Gå til innhold

Er dere høflige mot butikkansatte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg smiler og er høflig selv om ekspeditøren skulle se ut som om hun eller han hadde bitt i en sitron. Jeg nekter å la meg påvirke av andres elendige humør, med mindre de tar det ut over meg over tid. Da bikker det over for meg også.

:)

Har selv jobbet i butikk og merket at når man er hyggelig mot kundene så smitter det som oftest over, selv om det er aldri så irriterende med de som ikke forstår at det ikke er vi som sitter i kassen som bestemmer prisene eller når ølsalget skal stenge. Og man blir dritt lei etter fnørten hundre "Hahaha nei jeg tar alt under armen." eller "En pose?! Er du rusk! Til EN krone!! Nei vettuhvah" svar etter spm. om pose. Man er -pålagt- å spørre D:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er alltid hyggelig mot butikkansatte. En gang har jeg skjelt ut de som stod i kassen, det var når jeg fikk cola når jeg hadde bestilt cola light på mcdonalds

Å skjelle ut en ansatt pga det var vel en overreaksjon, synes du ikke? ;)

Nei, det var det virkelig ikke.
Skrevet

Alltid. Med mange år innen servicebransjen er jeg vel mer tålmodig enn de fleste, i alle fall når det kommer til ansatte som prøver, men ikke nødvendigvis får ting til med en gang. Feil kan alle gjøre, og problemer kan alle få.

Ansatte som overser kundene, snakker om andre kunder med hverandre i kassa, sitter i private telefonsamtaler i kundesituasjoner osv osv, har jeg lite til overs for. I en butikk krever jeg ikke mye, men oppmerksomhet overfor meg som kunde, det vil jeg ha.

Skrevet

Jepp er hyggelig og ikke utålmodig nå i julestria ;) Har vært på andre siden i mange år før utdannelsen var ferdig. Skjønner ikke hvorfor folk er så ufine når de drar i butikken... Finner det merkelig og begynner veldig raskt å tenke at det er dårlig oppdragelse.

En ting er hvis det er en ansatt som virkelig ikke gjør jobben sin, eller er ufin osv, da må man si i fra... Men mange måter man kan gjøre det på. Sjelden jeg har opplevd at butikkansatte ikke gjør jobben sin, men nå er jeg hyggelig.. Kanskje det hjelper. :) ?

Skrevet

Jeg er alltid hyggelig og smilende mot mennesker jeg møter.. Jeg har ingen grunn til å være noe annet. Gjør noen en feil, eller at noe går galt så kunne det ikke falt meg inn å være frekk eller sur mot dem.

Jeg har derimot merket at det er flere og flere sure mennesker bak kassen om dagene.. Mulig jeg bare er sart for tiden, men enkelte burde vært på smile/si hei/si hade-kurs :)

Ja nå er det julestria og da er det gjerne kaos i butikkene... Sjefer som sier at man må spare og ikke kan sette ekstra folk opp på vakt= mer å gjøre for de som faktisk er på jobb, kunder som klikker fordi du ikke rekker å pakke inn gavene, Folk som kaller deg stygge ting fordi du glemte å sette på en sløyfe på den pakken du tok deg tid til å pakke inn, folk som klikker hvis man er utsolgt for noe osv, osv...

Og dette kan være etter 2 timer på jobb og trenger ikke være i jula heller, he he ;)... Så da er det nok noen ganger vanskelig for de ansatte å smøre på et smil hele tiden. Selvsagt er det jo de som aldri smiler uansett ;)

Skrevet

Skjelle ut en ansatt fordi du hun klarte å komme med feil brus??

Det går faktisk ann å si ifra på en fin måte at bestillingen er feil,det er ingen som helst grunn til å skjelle hun ut stakkar!

Hadde jeg ikke sett at han tok feil brus, hadde jeg drukket den. Jeg har diabetes og blir kjempedårlig av cola.
Skrevet

Jeg er utdannet innen salg og service så jeg vet hva jeg skal kunne forvente meg når jeg går inn på en butikk, men jeg har og jobbet med salg service på spisesteder og hotell så jeg vet hvor stressende en slik jobb er og spes i disse tider, så jeg er nok litt i overkant tålmodig i mange sitvasjoner, men er det slik at jeg ikke får min oppmerksomhet som betalende kunde så går jeg, men jeg er alltid hyggelig og smilende,blir irritert mange ganger men gidder ikke la det gå innpå meg og bruke energi på slikt, for mange som jebber i butikk etc er ungdommer som ikke har lært det lille ekstra om salg service.

Og dere husk de som jobber i disse yrkene nå jobber mye, nesten alle butikker har sent kveldsåpent og søndagsåpent så de annsatte er slitne!

Smil og si takk visst alt er ok, eller gå fra butikken om dere føler dere lite verdsatt, istede for og bli irritert over småting i julestria :)

Skrevet

Det går faktisk ann å si ifra på en fin måte at bestillingen er feil,det er ingen som helst grunn til å skjelle hun ut stakkar!

Hadde jeg ikke sett at han tok feil brus, hadde jeg drukket den. Jeg har diabetes og blir kjempedårlig av cola.

Opplevd noe lignende på McDonalds. Gutten har cøliaki, jeg bestilte glutenfri burger, og så idet han skulle til å putte den i munn at det ikke så ut som noen glutenfri burger.

Skal innrømme at jeg også da skjelte ut den i kassa. Han skal dobbeltsjekke slikt når det puttes på brettet.

Dette var bursdagen til guttungen, og heldigvis klarte jeg å forhindre at han lå skikkelig syk på dagen sin.

Skrevet

Ja, alltid. Har selv jobbet i butikk, og det er jaggu mye dritt en faar slengt etter seg av helt fremmede til tider.

Skrevet

Ja, kanskje ikkje viss den ansatte er uhøflig men er så godt som alltid høflig.

Skrevet

Jobbet et par år på kafé, og var verdens hyggeligste ;) Eldket jobben, var god på kundeservice, og taklet sure kunder med et smil (og eventuelt himlet litt med øynene på bakrommet når de hadde gått).

Men det er utrolig hvor mange sure folk man møter i løpet av en arbeidsdag, der det ikke spiller noen rolle hvor blid og hyggelig man er selv. Spesielt damer i 40-60-årene har jeg opplevd som krevende og uhøflige, svarer ikke når man sier hei eller ha det, bestiller på en utrivelig måte og kjefter når de er misfornøyd med noe (selv om det er de selv som har bestilt feil).

Hva er uansett greia med å ikke ta det opp pø en ordentlig måte når man er misfornøyd? Så kan man heller bli sur om den som betjener en ikke responderer med god service?

Endte med at jeg sa opp og skiftet beite da jeg oppdaget at jeg ikke klarte å takle sure kunder med et smil lenger, var så lei. Sikkert mange flere butikkansatte som bør ta den samme avgjørelsen som jeg gjorde.

Skrevet

Jeg er alltid hyggelig og smilende mot mennesker jeg møter.. Jeg har ingen grunn til å være noe annet. Gjør noen en feil, eller at noe går galt så kunne det ikke falt meg inn å være frekk eller sur mot dem.

Jeg har derimot merket at det er flere og flere sure mennesker bak kassen om dagene.. Mulig jeg bare er sart for tiden, men enkelte burde vært på smile/si hei/si hade-kurs :)

Ja nå er det julestria og da er det gjerne kaos i butikkene... Sjefer som sier at man må spare og ikke kan sette ekstra folk opp på vakt= mer å gjøre for de som faktisk er på jobb, kunder som klikker fordi du ikke rekker å pakke inn gavene, Folk som kaller deg stygge ting fordi du glemte å sette på en sløyfe på den pakken du tok deg tid til å pakke inn, folk som klikker hvis man er utsolgt for noe osv, osv...

Og dette kan være etter 2 timer på jobb og trenger ikke være i jula heller, he he ;)... Så da er det nok noen ganger vanskelig for de ansatte å smøre på et smil hele tiden. Selvsagt er det jo de som aldri smiler uansett ;)

Mm, joda greit nok det..det ville jeg nok hatt forståelse om det var det som var situasjonen :)

Her sitter det folk i kassa på obs, ingen andre kunder i køa, og med ganske slakk innstilling. Da kan du gjerne ofre et smil, eller et takk og versegod :)

Skrevet

Jeg er normalt høflig mot butikkansatte. Dersom en butikkansatt er sir og gretten, blir jeg enda hyggeligere og høfligere, faktisk. Tenker at de kanskje trenger en hyggelig kommentar ekstra mye da.

Skrevet

Ja er alltid høflig, har jobbet maaange år som butikksjef i klesbutikk(byttet yrke nå da), så jeg vet å behandle de som gidder å stå der :P

Anonym poster: 694db07ebb18959e639ee1d89c7f24f0

Skrevet

Hvis jeg kommer inn i en butikk og de ansatte står i private tlf, eller private samtaler med kollegaer etc så går jeg ut.

Anonym poster: 08f43d95395d7188b06602ab74ad9fcc

Det gjør jeg og!

Ble så ekstra irritert i går for da begynner hun å ta en privat avtale ETTER jeg kom inn i butikken.

Å hun snakket lenge i telefonen med barnefaren tydligvis om samværet med barnet dagen etterpå.

Det ble masse detaljer og samtalen tok jo aldri slutt,så jeg gikk!

Anonym poster: 16e50167039561e51b6ab133d9e93780

Jeg også! Dårlig service gjør meg sur!

I går skule jeg kjøpe meg nye støvletter, og var i byen rett etter at det åpnet. I tre skobutikker gikk jeg inn, kikket, ventet på hjelp og gikk ut igjen, rett og slett fordi jeg tydeligvis var usynlig for personalet. I to av butikkene var jeg eneste kunde, men den/de ansatte snakket sammen om ferieplaner eller sto og fiklet med noe ved kassa. Jeg ventet i over 5 minutter i hver butikk, kikket mot kassa, gikk bort og stilte meg der, men fikk ingen respons.

I den tredje var det enda verre. Det var noen kunder der, men minst en ledig ansatt som sto bak kassa og tegnet. Jeg spurte henne om de hadde støvletter som var sånn og slik, og hun sa "et øyeblikk", så jeg sto der og ventet mens hun fiklet videre. Så kom det en annen kunde og spurte etter herretøfler, og den ansatte gikk straks med henne og sa "kom skal jeg vise deg." Da gikk jeg derfra også.

I den fjerde butikken fikk jeg blid, hyggelig og god service, og den ansatte lette til og med fram et par som var på tilbud til meg. DE fortjener pengene mine.

Det har hendt at jeg har spurt ansatte om de jobber her, når de tydeligvis er så opptatt av private gjøremål at de ikke kan slå inn varer på kassa en gang, og har vel også nevnt at det ikke er sikkert at sjefen deres er kjempeglade for at de surfe på mobilen istedenfor å hjelpe kundene. Men stort sett er jeg blid, søt og hyggelig.

Skrevet

Ja hadde jo vært for mye forlangt at du tar det opp på en skikkelig måte likevel ja..

Grow up!

Skrevet

Jeg følger normal folkeskikk og er høflig mot butikkansatte (og andre), ja.

Jeg jobbet litt i butikk ved siden av studiene, og vet hvordan det er å stå på den andre siden av kassen, det er mange rare mennesker man møter...

Men jeg synes det er påtagelig mange sure/uhøflige butikkansatte også jeg, da... Som ikke hilser, er sure eller rett og slett frekke. Det er veldig mange dyktige folk der ute, men disse sure og frekke kollegaene deres ødelegger nok litt for dem...

Skrevet

Jeg er butikkansatt selv. For meg er det ekstremt viktig å klistre på meg et smil og være hyggelig uansett. Har jeg tid slår jeg også av en prat med de kundene som vil utenom mitt fag.

Jeg møter stort sette bare hyggelige kunder og flere av dem er faste kunder som spør når jeg jobber så de kan komme tilbake igjen da. Da blir jeg glad :-)

Har dessverre et par kollegaer jeg krymper meg litt for når jeg hører hvordan de behandler kundene. Surt og tvert. Har ikke fått meg til å si ifra enda, jeg må jo tross alt jobbe med dem, men en vakker dag sier jeg nok meningen min!!!,

Skrevet

Er høflig og grei med alle jeg møter jeg..:-)

Skrevet

Synes butikkansatte i Oslo ofte yter ekstremt dårlig service kontra her i tromsø. De går på autopilot. Selv er jeg alltid høflig, med "hei", "takk skal du ha" og "hadet". Ser på d som alminnelig folkeskikk. Har stått i butikk selv i flere år. Syntes spesielt det var kvinner som var sure og frekke kunder. Uhøflige selv om jeg var blid. Og utrolig mange som snakker nedsettende til mannen sin foran meg. Mennene sa ofte "jeg må spørre sjefen først" og henviste til den sure kjerringa. Haha. En gang tok kaka for meg som kunde, da jenta bak disken hadde en privat telefonsamtale MENS hun ekspederte meg. Som om jeg bare var en avbrytelse i hennes tilværelse. Ble så irritert at jeg meldte meg som mystery shopper for å få has på disse dårlige butikkansatte ;)

Skrevet

Ja hadde jo vært for mye forlangt at du tar det opp på en skikkelig måte likevel ja..

Grow up!

Så du synes det er greit at de forgifter meg? Var bare til pass for han, så han, så gjør han kanskje ikke den tabben igjen
Skrevet

Syns innpåslitne ansatte bør nevnes her også. Jeg er hyggelig, men faen heller som denne jyplingen begynner å gå meg på nervene. Jeg slutter snart å handle på butikken nedenfor meg for han fotfølger meg rundt og spør og graver om alt mulig.

Han er hyggelig, for all del, men det blir -for- mye til tider. Som om ikke fyren eier sosiale antenner.

Jeg kan se ham sitte i kassennår jeg kommer inn og to sekunder etter står han rett bak meg og sier Hei med veeeeeldig lys stemme så jeg nesten dauer fordi jeg skvetter sånn. Så blir jeg da helt forfjamset og skal prøve å handle mens han dilter etter ><

Og jeg klarer ikke å bli sint heller fordi eg vet han bare prøver å være hyggelig. Han er veldig... rar.

Skrevet

Grow up!

Så du synes det er greit at de forgifter meg? Var bare til pass for han, så han, så gjør han kanskje ikke den tabben igjen

Alle kan gjøre en feil!

Han fortjener ikke bli skjelt ut for det!

Stakkars de som har deg kunde,du har jo tydligvis ikke lært oppdragelse og vanlig høflighet.

Skrevet

Grow up!

Alle kan gjøre en feil!

Han fortjener ikke bli skjelt ut for det!

Stakkars de som har deg kunde,du har jo tydligvis ikke lært oppdragelse og vanlig høflighet.

og han kunne ikke jobben sin. Miss perfect.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...