Gjest Hercule Poirot Skrevet 19. desember 2012 #26 Skrevet 19. desember 2012 Syns det er merkelig at noen har glede av å stadig vekk henge ut disse bloggerne. Hva er vitsen? Nei, det er ikke sikkert de er så innmari modne alle sammen, men det er ikke alle 30-åringer som er så fantastisk modne heller. Og forsåvidt enig i at det ikke er ok at barn får barn, men at ungdommer har sex er ikke akkurat noen sensasjonell nyhet, ei heller ikke at det kan skje det blir barn av sex. Kanskje disse unge foreldrene har brattere læringskurve enn de som er noe eldre når barna kommer, men det er ikke dermed sagt at de er dårligere foreldre. Det som slik sett "berører" meg i denne sammenhengen, er at det ser ut til at det blir dårlig med skolegang. Det er mange av disse bloggerne som ser ut til å ha falt av, eller i alle fall vært på nippet til å falle av, ganske tidlig i skoleløpet. Hvorfor påstår jeg det? Jo, fordi de kan jo knapt nok skrive! Det er innlegg i disse bloggene som knapt nok inneholder fire grammatisk korrekte ord. Hvor har de da vært i (norsk)timene i grunnskolen? At de blir unge foreldre syns jeg ikke er så bekymringsfullt, de kan være minst like gode foreldre som 25-35åringer men at de (ikke alle, selvfølgelig, men mange) ser ut til å ha falt av tidlig i skoleløpet bekymrer meg mere. Selvsagt kan de ta utdannelse når barna blir noen år, men med såpass dårlig grunnlag så blir jobben knalltøff. Man har ikke sjanse i f.eks. høyskolesystemet med så dårlig grammatikk som mange av dem viser.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2012 #27 Skrevet 19. desember 2012 De finnes da mammabloggere oppi 40åra også Anonym poster: 210300f1f23b60809d1faeecc0e019ce
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2012 #28 Skrevet 19. desember 2012 Min mor fikk min søster når hun var 19, meg når hun var 20 og min bror når hun var 22. Riktignok var hun ikke mammablogger, og på den tiden var det helt normalt, men å si at man er barn når man er 19?? Verden har forandret seg, men veldig mange unge mødre er både modne, flinke og ansvarsfulle! Hilsen 35-åring som gjerne skulle hatt barn når jeg var 23:) Anonym poster: 6bff9d02c0763da35d54abdf066ca34d
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2012 #29 Skrevet 19. desember 2012 Det er jo mødre som HI snakker om her som dessverre er med på å gi mange fordommer. Og blogger som malinelskerlucas (eller hva den nå heter). Men det er ikke noe galt i seg selv å være 19 år og mor. Da får hun mange, mange år av livet sitt sammen med barna, hun blir kanskje en ung bestemor og til og med en sprek oldemor. Om hun bare oppfører seg voksent og modent (og ikke bretter frem silikonpuppene i bloggen) så er jeg sikker på at barna vil få stor glede av energien hennes. Men det triste er jo så ofte at forholdet med barnefar ikke varer, når man får barn i så ung alder. Og de aller fleste barn vil nok heller ha en mor og far som er 25 år gamle, enn en alenemamma på 19. Det vil jo også ha mye å si i fht økonomi og ressurser... Anonym poster: acd2cc1935bd2feb2eac80853488f487
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2012 #30 Skrevet 19. desember 2012 Det er jo mødre som HI snakker om her som dessverre er med på å gi mange fordommer. Og blogger som malinelskerlucas (eller hva den nå heter). Men det er ikke noe galt i seg selv å være 19 år og mor. Da får hun mange, mange år av livet sitt sammen med barna, hun blir kanskje en ung bestemor og til og med en sprek oldemor. Om hun bare oppfører seg voksent og modent (og ikke bretter frem silikonpuppene i bloggen) så er jeg sikker på at barna vil få stor glede av energien hennes. Men det triste er jo så ofte at forholdet med barnefar ikke varer, når man får barn i så ung alder. Og de aller fleste barn vil nok heller ha en mor og far som er 25 år gamle, enn en alenemamma på 19. Det vil jo også ha mye å si i fht økonomi og ressurser... Anonym poster: acd2cc1935bd2feb2eac80853488f487 Nå tror ikke jeg at det, i dagens samfunn, er forskjell på en 19-åring og 25-åring når det kommer til forhold. Ser hvor mange som går dukken. Alle slår jo opp for tiden, "ingen" gidder å arbeide for forholdet. Anonym poster: 8987865a2c2da7a1c9c610410c583cd6
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2012 #31 Skrevet 19. desember 2012 "Før i tiden" var jo 19 en helt vanlig alder å få barn, og vet om veldig mange på min alder (snart 30), som har mødre som var 18-19 når de ble født. Og de var fantastiske mødre. Så, kommer helt an på personen. Anonym poster: 0da8126be2fa3e87c3cf0556b478cffc
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2012 #32 Skrevet 19. desember 2012 Rappotert, person hets Anonym poster: c687362a70c12d83d1440192a4cd1fc6
NeiTakkAttakk Skrevet 19. desember 2012 #33 Skrevet 19. desember 2012 Hvis jeg kunne velge min mors alder på det tidspunktet hun fikk meg ville jeg jo definitivt heller hatt henne rundt tredve og med utdannelse og kunnskap og et voksent liv enn nitten og russ i fjor. Anonym poster: b1bcb6ad24426f70ed37c72491d93c7f Jeg er selv "ung mor", og nå holder jeg på å fullføre mastergraden min. Det er ikke sånn i dagens samfunn at man må velge mellom å få barn tidlig eller få en høy utdannesle. Neivel, så er vi ikke en A4- familie, men barna våre har alltid hatt det trygt og godt sammen med oss. Det må da være lov å følge egne drømmer og ønsker for eget liv uten å bli generalisert så til de grader? Ikke alle ønsker å vente til de er i 30-årene. Vi er alle ulike. For eksempel har jeg ei supertante som var 34 år da hun fikk sitt første barn - hun har ikke utdannelse. Utdannelse er ikke noe man automatisk får når man bikker 30-tallet. Det må jobbes for. Jeg har ikke sett på disse bloggene, men vil med rette understreke at det fins like mange ulike unge mødre som eldre mødre - men det er gjerne de "dumme unge" som danner inntrykket folk flest har om unge mødre - da det er de som velger å blottlegge livet sitt på internett / unge mødre / blogger osv.
2blå1rosa Skrevet 19. desember 2012 #34 Skrevet 19. desember 2012 Takk, jeg var 19 da jeg fikk min andre. Venter nå min 3 og det rett før jeg blir 23 Woooow Du er bare et barn. Hvordan kan du ha 3 barn? Sick. Anonym poster: 9f0d99cf18c5a3626296ec45f52a4b1e Haha, hvor lenge er en barn i dine øyne da? Jeg er snart 23 å ser ikke på meg selv som et barn nei... Fikk meg en god latter nå! En 19-åring er et barn i Norge (man kan få barnebidrag til man er 19). Det er ikke naturlig å ha to barn selv i den alderen. Man har ikke den modenheten som kreves for å ta seg av barn. Anonym poster: 9f0d99cf18c5a3626296ec45f52a4b1e Det kan du desverre ikke vite noe om. Jeg vet bare at jeg var/er mye mer voksen enn mange andre på den alderen, noe som har med å gjøre at jeg måtte være mor for min egen mor fra jeg var ca 6 år... Ikke døm alle likt..
Siljemor90 Skrevet 19. desember 2012 #35 Skrevet 19. desember 2012 Tja, nå er vel ikke jeg så veldig ung, var nettopp blitt 21 når jeg fikk barn, men ung nok. Man MÅ ikke være tredve for å være en god mor. Jeg og sønnen min har det strålende, han vokser og utvikler seg som han skal, og vi koser oss masse! Han er nå en aktiv liten krabat på ni mnd, og jeg er gla jeg er ung og har flust av energi til å følge med han! Mange fordommmer der ute tydeligvis, å mange som drar alle over en kam. Han har enda ikke sovet borte, å jeg har enda ikke vært på byen. Jeg går på skole fire kvelder i uka, det er de fire kveldene jeg har barnevakt. Aldri ellers. Jeg er voksen når det trengs, men jeg kan også være barnslig, ser ikke på det som noe negativt. Jeg er fullstendig klar over valget jeg har tatt, jeg har valgt å få ett barn, som jeg forhåpentligvis vil ha resten av livet. Jeg har dermed valgt å sette noen andres behov foran mine egne, ALLTID. Jeg er ikke lenger hovedpersonen i mitt eget liv, og jeg kan ikke leve sånn som de fleste andre på min alder lever sine liv. Å det gjør meg absolutt ingenting, for jeg har en som kaller meg mamma, som viser meg hver eneste dag at jeg gjør en hel masse riktig, og at jeg for han er verdens beste mamma :-) Å det er verdt hver eneste ting jeg kanskje går glipp av :-)
Kremtopp Skrevet 19. desember 2012 #36 Skrevet 19. desember 2012 (endret) Hahaha, så du mener at en 19-åring er et barn altså? Dagens morsomte og dummeste kommentar. Man er voksen når man fyller 18, lovens definisjon. 19-åringer kan være like gode, omsorgsfulle, reflekterte og flinke mødre som en på over 30. Merkelig hva "voksne" folk kan lire av seg enkelte ganger. Endret 19. desember 2012 av Kremtopp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå