Gå til innhold

Dere som har noe imot mellomnavn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det fordi det er stygt? Selv har jeg mellomnavn på gutten min av praktiske årsaker. Dersom det er flere på avdelingen hans vil jeg heller at han skal kalles "Per Kristian" enn "Per S.", "Lille-Per" etc. Hvordan løser dere dette om sønnen er en av tre Kristian i klassen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også Mellom navn på min sønn som kommer i Februar :). men så klart hvis det er for eksempel 3 Emil i klassen hans når den tida kommer, så bruker han begge sine i alle fall:)

Skrevet

Jeg var en av tre i klassen som het det samme og læreren løste det på en grei måte. Vi var (la oss si at vi het Marte): Marte-bak, Marte-midten og Marte-foran. Det var etter slik vi satt i klasserommet.

Jeg var Marte-midten og folk kaller meg fortsatt for det. Koselig :)

Skrevet

Min har dobbelnavn, mye enklere å bruke begge synes jeg. Om navnene ikke brukes daglig så blir det merkelig å begynne å bruke det plutselig.

Skrevet

Litt småkjipt å gå under navnet Marte midten, men det er nå min mening. Ville selv foretrekker å da bli kalt Marte Marie eller noe.

Gjest jule-Juliea
Skrevet

Min ha to navn, bruker mest Mille, Men det kan jo fort være flere som heter det og da blir det Mille Margrethe, Margrethe er det jo veldig få barn som heter :)

Skrevet

Greit hvis man bruker begge - f eks Anne-Berit, men utrolig unødvendig og fjollete med Christian Leander bare for at det er "pent" :P

Anonym poster: 4806dfab3cfec588f77eaf5d2fb9509d

Skrevet

Forstår heller ikke hvorfor så mange har så mye imot mellomnavn. Er jo helt normalt i resten av verden.

Skrevet

Litt småkjipt å gå under navnet Marte midten, men det er nå min mening. Ville selv foretrekker å da bli kalt Marte Marie eller noe.

De to andre jentene het begge Marte Elisabeth så det å ha mellomnavn hjelper ikke alltid uansett ;)

Skrevet

Min datter har også to navn. Jeg synes navnene ser bra ut sammen, og høres bra ut. Vi har veldig kort etternavn og jenta mi (og jeg) har et kort fornavn, så begge har mellomnavn på grunn av dette også.

Bruker for det meste kun fornavnet eller mellomnavnet, fungerer helt greit. Jenta mi har på en måte selv valgt å bli kalt for mellomnavnet, og det gjør meg ingenting siden mellomnavnet hennes er finere enn fornavnet :)

Anonym poster: 2d8e4e4d2cbc6e9ccd8ea523eeec482b

Skrevet

Jeg er ikke begeistret for mellomnavn, i dagens samfunn dær de fleste. Har 2 etternavn, begynner det jo å bli sabla lange navn da.. marthe marie eriksen johannesen.... Få plass til det på offentlige papirer når du skal søke om div ting... Hehe... Jeg har 1 fornavn, og 2 etternavn, og mp skrive veeeldig smått på div papirer... :)

Skrevet

Spørs om de rimer! om navnet rimer er det kjempefint :) tenker selv på Sander-Olander, for det høres så kult ut <3

Anonym poster: 2a329c4137ebf468ce8d04ff916456f9

Skrevet

Har ikkje noko imot at andre gjer som det passar dei, men meinar at å slenge på namn ein ikkje brukar er tullete.

Om fleire har same namn kan ein bruke kortformer (eine William blir kalt Will og andre Liam f eks) eller andre kjælenamn, evt første bokstav i etternamnet saman med fornamn.

Skrevet

Jeg har dobbeltnavn, men har alltid bare brukt det ene. Selv om vi var tre stykker med det samme navnet i klassen, så brukte hverken jeg eller noen andre begge navnene mine. Vi ble kalt Tone A, Tone K og Tone S. På jobben er vi også tre stykker med det samme navnet, og vi signerer alt, og blir også kalt med fornavn og første bokstav i etternavnet. Helt uproblematisk og mye, mye kortere enn å bruke begge navnene.

Min erfaring er at folk flest ikke gidder å bruke dobbeltnavn, samme hvor mye foreldrene insisterer. Det er også de færreste som presenterer seg med begge etternavnene om de har det. Eller tre fornavn og tre etternavn, som jeg kom over her en dag. Arme stakkar...

Skrevet

Jeg har ikke noe imot mellomnavn, men synes det er penest med enkle navn. Og at andre liker to eller tre har jeg full forståelse for. Problemet med flere i klassen får vi ta på strak arm om det skulle dukke opp. Men gir ikke to navn bare pga den problemstillingen :)

Skrevet

Dobbeltnavn er ok det så lenge det klinger som et navn. May Linn f eks. Men lange, tunge dobbeltnavn som ikke brukes i det daglige skjønner jeg ikke vitsen med!

Anonym poster: 17221eda27127d50b84c82e38093b90e

Skrevet

jeg er ikke noe spesielt fan av mellomnanv, har ikke selv men har to etternavn og syns det kan være langt til tider. Så ofte jeg dropper det ene når jeg skal si navnet mitt.

den ene eksen min hadde to fornavn og to etternavn, familien hans kalte han ett navn mens han introduserte seg for ett annet...sier bare en ting TUNGVINT..spesielt hører jeg mange sier at da kan de jo velge hvilket navn de skal bruke men det blir jo så forvirrende for alle andre..

Anonym poster: 4dfdd98fe7f33a9239523364bf927b12

Skrevet

Min samboer er engelsk og der er det ganske vanlig med mange mellomnavn som ikke brukes.. Gjerne som oppkalling!

Min samboer heter Christopher.. MEn kalles bare Chris!

Er døpt, og det står i passet Christopher James Andrew (pluss ett etternavn selvfølgelig..)

Vi har løst dette ved at våre barn har ett mellomnavn hver.. Men det brukes aldri, og klinger heller ikke fint sammen med fornavnene,,

Og etterhvert vil de sikkert få kallenavn og/eller forkortelser av fornavnet som alle vil bruke..

Anonym poster: 6dc0a6b266364d894cae206c2d660fe0

Skrevet

Selv synes jeg det er tungvindt med to etternavn, så her i gården har vi et fornavn, et mellomnavn og et etternavn ;)

Skrevet

Jeg har ikke noe i mot dobbeltnavn, men jeg har noe i mot dobbeltnavn som ikke brukes og dobbeltnavn som er overpompøse og tungvinte.

Eva Lill for eksempel er da et greit dobbeltnavn, enkelt å bruke. Ole Anders også. Men når vi begynner å snakke Matheo Alexander så skjønner vel alle at de ikke blir brukt begge på en gang, og da ser jeg ikke helt poenget.

Personlig er jeg også i mot dobbeltnavn fordi jeg og mannen har doble etternavn, og fire navn er litt kongelig for meg :P

Skrevet

Synes dobbelnavn er greit så lenge de ikke er så pompøse og lange, og derfor aldri blir brukt. For eksempel, Nataniel Olander, Sebastian Olai, Emma Alexandra osv.

Anonym poster: 777897c597fd7cd30dbb7e3bdb51cb16

Skrevet (endret)

Gutten min har to navn, men vi bruker kun det ene i muntlig tale (begge to skriftlig til skjemaer osv). Har mye å gjøre med at han har svensk far, og faren er veldig vant med at "alle" har minst to fornavn, slik er det jo i Sverige. Og vi har et veldig kort etternavn, slik at om sønnen vår syns navnet hans blir for "stutt og kort" om noen år så kan han jo slenge på mellomnavnet sitt om han vil :)

Endret av Madolyn&Muffin
Skrevet

Vi har selv valgt å ha kun ett fornavn på våre barn, ikke minst fordi de har to etternavn, og tre navn tilsammen får holde. Jeg er også lite fan av å finne på et mellomnavn bare for å ha et. Er det et navn man brenner for å ha med så ja, da er det flott. Men når folk virkelig må vri hjernen for å finne på et navn som passer som mellomnavn - da skjønner jeg virkelig ikke vitsen.

Når det er sagt legger jeg meg fint lite borti hva andre velger for barna sine, men når spørsmålene dukker opp her så sier jeg hva jeg mener. Og da kan jeg ikke legge skjul på at jeg verken er fan sv mellomnavn som ikke brukes eller jålebokstaver som ikke uttales.

Skrevet

Er det fordi det er stygt? Selv har jeg mellomnavn på gutten min av praktiske årsaker. Dersom det er flere på avdelingen hans vil jeg heller at han skal kalles "Per Kristian" enn "Per S.", "Lille-Per" etc. Hvordan løser dere dette om sønnen er en av tre Kristian i klassen?

Hva er det du snakker om? Det er da ingen som har noe imot mellomnavn. Vet du hva et mellomnavn er? Et mellomnavn er et navn som opprinnelig er et slektsnavn/etternavn (Hansen, Jagland, Bergfall), og som du har mellom fornavnet (eller fornavnene) og etternavnet.

Hvis man har FLERE FORNAVN har det ingenting med mellomnavn å gjøre. Det normale er å bruke bare ett av fornavnene, selv om man har to, tre, fire eller tyve fornavn.

http://no.wikipedia.org/wiki/Mellomnavn

Anonym poster: 7ba98edd109e35a992250cc0322f216e

Skrevet

Vi har selv valgt å ha kun ett fornavn på våre barn, ikke minst fordi de har to etternavn, og tre navn tilsammen får holde. Jeg er også lite fan av å finne på et mellomnavn bare for å ha et. Er det et navn man brenner for å ha med så ja, da er det flott. Men når folk virkelig må vri hjernen for å finne på et navn som passer som mellomnavn - da skjønner jeg virkelig ikke vitsen.

Når det er sagt legger jeg meg fint lite borti hva andre velger for barna sine, men når spørsmålene dukker opp her så sier jeg hva jeg mener. Og da kan jeg ikke legge skjul på at jeg verken er fan sv mellomnavn som ikke brukes eller jålebokstaver som ikke uttales.

Vel, siden man bare kan ha ett etternavn går jeg utfra at det er snakk om et dobbelt etternavn i dette tilfellet, da normalt med strek?

Anonym poster: 7ba98edd109e35a992250cc0322f216e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...