Gå til innhold

Dere som har noe imot mellomnavn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ingenting imot mellomnavn men jeg er ikke vant til det fra barndommen av. Verken mine foreldre, søsken eller jeg har mellomnavn og få på mannen sin side. Han har heller ikke så vi ble da enig om å gi ungene et fornavn og to etternavn. Siden de har relativt lange navn(syv og åtte bokstaver) følte vi det ble litt vel pompøst for oss om de skulle få et navn til på samme lengde. Er ikke så mange mellomnavn på fire bokstaver som klinger bra med fornavn på åtte i mine ører. Blir litt feil vei;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, mellomnavn er både et ekstra fornavn, eller et annet etternavn. For eksempel:Hans Kristian Hansen og Hans Martinsen Hansen, her er både Kristian og Martinsen mellomnavn;)

Anonym poster: 777897c597fd7cd30dbb7e3bdb51cb16

Skrevet

Hehe, mellomnavn er både et ekstra fornavn, eller et annet etternavn. For eksempel:Hans Kristian Hansen og Hans Martinsen Hansen, her er både Kristian og Martinsen mellomnavn;)

Anonym poster: 777897c597fd7cd30dbb7e3bdb51cb16

Nei, sett deg litt inn i fakta først. Flere fornavn har absolutt INGEN TING med mellomnavn å gjøre.

Dette er mellomnavn: http://no.wikipedia.org/wiki/Mellomnavn

Anonym poster: 7ba98edd109e35a992250cc0322f216e

Skrevet

Vi har selv valgt å ha kun ett fornavn på våre barn, ikke minst fordi de har to etternavn, og tre navn tilsammen får holde. Jeg er også lite fan av å finne på et mellomnavn bare for å ha et. Er det et navn man brenner for å ha med så ja, da er det flott. Men når folk virkelig må vri hjernen for å finne på et navn som passer som mellomnavn - da skjønner jeg virkelig ikke vitsen.

Når det er sagt legger jeg meg fint lite borti hva andre velger for barna sine, men når spørsmålene dukker opp her så sier jeg hva jeg mener. Og da kan jeg ikke legge skjul på at jeg verken er fan sv mellomnavn som ikke brukes eller jålebokstaver som ikke uttales.

Vel, siden man bare kan ha ett etternavn går jeg utfra at det er snakk om et dobbelt etternavn i dette tilfellet, da normalt med strek?

Vel, et forsøk på belæring her Frk. Anonym? Jada, jeg vet utmerket godt at man kun har ett etternavn. Så da er det med bindestrek da vet du :)

Skrevet

I Folkeregisteret er navn klassifisert i rubrikker for "fornavn", "mellomnavn" og "etternavn". Flere fornavn går i fornavn-rubrikken. Det er BARE mellomnavn (navn som er opprinnelige slektsnavn) som kan gå i mellomnavn-rubrikken.

Skrevet

Vel, jeg driter i hva andre synes om hva jeg kaller ungene mine, samma hvor mange navn jeg måtte gi dem.

Og jeg henger meg sjeldent opp i hva andre kaller ungene sine igjen, med mindre det er noe helt hårreisende.

Jeg har valgt enkeltnavn til ene ungen, mens nr 2 får dobbeltnavn. Begge to har oppkallingsnavn, og grunnen til at nr 2 får 2 navn er pga det, og at vi ville ha med begge navnene- for å ære to personer som betyr veldig mye for oss.

Hva andre måtte mene om det, er meg revnende likegyldig, enkelt og greit.

Skrevet

Vi valgte to fornavn av to grunner (han har også dobbelt etternavn, tenk!):

Jeg har to fornavn, noe jeg har brukt masse i oppveksten, vi var som regel 2-3 som het mitt navn i klassen, på trening osv. Jeg har derfor brukt mitt andre fornavn mye. På skolen ble jeg kalt for mitt andre fornavn, og hjemme mitt første fornavn.

En annen grunn er at min mann aldri har vært fornøyd med sitt navn, og skulle ønske han hadde ett andre fornavn, så han kunne brukt det i oppveksten.

Vi har gitt vår sønn to navn, jeg synes det er praktisk å kunne velge. Jeg vil gjerne bruke begge navnene, eller evt. andrenavnet mer, men han foretrekker at vi kun bruker førstenavnetda, men er jo mulig han endrer mening etterhvert. Ihvertfall om dere mødre er slik dere er her inne (og påvirker barna deres), har fårt mye kritikk for navnet hans tidligere ;)

Anonym poster: e5c175b13137d64eeffe6c6abb0c2b0d

Skrevet

Kusinen min valgte 4 fornavn og 2 etternavn til sitt barn. Litt mye syns jeg.

Anonym poster: 4ead17b1a3ebb5d03a62abe60dba7b30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...