Gå til innhold

Nabokjerringa (98) er hysterisk!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i rekkehus og bor i midten av to gamle damer.

Den ene er så søt og snill.

Den andre, som snart er hundre år, er ei skikkelig bitch!

Ja jeg tillater meg selv å kalle henne det, for nå renner det virkelig over for meg.

Jeg har alltid vært på tilbuds-siden med henne, og stiller opp om hun trenger det ene eller det andre. Skulle bare mangle.

Vi deler oppgang, dvs en liten vei opp til huset. Mannen min måker alltid denne veien og tar da også det lille stykket inn til hennes inngang.

Men nå i helgen klikket det visst for dette gamle neket.

Det snødde og snødde og mannen min var ute for å måke. Alle barna våre var ute med han og hjalp til.

Da dundrer gamla på vinduet og skriker at han får slutte med å ta seg til rette på hennes eiendom.

Hun ville ikke ha noe hjelp. Og hun sa at nå var det nok med at vi plasserte akebrett på plenen, for noe av den var hennes. Og når han skuffet snø for henne, så kom det snø på plenen og det skulle hun ikke ha noe av.

Ungene ble redde og han eldste sa:ikke kjeft på pappaen min. Hvorpå hun svarer:jo, pappaen din er slem!

Say what???

Også sier hun at brøytebilene spruter all snøen på hennes busker, og det har han aldri gjort før. Men siden vi parkerer foran huset, så sparer brøytebilen på snøen og tar alt over hos henne. Herregud, dama er gal. Mannen min må måke ut bilen hver gang brøytebilene har vært her, de måker på samme måte som alltid. Og hva er faren med snø på hekken? Hun konspirerer og holder på.

Vel er hun gammel, men hun er helt klar (!)i toppen.

Nå ser jeg hun følger med bak gardina når jeg kommer hjem med ungene fra barnehagen, og jeg har nesten lyst til å slenge akebrettene på "hennes"side av plenen med vilje.

Og mannen min , som har måkt for henne hver vinter i 5 år, har nå latt vær.

For hun sa at hun heller betalte noen andre for å gjøre det.

Jeg blir så lei meg.

Vi har alltid hatt et koselig forhold til henne. Og barna har alltid likt henne.

Nå håper jeg hun sier unnskyld når jeg treffer henne, ellers er jeg redd det blir ubehagelig fremover...

Og hva skal hun gjøre uten oss? Betale noen hver gang hun skal skifte lyspære, ikke forstår tv'n, må ha hjelp med varer, kjøpe noe på apoteket osv?

 

Trist nå før jul..

 

 

Anonym poster: 820462344797041be32976196a5e053f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, man har ikke rett på hjelp hvis man oppfører seg som en idiot. Vil hun ha det slik, så får hun gjøre det da. Man kan ikke være kjeftete, utakknemlig og uhøflig og forvente at alle hjelper til

 

Anonym poster: 1ff10997e3847f72b9e0d97d5d074032

Skrevet

Føler meg slem som sier dette: Jeg føler hun er så gammel at sånn kommer hun sikkert til å holde på helt til hun bukker under. Og er det noen mulighet å snakke med barna hennes, eller blir det å gå bak ryggen hennes. Eller snakke med hjemmetjenesten eller noen? Hun er nok gammel og forvirret.

 

Anonym poster: 78afb72d6e5d0b7edc97e8a7da86b938

Skrevet

Hvis forandringen har kommet i løpet av kort tid bør hun til legen.

Noe så enkelt som en UVI kan få folk til å halusinere og endre væremåte.

Hun kan også være begynnende dement, det gir ofte utslag i mistenksomhet.

Så har dere nr til noen i familien ville jeg ringt og forklart, bedt em bestille en legetime.

Har hun ikke familie, kan du kontakte hjemmesykepleien.

Skrevet

Hun er IKKE helt klar i toppen.

Uten at jeg er noen ekspert på området, så begynner hun nok å bli dement. De reagerer på forskjellig måte, noen blir faktisk agressive, mistenksomme og konspiratoriske. Viss du tror alle demente sitter i en stol og snakker om katten de hadde da de var 6 år må du ta en reality check.

Skrevet

Sorry, men snakker du ikke om en dame på 98 år?? Og kaller henne for bitch etc??

 

Dama er neppe klar i toppen, og det virker som du tar deg nær av dette? Du må jo ta høyde for at hun har begynt å tulle for lengst, det der er jo helt klare kjennetegn.

 

Hvis hun ikke har familie du kan ta kontakt med så ta kontakt med kommunen. Det hører jo ut som du "kranger" med en nabo som er 50 år yngre, ikke en gammel en som er 100 år....

 

Skjerp deg!!

 

Anonym poster: cd9ae91ecd93bb486b579afaad4a0bc3

Skrevet

Ja, da skulle hun jaggu fått snødd inne.

Herregud,men hva i alle dager gjør hun boendes hjemme i den alderen?

 

Husker vi hadde ei gammal kjerring som slang fra seg masse stygt.

Hun sa til 8 årige meg : Dra deg vekk din jævla drittunge, ellers så stapper jeg deg opp i rauhollet til mora di,det er der du hører hjemme....

Gikk bare på veien forbi der hun satt...

Gjest Julia1984
Skrevet

Blir helt sjokkert her jeg, når dere snakker om en tydelig dement dame som det der på nesten 100 år. Ta kontakt med pårørende eller kommunen hvis dere merker forskjell på oppførselen hennes. Hun trenger tydeligvis hjelp uten at hun er i stand til å se dette selv.

 

Blir helt sjokkert hvordan enkelte ordlegger seg....dama har levd i snart 100 år og det er ganske naturlig når man blir dement at man blir aggresiv og ser "alt" som farer der ute.

 

Ta ansvar som medmenneske og ta kontakt med noen! Slutt å klag over et forum over den "slemme" naboen. Naboen er som sagt nesten 100 år og dement!

Skrevet

Som ande sier, en slik atferdsendring i så høy alder er vanligvis et tegn på sykdom eller demens. Ikke la deg provosere, finn medmenneskeligheten din og kontakt pårørende eller kommunen. Ha litt takhøyde for et snart 100 år gammelt menneske..

 

Skrevet

Ta litt ansvar og hjelp dama da! Det er tydelig at hun trenger det.

Skrevet

Jepp, typisk tegn på demens. Sliter med en nabo med samme problem. Virker klar i toppen, men er paranoid og mistenksom og tror vi stadig prøver å finne nye måter å stikke kjepper i julene hans på. Jeg synes mest synd på kona hans som må leve med det hver eneste dag.

Skrevet

Kjepper i julene, faktisk! Må visst innse at nå har jula kommet og tatt meg for fullt...

Skrevet

Ta litt ansvar og hjelp dama da! Det er tydelig at hun trenger det.

 

Hvorfor skal HI ta ansvar for en dame hun ikke er i slekt med?? De har hjulpet henne allerede i 5 år, med lyspæreskift, snømåking +++. Skal hun sette denne dama foran familien sin? I tilfelle hvorfor???

 

Anonym poster: 1ff10997e3847f72b9e0d97d5d074032

Skrevet

Høres ut som begynnende demens eller rett å slett UVI. Om du kjenner eller vet hvem barna er, så ville jeg tatt en telefon dit.

Det er ikke å gå bak ryggen hennes.

 

Dere har jo vært snille med henne, og jeg skjønner at det er fælt når hun oppfører seg slik, men tror ikke det er henne som sier sånt, mer sykdom. Prøv å se menneske bak handlingene hennes nå.

 

Anonym poster: bf2716747f5145485e9d9d79b69366cc

Skrevet

Ta litt ansvar og hjelp dama da! Det er tydelig at hun trenger det.

 

Hvorfor skal HI ta ansvar for en dame hun ikke er i slekt med?? De har hjulpet henne allerede i 5 år, med lyspæreskift, snømåking +++. Skal hun sette denne dama foran familien sin? I tilfelle hvorfor???

 

Anonym poster: 1ff10997e3847f72b9e0d97d5d074032

Hun MÅ ikke - men det er jo i utgangspunktet "bare" å få sagt fra til rette vedkommende (da familien hennes eller en-eller-annen i kommunen..) om at hun nå trenger litt oppfølging fra dem...? Jeg hadde iallefall følt meg moralsk forpliktet til å få gjort noe om det var min nabo....(og samtidig forklart ungene litt om hvorfor hun sannsynligvis oppførte seg ufordraglig i helga - unger forstår mye bare man forklarer det på rette måten...)

 

Anonym poster: 0b2e4627431de9dcafa3bef99599cd0b

Skrevet

Høres ut som begynnende demens eller rett å slett UVI. Om du kjenner eller vet hvem barna er, så ville jeg tatt en telefon dit.

Det er ikke å gå bak ryggen hennes.

 

Dere har jo vært snille med henne, og jeg skjønner at det er fælt når hun oppfører seg slik, men tror ikke det er henne som sier sånt, mer sykdom. Prøv å se menneske bak handlingene hennes nå.

 

Anonym poster: bf2716747f5145485e9d9d79b69366cc

Helt enig. Det handler i bunn og grunn om å være et medmenneske.

 

Anonym poster: 0b2e4627431de9dcafa3bef99599cd0b

Skrevet

Kjepper i julene, faktisk! Må visst innse at nå har jula kommet og tatt meg for fullt...

 

"Du kanke stikke kjepper i romjula-..." :D (Øystein Sunde, tror jeg)

Skrevet

Ta litt ansvar og hjelp dama da! Det er tydelig at hun trenger det.

 

Hvorfor skal HI ta ansvar for en dame hun ikke er i slekt med?? De har hjulpet henne allerede i 5 år, med lyspæreskift, snømåking +++. Skal hun sette denne dama foran familien sin? I tilfelle hvorfor???

 

Anonym poster: 1ff10997e3847f72b9e0d97d5d074032

 

Fordi hun er et medmenneske. Ukjent for deg å bry deg om andre?

 

Anonym poster: 3ea5a957f600bd2d56471140c352f224

Skrevet
Ta litt ansvar og hjelp dama da! Det er tydelig at hun trenger det.
Hvorfor skal HI ta ansvar for en dame hun ikke er i slekt med?? De har hjulpet henne allerede i 5 år, med lyspæreskift, snømåking +++. Skal hun sette denne dama foran familien sin? I tilfelle hvorfor??? Anonym poster: 1ff10997e3847f72b9e0d97d5d074032
Fordi hun er et medmenneske. Ukjent for deg å bry deg om andre? Anonym poster: 3ea5a957f600bd2d56471140c352f224

 

HI har da allerede brukt 5 år på å hjelpe denne gamle damen, og selv om jeg også tror hun må ha bitt dement så betyr ikek det at man ikke blir såret og lei seg over å bli kjeftet på på en urettferdig måte. Jeg hadde ikke orket å utsette meg for det for en som ikke engang var familie, men hadde vel kanskej prøvd å få tak i noen pårørende og gitt beskjed. Måke oppgangen sin og kjøpe lyspærer kunne hun få orden selv heretter med mindre oppførselen snur.

Skrevet

men kjære dere da.... det er da ikke absolutt alle som vet at plutselig aggressiv adferd hos eldre kan bety at man er dement.

 

Men det er klart, dersom damen har plutselig endret adferd så er jo det et pekepinn på at noe er galt. Hun ville nok har gått løs på dere mye tidligere om hun var en "bitch", så her burde nok en bjelle ha ringt selv om jeg har full forståelse for at det er lett å bli sint og såret når man gjør noe for andre i aller beste mening og dette ikke blir godt mottatt. Da har man litt vanskeligheter med å se forbi sitt eget sårede ego og heller tenke "oi, hva skjedde nettopp?? slik har hun aldri reagert før".

 

Jeg ville nok uttrykt min bekymring til en eller annen som har med damen å gjøre. Om det er hjemmesykepleien eller familie på besøk.

 

 

 

Anonym poster: f1b11a2105c6298d6e25a13cd10ca1fd

Skrevet

Ta litt ansvar og hjelp dama da! Det er tydelig at hun trenger det.

 

Hvorfor skal HI ta ansvar for en dame hun ikke er i slekt med?? De har hjulpet henne allerede i 5 år, med lyspæreskift, snømåking +++. Skal hun sette denne dama foran familien sin? I tilfelle hvorfor???

 

Anonym poster: 1ff10997e3847f72b9e0d97d5d074032

 

Fordi hun er et medmenneske. Ukjent for deg å bry deg om andre?

 

Anonym poster: 3ea5a957f600bd2d56471140c352f224

 

Joda, jeg bryr meg om andre. Men er folk stygg mot meg og mine unger, så slutter jeg å bry meg etterhvert.

 

Anonym poster: 1ff10997e3847f72b9e0d97d5d074032

Skrevet

Ta litt ansvar og hjelp dama da! Det er tydelig at hun trenger det.

 

Hvorfor skal HI ta ansvar for en dame hun ikke er i slekt med?? De har hjulpet henne allerede i 5 år, med lyspæreskift, snømåking +++. Skal hun sette denne dama foran familien sin? I tilfelle hvorfor???

 

Anonym poster: 1ff10997e3847f72b9e0d97d5d074032

 

Fordi hun er et medmenneske. Ukjent for deg å bry deg om andre?

 

Anonym poster: 3ea5a957f600bd2d56471140c352f224

 

Joda, jeg bryr meg om andre. Men er folk stygg mot meg og mine unger, så slutter jeg å bry meg etterhvert.

 

Anonym poster: 1ff10997e3847f72b9e0d97d5d074032

 

Tanken om at dama er nesten 100 år og dement, det likestiller du med om dama skulle vært 45 år og frekk?

 

Nice!

 

Anonym poster: cd9ae91ecd93bb486b579afaad4a0bc3

Skrevet

Ta litt ansvar og hjelp dama da! Det er tydelig at hun trenger det.

 

Hvorfor skal HI ta ansvar for en dame hun ikke er i slekt med?? De har hjulpet henne allerede i 5 år, med lyspæreskift, snømåking +++. Skal hun sette denne dama foran familien sin? I tilfelle hvorfor???

 

Anonym poster: 1ff10997e3847f72b9e0d97d5d074032

 

Fordi hun er et medmenneske. Ukjent for deg å bry deg om andre?

 

Anonym poster: 3ea5a957f600bd2d56471140c352f224

 

Joda, jeg bryr meg om andre. Men er folk stygg mot meg og mine unger, så slutter jeg å bry meg etterhvert.

 

Anonym poster: 1ff10997e3847f72b9e0d97d5d074032

 

Tanken om at dama er nesten 100 år og dement, det likestiller du med om dama skulle vært 45 år og frekk?

 

Nice!

 

Anonym poster: cd9ae91ecd93bb486b579afaad4a0bc3

 

Så du mener man skal fortsette å hjelpe gud og hvermann, uansett hvordan man blir behandlet tilbake?

 

Anonym poster: 1ff10997e3847f72b9e0d97d5d074032

Skrevet

Du kan jo bare gi en slags bekymringsmelding til pårørende eller kommunen. Hvis dama har vært hyggelig før men nå framstår som sint og paranoid, er det all grunn til å melde fra.

 

Anonym poster: 3329c9b9fc20036f0078ad9111f98762

Skrevet

Ps! Man skal likevel ikke finne seg i hva som helst fra et gammelt menneske, bare på grunn av alder. I dette tilfellet vil jeg tro det kan være demens.

 

Anonym poster: 3329c9b9fc20036f0078ad9111f98762

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...