreldrene mine tar seg et glass vin eller to til maten, men har aldri sett noen av dem fulle eller tydelig påvirket av alkohol Derimot ble moren til veninnen min full en dag jeg overnattet der da vi var 10, husker det godt enda.
Nullstress;) Skrevet 20. desember 2012 #15 Skrevet 20. desember 2012 Jeg er vokst opp i et hjem hvor det ble missbrukt alkohol. Ikke alltid de tenkte over hve de drakk med, nei... Men i julen, da var ALT fantastisk!!!!! trengte ikke bekymre med for noe som helst!! Jeg drikker ALDRI når barna er i hus, ikke et glass vin en gang (selv om jeg noen ganger skulle ønske jeg "klarte" å ta den baylisen jeg har så lyst på noen ganger) Jeg drikker ikke i julen, men det blir servert øl og akkevitt til maten. I begrensede mengder så klart!! Og det har jeg ingen problemer med. Det er forskjell på en øl til maten, og drikke seg dritings...
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2012 #16 Skrevet 20. desember 2012 Jeg er vokst opp i et hjem med et sunt forhold til alkohol. Det har vært servert øl og akevit til middagen til jul, det hendte mamma og/eller pappa tok seg en øl eller glass vin til maten og et hendte de tok seg en drink en lørdagskveld. Fulle var de aldri til vanlig og jeg har aldri tenkt over at de forandrer seg ved å drikke litt sånn at det har vært noe problem. Hvis man gjør det å ta seg litt alkohol til middagen på julaften til et problem, så mener jeg det er et større problem enn at barna skal ta skade av den alkoholen. Jeg har også vært med på fester hvor de har blitt fulle (de gangene det skjedde var det vel egentlig pappa som ble full og mamma bare i godt humør...), men det har heller aldri vært noe problem. Det har på ingen måte skadet meg. Anonym poster: 373adc9b0875b813efaccb5360df6f77
Plutselig_gravid Skrevet 20. desember 2012 #17 Skrevet 20. desember 2012 Vi drikker en akevitt og en juleøl til pinnekjøttet. Til kakene og kaffen etter maten en bayleys eller en cognac. Det blir med det. Alle jeg feirer jul med er heldigvis oppegående til å skjønne at man verken drikker seg brisen eller drita foran barn. Når ungene og mine foreldre har lagt seg, hender det at jeg og mine voksne søsken tar oss noen øl til og koser oss med mimring, brettspill osv. Er født og oppvokst med foreldre som er måteholdne med alkohol med barn til stede og har aldri opplevd noe ubhagelig i barndommen knyttet til det. PS. Den reklamen er helt forjævlig, men dessverre er det alt for mange barn som opplever julen (og sommerferier) sånn.
Liljekonvall<3 Skrevet 20. desember 2012 Forfatter #18 Skrevet 20. desember 2012 Jul + barn + alkohol hører absolutt ikke sammen i mine øyne! Barn og alkohol hører ikke sammen uansett. Det er ikke snakk om måtehold for min del. Man trenger ikke bli "drita" for at barna skal merke en forandring hos de voksne. Slikt gjør barna utrygge og redde. De skal ikke behøve å få denne følelsen i det hele tatt!! Foreldre må slutte å forsvare drikkingen sin med at de ALDRI lar det gå utover barna. De merker så forferdelig godt bittesmå ting vi voksne ikke engang får med oss. Barn er ekstremt følsomme og skjøre, og kan bli merket for livet av ting vi voksne mener er bagateller. Det er vi foreldre som har ansvaret for å gi barna en solid og trygg oppvekst <3 Enig!!
humlesurr Skrevet 20. desember 2012 #19 Skrevet 20. desember 2012 Jeg tilpasser alkoholinntaket mitt etter anledning og selskap så i så måte tenker jeg vel over hvem jeg drikker med. Jeg tar meg et par glass vin på julaften, men ingen i selskapet er beruset og ingen barn gruer seg her. Er ellers enig med deg; det er trist og hjerteskjærende å tenke på alle de små som ikke vil få en fin jul, enten det er pga alkohol eller andre ting.
Foccacia Skrevet 20. desember 2012 #20 Skrevet 20. desember 2012 Det drikkes en øl og en akevitt til maten for de som vil ha, ingen blir noen gang synlig beruset med barn tilstede. Verken i min eller mannens familie. Jeg drikker selv aldri før gutten er i seng, og tar kun noen glass etter dette. I år blir det jo ikke noe pga baby i magen
2_små_og_flere_grå Skrevet 20. desember 2012 #21 Skrevet 20. desember 2012 Jeg har vokst opp med en mor som er alkoholiker, så jeg vet absolutt hva sånt kan gjøre med et barn og her er det derfor null alkohol fra min side i høytidene (drikker svært lite ellers i året også om barnet er hjemme altså, hehe). Nekter ikke andre å ta seg ett glass til maten eller på kvelden, men strengt forbudt og bli brisen eller full foran barna mine
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2012 #22 Skrevet 20. desember 2012 Herrefred..alltid sånne tråder til jul. Flesteparten av Norges befolkning har da vett nok til å drikke normalt! Dvs å ikke drikke seg drita i julen. Det er LOV å ta seg en øl til middagen og en konjakk til kaffen. De fleste styrter da ikke hele flaska. Skulle nesten tro det var ca 50% som gjorde det, siden det blir slike diskusjoner her hver jul... Hvis dere ser så mye negativ drikking i egen omkrets er det kanskje lurt å tenke over hva slags omkrets dere har? Jeg kjenner bare vanlige arbeiderklassefamilier, og INGEN drikker seg drita, isåfall på 2.juledagsfest, da det er bytur - uten unger! Jo det er veldig leit med de barna som opplever dette, skulle ønske de nærmeste hadde ringt barnevernet med en gang, slik at foreldrene hadde fått seg en oppvekker. Men det er altså ikke flertallet driver på slik! Min samboer har vokst opp med slike foreldre, men han da ikke varige men av det, av den grunn! Han tar seg en øl med god samvittighet på julaften, - ikke hele 6-pakningen nei! Dessuten er det mange som er veldig anti-alkohol her, spesiell gjeng her inne, jeg møter sjelden/aldri på de i dagliglivet. Hvor bor dere? Bibelbeltet? Anonym poster: b4335a6a4ecbee34237a164986b0e3b9
Liljekonvall<3 Skrevet 20. desember 2012 Forfatter #23 Skrevet 20. desember 2012 Herrefred..alltid sånne tråder til jul. Flesteparten av Norges befolkning har da vett nok til å drikke normalt! Dvs å ikke drikke seg drita i julen. Det er LOV å ta seg en øl til middagen og en konjakk til kaffen. De fleste styrter da ikke hele flaska. Skulle nesten tro det var ca 50% som gjorde det, siden det blir slike diskusjoner her hver jul... Hvis dere ser så mye negativ drikking i egen omkrets er det kanskje lurt å tenke over hva slags omkrets dere har? Jeg kjenner bare vanlige arbeiderklassefamilier, og INGEN drikker seg drita, isåfall på 2.juledagsfest, da det er bytur - uten unger! Jo det er veldig leit med de barna som opplever dette, skulle ønske de nærmeste hadde ringt barnevernet med en gang, slik at foreldrene hadde fått seg en oppvekker. Men det er altså ikke flertallet driver på slik! Min samboer har vokst opp med slike foreldre, men han da ikke varige men av det, av den grunn! Han tar seg en øl med god samvittighet på julaften, - ikke hele 6-pakningen nei! Dessuten er det mange som er veldig anti-alkohol her, spesiell gjeng her inne, jeg møter sjelden/aldri på de i dagliglivet. Hvor bor dere? Bibelbeltet? Anonym poster: b4335a6a4ecbee34237a164986b0e3b9 Det virker ganske naivt å tro at det er få som opplever alkoholiserte voksne til jul. Det er en grunn til at anonyme hjelpetelefoner blir sprengt HVERT ÅR på denne tiden, og at helsedirektoratet går ut med samme anbefalinger HVERT ÅR! Greit nok, det skulle ikke vært nødvendig; folk burde hatt vett nok til å begrense seg, men desverre er det ikke sånn. Og det at mannen din ikke har tatt skade av det; fortell det til en 9-åring som opplever det samme.
Mamma_til_2 Skrevet 20. desember 2012 #24 Skrevet 20. desember 2012 Mannen skal ha noen juleøl og sikkert en fl conjakk til jul, jeg drikker sjeldent og aldri i samme hus som barna er i, så her blir barna utsatt for en far som tar litt pils og en conjakk til maten, han drikker seg ikke full, skal han det så skjer det andre plasser enn hjemme. Barna har aldri opplevd noen av oss beruset og det skal de slippe,
Liljekonvall<3 Skrevet 20. desember 2012 Forfatter #25 Skrevet 20. desember 2012 Har vokst opp med at foreldrene mine tar seg et glass vin eller to til maten, men har aldri sett noen av dem fulle eller tydelig påvirket av alkohol Derimot ble moren til veninnen min full en dag jeg overnattet der da vi var 10, husker det godt enda. Ja, nettopp! Mange husker sånne øyeblikk om man har opplevd det; og det er en ekkel følelse. Jeg har alltid gruet meg til jul, selv om jeg aldri har blitt behandlet dårlig. Fortsatt så er jeg "redd" for fulle mennesker! Først etter at jeg stiftet egen familie, har julen vært en høytid jeg forbinder med glede.. Barna mine skal ALDRI oppleve det!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå